וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרבה יותר רגוע, הרבה פחות אמוציונלי": "עונג שבת" עם יוסי אבוקסיס

דמאיו ("שמנו את העניינים בצד לטובת בני יהודה"), השחקנים ("בכל קבוצה יש 6-7 שמקללים את המאמן"), השנה שעברה עליו ("למדתי הרבה על עצמי"). יוסי אבוקסיס מגיע ל"עונג שבת" (הפעם בשישי), שובר שתיקה ועוזר לנתח עונה שהתחילה בפיצוץ ותסתיים בעלייה

one

"למדתי הרבה על עצמי. הרבה מאוד".

מאמן בני יהודה, יוסי אבוקסיס, מסכם שנה בה ירד ו(אוטוטו) עלה, חייך וצחק, רטן ונרגע. "למדתי שלא לקחת כל שבוע כסיכום עונה", הוא ממשיך. "כל שבוע הוא רק שבוע. אני הרבה יותר רגוע ממה שהייתי לפני כן, הרבה פחות אמוציונלי, חושב יותר לפני כל דבר שאני אומר. למדתי הרבה. בניסיון של מאמני שנה ראשונה ושנייה - אתה לא תמיד חושב על כל דבר שאתה עושה. למדתי - לא צריך לסכם כל כך מהר. משחק אחד אתה כבר רואה שחור ומסיק מסקנות, ואז זה משתנה. העונה נראינו לא טוב בהתחלה אבל ידענו להיות ביחד, אחרי העונה שעברה, שהיתה לא טובה, יחסית".

אבוקסיס מוסיף את ה"יחסית"; הוא מעדן - גם בטיב וגם במשך. על המאמן עברו חודשים קשים, והם לא התחילו בירידת הליגה. הוא הגיע להפועל תל אביב בספטמבר 2012, בשל מצבו הבריאותי של ניצן שירזי ז"ל. שרשרת של ארבעה הפסדי ליגה - כולל 4:0 מהדהד בדרבי - לוותה בתיקו דרמטי מול קרית שמונה בבלומפילד, ואז הסוף המר. אבוקסיס כיהן באותה תקופה, כמו היום, בתפקיד עוזר מאמן הנבחרת, ובעונה שעברה נקרא שוב לבני יהודה. הוא קיבל את הקבוצה בבור של הבור, עם חמש נקודות מ-14 משחקים, ולא הצליח לבלום את הנפילה ללאומית - על הבאזר, כמו שרק בני יהודה יודעת להפסיד.



משם זה רק נהיה יותר גרוע.



בספטמבר, בבלוג של אופיר סער, נחשפו חילוקי דעות קשים וחילופי מילים עוד יותר קשות בין הבוס משה דמאיו למאמן אבוקסיס. באותה כתבה פורסם שדמאיו רצה שאבוקסיס יילך, ואבוקסיס רצה שיסלקו אותו - וכל העניין היה על כסף. כסף שלפי גורמים הוא שהשאיר את אבוקסיס שם עד היום.



כסף, והזמן שחלף, והניצחונות שעמו. עברו השבועות, והנה אבוקסיס, דמאיו ובני יהודה יכולים לשוב לליגת העל שנה פחות יום מהרגע שירדו. היום (שישי), אחרי המשחק מול הפועל רמת גן בווינטר, השמפניות עשויות להיפתח. אולי זה יהיה רגע שיגניב חיוך נדיר על פניו של אבוקסיס, אדם שנראה שמזמן לא השתחרר באמת; ויותר מכך, לא דיבר. ראיונות פוסט משחק קצרים וגם הם לא תמיד נגמרו בטוב, ובנבחרת, אפילו כשרצו לשלוח אותו להתראיין לפני משחק גדול, העדיף לוותר. הוא גזר על עצמו שתיקה, והנה, אולי לכבוד "עונג שבת" שרואה אור בשישי, מאמן בני יהודה פוצה פה.



אורח: יוסי אבוקסיס.

עונג שבת. מתחילים.

יוסי אבוקסיס מאמן בני יהודה. ברני ארדוב
אבוקסיס/ברני ארדוב

למה לשתוק בכלל?



"אין לי עניין עם התקשורת, עם עיתונאים. אולי זה לא טוב, אני לא יודע", הוא נאנח, ומסכים להתייחסות נדירה מצדו לנושאים שעל הפרק.

והנושא הראשון הוא דמאיו

"לדעתי כל עניין השתיקה צבר תאוצה אחרי הסיפור עם דמאיו", אומר גורם שעובד עם אבוקסיס.



בספטמבר, כשבוע לאחר הפיצוץ הגדול, שני הצדדים הוציאו הכריזו על הודנה. ועכשיו, תלוי את מי שואלים. "מהצד זה נראה שעכשיו כולנו שוב כמו משפחה אחת", אומר שחקן בני יהודה. גורם אחר, לעומת זאת, מנתח:



"חברים הם לא יהיו. גם במהלך השנה היחסים היו של הפסקת אש ולא של חברות. הם לא מתים אחד על השני אבל שני הצדדים שמו הכול בצד כדי להתרכז במטרה - להעלות את בני יהודה ליגה. מה יקרה בקיץ? אי אפשר לדעת. גם אם דמאיו יבחר שאבוקסיס לא ימשיך יכול להיות שיהיו כאלה ששמים כסף שיחשבו אחרת. בסופו של דבר תתקבל ההחלטה הכי טובה עבור בני יהודה, בדיוק כפי שעשו ברגע של המשבר".



במשחק מול כפר סבא (0:1 זהוב) אבוקסיס אמנם הורחק ודמאיו תפקד כ'מאמן', כך אומרים, אבל אפילו המדים הראו אחידות.

על דמאיו: "אם מערכת היחסים בין הבעלים למאמן לא טובה, זה לא יצליח וזה שהקבוצה מצליחה אומר שזה מאחורינו"

"מערכת היחסים ביני לבין דמאיו היא טובה", אבוקסיס נותן את הצד שלו. "היו כמה דברים, כמה אי הבנות שיצאו לא טוב בתקשורת, ובגלל זה לא הגבתי כמו שצריך. זה עניינים שבין בעלים למאמן, ואני חושב ששנינו שמנו את העניינים בצד לטובת הקבוצה. חשוב לשנינו שתהיה מערכת יחסים טובה ותקינה, ועובדה שהקבוצה מצליחה. אם מערכת היחסים בין הבעלים למאמן היא לא טובה, זה לא יצליח וזה שהקבוצה מצליחה אומר שזה מאחורינו. היו כמה דברים, ואני שמח שלאורך זמן יצאנו מזה שני אנשים גדולים. זה חשוב".

ועדיין, בוקר עליית ליגה. אמצע מאי. ואין סיכום להמשך. ולא יצאה הודעה.



"לא יצאה, ועוד לא ישבנו… אחרי שנשב נהיה יותר חכמים".



כמה מקורבים מעריכים שהקשר יימשך, ולעומת זאת, יש אחרים שגורסים שלא. אם צריך לנסות לנחש לפי קולו של אבוקסיס, נראה שהוא חושב שהוא יקבל את המושכות. אבל אז, אם וכאשר, הוא יצטרך להתמודד גם עם הסטטיסטיקה, והיא לא מאירה פנים למאמנים שעולים ליגה.



מבין שבעת העולים האחרונים לליגת העל, רק אחד (מנחם קורצקי) משך עונה שלמה מיד לאחר מכן. השאר — לא שרדו את הקיץ, או נחתכו מהר מאוד. "אני מכיר את הסטטיסטיקה הזו", אבוקסיס אומר. "מה אני אגיד לך… צריך לעשות קבוצה טובה. הרבה פעמים כשקבוצה עולה ליגה, לא יודעים להעריך את ההבדלים בין שתי הליגות ולפעמים זה פוגע. יש את המחסום הזה, בין הלאומית לליגת העל, וצריך לדעת להרכיב קבוצה טובה. מה שטוב ללאומית לא תמיד טוב לליגת העל. אבל יש פה לאנשים מספיק ניסיון, במיוחד למשה".

פדרו גלבאן שחקן בני יהודה עם השוער דלה איינוגבה. מגד גוזני
גלבאן ואיינוגבה/מגד גוזני

והנושא השני הוא השחקנים

את פדרו גלבאן, כך פורסם, אבוקסיס לא ממש רצה - הוא לא התחבר לו למערך, אמרו. 19 שערי ליגה מראים שבסוף הפאזל עבד דווקא בסדר. אגב יחסי דמאיו-אבוקסיס, יש האומרים שעוד כמה החתמות הונחת. דמאיו תמיד היה פעיל מאוד מקצועית. כך הדברים לגבי עוד כמה שחקנים, ואחד מהם אף אמר לשחקנים לאחר שירד לספסל באחד המשחקים: "אם לא דמאיו, יוסי לא היה נותן לי לשחק".

מצד אחד, אומרים על אבוקסיס שיש לא מעט שחקנים שהוא 'מתעלם מהם'; מצד שני, אומרים גם שיש לא מעט שחקנים שמתחברים אליו. גם בבני יהודה, גם בהפועל תל אביב של אז, גם בנבחרת ישראל.



אז מה - טענות רציניות או שמדובר בשחקנים שמתוסכלים כי הם לא משחקים?







"שחקנים שלא מסתדרים איתי? נו, אמרת את זה בעצמך - בכל קבוצה יש שישה-שבעה שחקנים שהולכים הביתה אחרי אימון ומקללים את המאמן. תמיד יהיו שחקנים שירצו לשחק יותר. אני יכול להגיד שאני בוחר ומתייחס לכל השחקנים שלי רק באופן מקצועי. טבעי שיש שחקנים שיאהבו יותר ויש שפחות".

יוסי אבוקסיס מאמן בני יהודה. מגד גוזני
"היה לי חלק בירידה והיה חשוב לי להעלות את הקבוצה בעצמי. לרגע לא חששתי לקחת את זה, והלוואי שהיום אכן נשלים את הסיפור". אבוקסיס/מגד גוזני

והנושא השלישי הוא אבוקסיס עצמו, ולאן קריירת האימון שלו הולכת

בעונות האחרונות, המניה היתה בירידה. זמן לא קל בהפועל תל אביב, ירידת ליגה ומנזר שתקנים. אבוקסיס, אחד השחקנים האוהדים ביותר בשתי קבוצות קוטביות, הפך לנעלם. מה העונה הזו נתנה לו? האם עצרה את השטף, האם תגרום לזינוק ומה בכלל השתנה בו?

על הפועל תל אביב: "אני לא חושב שזה היה כישלון. כל המערכת לקחה את ההפסד ההוא בדרבי בצורה קיצונית מדי. לא השארתי את הפועל תל אביב במקום השביעי, או השמיני, או התשיעי"

משיחה אחת קשה להסיק יותר מדי, אבל ניכר שהחל מספטמבר אבוקסיס עושה הכול על מנת להתחמק מהמכשולים. לא לצעוד לתוך שדה מוקשים בשיא הרבאק. דיבורים שלו יעשו בעיות? ישתוק. מאבקי אגו מול דמאיו יפריעו? ינמיך את הלהבה. הרזומה נפגע עקב ירידה? עלייה. אבל האם ניהול המשחק ישתפר? ואיפה הוא על הספקטרום שבין כאוס עם הבעלים לבין יסמניות מוחלטת? את זה כנראה נגלה רק בהמשך.



ירדתם. ואתה נראה גמור. וזה משלים לך כבר שתי עונות רעות. לא פחדת שעונה בלאומית תעלים אותך לגמרי?



"ביום שירדנו הצהרתי שאני ממשיך. הקבוצה הזו יקרה לי מאוד, אני אוהב את המועדון הזה והקהל המצוין שלו. זו קבוצה מתקושרת, הרבה אוהדים. היה לי חלק בירידה והיה חשוב לי להעלות את הקבוצה בעצמי. לרגע לא חששתי לקחת את זה, והלוואי שהיום אכן נשלים את הסיפור".



ומציק לו שמקטלגים את השנים האחרונות שלו כרעות נטו.



"אם כבר מדברים על זה, גם התקופה בהפועל תל אביב — מי שקורא למקום שלישי שם כישלון… אני לא חושב שזה היה כישלון. כל המערכת לקחה את ההפסד ההוא בדרבי בצורה קיצונית מדי. לא השארתי את הפועל תל אביב במקום השביעי, או השמיני, או התשיעי. היינו במקום השלישי ובמאבקי הגביע".



ובכל זאת - הסקת מסקנות מהשנים הפחות טובות? בליגה הלאומית אפשר בכלל להשתפר כמאמן או שזו רק מלחמה-מלחמה-מלחמה?



"אפשר להשתפר, בטח. צריך להשתפר. זו לא רק מלחמה. היום המגרשים לא כמו פעם. בעבר הליגה הזו בהחלט היתה רק מלחמה, היום אלה מגרשים של ליגת העל ברוב המקומות - אם תעבור קבוצה-קבוצה אולי רק מגרש או שניים לא נראים טוב. יש כדורגל".





בעוד 15 שנה, כשתסתכל אחורה, יכול להיות שתחשוב שהעונה הזו עשתה לקריירה שלך טוב?



"כבר עכשיו אני כבר מודה על השנה הזו, על שנשארתי בבני יהודה ולא עזבתי. אני לא צריך שיעברו 15 שנים. אני שמח שלא נטשתי אחרי הירידה ושלא חשבתי לפזול הצדה. המועדון חשוב לי, הקהל חשוב לי, יש לי הרבה חברים אוהדי הקבוצה. אני לא צריך לחכות כדי להגיד לך שבחרתי נכון".

המחזור ה-33 בפלייאוף העליון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה אריה אליאס היה אומר על המשחק הזה? "מה את רוצה ממני, עוד פעם חטפת קריזה?"



בא בטוב: איתי שכטר. אין אלירן עטר, וזו ההזדמנות הכי טובה של שכטר לפרוע כמה שטרות.



בא ברע: מרקו בלבול. לא קל הרגע הזה, כשאוטוטו ממנים לך מחליף על הראש.

seperator

הפועל באר שבע – מכבי תל אביב (שני, 20:55, וסרמיל)



מה אריה אליאס היה אומר על המשחק הזה? "זו לא בושה להפסיד לסלבדור, הוא היה הקינג של הסנוקר בארץ"



הבטן: 1:1




בא בטוב: הפועל באר שבע. אין לקבוצה אף שחקן משמעותי שיכול לחטוף צהוב חמישי, שמשמעותו היעדרות מגמר הגביע. במכבי תל אביב - שרן ייני, דור פרץ ונוסא איגייבור גוררים ארבעה צהובים. ראו הוזהרתם.



בא ברע: הפועל באר שבע. לסיים שתי עונות כסגנית? לא משהו. להיות מארחת חגיגות האליפות של מכבי תל אביב עונה שנייה ברציפות? ממש לא משהו.

seperator

קרית שמונה – מכבי פתח תקוה (שבת, 18:00, קרית שמונה)

מה אריה אליאס היה אומר על המשחק הזה? "ביקב, בגורן, מאיפה שבא... בא!"

הבטן: 0:2 לקרית שמונה.



בא בטוב: בית הדין, למכבי פתח תקוה. פתאום, למרות פלייאוף עליון לא נוצץ, הרב"שיה רק נקודה מאירופה (לפני הערעור של בית"ר).



בא ברע: קרית שמונה, לחגיגות האליפות של מכבי תל אביב. אם הצפונים מנצחים, העסק נדחה בעוד שבוע. לפחות.

seperator

המחזור ה-32 בפלייאוף התחתון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה אריה אליאס היה אומר על המשחק הזה? "כבוד הרב עוד לא החליט - בזמן שיש שני חתנים כאלה מוצלחים הבחירה, וואלה, קשה מאוד"



בא בטוב: סרט הלחימה שהכינו מ.ס. אשדוד. לא רמה של ספילברג, אבל קאלט.



בא ברע: קהל הפועל פתח תקוה. חבל שדווקא מהכמות המסיבית והתומכת ביותר בתחתית נצטרך (כנראה) להיפרד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה אריה אליאס היה אומר על המשחק הזה? "יש מדינה? יש. יש ממשלה? יש. יש פרנסה? אין"



בא בטוב: דודו גורש. אם לא יספוג עד הדקה החמישית, ישלים שבע שעות בלי ספיגה. בקבוצה כמו הפועל עכו, זה לא פחות ממדהים.



בא ברע: שחקני נתניה. האם קיבלו את כל מה שמגיע? אם לא, זו שבירת שביתה עצובה ששמה ללעג את כל מה שעבר עליהם. ואם קאיודה לא יימכר, מה אז?

seperator

הפועל רעננה – הפועל חיפה (שבת, 19:00, נתניה)



מה אריה אליאס היה אומר על המשחק הזה? "בזעת אפך, תשתה ערק!"

הבטן: 0:1 להפועל חיפה.


בא בטוב: טל בנין. חילוף בדקה 15 זה דבר לא שגרתי, ואו שאתה יוצא מזה גדול או שאתה יוצא מזה דביל. בנין הכניס את את אור אוסטווינד, ייבש את עומר ורד, אבל הפך 2:0 ל-2:3 ועוד כמה פיסות של אוויר. יצא גדול, לא?



בא ברע: הלו"ז, להפועל חיפה. עכו פוגשת את נתניה הלא-מתאמנת-בזמן; אשדוד את הפועל פתח תקוה הלכאורה-מרוסקת. הכדור במגרש של כץ.

seperator

בני סכנין – הפועל תל אביב (שבת, 19:00, דוחא)



מה אריה אליאס היה אומר על המשחק הזה? "פלורה פלפורה, יא פלפול פולפורה..."



הבטן: 0:1 לסכנין.

שבת שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully