וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסורב עלייה: דוגלאס קוסטה מנסה להשתחרר מדונצק

17.2.2015 / 14:45

ה"מרד" שנכשל, המלחמה המדכאת, תג המחיר הרצחני. דוגלאס קוסטה כבר חוזר על ידי מנצ'סטר יונייטד והתקרב לצ'לסי, אבל נשיא שחטאר דונצק רינאט אחמטוב מסרב לשחררו. אולי סנסציה מול באיירן תשכנע את אברמוביץ' לפתוח את הארנק ולהקפיץ את "רונאלדיניו הבא" מדרגה

שחקן שחטאר דונצק דוגלאס קוסטה. Jon Super, AP
היה שמח לשחק במקום אחר באירופה. דוגלאס קוסטה מול אחת הקבוצות שרצתה אותו, מנצ'סטר יונייטד/AP, Jon Super

לו הכול היה מסתדר לפי רצונותיו של דוגלאס קוסטה, הוא לא היה משחק הערב במדי שחטאר דונצק מול באיירן מינכן, אלא מעודד את קבוצתו החדשה צ'לסי בפריס. הקשר הברזילאי עשה הכול כדי לעבור לסטמפורד ברידג', שם גילו בו עניין רב. הוא הבהיר באופן חד משמעי לראשי אלופת אוקראינה שהוא משתוקק לעבור לפרמייר-ליג וביקש להוריד את תג המחיר שהוצב על כ-30 מיליון ליש"ט. "הם הבטיחו לעזור לי, ועכשיו נראה אם יושג ההסכם", אמר הכוכב בן ה-24, תוך שהוא מחמיא לז'וזה מוריניו: "לשחק בצ'לסי הוא חלומו של כל שחקן, אבל מבחינתי ההיבט החשוב ביותר הוא המאמן. הוא חכם מאוד והצליח בכל מקום".

לפי הפרסומים בממלכה, גם מוריניו מעריץ את דוגלאס קוסטה. הפורטוגלי לא היה מרוצה מעומק הסגל, במיוחד לאור שחרורם של מוחמד סלאח ואנדרה שורלה, והברזילאי הרב גוני, שמצטיין בקישור המרכזי אך מסוגל לפעול ביעילות גם בשני האגפים, ענה על הגדרת הרכש הרצוי. אחרי שדייגו קוסטה הפך ללהיט על עבור היציעים הכחולים, למה לא לצוות אליו קוסטה נוסף? ההצעה ההתחלתית של צ'לסי עמדה על 15 מיליון ליש"ט, וייתכן שהיא הועלתה מספר פעמים במהלך המו"מ.

מנג'ר צ'לסי ז'וזה מוריניו עם שחקנו דייגו קוסטה. Alex Livesey, GettyImages
למה לא לצרף קוסטה נוסף? מוריניו ודייגו קוסטה/GettyImages, Alex Livesey

יוקרת המועדון מעל הכול

הסאגה הזו נמשכה במשך כל ינואר, ובשלב מסוים אפילו נפוצו הדיווחים לפיהם הברזילאי הגיע ללונדון כדי לעבור בדיקות רפואיות. השמועות האלה הוכחשו נחרצות על ידי מנכ"ל שחטאר סרגיי פאלקין: "אלה שטויות, השחקן נמצא במחנה האימונים שלנו. זה נכון שדוגלאס התראיין על רצונו לשחק בצ'לסי, אבל שני המועדונים צריכים להגיע להסכם. עד אז הוא חייב לעבוד לפי החוזה. אם דרישותינו לא ייענו, הוא נשאר בשחטאר".

וכך היה. צ'לסי הסתפקה בסופו של דבר ברכישתו של חואן קואדראדו מפיורנטינה בלבד, ואפשרות הגעתו של דוגלאס קוסטה דעכה לה. הוא נאלץ להמשיך בקבוצה שנעקרה מעירה בשל מלחמת האזרחים האכזרית, מקיימת את משחקיה הרחק מהאוהדים, אבל שומרת בקנאות רבה על הסגל. רינאט אחמטוב, הבעלים של שחטאר, הוא האיש העשיר באוקראינה, וכסף משחק תפקיד זניח בשיקוליו לגבי שחטאר. היוקרה חשובה הרבה יותר. למרות שהאיצטדיון הביתי נהרס בהפצצות, הוא לא יוותר על החלום לבסס את הכתומים-שחורים ככוח משמעותי בכדורגל האירופי, ויש גם שיקולים פוליטיים לא מבוטלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא שחטאר דונייצק רינאט אחמטוב על רקע האצטדיון הריק. John Moore, AP
יש שיקולים יותר חשובים ממלחמה. רינאט אחמטוב על המסך באצטדיון הריק/AP, John Moore

לא רוצים עסקים עם אברמוביץ'? שאלה טובה

"אחמטוב מנסה לנצל את המלחמה לטובתו האישית כדי לקבל סמכויות נרחבות ככל הניתן באזור דונצק. בהתחלה הוא סייע לבדלנים הפרו-רוסים, אבל אז המצב יצא משליטתו, ועכשיו הוא מצדד בצבא האוקראיני", מספר לוואלה! ספורט אלכסנדר טקאץ', עורך האתר הפופולרי טריבונה. גם למומחים פוליטיים מקומיים קשה מאוד להבין מה מסתתר מתחת לפני השטח. למשל, האם יש למלחמה בבדלנים הנתמכים בידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין השפעה על סירובו של אחמטוב להתגמש במשא ומתן עם רומן אברמוביץ'? יש הטוענים שכן, אבל מדובר בניחושים.

כך או כך, הברזילאים של שחטאר נותרו בני ערובה של אחמטוב. דוגלאס קוסטה וחלק מחבריו ניסו להשתחרר כבר בקיץ, כאשר לא שבו כמתוכנן מחופשתם לקראת משחק הסופר-קאפ מול דינמו קייב ודרשו לבטל את החוזים בשל המצב במדינה. "אני לא בורח מהקבוצה, אבל אני מפחד", אמר אז הקשר. זה ממש לא עזר לו. שחטאר האשימה את סוכני השחקנים בניסיון לעשות רווח לא הוגן, פנתה לפיפ"א ודיכאה את המרד ביעילות. תוך ימים ספורים כולם כבר התאמנו והתכוננו לליגת האלופות. ספינת הדגל האוקראינית גם הצליחה במפעל, בין היתר בזכות הגרלה נוחה מאוד, והעפילה לשמינית הגמר תוך שהיא מקדימה את אתלטיק בילבאו.

רומן אברמוביץ'. AP
יכול להיות שגם שיקולים פוליטיים גורמים לאחמטוב להגיד לו לא? אברמוביץ'/AP

"הצעיר הכי טוב בדרום אמריקה"

העובדה שיש לשחטאר ברזילאים רבים כל כך מעניינת בפני עצמה. היא לא רק מחזיקה רשת סקאוטים נהדרת בדרום ברזיל, אלא גם מסוגלת לבצע עסקאות כדאיות באופן יוצא דופן. דוגלאס קוסטה מהווה את הדוגמא הטובה ביותר לכך. כאשר גדל בגרמיו, כינו אותו רונאלדיניו החדש, ולא רק בגלל שהקוסם עם שיני השפן עשה את צעדיו הראשונים באותה הקבוצה. דוגלאס בלט ככישרון יוצא דופן, כבש שלושה שערים וקיבל מדליית זהב באליפות דרום אמריקה לנבחרות צעירות ב-2009, השתייך לסגל הברזילאי שסיים במקום השני במונדיאל עד גיל 20 באותה השנה, וסומן כיעד מרכזי עבור מנצ'סטר יונייטד.

אלכס פרגוסון קיבל דיווחים מפרגנים במיוחד אודות הקשר, והשדים האדומים הציעו תמורתו לפחות 8 מיליון ליש"ט. ברצלונה גיששה אף היא, כי הרי איך אפשר לא לבדוק מיהו רונאלדיניו החדש? ואם ברצלונה בתמונה, גם ריאל מדריד שלחה נציגים. מנצ'סטר סיטי וצ'לסי השלימו את תמונת מועדוני הפאר שרדפו אחרי דוגלאס קוסטה, וכולם נרתעו למשמע הדרישות של גרמיו שנאמדו ב-20 מיליון יורו. המעבר ליונייטד נפל לדבריו של השחקן עצמו גם בשל הבקשה של השדים האדומים לקבל את הכוכב למבחנים.

לא בטוח שזה נכון, כי פרגוסון הגדיר אותו גם ללא מבחנים כ"שחקן הצעיר הטוב ביותר בדרום אמריקה". כלי תקשורת מסוימים במנצ'סטר הגדילו לעשות וטענו שההחתמה של דוגלאס תהווה פיצוי על העזיבה של כריסטיאנו רונאלדו לריאל מדריד. אלא שפרגי נותר בידיים ריקות. כעבור מספר חודשים בלבד, בינואר 2010, רכשה שחטאר את דוגלאס קוסטה תמורת 6 מיליון יורו בלבד.

אלכס פרגוסון מנג'ר מנצ'סטר יונייטד 2002. TIBOR ILLYES, AP
איך אפשר לא לבדוק מיהו רונאלדיניו החדש? פרגוסון/AP, TIBOR ILLYES

קל להגיע, קשה לעזוב

כיצד זה ייתכן? לא נעלה כאן השערות מתבקשות כדי לא להיות חשופים לתביעות דיבה. לפחות גרמיו השאירה בידיה 20 אחוזים מערך כרטיסו של השחקן, והיא צפויה לעשות קופה אם וכאשר אחמטוב ימכור אותו. בחמש השנים שחלפו מאז היו לו הרבה הזדמנויות לעשות זאת, והוא תמיד ויתר. הקשר, שהתייעץ עם חבריו, וויליאן ולואיז אדריאנו, לפני שעשה את המעבר לאוקראינה, לא ציפה להישאר בשחטאר זמן כה ממושך, אך עכשיו גם הוא יודע – לברזילאים קל להגיע לדונצק וקשה לעזוב.

פרננדיניו שיחק שמונה שנים בשחטאר לפני שהגשים את חלומו ועבר למנצ'סטר סיטי ב-2013. וויליאן היה על הכוונת של צ'לסי במשך תקופה ארוכה, אך לא עבר לסטמפורד ברידג' ישירות אלא דרך אנז'י מחצ'קלה, ששילמה את סכום השחרור בגובה 35 מיליון יורו ואז ערכה מכירת חיסול בקיץ לפני שנתיים. גם לדוגלאס קוסטה לא חסרו הצעות, והשדים האדומים היו שוב חזק בתמונה.

שחקן צ'לסי וויליאן (שמאל). GettyImages
גם הוא עבר דרך לא קצרה/GettyImages

השער ששכנע את לוצ'סקו

"האם יונייטד מצאה סוף סוף יורש לפול סקולס?", תהתה הכותרת ב"מנצ'סטר איבנינג ניוז" במרץ 2011. "אני אוהב את יונייטד, והייתי מעדיף לעבור אליה כבר ב-2009, אבל זה לא הסתדר. אולי זה יקרה עכשיו", צוטט הקשר. זה לא קרה אז, וגם לא במהלך עונת 2012/13, כאשר דוגלאס קוסטה איבד את מקומו בהרכב. המאמן מירצ'ה לוצ'סקו בנה אז על הכוכב הארמני הנריך מחיטריאן, לצד וויליאן ואלכס טשייטרה, והברזילאי נותר מתוסכל בצד. הוא לא שותף כמעט כלל בליגת האלופות, וביקש לעזוב. נאפולי וטוטנהאם היו מוכנות לקלוט אותו באופן מיידי, אבל שחטאר שוב סירבה. היא העדיפה לייבש אותו על הספסל.

מבחינת לוצ'סקו, התפנית החיובית התרחשה בדיוק לפני שנתיים, במשחק הראשון בשמינית גמר ליגת האלופות. דוגלאס קוסטה נכנס אז כמחליף נחוש להוכיח את עצמו, ועשה זאת עם שער נהדר לרשתו של רומן ויידנפלר. הגרמנים הישוו לבסוף ל-2:2, אבל הברזילאי שיקם את המוניטין, והרומני האמין בו שוב. לאור זאת, הוצעה לו הארכת חוזה עד 2018, והוא חתם עליה. כעת, לאור ההתפתחויות הפוליטיות באוקראינה, הוא מצטער מאוד על הרגע ההוא, בידיעה ברורה ששחטאר בהחלט מסוגלת להכריח אותו להישאר עד הסוף.

חלום המונדיאל התרסק

כאשר להטט דוגלאס קוסטה בנבחרות הצעירות בסוף העשור הקודם, לכולם היה ברור שהוא אמור להוות אחת התקוות הגדולות של ברזיל במונדיאל הביתי. הבחירה בשחטאר והכישלון לברוח ממנה פגעו בחלום זה, אם כי תהיה זו טעות לקבוע שברזילאים נעלמים מהתודעה במזרח אירופה. הולק היה שחקן הרכב אצל לואיס פליפה סקולארי למרות הנדידה לזניט, ובאופן מדהים זימן המאמן לסגל לגביע העולם את ברנארד, שחקן ספסל בשחטאר, במקום דוגלאס קוסטה שהיה בכושר טוב הרבה יותר.

המחסום הזה נשבר עם דונגה, שזימן את דוגלאס לנבחרת המתחדשת שלו והעניק לו הופעת בכורה בנובמבר האחרון. זה מאוחר מדי מבחינתו, אבל בגילו עתידו עדיין לפניו, והרצון להתקדם מקצועית בוער בו. לוצ'סקו אמור לעזוב את שחטאר בקיץ, ועתיד המועדון והמדינה לא לגמרי בברור בשלב זה. כל שנותר לברזילאי הוא להציג יכולת גבוהה ולקוות שאחמטוב ופאלקין יקבלו הצעה שלא יוכלו לשם שינוי לסרב לה. "הוא מאוכזב ממה שקרה עם צ'לסי, אבל בליגת האלופות בטוח תהיה לו מוטיבציה גבוהה", אומר העיתונאי האוקראיני ניקולאי ברינזה.

דונגה מאמן נבחרת ברזיל. AP
הראשון ששבר את הקרח. דונגה/AP

מוריניו מחכה לבשורה

האם יש סיכוי שנותרו לו יותר משני משחקים במפעל האירופי העונה? הסיכויים של שחטאר מול באיירן מינכן לא גבוהים בלשון המעטה, ודוגלאס קוסטה צריך להיות במיטבו, כמו נגד דורטמונד לפני שנתיים. האיש עם רגל שמאל המופלאה, שמסוגלת להכניע כל שוער, יפגוש את השמאלית של אריאן רובן ראש בראש. דוגלאס ביצע לפני שנה את התנועה שרשומה על שמו של ההולנדי בטורניר הידידות הרוסי-אוקראיני שנערך אצלנו באיצטדיון המושבה. עכשיו צריך רק לשחזר אותה מול מנואל נוייר. אחרי הכל, מי שמנצח את פפ גווארדיולה מקבל הרבה נקודות זכות אצל מוריניו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully