וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא מעל החוק: פרשת השחיתות של פיפ"א תעשה טוב לכדורגל

28.5.2015 / 7:40

שתי חקירות נפרדות נחשפו, ושתיהן עשויות לתרום לשינוי מיוחל בצמרת פיפ"א שמושחתת עד היסוד במשך עשורים. זה לא יום שחור לכדורגל, אלא יום של תקווה חדשה. וגם: האם השחיתות נגעה גם במשפחת קלינטון? מיכאל יוכין על השלכות פרשת השחיתות

ספ בלאטר מודיע על בחירת קטאר לאירוח מונדיאל 2022. AP
העיתוי היה מפתיע. ספ בלאטר/AP

לא, זה לא היה יום שחור לכדורגל. נהפוך הוא – זהו יום של תקווה. התקדמות משמעותית בחקירת שחיתות, בין אם מדובר בפוליטיקאים, אנשי ציבור, שוטרים או עסקני פיפ"א, מהווה חדשות מעולות לכל מי שחולם על עולם טוב יותר. הרשעה היא אירוע מרגש וחשוב עוד יותר, אבל הדבר החשוב ביותר הוא שינוי הנורמות הניהוליות, ואין גוף שזקוק לשינוי מסוג זה יותר מפיפ"א.

איש לא התפלא מהגילויים אודות השוחד שקיבלו אנשי פיפ"א רבים עבור הצבעותיהם בנושאים מגוונים. כולם יודעים שדרום אפריקה קנתה את אירוח המונדיאל ב-2010, בעוד זכייתן של רוסיה וקטאר במונדיאלים משלהן מומנה בכסף רב הרבה יותר. רק שתי הפתעות היו אתמול (רביעי). ראשית, העיתוי – יומיים בלבד לפני הבחירות לנשיאות פיפ"א – מדהים ועשוי להשפיע רבות על התוצאות, אם וכאשר אכן יתקיימו במועדן. שנית, לא כולם הבינו מדוע דווקא FBI שם את ידו על המושחתים, וידרוש משווייץ להסגיר אותם לארצות הברית.

בלייזר חשף את חבריו

אז בואו נעשה סדר בבלגן כדי להבין כיצד נכנסו האמריקאים למרכז הבמה. הכול החל בחקירה אינטנסיבית בגין העלמת מס נגד צ'אק בלייזר, האיש והזקן, שכיהן כמזכ"ל קונקקא"ף, התאחדות הכדורגל של צפון אמריקה. בלייזר הוא אזרח ארצות הברית, משרדי קונקקא"ף נמצאים בפלורידה, ולכן מובן מאליו שהם עניינו מאוד את הרשויות במדינה. החקירה נפתחה כבר לפני ארבע שנים, ואלה שעקבו אחריה היו יכולים להניח שהיא לא תיעצר שם. בלייזר נאלץ להתפטר מזמן מכל תפקידיו בפיפ"א יחד עם הבוס המושחת ג'ק וורנר, אך זה ממש לא מנע, כמובן, את המשך המהלכים כנגדו.

אזרח אמריקאי נוסף שנחשד בקבלת שוחד בסכומים אסטרונומיים הוא חוסה האווילה, הבעלים של חברת השיווק טראפיק שניהלה עסקים ענפים במיוחד עם פיפ"א. אנשי FBI גילו שלא רק ההצבעה על אירוח מונדיאל 2010 הייתה מושחתת, אלא גם ארגון קופה אמריקה בארצות הברית ב-2016 כלל מתן שוחד שנאמד ביותר מ-100 מיליון דולר. ובאמת, עצם הרעיון לקיים את הטורניר שחוגג 100 שנה לקיומה של אליפות דרום אמריקה דווקא על אדמת צפון אמריקה, בשיתוף קונקאקא"ף, נשמע מלכתחילה ביזארי. הוא הרבה פחות ביזארי אם מישהו מרוויח על כך הון עתק.

צ'אק בלייזר, משמאל. AP
בלייזר נאלץ להתפטר מזמן מכל תפקידיו בפיפ"א יחד עם הבוס המושחת ג'ק וורנר, אך זה ממש לא מנע, כמובן, את המשך המהלכים כנגדו. בלייזר, משמאל/AP

גם משפחת קלינטון מעורבת

בסופו של דבר, הודה בלייזר לא רק בהעלמת מס, אלא גם בהונאה, קבלת שוחד, סחיטה והלבנת כספים. תוך כדי כך הוא הפליל חברים רבים בצמרת פיפ"א, וגם נגדם נפתחה חקירה. לאחר שנאספו ראיות מספקות נגדם, החליטו האמריקאים לנצל את האסיפה הכללית של פיפ"א על מנת לעצור אותם. הסכם ההסגרה עם שווייץ סייע בכך, וזו הסיבה לעיתוי הסנסציוני של המעצרים. זה לא תוכנן בכוונה כדי לשבש את בחירתו של ספ בלאטר לכהונה נוספת. ב-FBI פשוט ניצלו הזדמנות לתפוס את כולם במכה אחת, באמצעות משטרת שווייץ.

זווית מעניינת נוספת קשורה למשפחת קלינטון, שעשויה להיות מעורבת לפי השמועות הרבות. מצד אחד, ביל קלינטון עבד רבות במסגרת נסיונה של ארצות הברית לזכות באירוח המונדיאל ב-2022, הציג את הפרויקט אישית בפני גורמים שונים, ולפי העדויות זעם מאוד כאשר קטאר ניצחה את האמריקאים. מנגד, גילויים חדשים מראים כי הן פיפ"א והן קטאר עצמה העבירו תרומות נדיבות לקרן שמנהלת משפחת קלינטון, אשר זוכה לביקורת מצד מתנגדיה הפוליטיים. האם ייתכן שלשחיתות בצמרת פיפ"א תהיה השפעה כלשהי על המירוץ לנשיאות ארצות הברית? זו בהחלט נקודה מרתקת, וכדאי לעקוב אחריה.

עוד באותו נושא

דובר פיפ"א: "זה יום טוב לפיפ"א, קיום הבחירות ואירוח המונדיאלים לא ישתנו"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בחגיגות ה-90 לנשיא המדינה שמעון פרס, 18 ביוני 2013. עומר מירון
גילויים חדשים מראים כי הן פיפ"א והן קטאר עצמה העבירו תרומות נדיבות לקרן שמנהלת משפחת קלינטון, אשר זוכה לביקורת מצד מתנגדיה הפוליטיים. ביל קלינטון/עומר מירון

פיפ"א העבירה בעצמה את החומר לשווייצרים

השווייצרים, שקיבלו התרעה מוקדמת על העתיד לקרות, ניצלו אף הם את ההזדמנות כדי לפרסם התקדמות בחקירה שלהם. יש להבין כי מדובר בשתי חקירות נפרדות לחלוטין, ושלטונות שווייץ בודקים את החשדות לשוחד בבחירת מארחות המונדיאלים ב-2018 ו-2022. הם עושים זאת לבקשת פיפ"א עצמה, שהעבירה לרשותם את הדוח שחיבר מייקל גרסיה בשלהי 2014.

גרסיה נשכר על ידי פיפ"א במטרה לנקות אותה מחשדות לאי הסדרים, אך איכזב את בלאטר ופירט בעיות רבות במסמך בן 350 עמודים. פיפ"א אפילו לא העזה לפרסם את רובו, אך מסרה אותו לידי אנשי החוק בשווייץ כדי לקבל את חוות דעתם. אז אתמול הגיעה התשובה, והיא הייתה ברורה כשמש. רוסיה וקטאר שיחדו מצביעים רבים בוועד הפועל של פיפ"א על מנת לזכות באירוח הטורניר הנחשק בתבל. מובן שקל הרבה יותר לחשוף את החשדות במקביל לפשיטה מטעם FBI, וכך התערבבו שתי החקירות זו בזו מבחינה תקשורתית. לאדם מהשורה לא קל להבין את כל התסבוכת המשפטית.

התובעת המחוזית האמריקאית לורטה לינץ' מציגה את החקירה נגד פיפ"א. רויטרס
קל הרבה יותר לחשוף את החשדות במקביל לפשיטה מטעם FBI, וזו הסיבה שהתערבבו שתי החקירות זו בזו מבחינה תקשורתית. לורטה לינץ', התובעת האמריקאית המחוזית בהצגת החקירה/רויטרס

ההצהרות הלוחמניות של אופ"א

מכאן עצום המרחק עד להרשעה סופית, אך הטלטלה גדולה, במיוחד לאור העובדה כי עצם קיום הבחירות מוטל בספק. אופ"א נטלה יוזמה מבוכרת ופירסמה הודעה חריפה וחריגה שעות ספורות אחרי חשיפת החקירות. "אירועי היום הם אסון לפיפ"א ופוגעים בתדמית הכדורגל כולו", נכתב שם. בפועל, ההיפך הוא הנכון. האסון בפיפ"א מתרחש כבר עשורים ארוכים – השחיתות, עוד בימיו של הנשיא הקודם ז'ואאו האבלאנז', היא שהרסה את הכדורגל ופגעה אנושות בתדמיתו. האירועים האחרונים עשויים דווקא להציל את המשחק ולשפר את האופן שבו תופסים אותו האוהדים ברחבי העולם.

היום יבחנו באופ"א אם יש מקום להחרים את האסיפה הכללית לאור ההתפתחויות. "יש צורך דחוף לשינוי בהנהגת פיפ"א, ואנחנו מאמינים כי האסיפה הכללית צריכה להידחות, והבחירות צריכות להתקיים בתוך חצי שנה", נטען בהודעת אופ"א. זו גישה הגיונית, ואי אפשר לפסול את האפשרות כי בלאטר יאמץ מתווה שאינו שונה מהותית מההצעה. אמנם היעדרות אפשרית של נציגים אירופיים מעניקה לו יתרון גדול אף יותר על פני מתחרה, הנסיך עלי, אבל במקביל עולה החשש של הנשיא הנצחי כי נציגים רבים ישנו את הצבעתם ברגע האחרון כי לא ירצו להיות בצד הלא נכון אם כל צמרת פיפ"א תישלח למאסר.

מישל פלאטיני, נשיא אופ"א. קובי אליהו
"יש צורך דחוף לשינוי בהנהגת פיפ"א, ואנחנו מאמינים כי האסיפה הכללית צריכה להידחות, והבחירות צריכות להתקיים בתוך חצי שנה". פלאטיני/קובי אליהו

גם בלאטר עשוי לתמוך בדחיית הבחירות

בקיצור, היומיים הקרובים יהיו מרתקים מבחינה פוליטית. השינוי המיוחל עדיין רחוק מאוד מביצוע, אבל החל מעכשיו פיפ"א אינה מרגישה, אולי לראשונה בתולדות הארגון, מעל החוק. מיקום המשרדים בשווייץ העניק לבלאטר וחבריו תחושה של חסינות, ופיפ"א מתנהגת כאילו מדובר במדינה בפני עצמה, עם חוקים משלה. שלטון טוטליטרי לכל דבר, עם רודן שאינו ניתן להחלפה, והרבה מאוד כסף שחור שעובר מתחת לשולחן. יש לקוות שגן העדן הזה של גנבים יפסיק להתקיים. העידן הזה נגמר.

הוא נגמר כי מושחתי פיפ"א הגזימו באופן קיצוני. הם חשבו שהכול מותר, אז סכומי השוחד עלו באופן קיצוני, וההחלטות הפכו בלתי סבירות לחלוטין. הענקת האירוח לקטאר היא שיא השיאים בכל המובנים. הקטארים שיחדו את כולם, הבטיחו להקים איצטדיונים עם מערכת בלתי אפשרית של מיזוג שתאפשר קיום מונדיאל בקיץ כשהטמפרטורה מסביב עומדת על 50 מעלות. מאז התברר שמדובר בתרמית, נאלצה פיפ"א להקים ועדות ולהזיז בסופו של דבר את גביע העולם לחודשי החורף, בניגוד מוחלט למסורת, תוך הרס העונות הסדירות בליגות האירופיות. חמור מכל, פיפ"א עצמה עין מהתנאים המחפירים בהם מועסקים העבדים שבונים את המתקנים לקראת גביע העולם. עולם הכדורגל מאס בשחיתות גם קודם, אך קטאר שברה את גב הגמל. זה היה הרבה יותר מדי, ודעת הקהל מוכנה יותר מתמיד למהפכה.

יש לקוות שהיא אכן תגיע. זה ייקח עוד זמן רב, אך כדור השלג החל להתגלגל, וגם החום בקטאר כבר לא יצליח להמיס אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully