וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה ייגמר בפאקו? מיהו ססאר מנדיונדו, מאמן הפועל תל אביב החדש

27.4.2015 / 17:30

נתפס כטקטיקן מצוין, אבל הרזומה כמאמן מאוד דל. עזר לבנות את השושלת של נבחרת ספרד, יצר קשר מיוחד עם לואיס ארגונייס וכבש במשחק שהפך לשערורייה. ססאר מנדיונדו בהחלט יכול להפתיע כאן לטובה. רק תראו מה קרה עם אוסקר גרסיה ופאקו אצל היריבה העירונית

ססאר מנדיונדו מאמן כדורגל ספרדי. סיבאספור, אתר רשמי
הרבה סימני שאלה לגבי המינוי המסקרן הזה. מנדיונדו/אתר רשמי, סיבאספור

לטוויטר של עידן ויניצקי

לססאר מנדיונדו, מגן ימני בעברו, היו 13 שערים בלבד לאורך קריירה שנמשכה כעשור וחצי. מתוך אותם 13, רק ארבעה הגיעו בליגה הבכירה בספרד, אולם אחד מהארבעה האלה גרם לו לחזור לכותרות במולדתו בשנה האחרונה. השער המדובר, בעיטה יפהפייה מחוץ לרחבה אל בין החיבורים, נכבש במחזור הסיום של עונת 1990/91. מנדיונדו, שחקנה של אספניול, שלח את הכדור אל הרשת של הקבוצה בה גדל, אתלטיקו מדריד, כדי לקבוע 0:2 לכחולים-לבנים, שהיו נואשים לנקודות.

המשחק עצמו הסתיים ב-1:3 לאספניול, ניצחון שהשאיר את הקבוצה מברצלונה מחוץ לפלייאוף על הירידה והבטיח לה עונה נוספת בליגה הבכירה. במרץ של השנה שעברה, 23 שנים אחרי אותו משחק, חשף פאולו פוטרה, חלוץ העבר הפורטוגל של הקולצ'ונרוס, שעוד לפני ההתמודדות ההיא הבטיחו את המקום השני בטבלה, כי ערב המשחק ניגש אליו הנשיא המיתולוגי והשערורייתי של אתלטיקו באותם ימים, חסוס חיל והורה לו לגרום לשחקנים להפסיד בכוונה. על פי פוטרה, חיל הודיע לו במלון בברצלונה בו השתכנה אתלטיקו: "אסור לנו לנצח. תגיד לחברים שלך לא לרוץ. סגרתי עסקה עם נשיא אספניול על מכירת המשחק לטובת העברת שחקנים עתידית". פורטה טען כי הוא סירב למכור את המשחק ולכן נותר מחוץ לסגל, בהוראת חיל.

כמה חודשים לאחר אותן טענות חמורו, מנדיונדו החליט לתקוף בחזרה: "אף מקצוען לא יוצא למגרש בשביל להפסיד. אני גם לא מאמין שיש נשיא שיגיד לקבוצה שלו לעשות דבר כזה. ניצחנו עם שלושה שערים שכבשנו אז וזה היה קרב עיקש וגדול. לאתלטיקו היו מצבים מצוינים, אבל באנו חדורי מוטיבציה כדי לא לרדת ליגה. אני זוכר שאפילו היו לנו ויכוחים קולניים איתם על המגרש, כי כולם רצו לנצח. אף אחד לא מכר שום דבר, זו הייתה מלחמה אמיתית". המאמן של אספניול באותו משחק היה לואיס ארגונייס האגדי, דמות מפתח בחייו של מנדיונדו, שעוד ניתקל בה בהמשך.

בקרוב מאוד יגיע מנדיונדו, הפעם כבר בתפקיד המאמן, לקבוצה שידעה בשנים האחרונות יותר מדי "מלחמות אמיתיות", על המגרש ומחוצה לו, הפועל תל אביב. הפעם, המאמן האלמוני משהו בן ה-49, שאיש מהעיתונאים הספרדיים שנשאלו לטובת הכתבה הזו לא ממש הצליח להסביר מי הוא או מה סגנון המשחק האהוב עליו, יצטרך בעיקר לייצר שקט בוולפסון. האם הוא מסוגל?

מכור או לא? צפו בתקציר המשחק, כולל השער הנהדר של מנדיונדו

ססאר גונסאלס מנדיונדו נולד במדריד ביוני 1966 וגדל במחלקת הנוער של אתלטיקו. הוא הצליח להגיע לקבוצה השנייה של המועדון, אך בקבוצה הבוגרת הוא ערך הופעה אחת בלבד, בספטמבר 1984, אז השלים 90 דקות ב-0:3 הביתי מול אוסאסונה. המאמן שנתן לו להגשים את חלומו הגדול באותו משחק היה ארגונייס. לצערו של מנדיונדו, אתלטיקו של אותם ימים הייתה קבוצה נהדרת, שסיימה שנייה בליגה וזכתה בגביע המלך. הוא לא הצליח למצוא דקות משחק ובסופו של דבר, בקיץ 1986, "חצה את הכביש" ועבר לראיו וייקאנו.

הוא שיחק בראיו שלוש שנים, אולם מיד לאחר שעלה איתה ליגה, החליט להישאר בעצמו בליגת המשנה ועבר לאספניול. אחרי שהשלים עלייה שנייה ברציפות, הוא הפך לראשונה בקריירה לשחקן הרכב בליגה הבכירה, תחת ארגונייס, כולל אותו משחק מפורסם מול אתלטיקו. בסך הכול, היו למנדיונדו קצת יותר מ-100 הופעות ליגה במדי אספניול, כולל ירידה ועלייה נוספת. את הנדודים שלו הוא סיים במרידה, שם שיחק בין 1995 ל-1998 (שנה לפני הגעתם לקבוצה לעונה בודדת של עידן טל ומוטי קקון). עם מרידה, הוא הספיק לרדת ליגה, לעלות ומיד לרדת שוב, לפני שפרש. בסך הכול, העביר מנדיונדו שבע שנים בליגה הראשונה ושמונה בשנייה.

להישגי השיא שלו הגיע בכלל עם הנבחרות הצעירות של ספרד. ב-1985 הוא היה שחקן הרכב בנבחרת עד גיל 20, שכללה גם את אנדוני גויקויצ'אה וג'ולן לופטגי, מאמן פורטו כיום והפסידה בגמר המונדיאליטו 1:0 לברזיל. שנה לאחר מכן, לצד צ'יקי בגיריסטיין, מנואל סאנצ'יס ואחרים, מנדיונדו זכה באליפות אירופה עד גיל 21.

עוד באותו נושא

רשמית: ססאר מנדיונדו מונה למאמן הפועל תל אביב בעונה הבאה

לכתבה המלאה
ג'ולן לופטגי אחרי הזכייה של נבחרת ספרד באליפות אירופה עד גיל 21. GettyImages
עוד אחד מהנבחרת הצעירה שהפך למאמן. לופטגי חוגג זכייה עם ספרד ביורו הצעירות שנערך בישראל/GettyImages

אחרי הפרישה הוא חזר הביתה והצטרף לצוות האימון של אתלטיקו מדריד. הוא שימש כעוזר מאמן שני ובעיקר היה אחראי על בחינתן הטקטית של היריבות העתידיות של הקולצ'ונרוס, מה שאולי עשוי להעיד על האיכויות שלו בנושא זה. בתחילת יולי 2006 זכה מנדיונדו למינוי מעניין כאשר הפך למנהל הארצי של בית הספר לכדורגל שמחזיקה אתלטיקו ואשר מונה כ-700 ילדים. הוא קיבל חוזה לארבע שנים, אך ויתר עליו כעבור חודש בלבד.

זה קרה לאחר שארגונייס, שוב הוא, הרים טלפון. במונדיאל 2006, במהלך הפגרה והחופשה שלו מאתלטיקו, מנדיונדו הצטרף על פי בקשת מאמנו לשעבר אל הנבחרת הספרדית במהלך המונדיאל בגרמניה. הוא היה מופקד, כמו אצל הרוחיבלאנקוס, על בחינת היריבות הבאות ברמה הטקטית. ספרד אומנם הודחה פעם נוספת בצורה מאכזבת, עם הפסד לצרפת כבר בשמינית הגמר, אבל ארגונייס היה מרוצה מהעבודה של בן טיפוחיו. באוגוסט, זמן קצר לאחר המונדיאל, מנדיונדו עבר לעבוד במשרה מלאה בנבחרת.

"היה לי קשה מאוד לקחת את ההחלטה הזו, כי אני יודע שההזדמנות הגיעה רק בזכות העבודה באתלטיקו", הוא אמר לאחר המעבר, "הדבר הראשון שעשיתי היה לדבר עם הנשיא מיגל אנחל חיל והמאמן חאבייר אגירה ושניהם הבינו שזה צ'אנס שאסור לי לוותר עליו".

לואיס ארגונייס מאמן נבחרת ספרד לשעבר. Shaun Botterill, GettyImages
תפקיד גדול בקריירה של מנדיונדו. ארגונייס/GettyImages, Shaun Botterill

השנתיים הבאות היו קסומות עבור מנדיונדו ובמהלכן, הוא סייע לארגונייס לבנות את תחילתה של השושלת הספרדית, ששלטה בעולם הכדורגל בין 2008 ל-2012. על היחסים עם המאמן שהפך לקולגה ולסוג של אב רוחני אמר מנדיונדו: "לא הייתי יכול להתחיל את קריירת האימון בלי העזרה של לואיס. הייתי נאמן לו והוא לי ובסופו של דבר, גם היינו חברים. קצת לפני שהוא מת, הוא הביט לי בעיניים ואמר לי שאני מוכן לצאת ולהתחיל לעבוד לבדי ואז באמת עזבתי. כל מה שאני עושה בתור מאמן, אני עושה תוך מחשבה על לואיס. בכל בעיה, בכל סיטואציה, הוא בראש שלי. במשך שש שנים, חייתי תחתיו באוניברסיטה של כדורגל ומצאתי מאסטרו, מישהו שתמיד נתן לי כוח". בראיון אחר אמר מנדיונדו: "אני כמו בן של לואיס, לפחות ברמה הספורטיבית".

מיד לאחר הזכייה ביורו 2008, השניים עזבו יחד את הנבחרת ועברו לעונה אחת ולא מוצלחת כלל בפנרבחצ'ה הטורקית. בסיום אותה עונה, ארגונייס פוטר וכבר לא שב לעבוד יותר. מנדיונדו קצת התקשה למצוא את עצמו ללא המנטור. הוא היה מועמד לבטיס בינואר 2010 אך הדבר לא יצא אל הפועל. בסוף, ב-2013, סופסוף עבר לאתגר חדש. הוא הגיע לסיבאספור ושם החל לעבוד כמנהל טכני לצד המאמן, רוברטו קרלוס. השניים התחברו מאוד בתקופה המשותפת בפנר, בה שיחק המגן השמאלי הברזילאי בשלהי הקריירה שלו.

בכתבה שנעשתה עליו בטורקיה בעת עבודתו בסיבאספור נכתב: "לא כדאי לזלזל בפוטנציאל של מנדיונדו. חשוב לזכור שגם מוריניו החל כמתורגמן ועוזר ובסוף הגיע לזכייה בליגת האלופות. במולדתו ספרד יצא לו שם גדול בזכות ההבנה הטקטית והיכולת שלו לעזור לקבוצה להתכונן למשחקים". בנוסף, סיבאספור זכתה באותה עונה לשלל מחמאות על היכולות ההתקפיות המרשימות שלה, אולם מנדיונדו ורוברטו קרלוס ספגו גם אש בשל הזנחת משחק ההגנה. הקבוצה סיימה חמישית, אך בעיות בירוקרטיות גרמו לכך שהכרטיס לליגה האירופית נשלל ממנה.

נבחרת ספרד זוכה ביורו 2008. GettyImages
הישג השיא. ספרד זוכה ביורו 2008/GettyImages

הג'וב האחרון היה בתחילת העונה הנוכחית. איכשהו, מנדיונדו, שהחליט לחזור הביתה, לספרד, התגלגל לאמן את טורחון, קבוצה מהליגה הרביעית המשחק בפרבר ממזרח למדריד. הוא מונה בראשון באוקטובר, אחרי שהקבוצה פתחה את העונה בצורה גרועה והפסידה בכל חמשת משחקיה הראשונים. איתו, ב-19 משחקים נוספים, היא צברה 16 נקודות והפסידה עוד 13 פעמים. באופן סמלי משהו, הניצחון האחרון שלו בתפקיד היה 0:1 על אתלטיקו מדריד C. כאשר התפטר, באמצע פברואר, הקבוצה הייתה תשע נקודות מתחת לקו האדום. מנדיונדו הסביר זאת ב"מניעים אישיים בלבד" וראשי המועדון הקטנטן איחלו לו בהצלחה. מאז אגב, טורחון צברה עוד ארבע נקודות בלבד והשלימה את ירידתה מהמקום האחרון בטבלה.

בראיון שערך אלפרדו וארונה מהתקשורת המקומית עם מנדיונדו, זמן קצר בלבד לפני עזיבתו את התפקיד, אמר המאמן על העובדה שהוא צנח מהנבחרת אל הליגה הרביעית: "זה מה שיש לי כרגע. זה הדבר היחיד שיש. זה כל מה שהציעו לי במהלך השנה החולפת, מאז שחזרתי לספרד מטורקיה. אבל אני בכלל לא מרגיש רע עם זה, ההיפך הוא הנכון. אני לא המאמן הראשון וגם לא האחרון שעובד בליגות הנמוכות. יכולתי לעבוד היום שוב עם רוברטו קרלוס, אבל אני צריך להיות עם המשפחה שלי והיא לא יכולה להיות בטורקיה כרגע. אז חזרתי ויקרה מה שיקרה. אנשים לא מכירים אותי כל כך, כי לא הייתי איזה כדורגלן גדול. לכן, קשה לי יותר לפתוח דלתות, אבל אני לא מתלונן. כל עוד יש לי קבוצה, אני שמח. מאמן יכול להיות מאושר רק כשהוא עובד ואני לא נמצא בטורחון בשביל הכסף. שיחקתי בקבוצות גדולות ואף פעם לא רדפתי אחרי הכסף. אני מעדיף להיות שמח".

באותו ראיון כתב וארונה: "אלו הן הפנים האחרות של ההצלחה. זו הוכחה נוספת לכך שלחיים יש זיכרון קצר. מי שהיה יד ימינו של ארגונייס בנבחרת הנהדרת שקטעה את רצף האימה של הכדורגל הספרדי, מי שחילק הוראות לצ'אבי, אינייסטה, טורס ודויד וייה, הפך למאמן בליגה הרביעית". מנדיונדו אמר על כך: "אף אחד מהחבר'ה האלה לא התקשר אליי. ולמה שיעשו זאת? הם עסוקים ועולם הכדורגל עובד מהר. גם אנחנו, המאמנים, בתנועה מתמדת. חוץ מאשר באנגליה, מאמנים לא מחזיקים היום הרבה זמן בקבוצות שלהם".

מצד אחד, מדובר בדיוק במה שהפועל תל אביב רוצה בסיטואציה הכלכלית בה היא נמצאת בשנים האחרונות. מאמן שרק רוצה לעבוד ולא מחפש סכומי עתק. מצד שני, עולה התהייה מה גרם למנדיונדו לשנות לפתע את עמדתו ולהחליט לעזוב את ספרד פעם נוספת והאם הגעגועים הביתה לא יכריעו שוב והוא ינטוש. גם את אוסקר גרסיה לא הכירו יותר מדי כאשר נחת לראשונה במכבי תל אביב ואילו פאקו אייסטרן שימש בעיקר כעוזר ומאמן כושר ולמד בעצמו ממאמן מבריק בדמות רפא בניטס, בדומה למנדיונדו. רק הזמן יכריע לגבי השידוך הזה, אבל אין ספק שליושבי שער 5 צפויה בעונה הבאה חוויה שהם עוד לא הכירו.

לטוויטר של עידן ויניצקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully