וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובת ההוכחה: אנדראס פריירה, היהלום של ברזיל ומנצ'סטר יונייטד

19.6.2015 / 11:45

הסטודנטית הצעירה סיפקה סמס שהוכיח שאנדראס פריירה הציע לה 10 אלף ליש"ט בשביל מין בשלישייה, אבל מנצ'סטר יונייטד "דילגה" על המקרה הזה ונתנה חוזה חדש וארוך ל"אחד הכישרונות הגדולים שעברו אצלה". אחרי שעבר מנבחרת בלגיה לברזיל, ילד הפלא רוצה להיות גם אלוף העולם

אנדראס פריירה מנצ'סטר יונייטד. Clive Mason, GettyImages
"אחד הכישרונות הגדולים אי פעם במחלקת הנוער של יונייטד". פריירה/GettyImages, Clive Mason

למעקב בטוויטר אחרי עידן ויניצקי

ארבעה ימים הספיק להיות אנדראס פריירה על גג העולם. ב-15 במרץ האחרון, מנצ'סטר יונייטד טיילה כבר במחצית הראשונה ל-0:3 ביתי מול טוטנהאם. 13 דקות לסיום המשחק ההוא, לואי ואן חאל הסתובב לכיוון המחליפים וקרא לילד הבלגי/ברזילאי להיכנס במקום חואן מאטה ולרשום את הופעת הבכורה בפרמיירליג. 96 שעות חלפו, ופריירה גילה את הצד הפחות נחמד של החיים בממלכה: הצהובונים.

ה"סאן", איך לא, היה זה שחשף את הודעות הוואטספ שהוחלפו בין פריירה לסטודנטית בת 19 בשם קלי מקיני, אותה פגש כמה חודשים קודם לכן במסיבת חג המולד. בצילום מסך הטלפון של מקיני אפשר לראות חלק מהשיחה. היא שואלת את השחקן של יונייטד: "אתה באמת מתכוון לזה שאתה רוצה שלישייה?" והוא עונה: "את רוצה? אנחנו מוכנים לשלם לך 5,000 ליש"ט כל אחד". ב"אנחנו", הכוונה של פריירה הייתה אליו ואל חברו לקבוצה, פאדי מקנייר, שהציעו למקיני סכום מכובד על מנת להיכנס עם שניהם גם יחד אל בין הסדינים.

"איזה מין אדם שפל מציע דבר כזה, סכום כזה, בשביל לעשות שלישייה?", אמרה מקיני הזועמת, "כשהוא כתב לי את ההודעות האלה, כמעט נפלתי מהכיסא מרוב הלם. אני לא אדם כזה ונעלבתי ממנו מאוד. הוא כנראה מאוד נואש ומתקשה למצוא מישהי שתסכים לשכב איתו בחינם". הראיות היו די מוצקות, כך שסוכנו של פריירה, שהתבקש להגיב בשמו על הדברים, אפילו לא טרח להכחיש: "הוא צעיר, רווק ויכול לשכב עם מי שהוא רוצה. על מה בדיוק הוא צריך להתנצל פה?".

גם במנצ'סטר יונייטד העדיפו לא לעשות סיפור מהעניין. באותם ימים הם היו בשיאו של הקרב להשארת היהלום הכי גדול שלהם במועדון, בעוד שכמה מענקיות אירופה רדפו אחריו וניסו לנצל את העובדה שהחוזה שלו עמד להסתיים. בסופו של דבר, הטיפול בכפפות המשי עזר לשדים האדומים ופריירה חתם על חוזה חדש, שישאיר אותו באולד טראפורד לפחות עד קיץ 2018. בשלוש השנים הקרובות, הוא רוצה וגם חייב לפי התכניות של כולם, להפוך לשחקן המרכזי של המועדון המשתקם. בינתיים, הוא ינסה להגיע אל העונה החדשה, בה התהליך שלו אמור לקבל קפיצת מדרגה רצינית, כאלוף העולם לנבחרות צעירות, עם נבחרת שבכלל לא הייתה שלו עד לאחרונה.

שבת בגמר המונדיאליטו: ברזיל רוצה תואר שישי, סרביה תפתיע?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פריירה נולד ב-1 בינואר 1996 בעיירה הבלגית דופל, פרבר של אנטוורפן. הוא החל לשחק במחלקת הנוער של קבוצה מקומית בשם לומל יונייטד אשר במדיה אביו, חלוץ עבר ברזילאי בשם מרקוס פריירה, העביר מספר שנים מהקריירה. אבא מרקוס וכל המשפחה בילו בבלגיה שנים ארוכות ונשארו בה גם לאחר שהקריירה הסתיימה. בינתיים, אנדראס החל להתפתח ומהר מאוד התגלה ככישרון אדיר. "אבא שלי עזר לי עם כל דבר בקריירה ובחיים בכלל. כל מה שלמדתי, למדתי ממנו. עוזר לי מאוד שהוא גם היה כדורגלן, כי אחרי המשחקים הוא מסביר לי מה עשיתי טוב ואיפה טעיתי. אנחנו מדברים המון ורואים את הקלטות של המשחקים שלי ביחד", הוא סיפר בעבר.

כבר בגיל תשע היכולת שלו הייתה גדולה על לומל יונייטד והוא חצה את הגבול והצטרף לקבוצת הילדים של פ.ס.וו איינדהובן. הוא שיחק שם במשך שש שנים, עד שהוא והקבוצה נסעו לטורניר הנערים היוקרתי "מנצ'סטר יונייטד פרמייר קאפ", המארח בכל שנה קבוצות מרחבי העולם. הסקאוטים של השדים האדומים נדהמו לראות את הילד מלהטט על המגרש ורשמו את שמו בראש הפנקסים שלהם, אבל כמוהם עשו גם הסקאוטים של כל הקבוצות הגדולות בפרמיירליג, והמלחמה החלה.

ארסנל, צ'לסי, ליברפול וכנראה שעוד כמה הגישו הצעות, אולם כושר השיכנוע והקסם של סר אלכס פרגוסון עשו את העבודה. "באתי לביקור במנצ'סטר, כדי לראות את המתקנים של הקבוצה, ופתאום פרגוסון בא לדבר איתי על העתיד שלי. להיות בן 15 ולזכות לדבר איתו זה מדהים", סיפר פריירה אחרי שהודיע שבחר ביונייטד, "תמיד הייתי אוהד של הקבוצה וזה החלום שלי. לא האמנתי שאמרו לי שיונייטד רוצה אותי".

עוד באותו נושא

שבת בגמר המונדיאליטו: ברזיל רוצה תואר שישי, סרביה תפתיע?

לכתבה המלאה
סר אלכס פרגוסון. GettyImages
סר אלכס שיכנע/GettyImages

בשל החוקים באנגליה, המעבר הושלם ביום בו מלאו לפריירה 16 והוא החל להשתלב לאיטו בקבוצות הנוער והמילואים של יונייטד. היכולת הגבוהה סידרה לו כעבור שנה את החוזה המקצועני הראשון שלו ובאתר הקבוצה נכתב עליו: "הוא מאוד רגוע ובטוח עם הכדור ברגל". פריירה העיד על עצמו: "אני קשר התקפי, מספר 10 אמיתי כזה". גם עוזר מאמן הקבוצה עד גיל 21 ושחקן העבר של המועדון, ניקי באט, התלהב: "אנדראס הוא כישרון גדול עם המון פוטנציאל. נכון לרגע זה, הוא בעיקר פוטנציאל ואנחנו צריכים להוציא ממנו את המיטב ולהפוך אותו לשחקן שלם". בכתבה שנעשתה עליו ב"VAVEL" פריירה אף כונה: "אחד הכישרונות הגדולים ביותר שעברו אי פעם במחלקת הנוער של מנצ'סטר יונייטד".

במקביל להתפתחות ביונייטד, פריירה גם החל לשחק בנבחרות הצעירות של בלגיה. הכדורגל הבלגי הוא אולי יצרן הכישרונות הגדול ביותר באירופה בשנים האחרונות והנבחרת הבוגרת מציגה סוללת כוכבים מדהימה, כזו שגם פריירה היה כנראה משתלב בה היטב. אלא שיום אחד הוא החליט לפתע: "הלב שלי שייך לברזיל" וביקש לעזוב את הנבחרות הבלגיות ולעבור לייצג את המולדת של אביו: "ההורים שלי נולדו שם אני ברזילאי לגמרי וההחלטה הזו הייתה עבורי קלה וטבעית", הוא הסביר, "אני גם מרגיש הרבה יותר קרוב בסגנון המשחק שלי לכדורגל הברזילאי מאשר לבלגי. אלה מנטליות ותרבות שונות לחלוטין. בלגיה נבחרת מצוינת, אבל ברזיל היא הטובה בעולם".

מאמן הנבחרת הצעירה עד לא מזמן, אלכסנדרה גאלו, שכשל עם הסלסאו בקופה אמריקה לנבחרות צעירות בפברואר וסיים רק במקום הרביעי, חיפש דם חדש אותו ניתן יהיה להזרים לנבחרת וקפץ על המציאה. הוא הפתיע רבים והחליט לזמן את פריירה למונדיאליטו. אלא שפחות מחודש לפני הטורניר, גאלו פוטר במפתיע ואת מקומו תפס רוג'ריו מיקאלה, שנותן לו קרדיט קטן יותר ממה שפריירה כנראה תכנן לקבל.

צפו במיטב הביצועים של פריירה:

פריירה הגיע לטורניר מלא בביטחון והצהיר שהנבחרת לא תסתפק בפחות מזכייה. במשחק הראשון הוא פתח בהרכב של מיקאלה וברזיל עלתה ליתרון מהיר מול ניגריה, ספגה צמד וחזרה ל-2:2 עוד לפני ההפסקה. במחצית, פריירה הוחלף ומאותו רגע, הפך ל"סופר סאב". ברזיל ניצחה את ניגריה 2:4 באותו משחק ובמחזור השני של שלב הבתים, נקלעה לפיגור 1:0 במחצית נגד הונגריה. עם פתיחת המחצית השנייה, פריירה הוזנק מהספסל ומיד בישל בצורה נפלאה לדנילו את שער השוויון. בדקה ה-86, הסלסאו זכו לפנדל מפוקפק והקשר של יונייטד שמר על קור רוח, כבש את שער הניצחון והבטיח את הכרטיס לשמינית הגמר. את שלב הבתים סיימה ברזיל עם 0:3 על צפון קוריאה, כאשר פריירה שוב עולה כמחליף ראשון בדקה ה-46 ומספיק לבשל את השער האחרון.

את שמינית ורבע הגמר עברה ברזיל עם שני ניצחונות בפנדלים, אחרי פעמיים 0:0 בתום 120 דקות. בשמינית היא פגשה את אורוגוואי, פריירה נכנס רגע לפני תחילת ההארכה, לקח אחריות וכבש את הפנדל הראשון. ברבע, מול פורטוגל, הוא עלה בפעם השלישית בטורניר כמחליף בתחילת המחצית השנייה ושוב, כבש את הפנדל הראשון בדו קרב בדרך ל-1:3. אלא שאז הגיע חצי הגמר, ברזיל עלתה ל-0:4 כבר בדקה ה-35 מול סנגל ופריירה כלל לא שותף, כאשר לא ברור אם ההחלטה נעשתה כי המשחק היה גמור ומיקאלה רצה לשמור אותו בריא ומוכן לגמר או שמא, בגלל שהנבחרת סיפקה כזו הצגה שהוא איבד את מקומו. התשובות יתקבלו במפגש מול סרביה על כר הדשא באוקלנד.

אנדראס פריירה נבחרת ברזיל הצעירה חוגג שער מול הונגריה. Ross Setford, AP
ציפה ליותר קרדיט, הפך ל"סופר סאב". פריירה חוגג את המהפך שסידר מול הונגריה/AP, Ross Setford

כאשר ייגמר הטורניר, עם או בלי התואר ביד, פריירה יצטרך להצדיק את ההשקעה והאמונה של יונייטד. הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת הייתה באוגוסט האחרון והוא בוודאי מנסה לשכוח אותה. הוא עלה כמחליף במשחק החוץ מול MK דונס בגביע הליגה כאשר התוצאה הייתה 1:0 נגד יונייטד והיה שותף בהתבזות הגדולה שהסתיימה ב-4:0. אחרי המשחק ההוא, ואן חאל החל בסיכול ממוקד ומתוך 14 השחקנים ששותפו, רק חמישה סיימו את העונה האחרונה עם השדים האדומים. פריירה היה אחד מחמשת השורדים.

אחר כך, במרץ, באה הופעת הבכורה ההיא מול טוטנהאם והשערורייה שהתפרסמה מיד אחריה ואת שאר הזמן העביר בעונה החולפת פריירה במדי הקבוצה עד גיל 21, אותה הוביל לאליפות. הוא נבחר לשחקן המצטיין של הקבוצה. היכולת הזו והעובדה שהחוזה שלו עמד להסתיים הובילו לשמועות כבדות על עזיבה אפשרית. יובנטוס הציעה ופריירה הודה: "שוחחתי עם פול פוגבה הרבה פעמים. הוא חבר טוב ואמר לי שטורינו היא המקום המושלם עבורי". יונייטד, שחששה ממקרה פוגבה 2, לאחר שהיא טיפחה את הצרפתי רק כדי לראות אותו חותך ליובה והופך לכוכב, נעמדה על הרגליים האחוריות והעניקה לפריירה חוזה חדש ויפה. היא נאלצה להדוף גם התעניינות גדולה מצד פריס סן ז'רמן, שהציעה על פי הדיווחים חוזה משולש מזה של השדים האדומים. בסופו של דבר, האהדה של פריירה ליונייטד וההבטחה שניתנה לו, לפיה יצטרף העונה אל הסגל הבוגר, עשו את העבודה.

ביונייטד מקווים שמה שלא ממש הצליח עד כה עם עדנאן ינוזאי יצליח עם פריירה, שייאלץ להיאבק על מקומו גם עם הרכש החדש, ממפיס דפאי. ואן חאל ידוע בחיבתו להענקת הזדמנויות לצעירים ועשה זאת לאורך כל הקריירה, כולל בעונה האחרונה, כאשר לא איבד אמון במקנייר או טיילר בלאקט, למרות קשיי ההסתגלות שלהם לפרמיירליג. "הוא כישרון גדול עם רצון עז ללמוד", אמר המנג'ר אחרי שפריירה חתם על החוזה. לואן חאל היו לא מעט תאקלים לאורך השנים עם הברזילאים שאימן וחלוץ ברצלונה לשעבר ג'יובאני אף כינה אותו "ההיטלר של השחקנים הברזילאים", אבל נראה שעם פריירה, שגדל בתרבות הבלגית הדומה הרבה יותר לזו של המנג'ר ההולנדי, קל יותר לואן חאל להסתדר.

אחד מאותם שחקנים שקיבלו את הצ'אנס הראשון שלהם בעזרת ואן חאל הוא ויקטור ואלדס, פעם בברצלונה והיום השוער המחליף של יונייטד. כאשר הספרדי נשאל לאחרונה מי הם חמשת השחקנים מהמועדון שהוא היה בוחר למשחק של 5X5 הוא ענה: "אני, ויין רוני, חואן מאטה, אנדר הררה ו... אנדראס פריירה". ואם הוא בתוך רשימה כזו, הרי שחובת ההוכחה עליו כבר מעכשיו.

למעקב בטוויטר אחרי עידן ויניצקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully