וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 הרגעים הגדולים בקריירה של מאיר טפירו: מקומות 10-1

27.3.2015 / 7:00

התואר היחיד בישראל, התואר היחיד באירופה, הניצחון המדהים על פנאתינייקוס הגדולה, הטריפל דאבל העצום ביול"ב קאפ, המשחקים הבלתי נשכחים בנבחרת: לרגל יום הולדתו ה-40 של מאיר טפירו, אור שקדי קיבץ את רגעיו הגדולים ביותר. חלק ב'

one

בתקציר: משחקו הטוב ביותר של טפירו העונה - 19 נקודות ו-7 אסיסטים בניצחון על חולון

10. זכייה בגביע המדינה עם הפועל ירושלים, עונת 2006/7

עשר שנים עברו מאז התואר האחרון של הפועל ירושלים ב-1997 ועד גמר הגביע ב-2007, במה שהפך להיות התואר היחיד בישראל בקריירה של מאיר טפירו. ירושלים סימנה לעצמה גמר מול מכבי תל אביב אחרי הגרלת משחקי חצי הגמר, וגם גברה בקלות על רמת גן בחצי הגמר, אלא שבני השרון, או יותר נכון לי ניילון, החליטו לקלקל את הגמר הקלאסי עם ניצחון אדיר בחצי הגמר ועמדו בין הגארד בן ה-32 לתואר היסטורי.

ירושלים הגיעה לגמר עם לחץ גדול יותר מהרגיל, ובני השרון אף הוליכה בפתיחה אבל מי שהיה שם כדי לתת לירושלים יתרון ראשון ובריחה היה טפירו. היריבה הצנועה של אפי בירנבוים איבדה את הראש ונתנה לירושלים לברוח ליתרון 17. המחצית השנייה הייתה חגיגה גדולה של הקהל הירושלמי וגארבג' טיים ארוך על הפרקט. טפירו לא ניצל את הזמן כדי לשפר מספרים וסיים משחק צנוע מבחינתו עם 5 נקודות ו-5 אסיסטים, אך עם הנפת גביע היסטורית שמכניסה את המספרים הצנועים לעשירייה הפותחת.

9. ניצחון על פנאתינייקוס, עונת 1997/8

עונת 1997/8 הייתה מיוחדת עבור הפועל אילת. כפי שכבר נכתב כאן ביום חמישי, את העונה סיימה הקבוצה בגמר הפלייאוף אחרי סדרת חצי גמר מרתקת נגד מכבי רעננה, כשלאורך רוב החורף שיחקה בהצלחה ביורוקאפ. אלא שלצערה של אילת, בשמינית גמר המפעל, אחרי הצלחה מול אפולון, היא פגשה את פנאתינייקוס, מחזיקת גביע אירופה לאלופות שנתיים קודם לכן, ואלופת יוון באותה עונה. בפברואר 1998 נחתו באילת אלוף ה-NBA לשעבר ביירון סקוט לצד דינו ראדג'ה, אלברטיס, איקונומו, מייקל קוך וקלאיציס.

האולם באילת התמלא ב-650 צופים שבאו לראות את אלופת אירופה, אלא שבפועל היו אלה השחקנים של משה ויינקרנץ ששלטו במשחק, דווקא אחרי שאיבדו את דרק המילטון שגמר את העונה, ועלו ליתרון 14, 12 דקות לסיום. אלברטין וראדג'ה החזירו את פאו עד לשיוויון, אלא שאדי אליסמה הגדול קלע שתי קליעות עונשין וסידר לאילת ניצחון סנסציוני 78:80. אמיר כץ היה המוציא לפועל הישראלי הבולט של אילת עם 20 נקודות אך טפירו, שלא ירד מהמגרש, עזר לו מאוד עם 12 נקודות ו-6 אסיסטים, כשהוא עוד לא חוגג יום הולדת 23.

בגומלין החזירה פאו את אילת למקומה הטבעי כשהביסה אותה 68:86, אחרי יתרון 24 במחצית. טפירו תרם 8 נקודות. למרות ההדחה, עצם הניצחון על פאנתנייקוס לקבוצה כמו אילת נכנס לפנתיאון של הכדורסל הישראלי ושל כל שחקן שהשתתף באותו המשחק.

8. סל ניצחון בדרבי, עןנת 1994/5

בגיל 19, שנה אחרי שעלה לבוגרים בקרית מוצקין, לקח צביקה שרף את טפירו לסגל של הפועל תל אביב. הקבוצה החלה את העונה טוב, אבל בעיות כלכליות גרמו לשרף לעזוב ויאיר שרון לקח את האדומים עליו. במחזור ה-24 הפסידה הפועל תל אביב בכפר בלום, והגיעה לשני המחזורים האחרונים בידיעה שהפסד בדרבי בבית, או במלחה להפועל ירושלים, ככל הנראה יעלה לה בכרטיס לחצי גמר הפלייאוף.

באווירה הזאת הגיעו מוליכי הטבלה הצהובים לאוסישקין המלא וראו איך הקבוצה הצנועה האדומה נותנת פייט אמיתי למכבי. על הפרקט היו אלה מילטון ואגנר מהפועל ונוריס קולמן ממכבי שנתנו את הטון, ומהלך גדול של הצהובים נתן להם יתרון 81:82, שניות לסיום. יאיר שרון הלך כצפוי לואגנר, הקלע המוביל שלו באותו הערב, כשלפתע שני שחקני מכבי התנפלו עליו. האדומים הימרו על טפירו, רק בן 19 ולא מנוסה, שקיבל את הכדור לבד, התקדם לעבר הסל, עצר ובאופן חופשי קלע את סל הניצחון הראשון (והממש לא אחרון) בקריירה שלו.

סל הניצחון הזה של טפירו הוא ככל הנראה השלישי הכי מפורסם בכדורסל הישראלי אחרי הסל של דרק שארפ נגד ז'לגיריס קובנה וזה של טל בורשטיין נגד סלובניה, אך הוא לא מקבל את אחד המקומות הראשונים בדירוג בעיקר בשל העובדה שהילד בן ה-19 היה פשוט פנוי. מכבי תל אביב הימרה עליו וקיבלה בראש, ולא בפעם האחרונה ממנו בקריירה.

מאיר טפירו הפועל ירושלים מניף את גביע המדינה. ברני ארדוב
התואר היחיד בישראל. טפירו חוגג ב-2006/07/ברני ארדוב

7. ניצחון על רוסיה באליפות אירופה 2003

אל המשחק שהוביל את ישראל להישג השיא באליפות אירופה עוד נגיע, אבל המשחק הגדול ביותר של גארד נבחרת ישראל, אז עוד לא הקפטן, באליפויות אירופה השונות, הגיע בבוקר ה-14 לספטמבר 2013, במשחק על המקום השביעי. ישראל הגיעה למשחק על מקומות 5-8 אחרי שפספסה את הכרטיס למשחקים האולימפיים ברבע הגמר, וממול התייצבה נבחרת רוסיה, אחת הנבחרות הגדולות ביבשת כבר אז, שהייתה מאוד מאוכזבת שנגררה למשחק הזה.

רוסיה של קירילנקו, חרייפה ומוניה הייתה נבחרת עדיפה בהרבה על ישראל, גם ביום חלש ועייף שלה. טפירו לקח את הנבחרת על הגב עם 12 נקודות כבר במחצית הראשונה, אבל את ההצגה האמיתית שמר לרבע האחרון שם קלע כמה שלשות הרחק מחוץ לקשת. בשניות הסיום קיבל מולי קצורין מטפירו קליעות עונשין של ווינר בדרך לניצחון מרשים מאוד 83:88 וזכייה במקום השביעי באליפות, המקום הגבוה ביותר בו סיימה ישראל מאז המקום השישי ב-1983.

המספרים של טפירו במשחק האחרון שלו באליפות היו הטובים ביותר של שחקן בנבחרת באותה אליפות מרשימה - 26 נקודות, 8 מ-13 מהשדה, 3 אסיסטים ו-3 ריבאונדים.

6. זכייה בגביע הליגה הצרפתי, עונת 2004/5

כפי שציינו כבר בחמישי, עונה אחת בלבד העביר הגארד הישראלי באירופה, ובעקבות אותה עונה בנאנסי הוא הפך לשחקן מחוזר מהקבוצות השונות בצרפת גם שנים רבות לאחר מכן. 20 עונות בכדורסל הישראלי העביר טפירו עם תואר אחד בלבד, בעונה אחת בצרפת זכה באותו מספר של תארים, כשעשה זאת בגביע הליגה המקומי, או בשמו השני, גביע האסים. הגביע עצמו ריכז את כל הקבוצות שדורגו במקומות 1-8 בצרפת, ונאנסי לא הגיעה אליו במצב אופטימלי.

ברבע הגמר קלע טפירו 10 נקודות בניצחון על שטרסבורג, האלופה באותה עונה, של אפיק ניסים. בחצי הגמר קלע רק 7 נקודות, אך זה הספיק לניצחון על שאלון של אורי כהן מינץ, ובגמר חיכתה לו גראבלין החזקה. נאנסי התפוצצה על יריבתה מהרגע הראשון, ברחה ל-10:32 בסיום הרבע הראשון, ומשם לא הביטה לאחור בדרך לניצחון משכנע 76:112. הבוסמן הישראלי של נאנסי סיים עוד משחק נהדר עם 12 נקודות, 11 אסיסטים ו-4 ריבאונדים.

5. ניצחון על סלובניה באליפות אירופה 2003

נחזור לאליפות אירופה בשבדיה. 20 שנים חלפו מאז הפעם הקודמת שישראל עלתה לשמונה הגדולות של אליפות אירופה ועד למשחק נגד סלובניה (ששלוש שנים לפני כן גזלה מנבחרת העתודה את מדליית הזהב באליפות אירופה), וגם באותם רגעים נדמה היה שהמשימה שוב לא תושלם. אלא שהמשחק הדרמטי ההוא בלוליו ייחרת בספר דברי הימים של הכדורסל הישראלי לאחר שכמעט הכניס את הנבחרת של מולי קצורין למשחקים האולימפיים באתונה.

המחצית הראשונה של המשחק ההוא הייתה שייכת לסלובנים, אלא שהבחורים של קצורין רשמו רבע שלישי ענק של 10:23 וירדו ביתרון 7, 10 דקות לסיום. הסלובנים התעוררו והשוו את ההתמודדות ואף עלו ליתרון 4. טפירו וקוז'יקרו צימקו ל-74:73 ושלשה ענקית של יואב ספר נתנה לישראל יתרון נקודה. אחרי שיורקוביץ' קלע רק אחד מהקו ישראל הלכה דווקא לטל בורשטיין שלקח אחריות וקלע סל ניצחון בלתי נשכח.

טפירו סיים ערב מצוין עם 9 נקודות (3 מ-4 משדה), 9 אסיסטים ו-5 חטיפות והיה מהטובים בשחקני הנבחרת. הניצחון ההוא היה אחד מערבי השיא של הכדורסל הישראלי, אבל לא משחק אדיר של מאיר, שהיה חלק מנבחרת גדולה, וההצגות שעקפו את הניצחון בלוליו בדירוג, היו מרשימות בהרבה.

מאיר טפירו במדי נבחרת ישראל. GettyImages
כשעזב את הנבחרת נפער בור שעדיין לא התמלא. טפירו ב-2003/GettyImages

4. ניצחון על רומא ברבע גמר היול"ב קאפ, עונת 2005/6

הפועל ירושלים כבר עלתה פעמיים בעבר לחצי גמר המפעל השני בחשיבותו באירופה - ב-2002 ובזכייה ב-2004. ההגרלה הקשה סידרה להם מפגש עם רומא הגדולה ברבע הגמר של אותה עונה, כזו שגם ירושלים העשירה עם מריו אוסטין, רוג'ר מייסון והוראס ג'נקינס הייתה אנדרדוג מולה. בכל זאת, לא בכל יום קבוצה ישראלית פוגשת את דיאן בודירוגה לצידו של מרקו טושק, דיוויד הוקינס וולאדו אילייבסקי, כשל על הקווים עומד סבטיסלב פסיץ'. השמות הגדולים של רומא הספיקו לניצחון ב-8 נקודות באיטליה, וגרמו לאמונה שירושלים יכולה לעשות את זה.

רומא הפגינה הרבה ניסיון וירדה ביתרון 25:28 למחצית במלחה, אבל למה שקרה במחצית השנייה איש לא יכול היה להכין את החבר'ה הוותיקים מאיטליה. מאיר טפירו ורוג'ר מייסון ניהלו הפצצה מחוץ לקשת והותירו את האיטלקים המומים. ירושלים ברחה ליתרון 12 בסוף הרבע השלישי, וברבע האחרון ידעה לשמור על היתרון, כשבסיום 56:74 לאדומים ועלייה לחצי הגמר נגד דינמו מוסקבה. טפירו, שקלע 14 נקודות במחצית השנייה, סיים עם 20 נקודות, 5 ריבאונדים ו-5 אסיסטים.

3. טריפל דאבל נגד ז'לז'ניק ברבע גמר היול"ב קאפ, עונת 2006/7

שנה אחרי הניצחון הענק על רומא, הפועל ירושלים רצתה לשחזר את ההישג באירופה כשבמקום חבורה מנוסה מאיטליה התייצבה מולה אחת הקבוצות הצעירות והמוכשרות ביותר שידעה סרביה בשנים האחרונות - ז'לז'ניק. מילוש תיאודוסיץ', זוראן ארצג, דראגן לבוביץ' ואלכסנדר ראסיץ' היו רביעייה שדובר עליה רבות גם לאחר אותו משחק. הקבוצה של דן שמיר הגיעה למשחק ימים ספורים אחרי הזכייה בגביע המדינה נגד בני השרון, כשאדי החגיגות עדיין נמצאים באוויר.

המשחק עצמו התנהל בשליטה של ירושלים החל מהרבע השני. מריו אוסטין ומאיר טפירו לקחו את ההובלה והוליכו יתרון שהגיע עד 16 בסוף הרבע השלישי. בדיעבד ה-79:88 לא הספיק כדי לעלות שלב, אך את הערב ההוא - ושוב נזכיר: מדובר ברבע גמר גביע אירופה - סיים מאיר טפירו עם טריפל דאבל מדהים של 16 נקודות, 11 ריבאונדים ו-10 אסיסטים, מול כוכבי העתיד של הכדורסל האירופי.

2. ניצחון על ריטאס וילנה, עונת 2001/2

בתחילת העשור הקודם הפועל ירושלים עשתה את צעדיה הראשונים באירופה. אמנם עוד בשנות ה-90 היא השיגה ניצחונות מכובדים על קבוצות גדולות כמו טופאש בורסה, אך זה לא תורגם לכדי הישגים של ממש באירופה. בעונת 2001/2 הקבוצה של יורם חרוש חיברה קמפיין משובח שהיה אמור להיעצר ברבע הגמר נגד ריטאס וילנה. קבוצת הפאר הליטאית הציגה הרכב מדהים שכלל את ארווידאס מאצ'יאוסקס, ראמונאס שישקאוסקס, רימונאס קאוקינאס ורוברטאס יאבטוקאס, כולם בשנות השיא שלהם, חלקם שנה לפני הזכייה עם ליטא באליפות אירופה.

ההרכב המרשים של הליטאים הספיק לניצחון במלחה במשחק הראשון ב-2 נקודות, והיה די ברור שיספיק למשחק בוילנה, אליו הגיעה ירושלים עם סיכויים נמוכים מאוד. אלא שירושלים הפתיעה בפתיחה בזכות דמטריוס אלכסנדר, ברחה ל-2:13 ומהשלב הזה אפשרה למאיר בעל הנס לקחת את המשחק עליו כשהוא מתעלל בקאוקינאס, רגע לפני שהופך לאחד הגארדים הטובים ביבשת. טפירו הוביל את האדומים ליתרון 9 במחצית, וכמעט לבדו החזיק ביתרון גם ברבע השלישי. ריטאס הצליחה להשוות את התוצאה הכללית במהלך הרבע הרביעי, אך החברים של מאיר התעוררו בזמן וסיניסה קלצ'ביץ' בשני סלים מדהימים הוביל את האדומים לחצי גמר גביע ספורטה נגד סיינה ולניצחון מדהים בוילנה - 65:75.

20 נקודות, 4 אסיסטים, 4 חטיפות ו-3 ריבאונדים הם מספרים פחות מרשימים מהניצחון על ז'לז'ניק, אבל העובדה שבערב ההוא הצליח טפירו להעלות את ירושלים לבדו לחצי גמר גביע אירופי מרשימה לא פחות.

1. ניצחון על בריטניה במוקדמות אליפות אירופה 2009

המשחק שנבחר למקום הראשון הוא לאו דווקא החשוב ביותר בקריירה של מאיר טפירו, אבל הוא מייצג את מה שהוא היה לנבחרת ישראל בצורה הטובה ביותר, ולחלל הזה עד היום אף אחד לא הצליח להיכנס. למשחק הבכורה בקמפיין האחרון שלו בנבחרת הגיעה ישראל כפייבוריטית למפגש עם לואל דנג ובריטניה שבדיוק החלה לטפח כשרונות לקראת לונדון 2012. הצפי היה למשחק לא פשוט, אבל כזה שהדור המנוסה של הנבחרת יעבור בשלום.

מהרגע הראשון של המשחק דנג וצמד הגבוהים הבריטי - ג'ואל פרילנד ופופס מנסה בונסו - שלטו וגרמו לישראל לצרות. אלא שטפירו, עם 21 נקודות, היה שם כדי להחזיק את הבחורים של צביקה שרף במשחק. שלשה שלו נתנה לישראל יתרון 6 ברבע האחרון, אלא שפרילנד, מנסה-בונסון ודנג הפכו את התוצאה ונתנו לבריטניה יתרון נקודה, חצי דקה לסיום. הכדור האחרון הלך לטפירו, שלקח זריקה קשה והחטיא, ישראל שלחה את ריינקינג לקו, והוא קלע רק פעם אחת וביצע עבירה הזויה על טפירו שהלך לעונשין. כשכל הלחץ על הכתפיים שלו הצליח הרכז הוותיק לקלוע פעמיים ולשלוח את הנבחרת להארכה, שם כבר האוויר נגמר לבריטניה וישראל ברחה לניצחון 92:102.

המספרים של טפירו באותו המשחק היו מהטובים שרשם במדי הנבחרת - 27 נקודות, 6 אסיסטים, 5 ריבאונדים ובעיקר הרבה מאוד מנהיגות. העובדה שעשה את המספרים הללו בגיל 33 אחרי עונה מתישה בבני השרון רק הפכו את הקמפיין האחרון שלו, שהסתיים עם עלייה דרמטית לאליפות אירופה, מיוחד עוד יותר. המשחק הזה, הווינריות בסיום והיכולת הנהדרת היוו חותמת סופית לשחקן שמאיר טפירו היה לאורך השנים – בין אם בגיל 19, או 33.

מאיר טפירו, ג'וש דאנקן, הפועל ירושלים. ברני ארדוב
אל תלך לשום מקום. טפירו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully