וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה שמוכיחה: לאיגוד הכדורסל לא אכפת מהנוער

30.4.2015 / 9:00

הסגל הזוטר של שופטי הכדורסל הכריז על שביתה, אבל האיגוד מחייב את הקבוצות הצעירות לקיים משחקי הכרעה כסדרם. המאמנים נאלצים לשפוט ועומדים בפני סיטואציה בלתי אפשרית, השחקנים וההורים סובלים, משחקים מתפוצצים, אבל רק תודיעו לנו מי ניצח - כדי שנדע למי לשלוח צלחת

שופט כדורסל. ברני ארדוב
השופטים טוענים כי רק 13 מיליון שקל מתוך אגרות השיפוט שמשלמות האגודות מדי משחק מגיעים לכיסם, ודורשים את יתרת הסכום, העומד לטענתם על 5 מיליון שקלים/ברני ארדוב

דמיינו לעצמכם את התרחיש הבא: שופטי ה-NBA מכריזים על שביתה בניסיון לשפר את שכרם, והליגה מאלצת את הקבוצות לקיים את המשחקים בסדרם, גם בהיעדרם של האנשים באפור. בלית ברירה, נאלצים גרג פופוביץ' ודוק ריברס לשפוט את המשחק החמישי בין סן אנטוניו ספרס ללוס אנג'לס קליפרס. בדקה האחרונה, כשנראה שדיאנדרה ג'ורדן מתקן את ספק ההחטאה של בלייק גריפין בהתערבות לא מותרת מעל הטבעת, השניים מתווכחים ביניהם והמשחק מתפוצץ.

נשמע דמיוני, נכון? הרי אי אפשר לבקש ממאמן לשפוט באובייקטיביות את קבוצתו. אז זהו, שמבחינת איגוד הכדורסל בישראל זוהי בקשה לגיטימית לחלוטין. חברי הסגל הזוטר של איגוד השופטים, שמנהלים משחקים בליגות לנוער ובליגות הבוגרים שאינן ליגת העל או הליגה הלאומית, הכריזו על שביתה בדרישה לשפר את תנאיהם. השופטים טוענים כי רק 13 מיליון שקל מתוך אגרות השיפוט שמשלמות האגודות מדי משחק מגיעים לכיסם, ודורשים את יתרת הסכום, העומד לטענתם על 5 מיליון שקלים. האיגוד, שגובה מהקבוצות דמי רישום גבוהים שתמורתם הוא מעניק להם את השירות הכביר של סידור לוח משחקים וטבלאות, הכריז בתגובה כי על כל הקבוצות בליגות הנמוכות ובליגות לנוער לקיים את המשחקים כסדרם, כלומר לארגן שופט בעצמן. מי ישפוט? בדרך כלל המאמנים, היחידים בסביבה שבקיאים בחוקת הכדורסל. נכון, זו סיטואציה לא הוגנת ובלתי אפשרית, אבל למי אכפת. שהקבוצות ישברו את הראש.

מאמן סן אנטוניו ספרס גרג פופוביץ'. AP
אפשר לדמיין אותו שופט משחק של הקבוצה שלו? גרג פופוביץ'/AP

חשוב לציין שהתקנה הזאת תקפה ברוב הליגות הנמוכות ובליגות הצעירות, פרט לנוער לאומית ונערים לאומית, גם בימים כתקנם. אלא שבדרך כלל, השופטים מגיעים והמבוכה נמנעת מאנשי הקבוצות. הפעם, קבע האיגוד בתקנות לשעת חירום, שסותרות את התקנון שלו, כי גם קבוצות נערים ונוער לאומית חייבות לנהל משחק בלי שופט. כל זה קורה בחודש אפריל, כשהקבוצות מתמודדות במשחקי פלייאוף לוהטים על האליפות או בקרבות על הירידה. היוצאים מן הכלל הם משחקי ירידה או עליית ליגה בליגות בוגרים בלבד.

מה המסר של האיגוד לשחקני הנוער שלו, שהם לכאורה העתיד של הכדורסל הישראלי? אתם, חברים, לא מעניינים אותנו. נערים יקרים – ואיתם גם מאמניהם, שנתנו את הנשמה במשך עונה שלמה תמורת שכר מעליב בדרך כלל, והורים שעבורם כל סל של הילד הוא עולם ומלואו – אנחנו יודעים שעבדתם קשה מהקיץ, בין אם בזיעה על הפרקט או בהסעות למשחקים ואימונים, חלמתם על הרגע שבו תגיעו למשחק פלייאוף מכריע ואולי לקחת אליפות. רק שעכשיו, במקום שתקצרו את הפירות, תשתתפו במשחק נטול ערך ספורטיבי. העיקר להעמיס את המשחקים ולגמור את העונה.

עבור מאות המאמנים והמאמנות בליגות הצעירות אלו ימים שחורים. בעשרת הימים האחרונים הם נאלצים לעזוב את עמדת המאמן, המורה או המחנך, ולשפוט. כל זה קורה כשההורים ושחקני היריבה בטוחים שהם משוחדים ולא שופטים ביושר. בצדק, למען האמת. מישהו בכלל יכול לשפוט בהגינות קבוצה שלו? בכל רגע נתון כל אחד מהמעורבים בטוח שאפשר לפוצץ את המשחק (ואולי גם את השופט) וללכת הביתה. כך אכן קרה במשחק ליגה ארצית בצפון. במשחק של ליגה ארצית באזור ירושלים איימה הקבוצה האורחת לעזוב את המגרש אחרי שהמארחת עלתה ליתרון של 15 נקודות, וכשהמשחק התחדש הפכה האורחת את התוצאה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עמירם הלוי יושב ראש איגוד הכדורסל. קובי אליהו
איך זה שפרט לשון דאוסן, עוז בלייזר, רפי מנקו ואולי אדם אריאל, קשה למצוא שחקן צעיר שאמור למלא בעתיד את השורות בנבחרת? עמירם הלוי/קובי אליהו

העיוותים לא מסתיימים כאן. קבוצות הנערים של הפועל ירושלים והפועל חולון החליטו לא לקיים את משחק הגומלין ביניהן בירושלים, לאחר שחולון ניצחה במשחק הראשון ב-8 נקודות הפרש. לאחר מכן, נדהמו אנשי ירושלים לגלות שמשחק חצי הגמר ישוחק בכל מקרה ביום ראשון הקרוב, שלושה ימים לאחר ועדת המשמעת. המשמעות: חולון ככל הנראה תעפיל לחצי הגמר. החשדנות כלפי האיגוד רק גברה לאחר שנקבע בהחלטה מוקדמת יותר של ועדת המשמעת כי קבוצת הנוער לאומית של אליצור קריית אתא, שהגיעה למשחק קריטי על הירידה בחיפה מול מכבי המקומית וסירבה לשחק, לא תיענש. נקבע משחק חוזר ליום חמישי הקרוב. אנשי קרית אתא טענו שלא קיבלו את הודעת האיגוד. יו"ר האגודה, נפתלי בן טוב, הוא חבר ותיק, מקושר ומשפיע בהנהלת האיגוד. תחליטו אתם מה הסיכויים שלא שמע על ההחלטה.

במשך שנים ניטש ויכוח בין אנשי הכדורסל סביב עצירת פס הייצור של השחקנים המקומיים. איך זה שפרט לשון דאוסן, עוז בלייזר, רפי מנקו ואולי אדם אריאל, קשה למצוא שחקן צעיר שאמור למלא בעתיד את השורות בנבחרת? להיכן נעלמו הקטשים, הכספים ואפילו האוחיונים? דיברו על ריבוי מסגרות, על ליגת בתי הספר, על ירידה ברמת המאמנים, על פחות שעות שהילדים מבלים במשחק במגרשים הפתוחים. אלא שהתשובה הסתתרה כל העת מתחת לפנס: לאיגוד הכדורסל, שמורכב באופן אירוני מנציגים של אגודות, לא אכפת משחקני הנוער באותן אגודות ממש.

האיגוד בנה אקדמיה שחולבת מהקבוצות את מיטב הכשרונות (ובינתיים הצליחה לייצר בעיקר את רפי מנקו, ולא הרבה מעבר לכך), ופרט לכך רואה בילדים חיילים טובים שמשלימים קבוצות, אשר משלמות אגרות רישום מופקעות. האגרות האלו, כמובן, מאפשרות את קיומו של האיגוד הכושל ורווי האינטריגות. את הישיבות, הכיבוד וכמובן הכיבודים הבלתי נמנעים. ייצאו שחקנים? לא ייצאו שחקנים? יפרשו מכדורסל בעקבות מפח הנפש שעברו בזמן ההכרעה של עונת 2014/15? למי איכפת. רק תדאגו לשלוח תוצאה, כדי שנדע למי לתת צלחת, לפני שנתפוס איזו נסיעה עם נבחרת הקדטים או הנוער ליעד אקזוטי בקיץ.

התגובות

חגי סגל, דובר איגוד הכדורסל, מסר בתגובה:

על הדרישות הכספיות של השופטים: "האיגוד גובה 12.7 מ' ¤ עבור שיפוט מהקבוצות ומעביר את כולם לשופטים. יתרה מזאת, האיגוד מממן מתקציבו את יתרת תקציב איגוד השופטים שתקציבו 15 מ' ¤. התקציב כולל לא רק דמי שיפוט אלא גם השתלמויות, משכורות למנהלי האזורים, המשבצים, מזכ"ל האיגוד ומזכירתו, בלעדיהם אין שיפוט".


על הטענה בדבר שינוי התקנון באמצעות תקנות לשעת חירום: "אני מתפלא על השאלה הזו. גם למדינת ישראל יש חוקים, אבל גם יש תקנות לשעת חירום. להנהלת האיגוד יש את הזכות להפעיל תקנות חירום לפי הבנתה וזוהי עת חירום בכדורסל".

על ההחלטה לקיים משחק חוזר בין קבוצות הנוער של קרית אתא למכבי חיפה: "יש באיגוד הכדורסל 45 חברי הנהלה, מרביתם נציגי קבוצות. בית הדין של האיגוד דן בתיק וקיבל את גרסת קרית אתא וזיכה אותה ללא קשר למי עומד בראשה. המשחק המדובר התקיים ביום שבו הוכרזה השביתה ובגלל תקלה בבזק, האיגוד לא הספיק להודיע על כך לכל הקבוצות".

על המשחקים שלא הגיעו לסיומם והתפוצצו: "ביום המדובר התקיימו 193 משחקים מתוך 196 משחקים מתוכננים והקבוצות שלא התייצבו יעמדו בפני ועדת משמעת. משחקים מתפוצצים גם עם שופטים מקצועיים מפעם לפעם. לא ניתן להאריך את העונה ממספר סיבות. ראשית נבחרות הנוער והקדטים צריכות להתאמן וכבר התחילו בכך. לשחקני הנוער יש בחינות בגרות וזה לא פחות חשוב".

על החשש של אנשי ירושלים שחולון תשחק בחצי הגמר ללא משחק גומלין ברבע הגמר לנוער: "מה שכתבת אינו נכון לחלוטין. שתי הקבוצות יעמדו לדין ביום חמישי ואז ייקבע גורל המשחק".

על מפח הנפש של המאמנים, השחקנים וההורים: "אי אפשר להתעלם ממפח הנפש, אבל צריך לזכור שזו מלחמתן של הקבוצות. כניעה לשופטים תעלה לכדורסל הישראלי כשמונה מיליון שקל ואין את הכסף הזה. באם הקבוצות יחליטו להיכנע לשופטים ולתת להם את מבוקשם, אגודות עלולות לקרוס תחת הנטל הכלכלי".

עדכון:

כמה מהאגודות שקבוצותיהן מתמודדות בשלבי ההכרעה של הליגה לנערים ולנוער דנו ביניהן וקבעו כי מאמנים יסעו בתיאום לשפוט משחקים של אגודות אחרות, על מנת לוודא שהשיפוט יהיה אובייקטיבי. האגודות פנו לאיגוד הכדורסל בדרישה לבטל את ההעמדה לדין של הקבוצות שלא התייצבו לשלבי ההכרעה בליגה. האיגוד ניאות לבטל את ההעמדה לדין, והליגות יימשכו כסדרן בזכות התושיה של אנשי האגודות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully