וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה יסתיים כמאמן הפועל ירושלים? אוהד גרינוולד על עתידו של פיני גרשון

10.5.2015 / 11:20

מתח עם ההנהלה, בעיות עם ווייציץ', פרויקט שהתאים רק לעונה אחת ושכר שנחוץ לתכניות התקציב הבא. פיני גרשון צפוי לסיים בקיץ את האפיזודה המוזרה כעוזר מאמן. הבלוג של גרינוולד מסביר למה, ומי רוצה לקלוט אותו במקום

one

פיני גרשון לא ימשיך במכבי תל אביב בעונה הבאה.

זה לא אומר שאין לו עוד סיבות להתאמץ בשבועות הקרובים. בכירים במכבי טוענים שהם שומעים לחשושים על חיבור אפשרי בין גרשון לבין הפועל ירושלים בקיץ – אולי כמאמן במקומו של דני פרנקו, אולי כג'נרל מנג'ר (בסבירות נמוכה יותר).

מטבע הדברים, כדי שהמהלך הראשון יצא אל הפועל, ירושלים צריכה שלא לזכות באליפות. אם ירושלים תפסיד למכבי בגמר הצפוי ביניהן בחודש הבא – פרנקו, די בוודאות, יפנה את מקומו (גם אם יזכה באליפות הישארותו בקבוצה אינה מובטחת).

החיבור האפשרי של גרשון לירושלים קשור גם לאספירציות היורוליג של ירושלים. ביום שישי הקרוב ייערך פיינל פור היורוליג במדריד, והנהלת ירושלים צפויה להפגין באירוע נוכחות מלאה. היורוליג, כפי שפורסם לא מזמן באתר הכדורסל "יורוהופס", מתעתדת לבצע מהפכה בעונה הבאה, שתכלול חלוקת ארבעה עד חמישה כרטיסי כניסה מידיים ("וויילד קארדס") לקבוצות אשר יוכיחו גב כלכלי חזק, זאת כתוצאה מטראומת קריסתה הפיננסית של גלאטסראי במהלך העונה הנוכחית – וירושלים מתכוונת לעשות הכל כדי לנצל את ההזדמנות.

עבור היורוליג, גב כלכלי חזק הוא לא כל העניין: ראשי המפעל רוצים לצרף למעגל קבוצות חדשות, שיפתחו בפניהן שווקים חדשים. ירושלים היא עיר שמאוד מעניינת אותם: יש לה הרבה מאוד אוהדים, אלפי מנויים, יש לה מתקן מפואר והיא מצויה בגרף עלייה. ההופעה הכושלת של הקבוצה ביורוקאפ לא אמורה להיות משמעותית במובן הזה.

בירושלים מתכוונים להילחם בכל מאודם על הכניסה למפעל, דבר שלשיטתם אמור לסייע להם לבצע את קפיצת המדרגה הבאה הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מקצועית, אבל יודעים שהם אינם לבד במאבק. ראשי ירושלים יודעים למפות כמה יריבות חזקות שחושקות גם הן בכרטיסים האקסקלוסיביים: דראופשקה הטורקית, קבוצתו הנוכחית של ג'ורדן פארמר, מסומנת ככוח העולה של הכדורסל הטורקי (אבל עשויה להיכנס על חשבונה של גלאטסראי); לוקומוטיב קובאן, שרשמה עונת יורוליג נאה אשתקד (כמעט השתחלה להצלבה), עשויה לחזור; גם פרטיזן בלגרד הוותיקה, שאיבדה את מקומה לטובת הכוכב האדום, יכולה לקבל כרטיס; ויש עוד כמה וכמה מועמדות ראויות. לשמחתם של הירושלמים, חימקי – שהייתה מקבלת כרטיס כמעט בוודאות – תחזור בכל מקרה ליורוליג על תקן של אלופת היורוקאפ.

ובכל זאת – הסיכויים של ירושלים לקבל כרטיס נראים כרגע טובים. ואם ישנו איש מקצוע ישראלי שמסוגל לעמוד בלחץ ולנווט קבוצה לחוצה כמו ירושלים בעונתה הראשונה (או השנייה, למעשה) ביורוליג, הרי שזהו גרשון – האיש שראה הכל, שעשה הכל, שזכה בהכל והמאמן שאיתו איבדה ירושלים, למי שאינו זוכר, את בתוליה הספורטיביים (גביע המדינה 1996, התואר הראשון בתולדות המועדון). העובדה שלגרשון מערכת יחסים חמה עם המנכ"ל גיא הראל מוסיפה לזכותו עוד נקודות. גרשון הוא לא מאמן זול – קשה להאמין שיסתפק בפחות מ-350-400 אלף דולר נטו – אבל ירושלים בהחלט יכולה לעמוד בשכר הזה.

פארגו עקץ את המנהלת, שמעון מזרחי: "זכותו להביע דיעה"

הנהלת מכבי תל אביב רוצה שפארגו ימשיך, גודס מתנגד

יצאה מהמשבר? מכבי תל אביב ניצחה 74:86 את נס ציונה

פיני גרשון, גיא גודס מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הרומן ביניהם קרוב לסיום. גודס וגרשון/ברני ארדוב

מדוע יעזוב גרשון את מכבי בתום העונה? תלוי את מי שואלים. במכבי טוענים בתוקף שהשמועות בדבר קלקול ביחסים עם גיא גודס הן עורבא פרח. מעבר להכחשות הנמרצות של גודס בראיונות לתקשורת, חברים של המאמן הראשי של מכבי, ששוחחו איתו בתקופה האחרונה, מספרים שלא שמעו ממנו ולו בדל של אישור לעניין, אלא להפך: גודס טען בשיחות עמם שאינו מבין את מקור השמועות, ושמערכת היחסים עם גרשון טובה כשהייתה.

"גיא הוא לא אחד שמסתיר או שמשקר", אומר אחד מאלו ששוחחו איתו בימים האחרונים. "הוא הודה שהוא כבר מאוד עייף מהעונה הזו, אבל אם הוא אמר שמערכת היחסים עם פיני כתמול שלשום, אז באמת שאין שם כלום".

לזכותו של גרשון ייאמר שלאורך כל העונה, לפני ומאחורי הקלעים, שמר על גודס ונתן לו כבוד. כשגודס קיבל החלטות מסוימות – גם כאלו שגרשון לא היה שלם איתן לגמרי, כמו למשל ההחתמות של מרקיז היינס או של אלכס מאריץ' – גרשון יישר קו; ובדיונים מול ההנהלה לאורך העונה שנגעו לחיזוק (מה שכידוע לא באמת קרה, בסופו של דבר) גודס וגרשון הציגו קו אחיד.

יתרה מכך: לעתים היה זה גרשון שעשה עבור גודס את העבודה הפוליטית המלוכלכת מאחורי הקלעים. "פיני היה קולני מאוד בדיונים הפנימיים", מספר אחד המקורבים לקבוצה. "זה לא שגיא לא יודע להעביר את העמדות שלו, אבל פיני עושה את זה בצורה הרבה יותר ישירה. אם פיני היה המאמן, ולא גודס, אין מצב שההחלטות שההנהלה קיבלה העונה היו עוברות בכזה שקט. אבל בגלל זה ההנהלה בחרה כמאמן את גודס ולא את גרשון. בסופו של דבר, גודס הוא הרבה יותר פרגמטי וצייתן, וזה מאוד מתאים להנהלה של מכבי, שבסופו של דבר מקבלת בעצמה את ההחלטות".

ועוד דבר אחד באשר ליחסי גרשון-גודס: בכל שלב של העונה דאג גרשון להבהיר, בשיחות סגורות, שהוא לעולם לא יסכים להחליף את גודס כמאמן. "פיני היה מאוד לויאלי לגיא", אומר אחד ממקורביו של גרשון. "למרות שבהתחלה כולם היו סקפטיים וציניים בנוגע להכרזות שלו במסיבת העיתונאים הראשונה, ולמרות שהיו לו הזדמנויות לפעול אחרת כדי לקדם את האינטרס האישי שלו, הוא התנהל כמו גבר ועמד בכולן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
- פיני גרשון עוזר מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
"לזכותו של גרשון ייאמר שלאורך כל העונה, לפני ומאחורי הקלעים, שמר על גודס ונתן לו כבוד. כשגודס קיבל החלטות מסוימות, גם כאלו שגרשון לא היה שלם איתן לגמרי"/קובי אליהו

ישנן עוד שתי השערות לגבי סיבת העזיבה הצפויה. הראשונה נגעה למערכת יחסים רעועה בין גרשון לבין הנהלת הקבוצה. אכן, לאחר הסדרה מול פנרבחצ'ה-אולקר ביקרו בכירים במכבי את גרשון מאחורי הקלעים. הם מאוד לא אהבו את הנאומים שנשא בפני העיתונאים בטורקיה, בהם קבע כי "הסגל אינו מוכשר מספיק" – ובמילים אחרות, גלגל את האחריות להדחה הקרבה אל פתחם של הקברניטים, ברומזו שהצוות המקצועי לא קיבל מההנהלה די כלים להצליח (ובכך גונן לא רק על עצמו, אלא גם על גודס). מכל מקום, במכבי טענו שהדברים שאמר גרשון לא רק בלתי-נכונים, אלא גם בלתי-אחראיים.

אפרופו הכעס של גורמים בהנהלה: גם עם ניקולה וויצ'יץ', שהופך לאיש החזק ביותר במערכת, להוציא את הבעלים, מחזיק גרשון ביחסים מורכבים. וויצ'יץ' אף הוא לא אהב את נאומיו של גרשון בטורקיה, אבל לא זה העניין; "מלכתחילה הסיטואציה ביניהם הייתה מסובכת", אומר מקורב למועדון, "כי שניהם אנשים חזקים ודומיננטיים. פיני לא אוהב לקבל מרות, ובוודאי שקשה לו עם זה שמישהו שנמצא, כביכול, מעליו בהיררכיה, היה עד לפני כמה שנים שחקן שלו".

פערי הגישות בין גרשון לוויצ'יץ' ניכרו לאורך העונה: המנהל הקרואטי מחזיק בגישה "טיפולית" יותר בהתנהלותו אל מול השחקנים – בעוד שגרשון, כמו גרשון, נותר מרוחק ובוטה. לשם הדוגמא, במהלך העונה, כך לפי מקורבים, התקררה מערכת היחסים בין גרשון לבין ג'רמי פארגו, שהוא כידוע הכוכב הבלתי-מעורער של הקבוצה; בעוד שגרשון לא חסך ממנו ביקורות, וויצ'יץ' ניסה בעיקר ללטף.

ואולם יש הטוענים שהתנהלותו הקשוחה של גרשון הייתה במקום. "גודס 'מלטף', וגם ניקולה בדרך-כלל חיובי – למרות שהיו רגעים העונה שבהם הוא היה על סף התפוצצות", אומר מקורב אחר. "הקבוצה הייתה צריכה גם את השוטר הרע".

קטליזטור אחר לפרידה בו דובר הוא שכרו של גרשון: עוזר המאמן משתכר למעלה מ-200 אלף דולר נטו בעונה – כך שלמעשה, עלותו הכוללת עבור המועדון מתקרבת לכחצי מיליון דולר ברוטו; במכבי מחפשים כל דרך אפשרית להגדיל את תקציב השחקנים בעונה הבאה, ו"חצי מיליון דולר ברוטו זה רול פלייר טוב או חצי שחקן בכיר", אומר מקורב למערכת, "יש אנשים שחושבים, 'בשביל מה לשים כזה סכום על עוזר מאמן?'".

העזיבה של גרשון עמדה כבר מזמן באוויר. במכבי יש מי שטוען שגרשון, הגם שטרם ישב באופן פורמלי עם אנשי הקבוצה בעניין העונה הבאה, הבין כבר מזמן מה סביר שיקרה בקיץ, ולכן, בין היתר, לקח את תפקיד המנהל המקצועי של נבחרות ישראל באיגוד הכדורסל.

יו"ר מכבי תל אביב שמעון מזרחי. אדריאן הרבשטיין
בראש התומכים בהשארתו של פיני גרשון. שמעון מזרחי/אדריאן הרבשטיין

יש משהו בכל הדברים הללו, אבל לא הם העיקר. העניין, על פי גורמים בכירים בקבוצה, הוא שגרשון הגיע, מלכתחילה, ל"משימה של עונה אחת". החשש הגדול בקיץ שעבר היה מחוסר-ניסיונו של גודס כמאמן ראשי, מה שבתסריטי הבלהה של ההנהלה עלול היה להוביל לקריסה כללית כפי שקרה עם עודד קטש (2008) ואפי בירנבוים (2009). ובמלים אחרות, "במכבי חיפשו מישהו שיחצה עם גודס בפעם הראשונה את הכביש, ופיני נבחר להיות ה'מנטור' הזה, שיעזור וירגיע ויכוון", במילותיו של אחד הסובבים את המועדון וההנהלה. "הרי בדרך כלל, עוזר מגיע גם כדי ללמוד; ופיני הגיע בעיקר כדי ללמד".

גרשון, ידעו במכבי מראש, לא יעבוד כעוזר-מאמן טיפוסי. "גיא לא באמת יכול 'להעביד' את פיני, לשלוח אותו לראות וידאו כל היום ולעשות עבודות אפורות, שהן עיקר העבודה של עוזר", לדברי מקורב לקבוצה, "ופיני באמת התנהל העונה יותר כיועץ מאשר כעוזר מאמן".

שהרי להיות עוזר מאמן, מסביר בכיר במכבי, זה מקצוע: "עוזר עושה סקאוטינג, יושב לצהריים עם השחקנים, דברים כאלה; לא משהו שפיני נדרש או רצה לעשות". אומנם, גרשון היה שם לצידו של גודס לאורך כל העונה – לפני המשחקים, במהלכם ואחריהם; הוא עשה כמיטב יכולתו לסייע ולגונן על גודס. אבל אחרי עונת הבכורה הילד למד ללכת ואפשר להסיר את גלגלי העזר.

לגרשון נותרו עוד תומכים במערכת שהיו מאוד רוצים לראות אותו נשאר במערכת בתפקיד אחר, ובראשם היו"ר שמעון מזרחי. אבל לא נראה כרגע שבכלל ישנו תפקיד כזה, בוודאי שלא ברמת השכר הזו, ולא נראה כרגע שליותר מדי אנשים במערכת יש אינטרס לשמור את גרשון בפנים.

בהנחה שגודס ימשיך בעונה הבאה כמאמן ראשי – דבר שהיה ברור לפני חודשיים, אבל מעט פחות ברור היום (למרות שמירב הסיכויים שגודס ימשיך, גם אם מכבי תפסיד את האליפות לירושלים, אף שבמכבי לעולם אין לדעת באילו אמצעי זעזוע יינקטו הקודקודים בשעת משבר) – במכבי מתכוונים למנות לו עוזר מאמן מחו"ל, דבר שלא נעשה במשך שנים (למעשה, מאז שדיוויד בלאט הביא לקבוצה את צ'ארלס בארטון ב-2002). בקבוצה בוחנים שמות של אנשי כדורסל מארה"ב ומאירופה (בעיקר באזור הבלקן, היינו קרואטיה וסרביה), כאשר התכנון הוא לאתר אדם ששימש כעוזר-מאמן במשך שנים ו"יודע שזה המקצוע שלו; מישהו שלא יאיים על הכיסא של גיא, ושיוכל בעיקר לסייע ולעשות את מה שצריך לעשות עוזר – בדיוק כפי שגיא היה שם בשביל דיוויד (בלאט)".

עוזר מאמן ז'לגיריס קובנה, שאראס. GettyImages
"במכבי מודים ששאראס הוא שם שמאוד מעניין אותם, אבל יותר כמאמן ראשי מאשר כעוזר"/GettyImages

בקיץ שעבר עלתה האפשרות למנות את שאראס יאסיקביצ'יוס כעוזר. במכבי מודים ששאראס הוא שם שמאוד מעניין אותם, אבל יותר כמאמן ראשי מאשר כעוזר. מכבי, כפי שניתן להבין, מחפשת עוזר-מאמן שהוא סוס עבודה, וליאסיקביצ'יוס, כמו לגרשון, יש מניירות של כוכב. אומנם יאסיקביצ'יוס עובד העונה כעוזר בז'לגיריס קובנה אבל במכבי מבינים שהוא רוצה להתקדם אל עמדת המאמן. אם יקרה דבר בלתי-צפוי וגודס לא יעמוד בעונה הבאה על הקווים, שאראס הוא אופציה אמיתית; ואגב, אם לא מכבי, שאראס בהחלט עשוי למצוא את עצמו על הקווים בפנאתינייקוס בעונה הבאה, שעמה הוא מצוי בקשר חם לא פחות.

כך שגודס, וגם גרשון, הגם שככל הנראה לא יעבדו יחד במכבי בעונה הבאה, מגיעים למאני-טיים של העונה עם הרבה סיבות טובות להילחם. גודס מאוד לא רוצה לסיים את העונה בפאנצ'ר שיכול להוביל, בקונסטלציה מסוימת, לעזיבתו. ממילא התצוגות של מכבי בשבועות האחרונים לא עשתה הרבה נחת לבוסים שלו.

"גיא היה מאוד לחוץ בתקופה האחרונה", מספר אחד מחבריו. "לפני המשחק מול הרצליה הוא היה בלחץ אדיר, וככה גם לפני המשחק האחרון נגד נס ציונה. כשההפסדים התחילו להיערם והמקום הראשון (שמוביל ל"יתרון ביתיות" בצמד משחקי גמר הליגה, כך שהמשחק השני והמכריע ייערך בביתה של הקבוצה שסיימה ראשונה, א.ג.) היה בסכנה ממשית, גיא מאוד חשש".

גרשון בהחלט רוצה לסיים בטעם טוב ולא לעזוב אחרי אובדן אליפות נוסף, כפי שקרה בעונת 2009/10 (וכאמור, על הדרך גם לשפר את סיכוייו לקבל ג'וב אפשרי בירושלים). ראוי להזכיר שגודס אף הוא חתום על איבוד אליפויות, אם כי כעוזר-מאמן (זה קרה לו פעמיים: בעונת 2007/8 ובעונת 2012/13).

עניין האליפות אינו רק אישי: הסכנה שבאובדן התואר גדולה יותר עבור מכבי העונה ברמה האסטרטגית מאשר אי-פעם; קוראת-התיגר הנוכחית עליה מסתמנת כאיום הגדול ביותר שקם למכבי זה עשרות שנים. להפסיד אליפות זה דבר אחד, אבל לבנות את תחילתה של מסורת מנצחת עבור קונטנדרית בהתהוות כמו הפועל ירושלים זה דבר אחר לגמרי – קל וחומר אם הדבר יקדם את סיכוייה של ירושלים לזכות בכרטיס ליורוליג, ובכך ישבור את המונופול המכבי הישן במפעל הבכיר ביותר ביבשת.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully