וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום סוער בציריך: אנגליה איימה להחרים את המונדיאל ברוסיה

רגע לפני הבחירה על נשיא פיפ"א, האנגלים הביעו התנגדות פומבית לספ בלאטר, גם ארה"ב ודייויד קמרון תקפו את הנשיא המכהן. הנסיך עלי קושש קולות ודיווח על פצצה עיכב את התהליכים

חבלן משטרת ציריך בעקבות דיווח על פצצה בבניין פיפ"א. GettyImages
חבלן משטרת שוייץ בסריקות, מחוץ לבניין פיפ"א/GettyImages

פיפ"א נמצאת בעיצומן של שתי חזיתות, אבל בסיומן הוכרע כי ספ בלאטר יכהן קדנציה נוספת ויעמוד בראש הארגון לארבע שנים נוספות. החזית הראשונה הייתה בשוויץ, שם פיפ"א נחקרת בנוגע להצבעות לאירוח המונדיאלים של 2018 ו-2022, ובמסגרתה נעצרו תשעה אנשים בחשד לקבלת שוחד שהשפיעה על הצבעתם, והשנייה בארצות הברית, שם חוקרים לגבי החשודים חשדות בנוגע ל"שחיתות פרועה, קבועה ובעלת שורשים עמוקים", במסגרתה הלבינו כספים וקיבלו שלמונים בסך 150 מיליון דולר מגופים מסחריים.

בנוסף לכל זה, פיפ"א בחרה היום (שישי) נשיא חדש, ובמקביל למאבקו בפרשות השונות, הנשיא המכהן ספ בלאטר נאבק על תפקידו, כשיריבו העיקרי שעמד לבחירה הוא הנסיך הירדני עלי בין אל חוסיין, שבין ההצבעה הראשונה לשנייה החליט לפרוש מהמירוץ.

אנחנו כאן בוואלה ספורט ליווינו את אירועי היום, דקה אחר דקה.

נשיא פיפ"א ספ בלאטר נואם במהלך קונגרס פיפ"א. Philipp Schmidli, GettyImages
נאבק בכמה חזיתות. בלאטר/GettyImages, Philipp Schmidli

20:30: בסופו של דבר, הנסיך עלי הודיע על פרישה מהמירוץ. המשמעות: כהונה נוספת לספ בלאטר.

19:57: אחרי ספירת הקולות התברר שאף אחד מהמועמדים לא קיבל 140 הצבעות. משמע הולכים לסיבוב שני.

19:31: ההצבעה הסתיימה. כמעט כולם מקווים שאחד מהמועמדים קיבל לפחות 140 קולות. למי יש כוח לעוד סבב הצבעות בן כשעתיים?

18:00: ההצבעה לנשיאות פיפ"א כבר נמצאת בעיצומה. ההצבעה נעשית בצורה חשאית ונטלו בה חלק נציגי 209 ההתאחדויות החברות בפיפ"א. על פי החוק, אם אחד מהמתמודדים מקבל 140 קולות בסיבוב הראשון, הוא מנצח. אם אף אחד לא מגיע למספר הזה, ניגשים לסיבוב הצבעות נוסף.

16:00: לראשונה מאז מעצר הבכירים בפיפ"א בחשד לעבירות שחיתות שכללו את מכירת אירוח המונדיאל לרוסיה ולקטאר, מגיבה הוועדה המארגנת של מארחת מונדיאל 2022. "קטאר שיתפה פעולה באופן מלא עם החקירה, ותמשיך לעשות כן. הגשנו את ההצעה מתוך יושרה, ובמטרה לתעל את הכוח החיובי של הספורט כדי לאחד בין אנשים ולהראות את התשוקה של האזור לכדורגל".

15:30: ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, שב וקורא לספ בלאטר לסיים את תפקידו. "לדעתי הוא צריך ללכת. לא ייתכן שיש האשמות לשחיתות ברמות האלה ובהיקף הזה, ונעמיד פנים שהאדם שעומד בראשון הארגון צריך להמשיך להוביל אותו. מה שאנחנו רואים הוא הצד המגעיל של המשחק היפה. הוא צריך ללכת, ומוטב מוקדם ככל האפשר". קנצלרית גרמניה אנלה מרקל הוסיפה: "חשוב לי שתיפסק השחיתות, חשוב לעשות לה סוף".

15:15: בעיכוב קל, הקונגרס התחדש וסדר היום נמשך כרגיל. באנגליה מדווחים כי הבחירות לנשיאות פיפ"א יתקיימו בסביבות השעה 19:00 שעון ישראל.

14:40: קונגרס פיפ"א טרם שב מהפסקת הצהריים, ומשטרת ציריך אישרה כי התקבל איום על פצצה שהוטמנה בבניין.

14:15: בשוויץ מאשרים כי יש חשד להימצאותה של פצצה בבניין בציריך שבו מתקיים קונגרס פיפ"א. הקונגרס נמצא בהפסקת צהריים, ולא ברור האם סדר היום יימשך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (ימין) ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון (שמאל). רויטרס
ישמחו לראות את בלאטר עוזב. מרקל וקמרון במהלך פגישתם היום/רויטרס

13:40: יושב ראש ההתאחדות האנגלית, גרג דייק, איים כי יתמוך בחרם על מונדיאל 2018, אם ספ בלאטר ייבחר לכהונה נוספת. בראיון לרדיו BBC, אמר הבוקר (שישי) דייק כי חרם אירופי כולל נשקל. "אם תהיה נכונות של כל החברות באופ"א, זה יהיה הדבר הנכון לעשות". מנגד, מיכאל ואן פראג, עמיתו ההולנדי של דייק, אמר כי אפשרות כזו אינה על הפרק בשלב הזה.

13:00: בהמשך דבריו, אמר בלאטר:

"אנחנו חווים זמנים קשים. האירועים הללו מטילים עלינו צל, ואנחנו צריכים לנסות להסיר אותו. אסור לנו לתת למוניטין של הכדורגל להיגרר כך בבוץ. החשודים אינם הארגון כולו, אלא כמה בודדים ששכחו שפיפ"א נשענת על כבוד, משמעת ורוח קבוצתית.

"אנחנו בנקודת מפנה, ועלינו להתקדם יחדיו. אין באפשרותנו לפקח על כל עולם הכדורגל באופן קבוע, ואי אפשר לצפות שכולם ינהגו בצורה אתית. יש לנו 209 חברות ו-300 מיליון חברים פעילים, ובסך הכל אנחנו נוגעים ב-1.6 מיליארד איש.

"אנחנו גוף חשוב מאוד, ועם הפופולריות מגיעה האחריות. איך כולם יכולים לקחת אחריות? למגרש יש גבולות ומגבלות, אבל מחוצה לו אין גבולות גיאוגרפיים, אין מגבלות זמן, אין שופטים. מי צריך לפקח על ההתרחשויות? יש לנו גורמי אכיפה בפיפ"א, יש לנו ועדת אתיקה. יש לנו מנגנונים להפרדת כוחות.

לא טוב שכל זה קורה יומיים לפני הבחירות. לא אשתמש בביטוי 'צירוף מקרים', אבל יש לי סימן שאלה קטן. לו שתי מדינות אחרות היו יוצאות מהמעטפות, לא היו לנו את כל הבעיות הללו, אבל אנחנו לא יכולים לחזור אחורה בזמן. אנחנו לא נביאים, ולא יכולים לדעת מה יקרה".

11:30: בלאטר אמר בנאום הפתיחה: "אני קורא לאחדות ולרוח קבוצתית, כך שנוכל להתקדם יחדיו. זה לא תמיד קל, אבל זו הסיבה שאנחנו כאן - לפתור את הבעיות הללו. ייתכן שזה לא יקרה ביום אחד, אבל זו התחלה.

"הנקודה החשובה היא שקיפות. היכן הכדורגל שלנו? היכן פיפ"א עומדת בעולם? זהו מאבק נגד שחיתות, קניית משחקים וגזענות – את כל אלה עדיין יש במשחק שלנו, וזה כואב. יש לנו הזדמנות ליצור אחדות.

ברצוני לנהל את הקונגרס הזה תחת המאפיינים של פיפ"א: משמעת, כבוד ומשחק הוגן. זה כמו משחק כדורגל, אבל אין לנו מגבלת זמן, אנחנו כאן עד הערב או מחר. יש כללים למשחק, שהם החוקים שלנו. אין שופטים – אתם השופטים. הבה נראה לעולם שאנחנו יכולים לנהל את המוסד שלנו, ואנחנו יכולים לעשות זאת יחד".

10:45: במהלך נאומו של ספ בלאטר מפגינים קראו לעברו "כרטיס אדום לפיפ"א". בלאטר אמר נאומו: "מה שקרה לפני יומיים רע לכדורגל. צריך לבצע בדיקה יסודית בכל הדרגים והרמות".

מפגינים פרו פלסטינים בקונגרס פיפ"א. רויטרס
מפגינים פרו פלסטינים שהתפרצו לכנס/רויטרס

10:40: פיפ"א הודיעה שמסיבת העיתונאים המתוכננת לאחר הבחירות לנשיאות נדחתה לשבת.

10:15: קונגרס פיפ"א נפתח כדי לבחור נשיא ולהצביע על השעיית ישראל.

09:45: ברזיל הודיעה שהיא מצטרפת לחקירה נגד שבעה מתשעת הבכירים בפיפ"א, החשודים בקבלת שוחד והטיית הצבעות.

08:03: נשיא ארצות הברית ברק אובמה ייפגש עם התובעת הכללית לורטה לינץ' כי לקבל ממנה עדכון לגבי ההתפתחות בחקירת השחיתות של תשעה מבכירי פיפ"א וההשלכות הנובעות מכך. הבית הלבן הדגיש כי אינו מתערב בחקירה.

07:20: בעקבות הפרשיות, גם ניו זילנד מצטרפת לאופ"א והודיעה שלא תתמוך בספ בלאטר לנשיאות פיפ"א, אלא ביריבו הנסיך עלי בין אל חוסיין.

קונגרס פיפ"א. Philipp Schmidli, GettyImages
יום של הכרעות בקונגרס פיפ"א/GettyImages, Philipp Schmidli

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully