וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניר קלינגר מסכם עונה קשה: "כמאמן צעיר הגעתי לשיא מוקדם"

18.5.2015 / 17:55

"זה היה כמו התמוטטות של סלעים שנופלת עליך ואתה לא יכול לעמוד מולה", "נאיביות, צביעות ושקר גדול שמאמן חייב להיות עצמאי לחלוטין". ראיון מהלב עם קלינגר, שסיים לעכל את הירידה עם אשדוד

one

ניר קלינגר היה צריך פסק זמן של כמעט 48 שעות כדי לעכל את הירידה של מ.ס אשדוד. כבר אתמול (ראשון), יממה אחרי ההפסד להפועל תל אביב, התבקש לדבר ולהתראיין, אבל הוא רצה קצת זמן לסדר את הכול בראש. פרוייקט השנתיים שלו באשדוד הסתיים בכשלון בדיוק 12 שנים אחרי שלקח כמאמן צעיר אליפות עם מכבי תל אביב. "כואב לי יותר מהכול שזה היה בידיים שלנו", אומר קלינגר בראיון לוואלה ספורט. "לצערי המשחק הזה היה רק סימבולי. הכול הלך לנו הפוך כמו כל חצי העונה האחרונה של הליגה".

ניר קלינגר מאמן מ.ס אשדוד. אדריאן הרבשטיין
"כואב לי שזה היה בידיים שלנו". קלינגר/אדריאן הרבשטיין

אני לא חושב שבהרבה משחקים בחלק השני של העונה שיחקתם טוב והפסדתם כפי שהיה בשבת האחרונה.

"זה רק מתסכל אותי עוד יותר שברגע חשוב ומותח דווקא כן סיפקנו את הסחורה מבחינת כדורגל. אבל ההחלטה השערורייתית של אלון יפת עם הפנדל והכרטיס האדום שהוא שרק לחובתנו והחמצת הפנדל שלנו והחמצות אחרות, גרמו לי להרגיש שזה היה חזק ממני. בכל מקרה אני לוקח את כל האחריות עליי".

כשהגעת לאשדוד לפני שנתיים, רבים היו בטוחים שאתה הכי תפור לפרוייקט הצעירים של ג'קי בן זקן. הרי עם סגל צעיר ואנונימי, עשית דברים נהדרים במכבי תל אביב. באשדוד היו לך אפילו תנאי מעבדה נוחים יותר להצליח. בלי לחץ של קהל ובלי לחץ של תקשורת.

"לחץ של קהל זה לא דבר רע בתנאי שהקהל הוא קהל אוהב ותומך. דווקא היעדר לחץ של קהל באשדוד הוא חיסרון משמעותי. נכון שזה שלא היה לחץ של תקשורת באשדוד זה דבר טוב, אבל קרו הרבה דברים בחצי העונה האחרונה. עד אז הכול הלך טוב אבל כדור השלג של החצי שנה האחרונה התגלגל וגדל ובשורה התחתונה, נכשלנו. אבל גם כשלונות הם דבר אנושי וזה יכול לקרות. אני שמח שיש למועדון הזה בסיס חזק של כשרונות צעירים ובעבודה נכונה, הירידה הזו לא תהיה כזו גרועה. יש עתיד למועדון הזה עם שחקנים טובים מאוד".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
אוהדי עירוני אשדוד ואוהדי מ.ס. אשדוד, ג'קי בן זקן. ברני ארדוב
"היעדר לחץ של קהל באשדוד הוא חיסרון משמעותי"/ברני ארדוב

אדם לא מדבר על עצמו, אבל אני יודע מה אתה חושב על עצמך. הרי אתה לא חשבת לרגע שכל המשתנים הסביבתיים וכל הבעיות המקצועיות, יכריעו אותך.

"זה נכון. חד משמעית הייתי צריך לטפל בבעיות ולהתמודד איתן. הייתי צריך לנצח את כל הבעיות, אבל לא הצלחתי. למדתי עוד פרק בחיים".

אחת הבעיות הייתה שתשומת הלב לצעירים גרמה לך לאבד את הוותיקים.

"זה אולי קורה במקומות אחרים, אבל זה לא היה המקרה אצלנו. עובדה שבמחזור 17 היינו במקום הרביעי עם כל תשומת הלב לצעירים. אני אומר לך באחריות שלא היו שום ויכוחים ושום מריבות במועדון. לא מכות ולא שום בעיה אחרת. זה היה כמו התמוטטות של סלעים שנופלת עליך ואתה לא יכול לעמוד מולה. ומעבר לזה, אתה לא יכול להגיד שהוותיקים יותר לא שיחקו. זה לא ששחקנים ותיקים ישבו בחוץ ממורמרים".

מוראד אבו ענזה.
"מוראד אבו ענזה שיחק פחות בסוף, אבל הוא בחור מדהים והוא אישיות. הוא התנהג בצורה מאוד ג'נטלמנית לאורך כל הדרך והוא הכיר בכך שהוא לא בכושר טוב".

מיכאל אוחנה שחקן מ.ס. אשדוד (שמאל) עם ג'קי בן זקן. ברני ארדוב
"כמו התמוטטות של סלעים שנופלת עליך ואתה לא יכול לעמוד מולה". שחקני מ.ס אשדוד לאחר הירידה/ברני ארדוב

מאמן שנמצא בתקופה רעה ישר נאשם בכך שהוא איבד את חדר ההלבשה.

"לא היה את זה אצלנו. לא היה דבר כזה שאני איבדתי את חדר ההלבשה. אין אצלנו בכלל שחקנים מהסוג הזה שיכולים לעשות בלגאן בחדר ההלבשה. בגלל זה, זה מדהים שבלי שום ריקבון ובלי שום בעיות משמעת נכנסנו למצב שהיה טרגי בסופו של דבר. אבל הדרך הייתה של אחווה ושל אחדות וגם בין הצעירים לבין עצמם היה הרבה פרגון. אני לא אומר שבשנתיים האלה לא היה הרבה מן החינוך והיינו צריכים לפתור הרבה בעיות מסביב, אבל זה לא נכנס פנימה לאווירה היומיומית שלנו".

כולם מסתכלים על חוסר המחץ שלכם ועל העובדה שאף אחד לא עבר את חמשת השערים של דויד סולארי שעזב בינואר, אבל אני מוצא את הבעיה בכך שלא היה לך מוסר טוב. כזה שיודע להעמיד שחקן מול שוער.

"אני חושב שאחד הדברים שהיו חסרים לקבוצה זה מישהו שישים את הכדור ברשת. מן סוג של סקורר, מכונת גולים. אני לא השכלתי להתעקש ולהביא בינואר גם בגלל שלא היה זמן והיה לחץ. אני לוקח כאן את האחריות על עצמי בשביל למצוא חלוץ טוב כי היתה לנו בעיה ברגל המסיימת. הגענו להרבה מצבים ולא היה מי שיבקיע אותם. את כל משחקי התיקו שלנו היינו יכולים להכריע אם הייתה לנו רגל מסיימת ברמה שהיא מעל הממוצע".

דויד סולארי שחקן מ.ס. אשדוד. אדריאן הרבשטיין
"היה חסר לנו סקורר". דויד סולארי/אדריאן הרבשטיין

בתקופה שהייתם צריכים להתחזק בחלון ההעברות היית בתקופת נתק מג'קי בן זקן ושום דבר לא זז. הנתק הזה היה יקר מאוד למועדון.

"זו לא היתה הבעיה".

אבל עשיתם סולחה אחרי המשחק נגד הפועל רעננה ולא נשאר זמן להתחזק. ניסיתם להביא את רוג'רס קולה ואת שלומי אזולאי החלוץ, אבל לא היה זמן.

"ניסינו, אבל זה היה מאוחר מדי. אני לוקח את האחריות עליי בעניין הזה. היה מה שהיה והתקופה באמת היתה פחות נעימה אבל חזרנו לדבר ושמנו הכול על השולחן".

אולי היה עדיף אז להיפרד?

"לא חושב שהיינו קרובים להיפרד. אף פעם לא רבנו ברמה האישית, אלא הכל היה סביב ויכוחים מקצועיים ואני לא רואה בכך שום פסול. בעל בית ומאמן יכולים להפרות אחד את השני בדיונים כאלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בימים יפים יותר. ניר קלינגר עם ג'קי בן זקן/מערכת וואלה, צילום מסך

איזי שרצקי אמר שהוא היה מתקן לברק בכר את ההרכב. מנחם קורצקי עזב את בית"ר ירושלים גם כי לא יכול היה להתמודד עם המעורבות של אלי טביב. אלונה ברקת מאוד דומיננטית בשטח וכך גם בעלי בית אחרים. איך חי מאמן עם בוס שהוא למעשה סוג של מנהל מקצועי?

"בעלי הקבוצות מאוד מעורבים היום בנושאים מקצועיים, אבל אני חושב שאם אתה בוחן את השנתיים שלי באשדוד, למעט החודש הראשון אף אחד לא דיבר על המעורבות של ג'קי. על דבר אחד הסכמנו והוא שילוב הצעירים. הייתי מחוייב לזה בכל רגע בכל משחק ובכל אימון. נכון שאולי זה פגע ואולי זה לא. אני לא יודע. אני יודע שההתעקשות של ג'קי על הדרך הזו היא נכונה ולא רק שהיא נכונה, היא הכרחית כי תראה מה קרה השנה למכבי נתניה מבחינה כלכלית. מה ייתן עוד רכש בינוני ועוד רכש בינוני? אם אתה לא מביא שחקן ברמה גבוהה, אז תבנה על השחקנים המוכשרים שלך מהבית. נכון שכרוך בכך גם סיכון וג'קי ידע את זה. הוא אמר לי שהוא יודע שאנחנו מסתכנים אבל זו עדיין הדרך הנכונה כדי לא להגיע לפשיטות רגל ולא להסתכן בפירוקים. ממקום חמישי ומטה כל הקבוצות עוסקות בהישרדות אז למה לעשות את זה עם 25 מיליון שקל תקציב?".

מעבר לשילוב הצעירים, עד כמה ג'קי היה מעורב? יש כאלה שטוענים שג'קי ירד ליגה ולא קלינגר.

"מה פתאום? כל האחריות המקצועית היא שלי. אחד הרקעים לעימות המדובר בינינו ואני פותח את זה בצורה מאוד גלויה היה בגלל מיכאל אוחנה ובסופו של דבר אני לא יכול להגיד מי צדק ג'קי או אני. אני חשבתי שבגלל שלמיכאל לא הייתה פגרה והוא היה כל הפגרה בנבחרת הנוער, הוא צריך לפתוח קצת על הספסל. ג'קי חשב אחרת ועל הרקע הזה היה לנו עימותון. יכול להיות שג'קי צדק ואני טעיתי, אבל אלו כל הוויכוחים שהיו לנו. אני לא רואה פסול בוויכוח כזה. זה אולי אפילו חשוב למערכת יחסים בין בעלים למאמן. זה חלק מהוויה של קבוצה".

ג'קי בן זקן מ.ס. אשדוד. ברני ארדוב
מעורב בקבוצה. ג'קי בן זקן/ברני ארדוב

מי שמדבר על כך שמאמן חייב להיות עצמאי לחלוטין, הוא נאיבי?

"זו נאיביות, זו צביעות וזה שקר אחד גדול".

בעידן הנוכחי זה לגיטימי שבעלי קבוצות שמשלמים את הכספים יהיו מעורבים גם בעניינים מקצועיים?

"יש גבולות, אבל במסגרת הגבולות הם מעורבים. זה הכסף שלהם, אלה הערבויות שלהם. זו הירושה של הילדים שלהם. אולי המאמן טועה והבעלים צריך להעיר אותו? אנחנו לא גאונים. אני לא מאמין בלהגיד רק אני צודק וכולכם טועים".

גם את ההחלטה הכי גדולה בקריירת האימון שלך, לשחרר את אבי נמני ממכבי תל אביב, לא לקחת לבד. זו היתה החלטת מערכת ואתה היית צריך ליישם אותה.

"נכון. זו היתה ההחלטה של המועדון ואני כמאמן מכבי תל אביב הייתי בפרונט. מה זה גחמות אישיות שלי? מה אני מביא את הכסף ומוכר את המנויים? אנחנו המאמנים צריכים להבין שאנחנו עובדים ומתפרנסים במועדון כדורגל אבל לא תמיד אנחנו צודקים ולפעמים כדאי שנשמע את העצות. חשוב שהן יישארו עצות ולא יהפכו להוראות ולא תמיד צריך לקבל את העצות. כל עוד לא אומרים לך את מי לשים בהרכב ואת מי להושיב ביציע, אז אפשר גם לשמוע ולהתחשב".

אבי נמני מנג'ר מכבי תל אביב. קובי אליהו
"זו הייתה החלטה של המועדון". אבי נמני/קובי אליהו

עד כמה מ.ס אשדוד סבלה מכך שאופיר מרציאנו היה שוער הנבחרת.

"זו שאלה קשה".

מרציאנו עבר את טבילת האש הכי קשה שלו העונה ולפני כל משחק בינלאומי היה מתח עצום בכל המדינה שיכול היה להשפיע על תפקודו באשדוד.

"אופיר מאוד קרוב אליי ברמה נפשית וחברית. היו לנו המון שעות ביחד. אני חושב שהוא עשה קפיצת מדרגה מטורפת בשנה וחצי האחרונות ואני חושב שהוא השתפר מאוד ביכולת. אבל אני חושב שהוא היה צריך להתמודד עם קשיים גדולים מאוד של שוער נבחרת שבא מקבוצה קטנה וכל המדינה מצפה ממנו שיעמוד בשער וישמור את הסיכויים. כל המדינה הייתה על הכתפיים שלו והזמן שבין משחק הנבחרת מול בוסניה למשחקים מול ווילס ובלגיה היה זמן קשה מאוד והייתי כל כך אמפתי אליו. מי שחלילה יכוון לכך שיש לו חלק משמעותי בכך שירדנו, זה ממש לא נכון. זה לא שאופיר לא היה טוב. היו משחקים שהוא הציל אותנו והיו משחקים בהם הוא שגה. אני חושב שהוא יהיה שוער הנבחרת עוד הרבה שנים".

אופיר מרציאנו שוער מ.ס. אשדוד. ברני ארדוב
"עשה קפיצת מדרגה מטורפת". אופיר מרציאנו/ברני ארדוב

אנחנו בדיוק עשר שנים אחרי הגביע האחרון שלקחת עם מכבי תל אביב. לפני כן לקחת אליפות והבאת את הקבוצה לליגת האלופות. במקום לאמן את מכבי חיפה או נבחרת ישראל, אתה יורד ליגה עם אשדוד.

"כמאמן צעיר הגעתי לשיא מאוד מוקדם. עשיתי בזמן קצר במכבי תל אביב כל מה שמאמן חולם לעשות כל הקריירה שלו. גם כשחקן תמיד הייתי בצמרת. לא שיחקתי בקבוצות תחתית. תמיד הייתי לוקח אליפות או סגנות או גביע או גמר. ואז מתחילה קריירה אחרת בה התחלתי בקפריסין במועדון קטן והגעתי גם שם למועדון גדול, אבל כשאתה מדבר על ישראל ועל הקבוצות שאימנתי פה אין לי ספק שההתאמה שלי היא לתארים או לריצה לאליפות. אבל מאמן גם צריך לעבוד, להתפרנס ולשמור על הגחלת. ולכן לקחתי על עצמי בחירות בהן ידעתי שאני לא אוכל לרוץ לאליפות ולא להגיע לאירופה. יכול להיות שאני יותר מתאים לקונספט של הצמרת אבל אני לא יכול לשבת בבית ולחכות רק להצעות מקבוצות גדולות".

יכול להיות שאיבדת את המומנטום למועדונים גדולים?

"אני לא מתעסק בזה בכלל. אני לא עושה נפשות לאמן את מכבי חיפה או מכבי תל אביב. אם יום אחד יפנו אני אשמח מאוד. אני בסך הכול רוצה לעבוד כי אני נהנה במקצוע הזה ואני נהנה לעבוד עם צעירים כמו שעשיתי במכבי תל אביב עם הרבה חינוך והרבה עימותים של אב ובן. הבאתי אותם מוכנים נפשית לקריירה ולכן התחברתי לג'קי ולאג'נדה שלו".

ניר קלינגר מאמן מ.ס. אשדוד. ברני ארדוב
"אם יום אחד הגדולות יפנו, אשמח מאוד". קלינגר/ברני ארדוב

הצורך להתפרנס ולא לשבת בבית זה מה שמוביל אותך לרצות לעבוד באשדוד בליגה הלאומית?

"ראשית, אני רוצה לעבוד כי אני אוהב את זה. אני יכול לשבת בבית ולא לעבוד שנה ואני לא ארעב ללחם, אבל אני נהנה כל כך מהעבודה שלי. שנית, אני מחוייב לג'קי ואם הוא יגיד לי שהוא רוצה אותי בליגה הלאומית, אני אהיה שם מעצם החוזה, הכבוד והרצון שלי לתקן. אם הייתי מסיים את החוזה שלי באשדוד והיתה באה קבוצה מהלאומית ומציעה לי לאמן אותה, לא הייתי מסכים. זה רק בגלל שזו אשדוד וזה ג'קי. שלא תתבלבל ולא תטעה. יש לי את כל היכולות להיות בליגת העל בכל קבוצה".

נכנסו הרבה מאמנים צעירים בשנתיים האחרונות וזה פתאום הופך את המצב של ניר קלינגר ומאמנים אחרים לקצת מסובך.

"תמיד צומחים מאמנים. גם אני צמחתי מהיותי כדורגלן בכיר. עשיתי דרך והגעתי למכבי תל אביב וזה לגיטימי שיהיו עוד מאמנים בשוק. אני חושב שיש לי הרבה מה להציע כמאמן, אבל אני קודם מחוייב לג'קי".

תתאכזב אם ג'קי יחליט להיפרד ממך?

"למה לי לעסוק בשאלות היפותטיות. בקרוב נשב יחד ונראה מה אנחנו רוצים לעשות. יש בינינו קשר טוב ומיוחד. כל מה שיקרה, יהיה לטובת המועדון ולא לטובת ניר קלינגר".

ניר קלינגר מאמן מ.ס. אשדוד (ימין) עם מיכאל אוחנה. ברני ארדוב
מנחם את מיכאל אוחנה. ניר קלינגר/ברני ארדוב

זה מדהים שהמאמנים שמסיימים ראשונים את הטבלה לא ממשיכים בקבוצות שלהם ומנחם קורצקי ואולי גם אתה תמשיכו במועדונים שלכם.

"זה בכלל לא משנה איך קוראים לך ומה עשית, אלא יש דברים מעבר. שמע, זה אנושי מאוד להיכשל. זו לא צרעת. זה דבר שקורה בכל תחום בחיים. צריך לדעת להפסיד בחיים אבל כשאתה עובד ואתה יסודי ואתה משקיען אז לפעמים יש תקלות ומי שרואה יודע להעריך את העבודה גם אם נכשלת".

קלינגר של מכבי תל אביב לא היה מוכן לקבל שבחיים צריך גם לדעת להפסיד.

"אני היום בן 48. עוד מעט 49 ועברתי קצת בכדורגל. כל הזמן אני לומד ושם פרספקטיבה לחיים. בתחילת הדרך לא ראיתי ממטר. לפעמים זה טוב ולפעמים זה לא טוב. יש כאלה שהתרסקו כשהתחילו כמוני בפול גז ויש כאלה שעומדים על הרגליים".

כשהחלה המחאה באשדוד, אמרתי לעצמי שאתה בטח לא מאמין איך שוב אתה נקלע למלחמות אוהדים, דבר שפגע בך מאוד במכבי תל אביב.

"כן, יש פה הרבה חוסר מזל למרות שיש לי הרבה מה להגיד, אני מעדיף לא לתת להם במה בכלל. אני כל כך כועס על זה, אבל זה לא מעניין. אני לא רוצה שזה יישמע כאילו אני מכוון לשם ותולה את הירידה בדבר הזה".

אוהדי עירוני אשדוד במשחק של מ.ס. אשדוד. ברני ארדוב
"כועס מאוד, אבל זה לא מעניין". אוהדי עירוני אשדוד/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully