וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה היה לינץ' של 50 איש עליי. הם היו הורגים אותי"

3.4.2015 / 15:50

האיומים, המכות והטראומה שלא מרפה. שופט הכדורגל מוחמד שנאוי מגולל את רגעי האימה בשני משחקי נוער של הפועל עראבה: "אלה היו ילדים בני 17-18 שניסו לעשות לינץ'". וגם: מדוע מכבי תל אביב תובעת את מכבי חיפה? הבלוג של אופיר סער עם הדאגה האמיתית של גולדהאר וקרויף

השופט מוחמד שנאוי. באדיבות המצולמים
מתאר את רגעי האימה. מוחמד שנאוי/באדיבות המצולמים

מוחמד שנאוי נשלח בשבת האחרונה לשני משחקים של הפועל עראבה. עוזר שופט במשחק של קבוצת הנוער בכפר נחף ושופט ראשי במשחק של קבוצת הנערים בעראבה. השבוע הוא הגיש דו"ח שיפוט חמור ובו כתב:

"ב-28 במרץ, בשעה 10 בבוקר, הייתי עוזר שופט במשחק נוער בכפר נחף בין טבריה לקבוצת הנוער של עראבה. המשחק עבר בשליטה של השופט הראשי, אך בסיום המשחק התחיל שחקן עראבה בדראנה אימן ועוד מספר שחקנים בקללות ואיומים, ניסו לתקוף אותי ובעקבות זאת החליט השופט להרחיק אותו".

כאן מתחיל הסיפור האמיתי: "לאחר מכן נסעתי לעראבה כדי לשמש שופט ראשי במשחק נערים של עראבה נגד קרית אתא, ואז הגיעו כמה שחקנים מקבוצת הנוער שניסו לתקוף אותי לפני כן בכפר נחף. הם רצו לשחק במדי קבוצת הנערים, אך אני זיהיתי אותם כאשר הם לבשו את אותן חולצות ואותם מספרים ממשחק הנוער. סירבתי לשתף אותם ואז השחקנים (שמותיהם שמורים במערכת - א.ס.) יחד עם עוד כמה אנשים שהיו במגרש החלו לתקוף אותי, זרקו עליי אבנים, פגעו בי ואמרו לי שלא אצא חי מעראבה. אם לא המאמן של קרית אתא והאנשים שלו, אני לא הייתי יוצא משם חי. גם כשהייתי סגור בחדר השופט הם נצמדו לדלת וניסו לפרוץ אותה. אף פעם לא הייתי במצב הזה".

השופט מוחמד שנאוי. באדיבות המצולמים
"אם לא אנשי קרית אתא, לא הייתי יוצא משם חי". מוחמד שנאוי/באדיבות המצולמים
"היה מצב מפחיד. כל אחד נסע לעראבה והביא עוד שלושה-ארבעה חברים וכבר היה לינץ' של 50 איש עליי. אם לא המאמן של קרית אתא, אני מת שם. הם היו הורגים אותי"

אך הדו"ח הוא כאין וכאפס לעומת מה שבאמת קרה. השבוע שוחחנו עם שנאוי והוא שטח בפנינו את הטראומה שעבר. הטראומה שעדיין לא עיכל. "במשחק הנוער בכפר נחף, אני אמרתי לשופט להרחיק את השחקן של עראבה ואז התחילה מהומה", משחזר שנאוי. "שם זה התחיל למעשה. הם קיללו וניסו לתקוף אותנו, איימו שלא נצא חיים. יצאנו למכוניות ושם הם גם חיכו לנו. הם המשיכו לקלל ולנסות לתקוף עם אבנים, אבל הצלחנו לצאת בשלום".

משם נסעת לעראבה למשחק של הנערים

"כן. הגעתי לעראבה 45 דקות לפני המשחק. לא רצו לפתוח לי ורק רבע שעה לפני נתנו לי להיכנס לחדר. לא ראיתי אף אחד מההנהלה, המאמנים או מישהו שישמש נציג של הקבוצה. ביקשתי רשימת כרטיסי שחקן והתברר לי שיש ארבעה-חמישה שחקנים מזויפים שבכלל לא בגיל של נערים א'. הודעתי להם שככה אני לא מקיים משחק. ואז התחיל הבלגן".

מה קרה בדיוק?

"שחקני הנוער מהמשחק הקודם שהגיעו למגרש, פשוט רצו להשתתף גם במשחק של הנערים. הם חשבו שאני לא אזהה אותם ובטח לא האמינו שזה יהיה אותו שופט שהיה במשחק הקודם. לא אישרתי את זה כמובן והם התחילו לתקוף אותי. היה מצב מפחיד. כל אחד נסע לעראבה והביא עוד שלושה-ארבעה חברים וכבר היה לינץ' של 50 איש עליי. אם לא המאמן של קרית אתא, אני מת שם. הם היו הורגים אותי".

איך באמת ניצלת?

"בנס. המאמן של קרית אתא והאנשים שלהם הגנו עליי בגוף. הרביצו, זרקו אבנים ולמזלי נכנסתי לחדר שופט ונעלתי. הייתי סגור שם שעתיים עד שהתקשר האחראי עליי צביקה לוי, הזמינו משטרה וניידות והיה בלגן גדול. גם גרמו לי נזק גדול לרכב שאני לא יודע מי ישלם אותו".

הגשת תלונה במשטרה?

"לא הגשתי תלונה במשטרה. עשיתי מה שאמר לי מנהל האיזור לעשות. אמרו לי רק להגיש בדו"ח את כל מה שקרה וזה הכול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ניידת משטרה. מגד גוזני
"הזמינו משטרה וניידות, היה בלגן גדול"/מגד גוזני
"אלה לא היו מבוגרים, אלה היו ילדים מבתי ספר בני 17-18 שניסו לעשות לינץ'. ותבין, אם היית שומע מי ההורים של השחקנים האלה שעשו את הבלגן, היית מופתע. אחד האבא ראש מועצה, השני מורה, השלישי עורך דין. איך הילדים עושים דברים כאלה?"

תחזור לשפוט בעראבה?

"את האמת? אני עכשיו מבקש חופשה כדי לחשוב אם אני ממשיך במקצוע הזה. בתקופה האחרונה היו הרבה דברים דומים במגרשים. יש לי אמא ואבא ואני מפחד על החיים שלי, אני רק בן 25. אני אוהב מאוד את השיפוט. אמרתי שאם לא אצא שחקן לפחות אתעסק בשיפוט, כדורגל זה החיים שלי. אבל במצבים כאלה, כשאתה בסכנה כזאת, זה גועל נפש. זה לא שווה את זה".

אתה נותן להם פרס, לא?

"אין מה לעשות. לא צריך לתת לאנשים כאלה לנצח, אבל קשה לי. אני שבוע בהלם וכמעט לא יוצא מהבית. אני עדיין בטראומה ולא עיכלתי את השבת הזאת. אני אקח חופש כדי להבין אם אני רוצה להמשיך. גם אם כן, זה יהיה רק כעוזר שופט. אלה לא היו מבוגרים, אלה היו ילדים מבתי ספר בני 17-18 שניסו לעשות לינץ'. ותבין, אם היית שומע מי ההורים של השחקנים האלה שעשו את הבלגן, היית מופתע. אחד האבא ראש מועצה, השני מורה, השלישי עורך דין. איך הילדים עושים דברים כאלה?".

שנאוי מסכם: "אני אחשוב טוב טוב. אבא שלי אמר לי שהוא לא מוכן שאמשיך, הוא רוצה שהבן שלו יחזור בשלום. עושים את זה בשביל הנשמה ולא בשביל כסף. אם בכל זאת אחליט להמשיך זה רק כעוזר שופט, אני לא מתכוון לעבור את זה. אתמול הייתה ועדת משמעת וארבעת השחקנים הורחקו לשנה. אם אני הדיין, הם מורחקים לצמיתות. הם בוודאות ישחקו עם כרטיסים מזויפים כמו שניסו לעשות את זה אצלי. מי יחפש אותם?".

seperator

הסגרי קטין

המפלצתיות של הקבוצה הבוגרת עמוסת הרכש גורמת לכך שלא מעט שחקנים בגילאים הצעירים מסתכלים קדימה בייאוש ומתקשים לראות סיטואציה בה יהיה להם סיכוי אמיתי להגיע לבוגרים של מכבי תל אביב

לאחרונה הגישה מכבי תל אביב לוועדה למעמד השחקן, תביעה בסך 350 אלף שקלים נגד מכבי חיפה ושחקן ההגנה שי בן דוד. מכבי תובעת את הסכום עבור כל השנים בהן טיפחה את השחקן והשקיעה בקידומו. השחקן הכניס טופס הסגר בתחילת העונה שעברה, בה שיחק בנערים א' של מכבי תל אביב, ובקיץ האחרון עבר למכבי חיפה.

שחקן נוסף עליו דורשים הצהובים דמי השבחה הוא איילון ירושלמי ממכבי נתניה. ירושלמי, בדיוק כמו שי בן דוד, הכניס טופס הסגר בעונה שעברה ומימש זאת בקיץ כשעבר לנתניה. במקרה של ירושלמי, מכבי נתניה לא תוכל לשלם עבורו דמי העברה במצבה הנוכחי, והוא עשוי להיות בבעיה קשה. בנתניה אמרו כי הנושא נמצא בטיפול הגורמים המוסמכים, אך הדגישו כי ירושלמי שחקן בולט בנוער והוא צורף מתוך כוונה שיהיה חלק מסגל הבוגרים בעתיד הקרוב.

המקרים הללו ממחישים את ניסיונה של מכבי תל אביב לקבל החזר השקעה על כל אותם כישרונות המשתחררים באמצעות הסגר קטין, כאשר על חלקם הצהובים כלל לא זכו לתמורה בשנים האחרונות. המועדון בנה מחלקת נוער לתפארת, כזו שכולם באים ללמוד ממנה ולנסות ליישם משהו מהמודל. יחד עם זאת, המפלצתיות של הקבוצה הבוגרת עמוסת הרכש גורמת לכך שלא מעט שחקנים בגילאים הצעירים מסתכלים קדימה בייאוש ומתקשים לראות סיטואציה בה יהיה להם סיכוי אמיתי להגיע לבוגרים. החשש הזה גורם לחלק מהם לנסות ולחפש את דרכם במקום אחר.

לא מעט עושים זאת בגיל צעיר, באמצעות טופס הסגר קטין. טופס זה מאפשר לשחקן לשחק בקבוצה במהלך העונה (כל עוד היא מאפשרת לו כמובן) ולבחור את דרכו בסיום העונה. לבחור את דרכו עם סייג - אליו לא מודעים חלק מהשחקנים – המאפשר מכבי לדרוש עבורו דמי השבחה.

לאחר שלאחרונה הכניסו כארבעה שחקנים מקבוצת נערים א' של המועדון טופס הסגר, במכבי תל אביב העבירו הילוך בהתמודדות עם התופעה, כאשר המערך המשפטי של המועדון נכנס לעובי הקורה בכל הקשור לתביעת דמי השבחה עבור השחקנים.

רוי רונן שחקן מכבי תל אביב נערים. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
מכבי תל אביב תאבד את אחד הכישרונות הגדולים שלה? רוי רונן/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב
מיכאל נס אמר על רוי רונן כי "מדובר באחד משניים או שלושת השחקנים הכי מוכשרים בשנתון הזה. אם יעבדו איתו נכון, הוא יוכל לעשות את כל המסלול לנבחרת הבוגרת"

מארבעת שחקני הנערים שביקשו הסגר קטין השם הבולט הוא רוי רונן. רונן הוא אחד מהשחקנים הבולטים בנבחרת הנערים של אלון חזן שזה עתה סיימה פעילותה. כאשר נשאל עליו השבוע מיכאל נס, אמר מאמן הנבחרת הצעירה והאחראי על נבחרות הנוער כי "מדובר באחד משניים או שלושת השחקנים הכי מוכשרים בשנתון הזה. אם יעבדו איתו נכון, הוא יוכל לעשות את כל המסלול לנבחרת הבוגרת". רונן אמנם בגיל נערים (חגג בינואר 17) אך מנוהל ברמות של שחקן בוגרים. הוא כבר מזמן חתום אצל דודו דהאן, לא עושה צעד ללא הסוכן ומתכנן היטב את הקריירה. נכון לעכשיו הוא משאיר לעצמו את כל האפשרויות פתוחות ובהחלט ייתכן שמכבי תל אביב תאבד בקיץ הקרוב את אחד הכישרונות הגדולים במחלקת הנוער.

במכבי תל אביב הסבירו השבוע כי העונה השתנו דברים והם אינם מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים. בעקבות לקחי העבר, המערך המשפטי מוכן לכל תרחיש ופעולה בנוגע למימוש הסגרים. במועדון אף הדגישו כי אם במקרים של שי בן דוד ואיילון ירושלמי היה עוד איזשהו תהליך למידה אל מול תקנוני ההתאחדות והחלטות הוועדה למעמד השחקן, מעתה ואילך הם משוכנעים שהקבוצה תזכה לדמי השבחה גבוהים של מאות אלפי שקלים על כל שחקן ושחקן שיחליט לממש את ההסגר.

הרצון של מכבי תל אביב הוא ברור. מחלקת נוער בהשקעה של יותר מ-10 מיליון שקלים בשנה חייבת לייצר הרבה יותר הכנסות. בסופו של יום, הקבוצה יכולה לרשום 45 שחקני בוגרים, כאשר מי שלא רשום יכול להשתחרר. כל עוד הקבוצה הבוגרת תמשיך להיות מפלצתית ומחלקת הנוער תשגשג, שחקנים ימשיכו להכניס הסגר קטין ולחפש אופציות יציאה. במכבי הבינו את המטריה ולמעשה מתעסקים בהחזר ההשקעה על ידי תביעת דמי השבחה עבור כל שחקן שמחליט לגרוע עצמו מהמועדון.

במכבי תל אביב אמרו בתגובה רשמית לנושא התביעות כי "לצערנו, אנחנו מנועים מלהתייחס לגופה של תביעה בשלב זה, עד אשר יתברר במוסד למעמד השחקן. כל אשר נוכל לומר הוא שבשלב זה הוגשה תביעה אחת כנגד שי בן דוד ומכבי חיפה".

במכבי הוסיפו: "המועדון פועל על פי תקנוני ההתאחדות לכדורגל ומבקש בתביעתו את מה שמגיע לו על פי דין. אנו סמוכים ובטוחים כי המוסד למעמד השחקן יעשה את המוטל עליו ויסייע למועדון לקבל את הפיצוי לו הוא ראוי. מועדון אשר משקיע מיליוני שקלים מדי שנה בפיתוח שחקני כדורגל דוגמת שי בן דוד".

תגובת מכבי חיפה: "אנחנו גאים שהשחקן בחר בנו, במכבי חיפה . את דברנו נגיד במקום הראוי".

מיטש גולדהאר, ג'ורדי קרויף, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מחלקת נוער בהשקעה כזו צריכה לייצר גם הכנסות. מיטש גולדהאר עם ג'ורדי קרויף/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully