וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני 36 שנה: "שחקן המיליון ליש"ט" הראשון

ב-9 בפברואר 1979 נוטינגהאם פורסט שילמה לבירמינגהאם מיליון ליש"ט וקיבלה בתמורה את טרבור פרנסיס. היום הסכום הזה נראה מצחיק

ה-9 בפברואר 1979, בדיוק לפני 36 שנים, לא היה עוד יום בכדורגל האנגלי. זה התאריך שתמיד ייזכר כזה שבו נשבר מחסום מיליון הליש"ט על העברת שחקן. חלוץ נבחרת אנגליה, טרבור פרנסיס, זכה לכבוד להיות "שחקן מיליון הליש"ט" הראשון, כשהוא עבר מבירמינגהאם סיטי לנוטינגהאם פורסט.

מאמנה האגדי של פורסט באותם ימים, בריאן קלאף, הקפיד לטעון שהקבוצה שילמה על פרנסיס 999,999 אלף ליש"ט. הוא רצה להסיר מכתפיו של החלוץ את הלחץ שכרוך בלהיות "שחקן מיליון הליש"ט", אבל גם אם זה הסכום שנוטינגהאם שילמה - פאונד אחד פחות ממיליון - הרי שאחרי מיסים שונים התשלום היה 1.18 מיליון. המחיר העצום לא מנע מהמנג'ר קלאף לגשת לפרנסיס לפני המשחקים הראשונים שלו בקבוצה ולומר לו: "כשאתה מקבל את הכדור, פשוט תמסור אותו לג'ון רוברטסון. הוא יותר טוב ממך".

אגב, זו לא הייתה ההעברה הגדולה בהיסטוריה של הכדורגל העולמי - ג'וזפה סאבולדי האיטלקי עבר מבולוניה לנאפולי תמורת שני מיליארד לירטות (כ-1.2 מיליון ליש"ט) כבר ב-1975. ב-1976 השיא העולמי שוב נשבר בארץ המגף: יובנטוס שילמה לוויצ'נזה סכום שווה ערך ל-1.75 מיליון ליש"ט על פאולו רוסי.

פרנסיס סבל מפציעה ארוכה במהלך התקופה שלו בפורסט, אבל ב-70 משחקים הצליח לכבוש 28 שערים. במאי 1979 כבש את השער היחיד בגמר גביע אירופה לאלופות, כשפורסט ניצחה את מאלמו 0:1 ושנה לאחר מכן הוא היה חלק מהקבוצה שזכתה בתואר היבשתי בפעם השנייה ברציפות. עד היום נוטינגהאם פורסט היא הקבוצה היחידה שזכתה ביותר גביעי אירופה לאלופות (היום ליגת האלופות) מאשר באליפויות. שניים מול אחת.

ב-1981 פרנסיס עבר למנצ'סטר סיטי תמורת 1.2 מיליון ליש"ט ובהמשך שיחק גם בסמפדוריה ואטאלנטה האיטלקיות ובקבוצות נוספות באי הבריטי. אחרי שתלה את הנעליים הוא אימן את שפילד וונסדיי, בירמינגהאם סיטי וקריסטל פאלאס.

השיא הבריטי נשבר שבעה חודשים בלבד אחרי שפרנסיס עבר מבירמינגהאם לאצטדיון סיטי גראונד; בספטמבר 1979 מנצ'סטר סיטי שילמה לוולבס 1.45 מיליון ליש"ט על סטיב דיילי. וולבס השתמשה באותו סכום בדיוק כדי לקנות את אנדי גריי מאסטון וילה. מאז עברו הרבה מים בתמזה וקבוצות הפרמיירליג שופכות מדי שנה מאות מיליוני ליש"ט על רכש. אבל פרנסיס יישאר לעד "שחקן המיליון" הראשון.

שחקן נוטינגהאם פורסט לשעבר, טרבור פרנסיס. GettyImages
פרנסיס עם גביע אירופה לאלופות/GettyImages
טרבור פרנסיס במדי בירמינגהאם סיטי. Sydney O'Meara, GettyImages
במדי בירמינגהאם סיטי/GettyImages, Sydney O'Meara
שחקן נוטינגהאם פורסט לשעבר, טרבור פרנסיס, במשחק נגד מאלמו, גמר גביע אירופה לאלופות 1979. Getty Images, GettyImages
היה השחקן היקר ביותר באנגליה במשך שבעה חודשים. פרנסיס/GettyImages, Getty Images
שחקן נוטינגהאם פורסט לשעבר, טרבור פרנסיס. GettyImages
שחקן נוטינגהאם פורסט לשעבר, טרבור פרנסיס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully