וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש השווה מיליונים: סים בולאר, השחקן הראשון ממוצא הודי ב-NBA

8.4.2015 / 13:20

בגובה 2.26 מ' ומשקל 163 ק"ג סים בולאר בן ה-22 הוא נכס גדול, לאו דווקא בשל ממדיו, אלא בזכות היותו השחקן הראשון ב-NBA ממוצא הודי. סקרמנטו רוצה להפוך בעזרתו ל"קבוצה של הודו" וה-NBA מקווה שהוא יהיה לתת-היבשת מה שיאו מינג היה לסין. שגיא רפאל עם סיפורו של הנפיל

סים בוהלר, סקרמנטו קינגס. רויטרס
ב-NBA מקווים שבולאר יעשה לכדורסל בהודו, את מה שיאו מינג עשה לכדורסל בסין/רויטרס

גורסימראן (סים) בולאר הוא שחקן ה-NBA הראשון ממוצא הודי. יש לו עד כה 16 שניות ברזומה כשחקן בליגת הכדורסל הטובה בעולם, אחרי שרשם הלילה מול מינסוטה את הבכורה שלו. שלא במקרה, זה קורה במדי סקרמנטו קינגס, לה יש בעלים ממוצא הודי והיא היחידה שיש לה אתר רשמי גם בשפה ההינדית. הקינגס וה-NBA מקווים שבולאר יעשה לכדורסל בהודו, את מה שיאו מינג עשה לכדורסל בסין. נשיא הקינגס כריס גריינג'ר כבר אמר שסקרמנטו רוצה להיות "הקבוצה של הודו". אבל הדמיון הגדול בין יאו לבולאר נגמר בגובה, ובתפקיד שה-NBA מייעד לבולאר כשגריר. מכאן מתחילים ההבדלים.

יאו נבחר ראשון בדראפט אליו יצא, ובצדק. סים לא נבחר בדראפט. יאו היה סיני בכל 229 הס"מ שלו. 226 הסנטימטרים של בולאר בן ה-22 שייכים לקנדה, שם נולד וגדל (קנדי ממוצא הודי). מצד שני, זה לא הפריע לסינים לאהוב את ג'רמי לין (אמריקאי ממוצא טייוואני), ככה שאין סיבה שזה יפריע להודים לאמץ את בולאר. כשביקר במקדש הזהב בעיר אמריטסר שבהודו, כל העיניים נישאו אליו והמון אדם נדחק כדי להצטלם איתו ולהביט מקרוב בנפיל. "אנשים נתלו על הסורגים של שערי הכניסה כדי לזכות במבט חטוף", תיאר כתב "ניו יורק טיימס" פיט ת'אמל את ההתרגשות סביב בולאר. ונראה שיש ממה להתרגש.

עומרי כספי רשם שיא קריירה של 31 נקודות בניצחון סקרמנטו. בולאר רשם בכורה של 16.1 שניות

עומרי כספי על משחק השיא שלו: "נכנסתי לקצב הנכון, היה לי כיף"

ניו אורלינס ניצחה את גולדן סטייט ועלתה למקום ה-8 במערב

ולעזאזל התדמית שלי: ההחלטה הכי חשובה שדיוויד בלאט קיבל כמאמן קליבלנד

הסנטר ההודי של סקרמנטו קינגס סים בולאר. AP
אטרקציה בכל מקום שאליו הוא מגיע. בולאר/AP
קארל מכיר בערך של בולאר כשגריר של המשחק, ומבין שזה סיפור טוב. בין השורות אפשר להבין שקארל לא צופה לבולאר עתיד מזהיר. הבעלים ויוויק ראנדיב מעדיף את הגישה המקצועית יותר: "אי אפשר ללמד 226 ס"מ"

בולאר נולד ב-1992 בטורונטו, להורים מהגרים מהודו. אם אי פעם חשדתם שמישהו גנב לכם כמה ס"מ מהגובה, כנראה שהעודפים הגיעו למשפחת בולאר. אגב, הוא לא הענק היחידי במשפחה. אחיו הצעיר טאנביר מתנשא לגובה של 2.21 מטר. הוא משחק כיום במכללת ניו מקסיקו, המכללה אותה עזב בולאר בסיום העונה הקודמת. אם תהיתם לגבי ההורים של השניים, הם גבוהים מהממוצע, אבל בהחלט לא ברמות האלה. אבטאר, האב, בעלים של תחנת דלק, מתנשא לגובה 196 ס"מ. ורינדר, האם, מתנשאת ל-178 ס"מ. ההיכרות הראשונה של המשפחה עם הכדורסל הייתה כשהילדים התחילו לשחק.

לבולאר לא הייתה בעיה עם כדורסל התיכונים. 16 נקודות, 14 ריבאונדים ו-8 חסימות היו הממוצעים שלו בקיסקי, בית ספר פרטי בפנסילבניה, שם שיחק. מצד שני זה לא ממש עזר לו להשיג מלגה למכללה נחשקת. הוא התחייב לאקסבייר, אבל בגלל שלא יכול היה לשחק את השנה הראשונה, היה צריך לשלם שכר לימוד מלא, והוא פרש והגיע לניו מקסיקו סטייט. גם שם הוא נאלץ לשבת שנה בחוץ. בשתי העונות הבאות הוא הוביל את המכללה לטורניר ה-NCAA אחרי שניצחה פעמיים את טורניר ה-WAC, כשבולאר זכה ב-MVP בשתי הפעמים. מדובר בליגה קטנה, ובריקוד הגדול, הטורניר הרשמי, ניו מקסיקו לא הצליחה לעבור סיבוב.

אחרי העונה השנייה, בולאר, שהחזיק בממוצעים של 10.4 נקודות, 7.8 ריבאונדים ו-3.4 חסימות, החליט לצאת לדראפט. הוא לא נבחר, והלך לשחק במדי סקרמנטו בליגת הקיץ. הקינגס חתכו אותו בסוף המחנה ובולאר הלך לקבוצת הבת שלהם ב-D-ליג, אליה נגיע בהמשך. עכשיו, כשהעונה של הקינגס הסתיימה מעשית ואין להם על מה לשחק, הם החזירו אותו שוב לחוזה על 10 ימים. מעבר להיותו השחקן הראשון ב-NBA ממוצא הודי, הוא גם השחקן הכבד ביותר בתולדות ה-NBA. בולאר רשום במשקל 163 ק"ג. לשם השוואה, מאנוט בול שהיה 231 ס"מ שקל רק 91 ק"ג.

בואו נחתוך ישר לשאלת מיליון הדולר: האם בולאר יכול להפוך לכוכב ב-NBA? "הוא מוסיף ממד מאוד מעניין למשחק, והמשחק שלנו הופך לבינלאומי. הודו הופכת לאחת מהדמוקרטיות הגדולות בעולם. אני חושב שזה סיפור טוב, ואני מקווה שנמצא לו כמה דקות", אמר עליו ג'ורג' קארל, המאמן של הקינגס, ושימו לה שאין פה התייחסות מקצועית ליכולותיו, אלא קארל מדבר יותר כאיש השיווק של הקבוצה. קארל מכיר בערך של בולאר כשגריר של המשחק, ומבין שזה סיפור טוב. בין השורות אפשר להבין שקארל לא צופה לבולאר עתיד מזהיר. הבעלים ויוויק ראנדיב מעדיף את הגישה המקצועית יותר: "אי אפשר ללמד 226 ס"מ", הוא ענה לכתב ששואל למה הקינגס הביאו את בולאר.

הגובה והגודל שלו בהחלט נותנים לו יתרונות, אפילו ב-NBA. יהיה קשה מאוד למנוע ממנו להתמקם מתחת לסל, והגובה שלו ישיג לו חסימה-שתיים בקלות. אבל למרות ההייפ סביבו בסקרמנטו, ולמרות הנתונים המרשימים, בולאר עדיין רחוק מלהיות שחקן NBA. הבעיה הכי גדולה היא כמובן הכושר. לא קל לרוץ במגרש במשקל שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הסנטר ההודי של ניו מקסיקו סטייט סים בולאר (שמאל). Steve Dykes, GettyImages
למרות ההייפ סביבו בסקרמנטו, ולמרות הנתונים המרשימים, בולאר עדיין רחוק מלהיות שחקן NBA. בולאר בימיו בניו מקסיקו סטייט/GettyImages, Steve Dykes
ב-NBA יודעים מה הייתה החשיפה של הליגה בסין לפני הקריירה של יאו מינג ואחריה. אז ברור שבולאר הוא המפתח לתיבת האוצר, ואם יהפוך לשחקן NBA, יהיו הרבה מאוד שירוויחו מזה

בין התקופה בקינגס בקיץ, לחוזה הנוכחי, בולאר שיחק ברינו ביג הורנס, קבוצת הבת של הקינגס. זוכרים שבעבר לראנדיב היו כל מיני רעיונות לגבי הקצב שהקינגס צריכים לשחק? לשמור עם 4 שחקנים? אז הרעיונות האלו מיושמים בביג הורנס, קבוצה שמשחקת בקצב מטורף. הביג הורנס משחקים 116 החזקות כדור ב-48 דקות. גולדן סטייט, הקבוצה המהירה ב-NBA, משחקת בערך 100 החזקות כדור ל-48 דקות. כך שהקצב של הביג הורנס הוא קצב מטורף במיוחד עבור שחקן בגודל של בולאר. הוא היה אמור לשחק 2 דקות בכל פעם שעלה לפרקט, אבל עם הזמן בולאר הצליח להחזיק יותר ויותר דקות. עם אכילה נכונה הוא השיל כ-12 ק"ג ממשקלו, הגם שבקינגס הוא רשום באותו משקל מתחילת העונה.

בתחילת העונה הוא לא מצא את ידיו ורגליו נגד שחקנים קטנים וזריזים יותר. במשחקו האחרון בביג הורנס הוא כבר שיחק 38 דקות, והקצב שבו הם משחקים לא ירד. בולאר פשוט נהיה טוב יותר. הממוצעים שלו בסופו של דבר הם 10.3 נקודות, 8.8 ריבאונדים ו-3.8 חסימות. אי אפשר להסיק מזה כלום. בולאר התחיל רע - והשתפר. הוא שיחק בקבוצה שלא מתאימה לסט היכולות שלו - והסתגל. מעשית, הליגה הזו לא מתאימה לשחקנים כמוהו. ליגת הפיתוח משמשת בעיקר כספקית חלקי חילוף ל-NBA. השחקנים שמתגלגלים לשם מרוויחים גרושים והמטרה של כולם היא לבלוט מספיק כדי לקבל חוזה קצר בדבר האמיתי. הכדורסל הוא כדורסל של גארדים שרצים במהירות מצד לצד עם הרבה סלים, ומעט הגנה. אם בולאר הגדול הצליח להתבלט בסוג משחק כזה, כנראה שבכל זאת יש בו משהו. במשחקו הטוב ביותר הוא רשם 26 נקודות, 17 ריבאונדים ו-11 חסימות. שחקני NBA אחרים שהתגלגלו ל-NBDL רשמו דומיננטיות דומה למה שבולאר הציג באותו משחק, אבל אם זאת הייתה הציפייה, אז לאורך העונה היא לא התממשה יותר מדי פעמים.

מצד שני, הוא הראה שיפור משמעותי לאורך העונה, דבר שבהחלט אמור להקנות לו הזדמנות ב-NBA. בינתיים זה לא נראה כמו הזדמנות ממשית. אחרי שלושה משחקים שבהם הקהל ציפה לבכורה שלו, היא הגיעה בגארבג' טיים נגד מינסוטה. קארל הכניס את בולאר ל-16.1 שניות אחרונות במשחק גמור, רק כדי לצאת ידי חובה. האם זה יימשך מעבר לעונה הנוכחית? שאלה קשה. בולאר כשחקן כדורסל הוא פרויקט ארוך טווח שאף אחד לא ממש יודע איך הוא ייגמר.

בתקופה האחרונה ליגת ה-NBA עושה מאמץ גדול להיכנס לשוק ההודי. משחקי הליגה משודרים בתת-היבשת במשך חמישה ימים בשבוע במהלך העונה הרגילה, הליגה נותנת חסות לליגות מקומיות בחמש ערים גדולות ברחבי מדינת הענק, וגם שוק המרצ'נדייס מתפתח שם במהירות. ב-NBA יודעים מה הייתה החשיפה של הליגה בסין לפני הקריירה של יאו מינג ואחריה. אז ברור שבולאר הוא המפתח לתיבת האוצר, ואם יהפוך לשחקן NBA, יהיו הרבה מאוד שירוויחו מזה, החל מהשחקן עצמו וכלה בבעלי דוכנים בפונג'אב, המדינה ממנה הגיעה משפחתו. סביר להניח שהרבה אנשים בארה"ב ובהודו מחזיקים אצבעות שהנפיל הזה יצליח להפוך לשחקן ראוי בליגת הכדורסל הטובה בעולם.

הסנטר ההודי של סקרמנטו קינגס סים בולאר. Ezra Shaw, GettyImages
בינתיים סקרמנטו השתמשה בו במשך 16 שניות בלבד במהלך החוזה שחתם לעשרה ימים/GettyImages, Ezra Shaw

בינתיים נראה שבולאר אוהב את הפסטיבל סביבו. "אני פשוט נהנה מזה עכשיו. אני לא מרגיש לחץ בכלל. אני יודע שהרבה אנשים – בטח מיליארד אנשים – יצפו במשחק. אני פשוט הולך ליהנות מהזמן שלי על המגרש", אמר, "אני הייתי צריך להתפתח. אני חושב שהמשחק שלי עכשיו בשיאו. אני מוכן לצאת ולהראות מה יש לי". לפני המשחק מול ניו אורלינס, בו לא שותף, אמר: "זה רגע גדול בהיסטוריה של ה-NBA וההיסטוריה של המדינה שלי הודו. אני יודע שהמשפחה שלי גאה בי, וכולם הולכים להיות גאים בי ולעודד אותי במגרש".

"אני חושב שזאת ברכה להיכנס ל-NBA כשחקן שמייצג אומה ולהיות מודל להרבה אנשים", אמר בולאר אחרי שחתם על חוזה לעשרה ימים בקינגס. מיליוני חובבי כדורסל ברחבי העולם עוקבים אחריו ומצפים לראות האם יצליח לתקוע יתד ב-NBA, ואיך תתפתח הקריירה שלו. בינתיים עושה רושם שהחוזה לעשרה ימים עליו חתם לא מספק סיבה למסיבה.

אבל מי יודע, אולי זאת רק ההתחלה. בולאר משחק כרגע עם עומרי כספי, הישראלי הראשון ב-NBA, שיכול אולי ללמד את ההודי הענק איך להגיב ולהתנהל כשאומה שלמה תלויה לך על הגב, למרות שקנה המידה שונה לגמרי. "אמרתי לו ליהנות", אמר כספי ל-ESPN מה היה הטיפ שלו לבולאר לפני הבכורה הלילה. "מיליארד הודים מסתכלים עליך, תהיה המודל הכי טוב שאתה יכול ותיהנה מזה". ככה זה בהתחלה, ובולאר יודע היטב שכרגע הוא יותר שגריר מאשר כדורסלן NBA.

לעמוד הטוויטר של שגיא רפאל

הסנטר ההודי של סקרמנטו קינגס סים בולאר. Ezra Shaw, GettyImages
כרגע הוא יותר שגריר מכדורסלן ב-NBA/GettyImages, Ezra Shaw

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully