וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוהר זימרו: "כשאני מנצח אני ישראלי, וכשאני נכשל אני אתיופי"

רץ המרתון שפרש מדבר מעומק לבו על התחושות הקשות של העדה האתיופית: "החברה הישראלית לא רואה בנו כחלק ממנה. המשטרה והממשלה שמו אותנו בגטו. כבר 30 שנה שהגזענות הזו נמשכת"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: שניר דבוש
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני מקווה שיתחילו להקשיב לנו". זוהר זימרו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא הרגיש את הקיפוח הזה על בשרו. גם כספורטאי מכובד, כשצעד באולימפיאדה תחת דגל ישראל, הוא הרגיש שהוא לא חלק מהחברה הישראלית. "זה מאוד עצוב לראות את התמונות האלה בטלוויזיה", מודה זוהר זימרו, שצפה בכאב אתמול (ראשון) במחאה של יוצאי העדה האתיופית. "אתה רואה אנשים שנפצעים, אנשים כואבים. בעיניי צריך לפתור את המצב הזה בהידברות. אני ממש לא מצדיק את השימוש באלימות".

זימרו, רץ המרתון שפרש לפני מספר חודשים אחרי שהוכתר ארבע פעמים כאלוף ישראל בריצת מרתון וייצג את ישראל במשחקים האולימפיים בלונדון ובשתי אליפויות העולם, מקווה שהמחאה שנולדה בימים האחרונים תביא לשינוי ביחס לאתיופים: "אני מאוד מקווה שזה יקרה, אבל אני לא חושב שנראה את זה בקרוב. אני מקווה שיתחילו להקשיב לנו. שישמעו אותנו. אנשים נפגעו קשות, ולא רק בגלל החייל הזה שקיבל את המכות בסרטון שצולם. שנים על גבי שנים שהחברה הישראלית לא מסתכלת עלינו כחלק מהחברה הישראלית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זימרו: "שירתי במשך שלוש שנים בצנחנים, וייצגתי את המדינה באליפויות עולם ובאולימפיאדה, ואני עדיין לא מרגישה שווה בין שווים". זימרו/מערכת וואלה!, צילום מסך

זימרו ממשיך ומספק דוגמה קשה במיוחד: "שירתתי במשך שלוש שנים בצנחנים, וייצגתי את המדינה באליפויות עולם ובאולימפיאדה, ואני עדיין לא מרגיש שווה בין שווים. זה נכון שלא כולם בישראל גזענים, יש אנשים טובים במדינת ישראל ויש גם הרבה אנשים שאכפת להם מאיתנו, אבל המשטרה והממשלה שמה אותנו בגטו אחד. נתקלתי בזה באופן אישי בהמון דברים, ואני רק אציין דוגמה אחת קטנה: כשאתה מצליח כספורטאי, אז אומרים: 'הישראלי שלנו מנצח', וכשאתה נכשל, אומרים: 'האתיופי שלנו נכשל'".

זימרו מספר שגם בני משפחה שלו חשים אפליה על רקע גזעני: "אני מרגיש את זה מהמשפחה ומהאחים שלי ובני דודים שמשרתים בצבא. אחיין שלי נעצר כמה פעמים, סתם כי הוא ישב עם חברים שלו ושתה, ופתאום המשטרה עצרה אותם, ואחרי חילופי דברים הוא כבר היה בכלא, ונאלצתי להוציא אותו בערבות. זה מעצבן ששמו את כולם במקומות ספציפיים וסגרו אותם בשכונות, כמו בנתניה, בחדרה, באור יהודה וברחובות, במקום לשלב אותנו בחברה. כבר 30 שנה שהגזענות הזו נמשכת".

כזכור, גם אתמול ספורטאים יוצאי אתיופיה התייחסו בצורה כואבת למחאה. "יש כאן דור שגדל בארץ, משרת בצבא ורוצה יחס כמו כולם", אמר ברוך דגו, כשקשר הפועל עכו אמייה טגה סיפר ש"קל להרביץ לבני העדה. אנחנו רק רוצים שוויון". רחמים צ'קול הביע תקווה ש"זה צריך להיות יום היסטורי בתולדות מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully