וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלקי חילוף: מנגנון בחירת המאמן הבא של הפועל באר שבע

26.4.2015 / 13:30

מצד אחד היא בדקה לא מעט אופציות אחרות, מצד שני היא עשויה לסגור בסופו של דבר עם מי שחיפשה לו מחליף, אלישע לוי. הבלוג של איציק יצחקי על מנגנון בחירת המאמן הבעייתי לעונה הבאה של אלונה ברקת והפועל באר שבע

one

לפני מספר חודשים זימנה אלונה ברקת לחדרה שלושה אנשי מקצוע מהקבוצה הבוגרת של הפועל באר שבע. השלושה הם כולם עובדי המועדון, אבל במקביל לעליה המטאורית בסעיף הוצאות שכר השחקנים, ברקת ניהלה מול עובדים אחרים מדיניות כלכלית מושכלת וניסתה, אולי בצדק מבחינתה, לקצץ. אלא שהקיצוץ הזה, מספרים לנו עובדים בהפועל באר שבע, לא היווה אפילו מרכיב קטן בתוך התקציב הגדול.

"המועדון לקח שלושה עובדים שמרוויחים שכר משלים וזעום, שזה לא המקצוע העיקרי שלהם, וביקש לפטר אחד מהם. אחרי שאחד העובדים התקומם, השלושה קמו ואיימו לעזוב יחד. ברקת נותרה חסרת אונים, היא הבינה שלא תוכל לפגוע בהם, והשאירה את כולם במועדון", מספר גורם בהפועל באר שבע.

הזיגזג הכלכלי הזה – כסף גדול לכוכבים וצמצום וקיצוץ לחלשים – הוא דוגמה קטנה להתנהלות של אלונה ברקת, הבעלים של הפועל באר שבע. ברקת, חובה לציין, הוציאה את הפועל באר שבע מחושך לאור ואחראית לימי הזוהר של המועדון. אך יש הטוענים שאותה מערכת קבלת החלטות היא שמונעת מהקבוצה הזו להפוך למועדון צמרת באמת. רוצים דוגמה חשובה יותר? בואו תראו כיצד ברקת בוחרת את המאמן שלה בעונה הבאה, ואיך בסופו של דבר היא עשויה להחתים את מי שכבר חיפשה לו מחליף – אלישע לוי.

20:55, ערוץ 1: בית"ר ירושלים מול הפועל באר שבע

אלישע לוי מאמן הפועל באר שבע עם אלונה ברקת גיורא אנטמן. קובי אליהו
ימשיכו ביחד בסופו של דבר? ברקת ולוי/קובי אליהו

כמעט בכל פעם שהפועל באר שבע חזרה העונה ממשחק חוץ, היועצים של ברקת לחצו יותר לסיים את ההתקשרות עם אלישע לוי בתום העונה. לוי שמע את ההתרחשויות מרחוק, אבל החליט לא להגיב. המדיניות שניהל במכבי חיפה, של לייצר שקט תעשייתי בתוך חדר ההלבשה, וכלפי חוץ, לא השתנתה. לוי שמע על ההתעניינות של המועדון בברק בכר, אבל שתק. הוא לא נתן לעניין להפריע לו במאבק החשוב בגביע והמשיך לדבוק במטרה שברקת הציבה לו בתחילת העונה – כרטיס לאירופה.

אלא שבמשך הזמן לא כל היועצים מסביב חשבו שאירופה זה כרטיס מספיק טוב בשביל מועדון צומח כמו באר שבע, שאולי מאמן אחר היה מביא אליפות. ברקת, מספרים אנשים שמודעים לשינוי הקו הזה, לא אמדה נכון את פערי הסגל בין מכבי תל אביב להפועל באר שבע. לוי הבין כל העת שלהוביל את הקבוצה עונה שניה ברציפות למפעלים האירופים ולהגיע לחצי הגמר, יהיה לא רק שחזור של העונה הקודמת, אלא גם שמירת סטטוס קוו חשוב במכונת הלחץ שנקראת הפועל באר שבע – מועדון שבשנים האחרונות לא ידע לשמור על יציבות, וכמעט התפרק עם ירידה לליגה השניה.

בכר, כידוע, חתם בסופו של דבר בקרית שמונה, אבל הוא לא היה האופציה היחידה שנבדקה בנוגע למאמן שיחליף את אלישע לוי. גם מיכאל נס היה כזה. אחד הניסיונות, כך נודע, היה להביא את מאמן האולימפית לשעבר מיכאל נס, מקורבו של ד"ר מרק ורטהיים שעבד בעבר במועדון, ומסיים את עבודתו בקיץ. בהתחלה נס הוצע לברקת כמאמן הבוגרים, ומאוחר יותר חשבו בסביבתו שיוכל לפקח על מחלקות הנוער של המועדון, בתקווה להשלים את העבודה של מוטי איווניר. כרגע אין סיכום בין הצדדים, אבל ייתכן שנס עוד יגיע בתפקיד מפתח לקבוצה הבוגרת או למחלקת הנוער בשנה הקרובה. אם רק הוא ישאל את איוניר על הדרך שבה סיים את דרכו בבאר שבע, אולי הוא יחשוב שוב.

לדרך שבה עזב איווניר את המועדון אחרי עונה אחת יש קווים מקבילים שמחזקים את הביקורות כלפי הדרך שבה ברקת לוקחת החלטות. הדיבורים על ברק בכר והידיעה על מיכאל נס לא הגיעו במקרה. בהמשך הדרך ברקת, כך נודע, בדקה גם אופציה של מאמן זר אחר מלבד נס. היא שיתפה בכך את המנכ"ל שלה, אסי רחמים, שהיה מעורב בכל מהלך. במקביל, היא פעלה מול אנשי מקצוע שמבינים טוב יותר את המהות של מאמן זר ודיברה איתם על הנושא. לוי החליט לא לתת לזה להפריע לו. הוא המשיך לצבור נקודות בליגה, וקיווה שבתום העונה ברקת תשתכנע. רן בן שמעון, אגב, לא עמד על הפרק אפילו לרגע אחד. שמו עלה בשיחות חולין עם אנשים בכירים בכדורגל הישראלי, אבל פניה למאמן לא נעשתה. האם זה מנחם את אלישע לוי, אחרי כל כך הרבה מועמדים שנשקלו לפניו? ספק רב.

מאמן נבחרת ישראל הצעירה מיכאל נס. קובי אליהו
ייתכן שהוא עוד יגיע בתפקיד מפתח לקבוצה הבוגרת או למחלקת הנוער בשנה הקרובה. מיכאל נס/קובי אליהו

כאן זה לא הסתיים. גם אופציית רוני לוי נבדקה, וכעת היא האופציה הישראלית היחידה של ברקת מלבד... נכון, אלישע לוי. גישושים בנושא כבר נעשו ויועציה של ברקת לוחצים עליה להפוך זאת לפנייה רשמית, לפני שתגיע הפנייה הרשמית של יעקב שחר, לה מאמן מכבי נתניה ממתין. ברקת חששה שהדבר יפריע להכנות לקראת חצי הגמר, והיא החליטה לחכות ל-30 באפריל. הדחה של באר שבע בחצי הגמר תחזק אצלה את ההחלטה למנות מאמן אחר, אבל אם באר שבע תעבור הדילמה של ברקת רק תתחזק. "רוני לוי לא יחכה לך. אם הוא יקבל הצעה ממכבי חיפה, הוא יילך", הבהיר למועדון סוכן שחקנים בשיחה שנערכה לפני מספר ימים. נשמע לך רציני שמועדון מכריע לגבי עתידו על סמך משחק מול עפולה בגביע? תחליטו לבד.

במקביל, בימים האחרונים ממשיכים להגיע להנהלת המועדון הצעות לגבי מאמנים זרים. ברקת דחתה עד כה מספר הצעות בגלל העלויות הכלכליות הכרוכות בהבאתם. אחד מהם היה, כאמור, מאמן האולימפית לשעבר, נס. אז איך ברקת הגיעה למצב שבו לקראת חודש מאי, היא עדיין לא מינתה מאמן? העלויות של נס שרצה צוות שלם מגרמניה היו גבוהות מדי, בכר חתם בקריית שמונה, רוני לוי לא ממהר להגיע וברקת נשארה שוב עם המאמן הבכיר שלה. "החשיבה של אלונה בעניין המאמן פשוט מדהימה בעיניי. אני לא באמת מאמין שהיא חושבת שהמשך דרכו של אלישע תלוי במשחק אחד", אמר לנו השבוע אחד המאמנים הבכירים בכדורגל הישראלי. "בעיניי, ולא רק בעיניי, מה שלוי עושה בבאר שבע זה הישג".

מאמן בכיר מסביר למה אנשי מקצוע רציניים לא ששים להגיע במקומו של אלישע לוי. "תאר לך שבשנים הקרובות באר שבע תפנה אליי אחרי עונה כזאת, איזה טעם יש לי לקחת קבוצה כשאני יודע שאם אני לא לוקח אליפות אני כישלון בעיניה? הרי מה המטרה שהיא תציב לי בפגישה הראשונה, לעבור את מכבי? זה לא ריאלי כל עוד היא לא תביא לכאן את זהבי ובן חיים, או שחקנים ברמה שלהם. הרבה מאמנים יגידו לה שאפשר להביא אליפות, רק כדי לקבל את הג'וב. אף אחד לא באמת מאמין בזה. ואם זאת לא המטרה, אז למה היא צריכה אותי? אלישע מביא אותה לאירופה עונה אחר עונה", סיפר אותו מאמן והוסיף: "יהיה קשה מאוד להביא לכאן אליפות, אלא אם היא תכניס את היד לכיס ותוציא עוד 15-20 מיליון שקל".

ברקת, אגב, מתכוונת להגדיל במעט את התקציב בעונה הבאה, כדי להתחרות שוב על תואר האליפות, אבל לא בטוח שתוכל להתחרות בסגל של מכבי תל אביב. התקווה הגדולה שלה, כך לפי גורמים במועדון, היא שטל בן חיים וערן זהבי ימצאו קבוצה באירופה. "אם אחד מהם לא היה במכבי העונה, אין לי ספק שהיינו הולכים עד הסוף", אמר שחקן בכיר בקבוצה. "מצד שני, איך אתה יכול להסתכל להם העונה בעיניים כשעל הספסל שלהם יושבים שחקנים כמו זיו, שפונגין, ורמוט, אייבינדר, ראדי, אלברמן, בן בסט, בדש, פריצה ויצחקי, ועל שלך, מבלי להעליב אף אחד, שחקנים שיכולים להשתלב במקרה הטוב בסגל הרחב שלהם".

מאור מליקסון שחקן הפועל באר שבע (ימין) מול ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
בלעדיו יהיה קל יותר? ערן זהבי מול מליקסון/קובי אליהו

חשוב לחזור על זה - לצד הביקורות שהושמעו כאן בכתבה, במועדון סיפרו כי ברקת דווקא הצליחה בהרבה בחירות ובהתנהלות שלה בשנים האחרונות. "כשאתה מסכם שבע שנים שלה במועדון, היא הצלחה. אולי לא בקצב שאנשים ציפו לו, אולי לא במצב שאנשים חשבו ששם הקבצה צריכה להיות, אבל בל נשכח, היא עלתה ליגה, החליפה מאמנים שכולם השאירו אותה בליגה בסופו של דבר והשתקעה בצמרת. נכון, היא לא נקייה מטעויות, אבל במאקרו קבלת ההחלטות שלה הייתה טובה".

אנשי מקצוע סבורים שאם לא תביא את רוני לוי, שנמצא חזק בתכניות של יעקב שחר, כל החלטה אחרת שתעשה מלבד מינויו של לוי אחר, אלישע, עשויה לגרום נזק בלתי הפיך למועדון. "חדר ההלבשה שלה היום נראה כאילו קשה מאוד לפרק אותו. שחקנים הולכים מכות ודקה אחרי רוקדים וולס", הדגיש בפנינו אותו מאמן בכיר. "אם היא לא תצליח לגנוב את רוני למכבי חיפה, היא יודעת שכל תוצאה שלא תעשה מלבד אליפות או דאבל, היא תהיה אשמה בכישלון".

ברקת תיפגש עם אלישע לוי בין חצי הגמר לגמר, ומשם תצא הצהרה משותפת. ההערכה היא שאם רוני לוי יחזיק בהצעה אחרת, אלישע לוי יהיה המאמן. "אחרת", מסכמים במועדון, "היא תצטרך לפרק את המועדון ולבנות אותו מחדש באמצעות צוות זר, ויש בזה סיכון לא קטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully