וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלילת דם: סיפורו של השופט מילוראד מאז'יץ', שהתעלם מתקרית מנדז'וקיץ'

15.4.2015 / 9:34

פניו המדממות של מריו מנדז'וקיץ' לא עשו כל רושם על השופט מילוראד מאז'יץ'. עיון בעברו של השופט הסרבי מגלה שזה ממש לא המחדל הראשון בחייו, אבל האם הוא ישלם את המחיר?

השופט מילוראד מאזיץ' עם מריו מנדז'וקיץ'. AP
לא שווה כרטיס. מנדז'וקיץ' ומאז'יץ'/AP

התמונה שתישאר בזיכרון אחרי הקרב בין אתלטיקו לריאל בדרבי של מדריד היא של מריו מנדז'וקיץ' פונה לשופט מילוראד מאז'יץ' כשפניו מכוסות בדם ומנסה להסביר לו שספג מרפק מסרחיו ראמוס ברחבה. את התגובה של השופט הסרבי לא ניתן להסביר באופן הגיוני, כי הרי יש הוכחה ברורה לטענתו של החלוץ, אלא אם קיים חשד שהוא חתך את עצמו בכוונה בסכין. אז אפשר להיות ציניים ולומר שהסרבים ראו מספיק דם קרואטי במהלך ההיסטוריה, וזה כבר לא מרגש אותם, אבל צריך לקוות ששיקולים לאומיים לא משפיעים על האנשים עם המשרוקית. כיצד, אם כך, ניתן להבין את התגובה של מאז'יץ' שהתעלם בבוטות מהאירוע?

השופט מילוראד מאזיץ'. AP
כשהוא סוף סוף שלף כרטיס, זה על מחאה. מאז'יץ'/AP

עקשן עם פולחן אישיות

כדי לנסות לענות על השאלה שוחחתי אחרי המשחק עם מספר עיתונאים סרבים שמכירים את מאז'יץ' מקרוב, וכולם העלו שתי נקודות מרכזיות. ראשית, מאז'יץ' ידוע כאדם עקשן מאוד. שנית, הוא נהנה ממעמד של כוכב על במדינה, והסרבים רואים בו סוג של גאווה לאומית על רקע הכישלונות הצורמים של הנבחרת. הם עוקבים בשקיקה אחרי התקדמותו בעיני פקידי פיפ"א ואופ"א, ומקווים שיזכה לשפוט בגמר ליגת האלופות, או אולי בגמר המונדיאל. מאמרים לא מעטים בשבחו מתפרסמים על בסיס קבוע. "מאז'יץ' נוסק לשמיים, אך שומר את הרגליים על הקרקע", צעקה בחודש שעבר כותרת הגובלת בפולחן אישיות, כאשר השופט המהולל נבחר לנהל את הגומלין בשמינית הגמר בין דורטמונד ליובנטוס. הוא עשה זאת ללא דופי, אגב.

להתאחדות הסרבית יש חלק נכבד בקידומו של מאז'יץ'. באפריל 2011 הוא היה מעורב בשערורייה עצומה כאשר שפט במשחק הליגה בין ספרטק סובוטיצה לפרטיזן בלגראד עם אלכסנדר סטנוייביץ' על הקווים ו-ולדימיר סטויקוביץ' בשער. פרטיזן, שהיתה מעורבת כהרגלה בקרב צמרת צמוד עם הכוכב האדום, פיגרה 1:0 בדקה ה-68 כאשר מאז'יץ' שרק לפנדל הזוי לחלוטין לזכותה. ההתחזות הייתה כה בוטה, שגם אוהדיה השרופים ביותר של פרטיזן מודים בכך. האלופה השוותה, ובדקה ה-90 הבקיעה את שער הניצחון בבעיטה חופשית מפוקפקת. סובוטיצה הגישה ערעור להתאחדות, אך הוועדה בחנה את האירועים וקבעה כי מאז'יץ' "פעל באופן מושלם". אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם.

עוד באותו נושא

מריו סוארס: "השופט היה רע מאוד", קרבחאל: "לא נשכתי"

לכתבה המלאה

האיראנים עדיין זועמים

"הוא השופט הנורמלי היחיד שיש לנו", אומרים הסרבים. לפיכך, מקבל מאז'יץ' באופן קבוע את המינוי לדרבי הלוהט של בלגראד, ועושה בדרך כלל עבודה טובה. הוא מנוסה מאוד במשחקים טעונים, ולא מהסס לשלוף כרטיסים צהובים רבים ולהרחיק שחקנים. יעיד על כך איתן טיבי, שקיבל בצדק כרטיס אדום באיצטדיון סמי עופר בתבוסת ישראל לויילס. יעיד על כך גם פפה, שנשלח למקלחת מוקדמת מאוד במשחקה הראשון של פורטוגל במשחק האחרון, בגין נגיחה בפניו של תומאס מולר הגרמני.

באותה התמודדות ביטל מאז'יץ' בקור רוח טענות נסערות של כריסטיאנו רונאלדו לפנדל, וקיבל דו"ח שיפוט חיובי מאוד. לרוע מזלו, משחקו השני בטורניר היה הרבה פחות מוצלח, והאיראנים לא סולחים עד היום על כך שלא שרק לפנדל לזכותם על עבירה ברורה של פאבלו סבאלטה הארגנטיני על אשקן דג'אגה ברחבה. "הוא היה רק חמישה מטרים מהאירוע, ולא יכול היה לא לראות אותו בבירור. זה היה פנדל ברור, ומיליונים בכל העולם יודעים זאת. אי אפשר להבין את ההחלטה הזו", זעם מאמן איראן קרלוס קיירוש. בפיפ"א לא הגיבו רשמית, אבל סביר להניח שהסכימו איתו. עובדה – הסרבי לא זכה לשפוט עוד בברזיל בקיץ.

השופט מילוראד מאזיץ'. AP
נוהג להרגיז אנשים. הפעם את רונאלדו/AP

כמו ברזיל מול קולומביה

הדרבי אתמול הזכיר דווקא משחק אחר מגביע העולם – רבע הגמר בין ברזיל לקולומביה. השופט הספרדי קרלוס ולאסקו, שלפן בדרך כלל, שמר את הכרטיסים בכיס למרות קרב פרוע שהתנהל על כר הדשא. הוא איפשר לסלסאו לצוד באופן ציני את חאמס רודריגס, העניינים יצאו לחלוטין מכלל שליטה, וזה נגמר בסופו של דבר בפציעתו של ניימאר בתיקול פראי של חואן סוניגה. במהלך הטורניר כולו קיבלו השופטים הנחיה חד משמעית מפיפ"א להמעיט במספר הכרטיסים, ובמקרה ספציפי זה היתה לכך השפעה הרסנית. לא היה שם כדורגל כלל, והשחקנים הרגישו שהכל מותר להם.

אתמול קיבלנו מופע דומה מאוד. על אף ששתי הקבוצות הפגינו משחק קשוח על גבול האלימות, הכרטיס הצהוב היחיד שנשלף עד הדקה ה-80 היה לעברו של מנדז'וקיץ' המסכן, וגם הוא על מחאות. אחרי שראמוס ריסק את פרצופו של הקרואטי, הבינו שחקני ריאל שהם יכולים לפגוע בו ככל העולה על רוחם, וזה נמשך עם הנשיכה והאגרוף של דניאל קרבחאל מאחורי גבו של מאז'יץ'. היה זה פיאסקו מחפיר, גם אם לא לוקחים בחשבון את הפנדל שלא נשרק, ובהתחשב בהיסטוריה של השופט הסרבי מדובר באירוע חריג ביותר. האם גם הוא קיבל הנחיות מזיקות? האם אופ"א גרמה ביודעין לפגיעה בטוהר המשחק וברמתו? המחשבה הזו מטרידה ביותר, במיוחד אם יזכה לצ'ופר על מילוי הוראות אלה.

השופט מילוראד מאזיץ'. AP
לא, הוא לא ראה. השופט/AP

תקדים הווארד ווב לא מעודד

באשר להתעלמות ממנדז'וקיץ' המדמם, ייתכן כי עקשנותו הידועה של מאז'יץ' גרמה לו לא לשנות את דעתו, וגם לא להתייעץ על הקוון ועם שופט הרחבה. זו הייתה חובתו המיידית, ולשם כך נוספו שופטי הרחבה מלכתחילה. במשחקים רבים מדי אנו עדים לאוזלת ידם המוחלטת, וברור כשמש שהם צריכים לקבל סמכויות נרחבות הרבה יותר ולקחת אחריות. שופט הרחבה בדרבי לא יכול היה לא להבחין במרפקו של ראמוס מזווית הראייה שלו.

על הנייר, צריך מאז'יץ' לספוג עונש הן על האירוע המדובר, והן על כך שאיפשר למשחק לצאת לחלוטין משליטתו. בפועל, קיים חשש סביר שזה לא יקרה. כאשר שופט מגיע לרמה מסוימת, הוא נהנה משום מה מחסינות גם אחרי מחדלים בלתי נסלחים. הקריירה של הווארד ווב, שופט שחצן לא פחות מהסרבי, היא הוכחה לכך. הלוואי שנתבדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully