וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתפרעות, האלימות, ההתמוטטות, המוות: 30 שנה לאסון הייזל

באירופה מציינים היום שלושה עשורים לגמר גביע אירופה לאלופות בין יובנטוס לליברפול, שנגמר עם 39 הרוגים, מרביתם איטלקים. אסון? אם תשאלו בארץ המגף, יגידו לכם "רצח" או "טבח"

את הסימנים הראשונים לכאוס אפשר היה לראות בשעות הבוקר, כששעות ארוכות לפני גמר גביע אירופה לאלופות בין ליברפול ליובנטוס, אוהדים אנגלים ואיטלקים התעמתו ברחובות בריסל. בסביבות 19:00 שעון מקומי האלימות עלתה מדרגה וכמה שעות לאחר מכן כוחות הביטחון וההצלה בבירת בלגיה ספרו עשרות גופות. ב-29 במאי 1985, בדיוק לפני 30 שנה, משחק הכדורגל הכי יוקרתי במפעלי הקבוצות, הפך לזירת מוות.

בסביבות השעה 19:00 האלימות עלתה מדרגה. אוהדי ליברפול מוקמו בצד אחד של האצטדיון ואוהדי יובנטוס נמצאו בצידו האחר, אבל ביציע Z הצדדי, שהיה מיועד בעיקר לאוהדים ניטרליים, נמצאו גם מאות איטלקים. בין יציע Z ליציע X שאכלס את האנגלים, חצצה רצועה דקה ברוחב מטר וחצי והיא בוודאי לא הייתה זו שתמנע התנגשות אלימה.

זה התחיל בהקנטות ונמשך בהשלכת אבנים ופחיות בירה מצד לצד. בשלב מסויים חלק מהאוהדים האנגלים החליטו שזה הזמן לעלות מדרגה והם החלו להתקדם לכיוון הגדר בפינת האצטדיון במטרה לפגוע באיטלקים. האחרונים נבהלו, ניסו לברוח וטיפסו על החומה המיושנת, שלא עמדה במשקל ובלחץ והתמוטטה. רבים הצליחו להימלט, אבל אחרים נפלו אחד על השני ונמחצו למוות.

אסון הייזל. AP
גופות נערמו מסביב למגרש בשידור חי בטלוויזיה/AP
אנדראה קאזולה בן ה-11 היה צעיר ההרוגים. גם אביו ג'ובאני קיפח את חייו בבריסל, במרחק של מאות קילומטרים מביתם שבקליארי

המשטרה שלא הייתה ערוכה לתרחיש אימים כזה, לא הצליחה להשתלט על המהומה ובתוך דקות מצלמות הטלוויזיה תיעדו גופות פזורות בצידי המגרש ופצועים נישאים על גבי גדרות ברזל שעכשיו שימשו כאלונקות מאולתרות. 39 בני אדם נהרגו באותו ערב איום ונורא בבריסל. 32 מהם היו איטלקים, ארבעה היו בלגים, שנתיים צרפתים וצפון אירי אחד.

אנדראה קאזולה בן ה-11 היה צעיר ההרוגים. גם אביו ג'ובאני קיפח את חייו בבריסל, במרחק של מאות קילומטרים מביתם שבקליארי. רוברטו לורנטיני בן ה-31 הגיע למשחק ביחד עם אביו ושניים מאחיו. הוא הצליח לברוח, אבל כשהביט לאחור זיהה את מימדי האסון ולא היה יכול להתעלם. רוברטו, רופא במקצועו, חזר לתופת כדי לסייע לאוהד פצוע של יובה, אבל לא שרד את מפולת האנשים.

המשחק אגב, יצא לדרך כמתוכנן וגם הגיע לסיומו, חרף העובדה שמיליונים צפו בזוועות בבית. יובנטוס ניצחה 0:1 מפנדל מוצלח של מישל פלאטיני וחגגה זכייה עצובה. באותם רגעים השחקנים עדיין לא היו מודעים לגודל הטרגדיה.

פחות משבוע לאחר מכן אופ"א השעתה את אנגליה מיידית מהמפעלים שלה. ההשעייה הזו נמשכה למעלה מחמש שנים. בבלגיה אסרו על קבוצות אנגליות לשחק בגבולות המדינה, באיטליה רבים מגדירים את מה שאירע כ"טבח הייזל" או "רצח הייזל" ולא כ"אסון הייזל".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אסון הייזל. GettyImages
אלימות חסרת מעצורים/GettyImages
אסון הייזל. AP
אף אחד לא ציפה לאסון בסדר גודל כזה/AP
שחקני יובנטוס חוגגים זכייה בגביע אירופה לאלופות אחרי אסון הייזל. AP
המשחק שוחק בכל זאת, השחקנים לא היו מודעים למימדי הטרגדיה/AP
אסון הייזל. AP
גדרות ברזל הפכו לאלונקות מאולתרות/AP
אסון הייזל. AP
מחזות קשים בבריסל/AP
אסון הייזל. AP
אסון הייזל/AP
אסון הייזל. AP
אסון הייזל/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully