וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים ביטלו את הבקשה להדיח את ישראל מפיפ"א

29.5.2015 / 17:20

ג'יבריל רג'וב החליט ברגע האחרון לבטל את הבקשה להשעות את ישראל, אך תוקם ועדה שתפקח על המתרחש באיזור. עיני פנה לעמיתו בעברית: "על דבר אחד אני לא מסכים איתך: אסור לערב פוליטיקה". השניים לחצו יד

רויטרס

בסרטון: לחיצת הידיים בין עיני לרג'וב

יום דרמטי עבר על הכדורגל הישראלי בעקבות הדרישה הפלסטינית להדיח את ישראל מפיפ"א, אולם לאחר מאמץ רב ודיונים ארוכים בין המשלחות ובין הדרגים המדיניים, החליטו לבסוף הפלסטינים למשוך את ההצעה להשעות את ישראל מהארגון. הפלסטינים היו צריכים להשיג רוב של שלושה רבעים מהקולות בקונגרס, כלומר 156 קולות מתוך 209. לאחר יום מתוח החליט נשיא ההתאחדות לכדורגל הפלסטינית ג'יבריל רג'וב לבטל את הדרישה אחרי שהושגה הסכמה מאחורי הקלעים בין הצדדים.

למרות זאת, התקיימה הצבעה על הקמת ועדה משולשת שתכלול נציגים של פיפ"א ושל ההתאחדויות של ישראל ופלסטין. היא תיפגש אחת לחודש כדי לפקח על המתרחש באזור, בין היתר על מעבר כדורגלנים פלסטינים בתוך שטחי הרשות, העברת ציוד וכניסת כדורגלנים זרים שזקוקים לאשרות מישראל. בכל מקרה, הוועדה לא תעסוק בשאלת חמשת המועדונים מעבר לקו הירוק. על ההצעה הזו, שהייתה מקובלת על שני הצדדים, הצביעו 165 בעד ו-18 נגד.

רג'וב אמר בקונגרס כי בחר למשוך את ההצעה למרות סבלם של הפלסטינים אחרי שקולגות ביקשו ממנו לעשות זאת. מיד אחריו עלה לדבר יושב ראש ההתאחדות, עופר עיני, שבנאומו בעברית ביקש מרג'וב לשים את המחלוקות בצד ולאפשר לפוליטיקאים לעשות את עבודתם. "על דבר אחד אני לא מסכים איתך. אין לערב פוליטיקה וספורט", אמר מעל הבמה. עיני ביקש ללחוץ את ידו של רג'וב, אבל יושב ראש ההתאחדות הפלסטינית ביקש לדחות את לחיצת היד לאחר ההצבעה בנוגע להקמת הוועדה המיוחדת. לאחר ההצבעה, לחצו השניים יד.

הנה סדר האירועים, דקה אחר דקה:

יו"ר ההתאחדות לכדורגל של ישראל, עופר עיני, עם יו"ר ההתאחדות לכדורגל של פלסטין, ג'יבריל רג'וב. רויטרס
הייתה גם לחיצת יד. עיני ורג'וב/רויטרס

עדכונים חיים מהקונגרס

17:00: חברי הקונגרס העלו להצבעה את הצעת הפשרה להקמת הוועדה: בסופו של דבר, 165 חברים הצביעו בעד ו-18 נגד. הוועדה המשולשת תכלול נציגים של פיפ"א ושל ההתאחדויות של ישראל ופלסטין. היא תיפגש אחת לחודש כדי לפקח על המתרחש באזור, בין היתר על מעבר כדורגלנים פלסטינים בתוך שטחי הרשות, העברת ציוד וכניסת כדורגלנים זרים שזקוקים לאשרות מישראל.

16:55: רג'וב לא נעתר בשלב הזה לבקשתו של עיני ללחיצת יד, ואמר: "בוא נצביע על הנושאים שהעלנו, ואלחץ את ידך. זה לא עניין רגשי, זה של חיים ומוות".

16:50: עופר עיני, יושב ראש ההתאחדות לכדורגל, עלה לדבר בעברית, ואמר: "אני שמח שיושב ראש ההתאחדות הפלסטינית משך את ההצעה, ואנחנו נתמוך בהצעה החדשה כפי שהוצגה. אני לא רוצה לבוא בהאשמות לפלסטינים, אני חושב שכדורגל חייב להוות גשר לשלום, שלום שכולנו רוצים בו. אני אומר לידיד ג'יבריל רג'וב, בוא נניח לפוליטיקאים להתעסק בפוליטיקה. בוא אתה ואני ביחד בכוחות משותפים נעשה כדורגל הכי טוב שאפשר לשני הצדדים.

"אמרתי לך באופן אישי ואני אומר את זה פה לפני כולם, אני רוצה שנשתף פעולה, אני רוצה שנעבוד ביחד, אני רוצה שנחבק זה את זה. שהמחלוקות אם יהיו נדע לפתור אותן ולהקשיב זה לזה, לשמוע זה את זה. כמו שכולם פה יושבים, כולם חברים בתוך ארגון הכדורגל. לפעמים יש מחלוקות, אבל אם מחבקים זה את זה ומדברים נוכל לפתור את הבעיות. הצענו ועדה משותפת של הפלסטינאים של הישראלים ושל נציג מפיפ"א, שנוכל לטפל בבעיה בזמן אמת. צריך לפתור את כל הבעיות שעולות, אני מקווה ששיתוף הפעולה יהיה התחלה של תהליך שיוביל לשלום בין העמים, יקרב לבבות, הכדורגל הוא דבר מאחד, הוא לא דבר מפלג.

"אני מקווה שיום אחרי הקונגרס נצליח לדבר בינינו, לשבת בינינו, ושבקונגרס הבא נבוא ביחד ונגיד לפיפ"א אנחנו יכולים לעבוד ביחד, יודעים לקדם את הכדורגל. על דבר אחד לא הסכמתי איתך בחדר, ואני לא מסכים איתך פה: אסור לערב פוליטיקה. כל מחלוקת שיש בתוך פיפ"א צריכה להיסגר בתוך פיפ"א. פיפ"א לא יכול לפנות לאו"ם כדי לפתור את הבעיות שלנו, גם אם הן קשות מאוד. הכל יכול להיפתר – חמשת המועדונים האלה, רובם הם של ילדים. אתם רוצים למנוע מילדים לשחק? אני רוצה שכמה שיותר ילדים פלסטינים וישראלים ישחקו. אני מאמין ומקווה, שבעזרת ראשי פיפ"א נעשה כדורגל שמהווה גשר לשלום. הייתי מאוד רוצה בשם כולם פה, בוא נלחץ יד ונגיד שאנחנו יוצאים לדרך חדשה. אני קורא לך להצטרף אלי לבמה וללחוץ את ידי".

יו"ר ההתאחדות לכדורגל של פלסטין, ג'יבריל רג'וב. רויטרס
נשא נאום תקיף. רג'וב/רויטרס

16:43: הקונגרס יצביע על הקמת ועדה שתעסוק בסוגיות שנותרו במחלוקת: מעבר של שחקנים, ציוד ותרומות, מעמדם של חמשת המועדונים הממוקמים מעבר לקו הירוק ו"שאלת הגזענות".

16:40: רג'וב: "זו השנה השלישית שאני פונה אליכם. השנה הגעתי עם הצעה להשעיית ישראל, שאני חושב שהיא ההצעה הנכונה, אבל עמיתים שלי שאנימכבד ביקשו ממני לא לגרום השעיית התאחדות הכדורגל הישראלית. זה לא אומר שאני מתכוון לוותר על ההתנגדות להפסיק להגן על שחקנים פלסטינים ועל הזכויות שלהם. צריך לתת את הדעת לנושאים כמו התנועה של השחקנים. אנחנו צריכים לדבר על מנגנון פיקוח של ועדה שתהיה תחת כפיפותה של קונגרס פיפ"א. אני רוצה ועדה שתפקח על מה שקורה בשטח. בנוסף, אני רוצה להוציא כרטיס אדום לגזענות בפלסטין ובכל מקום.

"הנושא השלישי הוא חמשת המועדונים שמשחקים בליגה הישראלית, אבל נמצאים על אדמה שמוכרת כאדמת פלסטין. זו אדמה כבושה. אפנה בנושא לאו"ם. לישראל אני רוצה להגיד: אתם הוזהרתם. אני לא חושב שאתם צריכים לבוא לממשלה שלכם בטענות, לא אליי או לכל אחד אחר. בישראל לא רוצים שנהיה בפלסטין. למרות מה שקרה בעזה בשנה שעברה, הם משחקים כדורגל, ואני בא לשחק כדורגל ולא להתעסק בפוליטיקה. אני רוצה להפסיק את הסבל. אני רוצה שהקונגרס יעזור לאנשים שלי. אולי בשנה הבאה אני לא אהיה בחיים. אני מקבל איומים מהישראלים אם אעשה כך וכך. צריך להצביע עכשיו על שלוש הנקודות האלה, ואני מודה לאנשים שביקשו ממני לזנוח את הבקשה שלי. הדברים שלהם השפיע עליי".

16:30: סדר היום של קונגרס פיפ"א מתקרב לעבר ההצבעה על ההצעה הפלסטינית להשעות את ישראל מחברות בארגון, ועדיין לא הושגה פשרה שתמנע את ההצבעה. במשלחת הישראלית העריכו כי ספ בלאטר, נשיא פיפ"א, יציג הצעת פשרה, אך ייתכן כי ההצבעה תתקים בכל זאת.

15:05: הסתיימה הפגישה בין ישראל והפלסטינים, מבלי שהושגה הסכמה ישירה בין יושבי ראש ההתאחדויות, עופר עיני וג'יבריל רג'וב. הצדדים פנו להתייעצויות טלפוניות עם הדרגים המדיניים בירושלים וברמאללה, בניסיון להגיע לפשרה שתאפשר את ביטול ההצבעה. סלע המחלוקת מוסיף להיות מעמדם של חמשת המועדונים הישראלים הממוקמים מעבר לקו הירוק.

מפגינים פרו פלסטינים בקונגרס פיפ"א. רויטרס
מפגינים פרו פלסטינים באולם הקונגרס, היום/רויטרס

14:50: למרות הדיווחים על פצצה בבניין, הקונגרס התחדש וסדר היום נמשך ללא הפרעות. נציגי ישראל והפלסטינים מוסיפים לדון בניסיון להגיע להסכמה שתאפשר את ביטול ההצבעה על ההצעה הפלסטינית להשעות את ישראל.

14:40: קונגרס פיפ"א טרם שב מהפסקת הצהריים, ומשטרת ציריך אישרה כי התקבל איום על פצצה שהוטמנה בבניין.

14:15: בשוויץ מאשרים כי יש חשד להימצאותה של פצצה בבניין בציריך שבו מתקיים קונגרס פיפ"א. הקונגרס נמצא בהפסקת צהריים, ולא ברור האם סדר היום יימשך.

13:00: סעיף 10 בסדר היום של קונגרס פיפ"א הסתיים עם אישור תקציב הארגון לשנת 2016, והמושב יצא להפסקת צהריים בת כשעה וחצי. ההצבעה על דרישת הרשות הפלסטינית להשעות את ישראל מתוכננת להיות הסעיף ה-15, אך במאמץ של הרגע האחרון יצאו הצדדים מאולם הדיונים לפגישה בחדר צדדי, בניסיון ישראלי אחרון למנוע את ההצבעה.

12:00: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "זהו מאבק עיקש וצודק מאין כמוהו נגד הניסיון הפלסטיני לפגוע בלגיטימציה של מדינת ישראל ושל הכדורגל הישראלי. המהלך איננו נובע ממשהו שאנו עושים או לא עושים. הוא נובע מעצם ההתנגדות לזכותנו לקיים מדינה משלנו. אם פיפ"א תפגע בישראל, היא תפגע בעצמה".

אזרחי ישראל, בימים אלה ובשעות אלה ממש אנו מנהלים, יחד עם עופר עיני ואנשי ההתאחדות לכדורגל, מאבק עיקש וצודק מאין כמוהו ...

‎Posted by ‎Benjamin Netanyahu - בנימין נתניהו‎ on‎ שישי 29 מאי 2015

11:30: יושב ראש ההתאחדות לשעבר, אבי לוזון, הנמצא בציריך יחד עם המשלחת הישראלית, אמר הבוקר: "אנחנו עושים ונלחמים, ומקווים ומאמינים שיהיה בסדר".

11:05: בהתאחדות לכדורגל מדווחים על מפגינים פרו פלסטינים שגורשו מאולם הקונגרסים, לאחר שהתפרצו בקריאות "להחרים את ישראל, לעצור את האפרטהייד, כרטיס אדום לפיפ"א". המפגינים זרקו כרטיסים אדומים על חברי המשלחת הישראלית.

11:00: הנשיא בלאטר, שיעמוד היום לבחירה מחודשת מול הנסיך הירדני עלי, אמר בנאום הפתיחה: "תהיה לנו הזדמנות ללחוץ ידיים למען השלום, תחת סעיף 15 בסדר היום שלנו. יש לנו בעיה לפתור, אנחנו צריכים למצוא פתרון משביע רצון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכרטיסים האדומים שהושלכו על חברי המשלחת הישראלית/מערכת וואלה!, צילום מסך
הנסיך עלי מועמד לנשיאות פיפ"א יחד עם מישל פלאטיני נשיא אופ"א. GettyImages
הנסיך עלי עם פלאטיני/GettyImages
ג'יבריל רג'וב, יו"ר ההתאחדות הכדורגל הפלסטינית מאי 2015. יותם רונן
רג'וב/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully