וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונות הגרועות של מכבי ת"א ביורוליג: השוואה לעונה הנוכחית

קבוצת המעבר שלא יכלה לאטורה מסינה ובנטון טרוויזו, מכבי של אפי בירנבוים שאפילו לא עלתה להצלבה, החבורה של גרשון שנזרקה על ידי פרטיזן, והעונה שכמעט הביאה לסיום דרכו של בלאט

one

עונת 2002-03 - הדחה בטופ 16

תקציר העונה

שנה הגעה לפיינל פור תחת דיוויד בלאט, מכבי תל אביב ביצעה טלטלה גדולה בסגל. פארקר, האפמן ומקדונלד עזבו, וויצ'יץ', קווינסי לואיס, מרקוס גורי ובנו אודריך הגיעו. ליאור ליובין הגיע על תקן כוכב ישראלי מבטיח, ויחד איתו מתאזרח צעיר בשם דיוויד בלות'נטל. בלאט כבר היה יותר בטוח במעמדו, אך השלב הראשון היה מאכזב מאוד עם שבעה ניצחונות ושבעה הפסדים, כולל שניים לא צפויים למלאגה. למרות זאת מכבי מצאה את מקומה בטופ 16.

הגרלת הסיבוב השני זימנה לצהובים בית קשה מאוד: טאו ויטוריה, ולצידה שתי הענקיות מאיטליה - בנטון טרוויזו ו-וירטוס בולוניה. הצהובים רשמו ניצחונות משכנעים על בולוניה בחוץ ו-ויטוריה בבית בשני המחזורים הראשונים, אבל אז נתקלו בבנטון של טיוס אדני, הפסידו 93:80 והסתבכו. שבוע לאחר מכן החליטו ביורוליג שהמלחמה בעירק לא יכולה לאפשר משחקים בתל אביב, והצהובים נאלצו לארח את שני משחקי הבית שנותרו להם בסלוניקי.

אוהדים רבים בצהוב העניקו למכבי אווירה ביתית מאוד במשחקים נגד וירטוס בולוניה ובנטון. המשחק נגד הראשונה הסתיים בניצחון נוח, אבל בנטון של אטורה מסינה הייתה גדולה על הקבוצה של בלאט. מכבי הייתה צריכה לנצח מעל 13 הפרש כדי להיות תלויה בעצמה ואף הובילה ב-9 ברבע האחרון, אבל האיטלקים צמצמו, ואדני קבר שלשה אדירה עם הבאזר (83:84 לבנטון בסיום). מכבי נותרה מחוץ לפיינל פור אחרי שלוש שנים.

מה קרה בליגה לאחר מכן

מלבד מכבי תל אביב , את חצי גמר הפלייאוף איישו באותה עונה עירוני נהריה, הפועל גליל עליון וגבעת שמואל. הצהובים לא התאמצו לדלג מעל הגבעה בחצי הגמר ולטפס לסדרת גמר נגד נהריה. הקבוצה של אבי אשכנזי הצליחה לגרור את מכבי למשחק צמוד בעין שרה, אבל הפסידה בו. בלאט ושחקניו עלו ל-0:2 ובמשחק השלישי הביסו את הסגולים 60:113 בדרך להנפת הצלחת.

המסקנות

במהלך העונה קיבלה מכבי בשורה על כך שתארח את הפיינל פור בעונה הבאה, וביחד עם ההדחה בטופ 16 התקבלה החלטה לשדרג את הסגל בצורה משמעותית. דיוויד בלאט הוסט לתפקיד עוזרו של פיני גרשון, אנתוני פארקר הוחזר מרומא, שרונאס יאסיקביצ'יוס, מייסיאו באסטון ודיון תומאס נחתו ביד אליהו וביחד הצליחו הצהובים לזכות ביורוליג בפעם הראשונה בשנות ה-2000.

יותר גרוע מהעונה?

לא. מכבי תל אביב של עונת 2002-03 הייתה קבוצת מעבר מהקבוצה הגדולה של מקדונלד והאפמן לזו של שאראס-פארקר-וויצ'יץ'. עם זאת אין ספק שבהגרלה יותר סבירה, וללא היעדר הביתיות במשחקים החשובים, הצהובים היו יכולים למצוא את עצמם בפיינל פור. היריבה שהדיחה את מכבי, בנטון טרוויזו, הייתה גדולה בהרבה מפנרבחצ'ה אולקר של העונה.

קרלוס ארויו שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הרכש הכי יקר בתולדות מכבי תל אביב. ארויו/ברני ארדוב

עונת 2008-09 - לראשונה, אין אפילו הצלבה

תקציר העונה

אחרי איבוד האליפות הדרמטי להפועל חולון, במכבי תל אביב החליטו שלא להמשיך עם צביקה שרף ונתנו את המושכות לאפי בירנבוים. ביד אליהו נבנתה קבוצה מעניינת, עם קרלוס ארויו שהיה הרכש היקר בתולדות המועדון, מרכוס בראון על תקן הזר המנוסה ודיאור פישר שהביא הרבה רעננות לצד שני היהלומים ליאור אליהו שהוחזר מוויטוריה ועומרי כספי. אך יותר מכל זכורים כמה פלופים כמו דרור חג'ג', טרה סימונס וג'ייסון וויליאמס. אחרי התחלה לא טובה פוטר בירנבוים ואת מקומו תפס פיני גרשון שהיה אמור לייצב את המערכת. גרשון צירף את צ'ארלס גיינס, די בראון, אלטון בראון, ארון מגי ורביב לימונד ומכבי הצליחה לעלות בצורה לא משכנעת לטופ 16.

עצם העלייה מהמקום השלישי סידר לצהובים בית כמעט בלתי אפשרי עם ריאל מדריד שעדיין הייתה רחוקה משיאה, וברצלונה. אלבה ברלין הייתה הקבוצה הנוספת בבית, אבל היא לא היוותה יריב של ממש. הצהובים פתחו עם חגיגה נגד הגרמנים ותבוסות צפויות לברצלונה וריאל מדריד בחוץ, כשהמשחק הגורלי להמשך הדרך הגיע במחזור הרביעי נגד הקבוצה מבירת ספרד בבית. הבלאנקוס שלא ניצחו שנים בתל אביב, הוליכו מהפתיחה וניצחו 69:73 למרות ולמרות שהצהובים הצליחו לחזור למשחק בשלב מסוים. ניצחון של ברצלונה על ריאל במחזור האחרון גרם לכך שהצהובים לא הגיעו למשחקי ההצלבה לראשונה מאז ההצטרפות ליורוליג, ולמשחק חסר חשיבות ביד אליהו במחזור האחרון.

מה קרה בליגה לאחר מכן

מכבי הופתעה במשחק הראשון ברבע הגמר עם הפסד ביתי לאליצור אשקלון, אבל התאוששה ובשלושת המשחקים הבאים ניצחה בהפרש ממוצע של למעלה מ-20 נקודות. בחצי הגמר המתינה הפועל גלבוע/גליל שכפתה על הצהובים משחק צמוד, אבל נכנעה 72:70. בגמר הפיינל פור, בדיוק כמו בגמר הגביע, המתינה מכבי חיפה שלא יכלה לצהובים. מכבי תל אביב ניצחה 72:85 והחזירה לעצמה את תואר האליפות.

המסקנות

הזכייה באליפות השכיחה מעט את הכישלון האירופי, ובקרב הנהלת מכבי התקבלה החלטה לתת לגרשון ולעוזרו שרון דרוקר לבנות את הקבוצה מההתחלה. בעקבות לא מעט ביקורת שנשמעה מצד רענן כץ, אחד מבעלי הקבוצה, הוחלט בקיץ לקנות את המניות שלו והן חולקו בין חברי ההנהלה השונים.

יותר גרוע מהעונה?

כן, אבל רק בזכות הניצחון בברלין. פרט לאותו משחק, מדובר באותה רמה של כישלון. מכבי תל אביב של 2008-09 הייתה אמורה להיות קבוצה לוחמנית, אך הפכה לכזו שהופיעה לאורך שלבים רבים של העונה עם הרכבים ושחקנים שונים. חוסר ההחלטיות הובילו את הצהובים לשלב הבתים הראשון החלש ביותר שרשמו מאז, ובטופ 16 מכבי לא רשמה אפילו ניצחון מרשים אחד.

עוד באותו נושא

מכבי תל אביב הפסידה לפנרבחצ'ה אולקר 75:74, נוצחה 3:0 בסדרה והודחה מהיורוליג

לכתבה המלאה
אוהדי פרטיזן בלגרד בכדורסל. GettyImages
20 אלף אוהדים ניצחו את מכבי בבלגרד/GettyImages

עונת 2009-10 - הדחה על ידי פרטיזן בלגרד

תקציר העונה

פיני גרשון ושרון דרוקר הפנימו את הכישלון של העונה לפני כן וביצעו שינויים בסגל לקראת עונת 2009-10. אלן אנדרסון, צ'אק אידסון, אנדרו וויזנייבסקי, דורון פרקינס, סטפון לאזמה, דייויד בלו וגיא פניני הצטרפו ויצרו קבוצה כמעט חדשה לצד דיאור פישר, יניב גרין, דרק שארפ ורביב לימונד. גל מקל ומאצ'יי לאמפה, שהיו חלק מהסגל בתחילת העונה, עזבו במהלכה לאחר שלא השתלבו. הפתיחה הייתה מצוינת וכללה פתיחת עונה אירופית במאזן 1:5, אך שלב הבתים הראשון הסתיים עם שלושה הפסדים מארבעה משחקים.

הסיומת הלא טובה של שלב הבתים הראשון, סידרה למכבי בית שכלל את ריאל מדריד, אפס פילזן וסיינה בשלב הטופ 16. הצהובים הפסידו באיטליה, ניצחו את ריאל ואפס ביד אליהו, נכנעו בטורקיה ובסופו של דבר גברו על סיינה 82:97 כדי להבטיח עלייה. ניצחון 64:66 מפתיע על ריאל מדריד בספרד, העניק לפיני גרשון ושחקניו יתרון ביתיות בשלב הבא והציב אותם בעמדת זינוק נהדרת לפיינל פור.

היריבה בהצלבה הייתה פרטיזן בלגרד, שהדהימה את הצהובים עם 77:85 ביד אליהו, בעיקר בזכות מחצית שנייה של 31:55 ו-29 נקודות של דושאן קצ'מן. מכבי ניצחה ב-20 הפרש במשחק השני והשוותה ל-1:1, אבל למעלה מ-20 אלף אוהדים בכל משני המשחקים בארנה בבלגרד דחפו את בו מקאלב, אלכס מאריץ', יאן וסלי ושות' ל-1:3 בסדרה. מכבי נותרה מחוץ לפיינל פור.

מה קרה בליגה לאחר מכן

בני השרון של שון ג'יימס ודן שמיר הצליחה לנצח את הצהובים במשחקים 1 ו-4, ולכפות עליהם משחק חמישי. מכבי הצליחה להשיג 69:71 דחוק ולעלות לפיינל פור, שם היא הביסה 78:104 את ברק נתניה בחצי הגמר. במשחק על התואר המתינה לגרשון ושחקניו הפועל גלבוע/גליל. הצגות של ג'רמי פארגו, דיון דאוול ובריאן רנדל, הריצו את הקבוצה הצנועה מהצפון ל-77:90 ולהנפת הצלחת. מכבי תל אביב שוב לא זכתה באליפות, בפעם השנייה בארבע שנים.

המסקנות

ההדחה מול פרטיזן בלגרד ואיבוד האליפות לגלבוע/גליל, היו יותר מדי עבור ההנהלה של מכבי. פיני גרשון נשלח הביתה ואת מקומו תפס עוזרו לאורך שנים רבות, דיוויד בלאט. אל הסגל האיכותי של הצהובים יצטרף בקיץ שלאחר מכן ג'רמי פארגו וביחד מכבי תתחיל את שושלת שנפתחה עם העפלה לפיינל פור בעונה הבאה, ותימשך עם זכייה ביורוליג ב-2013-14.

יותר גרוע מהעונה?

כן. מכבי תל אביב של עונת 2009-10 הייתה קבוצה שחייבת להגיע לפיינל פור, בטח אחרי סדרת הצלבה נגד פרטיזן בלגרד, בה לצהובים היה יתרון ביתיות. הסגל של הצהובים היה איכותי מספיק כדי לעמוד במשימה, אבל כשל בגדול פעמיים - גם במשחק הראשון נגד הסרבים וגם במשחק האליפות נגד גלבוע/גליל. רק איבוד אליפות העונה ישווה את אותו כישלון שהוביל לסיום דרכו של פיני גרשון במכבי תל אביב.

רודי פרננדס שחקן ריאל מדריד חוסם את דווין סמית' שחקן מכבי תל אביב. מגד גוזני
מכבי לא יכלה לריאל. רודי פרננדס מעל דווין סמית'/מגד גוזני

עונת 2012-13 - התרסקות מול ריאל מדריד

תקציר העונה

אחרי סדרת הצלבה בלתי נשכחת נגד פנאתנייקוס בעונה הקודמת, במכבי תל אביב היו מוכנים לחזור לפיינל פור. בקיץ במועדון עסקו בעיקר בסוגיית יוגב אוחיון והמעבר לקובאן, ולבסוף הצליחו להשאיר את היהלום של אותה סדרה. אל אוחיון הצטרפו ריקי היקמן, ניק קיינר-מדלי, דיוויד לוגן, מורן רוט וסילבן לנדסברג, שהשלימו את הסגל יחד עם שון ג'יימס, דווין סמית', ליאור אליהו, גיורגי שרמדיני ומלקולם תומאס. השניים האחרונים לא שרדו את העונה. הסגל הספיק לשלב בתים ראשון מצוין עם מאזן 2:8.

שינוי השיטה של הטופ 16 סידר למכבי הגרלה אפשרית בהחלט, אלא שהצהובים הסתבכו מאוד עם סיבוב ראשון נורא ומאזן 5:2 שהפך את הדרך להצלבה לכמעט בלתי אפשרית באותו שלב. הקבוצה של דיוויד בלאט לא אמרה נואש והתעוררה בדיוק בזמן עם שישה ניצחונות רצופים בפתיחת הסיבוב השני של הטופ 16, כולל בחוץ על פנרבחצ'ה/אולקר, קוצ'ה לבוראל ואולימפיאקוס. בסיום הצהובים התברגו למקום השלישי ופגשו את ריאל מדריד, שסיימה במקום השני בבית המקביל.

ריאל הייתה קבוצה טובה יותר ממכבי תל אביב, אך גם פנאתינייקוס של העונה שעברה הייתה כזו והצהובים הדיחו אותה. ההרגשה הייתה שעם הרוח הגבית מהסיומת של שלב טופ 16 מכבי תוכל להפתיע, או לכל הפחות לגרור את הספרדים לסדרה צמודה וקשה. בפועל, ליריבה היו תכניות אחרות. – ריאל עלתה ל-0:1 קליל עם ניצחון 53:79 וטיפסה ל-0:2 אחרי 63:75. הסדרה עברה לישראל ובמוצאי החג השני של פסח הקבוצה הישראלית הפסידה 69:57 ביד אליהו ו-3:0 בסדרה כולה.

מה קרה בליגה לאחר מכן

בשלב מוקדם יותר של העונה הפסידה מכבי בקרב חשוב כשהוחלט שמשחק הגמר של העונה יערך ברוממה. אחרי ההדחה מהיורוליג, הפועל תל אביב של ארז אדלשטיין עמדה בדרכה של מכבי ברבע גמר הפלייאוף, והצהובים ניצחו בשלושה משחקים לא פשוטים כדי להגיע לסדרת חצי גמר קשה על הנייר נגד הפועל ירושלים. גם שם הצהובים הצליחו לעבור ללא הפסד ובינתיים צפו במכבי חיפה מקיזה דם נגד הפועל אילת כדי לעלות לגמר בביתה. משחק הגמר היה הסיוט של הצהובים שהוליכו במחצית אך ראו את חיפה הופכת בדיוק בזמן הנכון כדי לנצח 79:86 ולחגוג אליפות בכרמל.

המסקנות

התקשורת כבר חזתה שמכבי תל אביב תשלח את דיוויד בלאט הביתה - כפי שעשתה עם פיני גרשון כמה שנים לפני כן - אך אחרי לא מעט לבטים, ההנהלה הצהובה החליטה להמשיך עם בלאט, לא מעט בשל החוזה שלו. רבים משחקני עונת 2012-13 מצאו את דרכם החוצה מהמועדון ומכבי בנתה את עצמה מחדש. הבנייה הזאת נגמרה עם זכייה בתואר יורוליג שלישי בסיום העונה הבאה.

יותר גרוע מהעונה?

לא. מכבי תל אביב של עונת 2012-13 הייתה קבוצה פחות טובה מזאת של העונה, ועם זאת הצהובים רשמו ריצה מדהימה בטופ 16 וחזרו ממצב של כישלון גדול לסדרה נגד קבוצה חזקה בהרבה, עם הזדמנות לרשום הפתעה. עצם ההתפרקות מול ריאל לא מחמיאה למועדון, אך בסופו של דבר ההפסד 3:0 היה צפוי, בשונה מהציפיות לפני הסדרה מול פנר העונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully