וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחי מתוסבכים שיש: למה מכבי אחי נצרת לא משתלטת על המגזר?

13.1.2015 / 12:43

שחקני בית שמרוצים מהמצב הקיים ומחזיקים בקהל פרטי, מאבקים פנימיים בעיר, אוהדים שתומכים גם בקבוצות אחרות ושחקני רכש שמרגישים כמו סמרטוטים. מדוע, למרות הרצון הטוב, מכבי אחי נצרת לא מצליחה להפוך לקבוצה הגדולה של המגזר?

בוידאו: טל בנין מתמנה למאמן אחי נצרת בעונה שעברה. כל החזון מאז כבר התפוגג

בוקר יום שני. המאמן ניסן יחזקאל הגיע למה שהיה אמור להיות האימון המסכם של מכבי אחי נצרת לקראת המשחק החשוב שלה עד כה העונה – מפגש גביע המדינה מול מכבי נתניה מליגת העל הערב (שלישי, 20:00, שידור משולב בספורט 5+ לייב). יחזקאל ושאר הצוות כבר היו על המגרש במועד בו תוכנן האימון להיפתח, אלא שלמרבה ההפתעה חלק מהשחקנים עדיין לא עלה לכר הדשא. יחזקאל חיכה עוד כמה דקות, עד שהבין שלא כל השחקנים הופיעו בזמן ורתח. המאמן פוצץ את האימון וערך אסיפה נוקבת בה טען בפני השחקנים שהוא מרגיש שהם מתעקשים להישאר בבינוניות ושהלוזריות לא מקובלת מבחינתו. "הייתה אסיפה קשה", קובע אחד השחקנים בקבוצה, "אבל בוא נגיד שזו לא האסיפה הקשה הראשונה. לא העונה, לא בשתי העונות האחרונות, ולא בכל מה שקשור לאחי נצרת".

העובדה שיום לפני המפגש החשוב (והטעון) מול היהלומים מנתניה נצרת עסוקה בבעיות פנימיות, בזלזול של שחקנים ובמאמן שלא מרוצה ממה שהוא רואה, מהווה מראה לבעיות האמיתיות של המועדון הזה. המועדון שהיה אמור להיות הגדול במגזר הערבי - זה שהצליח לסחוף אליו הנהלה נלהבת ומוערכת כמעט על ידי כל מי שעבר תחתיה, שהיה צריך לייצג עיר גדולה ולהציב קבוצה שתקרא תיגר על הקבוצות הבכירות בישראל - מתעקש לתקוע יתד בליגה השנייה. המועדון הזה עסוק במאבקים פנימיים ומשאיר שחקנים שיוצרים לעצמם קהל פרטי במקום לפנות את מקומם לשחקנים שיוכלו לקדם את המועדון ובעיקר, אבל בעיקר, לא סגור בעצמו אם הוא רוצה לעלות לליגה הראשונה ולתקוע שם יתד או שבעצם עדיף לו לא להיכנס להרפתקאות מיותרות. כאלה שבסיומן אחי נצרת עוד עלולה להפוך לגרסה המודרנית של הפועל טייבה.

מ-13:00: דיווחים חיים על משחקי גביע המדינה בוואלה! ספורט

ניסן יחזקאל מאמן מכבי אחי נצרת. ברני ארדוב
מועדון במצב בעייתי. ניסן יחזקאל על הקווים באחי נצרת/ברני ארדוב
"נדמה שמאז הירידה אף אחד לא באמת יודע אם רוצים לחזור לליגת העל או שזה גדול עלינו. בכל הנהלה שהייתה, הוויכוח הזה הוא הוויכוח הנצחי. רק העונה באחת מפגישות ההנהלה במסעדה התווכחנו כמה מהנוכחים אם באמת צריך לעלות ליגה או לא

בקיץ 2009 החגיגות במכבי אחי נצרת היו גדולות. הקבוצה בראשות חיים סילבס והאחרים העפילה בפעם השנייה בתולדותיה לליגת העל, ובמועדון היו בטוחים שישיגו תיקון. שהפעם, בניגוד לקדנציה הקודמת, נצרת תראה ליריבה מסכנין שבעיר הערבית הגדולה ביותר תהיה גם הקבוצה הערבית הבכירה בישראל. אלא ששוב, כמו בעונת 2003/04, נצרת רשמה עונה מביכה בליגת העל וירדה לליגה הלאומית כשבמועדון היו צריכים להחליט מה הלאה: ללכת חזרה על עלייה, לפרק את המועדון לחלוטין או להחזיק אותו בליגת המשנה.

"נדמה שמאז הירידה אף אחד לא באמת יודע אם רוצים לחזור לליגת העל או שזה גדול עלינו", מסביר גורם המקורב למועדון ומעורה מאוד בחיי החברה בנצרת. "בכל הנהלה שהייתה, הוויכוח הזה הוא הוויכוח הנצחי. רק העונה באחת מפגישות ההנהלה במסעדה התווכחנו כמה מהנוכחים אם באמת צריך לעלות ליגה או לא". ואכן, נראה שזו הבעיה המהותית ביותר של אחי נצרת - מועדון שלא יודע אם הוא רוצה לקפוץ כיתה או להמשיך לשקוע בבינוניות. אולם, נושא זה לא צץ רק בשל העלויות הכספיות, אלא גם בשל מאבקי כוח פנימיים בין גורמים בתוך המועדון ובעיר בכלל.

כך היה בדיוק אחרי הירידה ללאומית. הכסף שנשפך בעקבות העלייה הכניס את אחי נצרת לגירעונות ולחובות כאלה שלא בטוח שאפשר לצאת מהם, ובסופו של דבר למועדון מונה מפרק, עו"ד מוטי נבון. בנצרת החלו לעבוד בצורה מסודרת ונראה היה שהקבוצה בדרך חזרה למסלול נכון, כזה שיחזיר את המועדון לימים שמחים. והעובדה שעמד איש אחד בראש המערכת במקום דירקטוריון שלם - או "הפרלמנט", כפי שהוא מכונה בפי רבים - הביאה לכך שנצרת הצליחה גם מקצועית. "ההצלחה של בני סכנין הגיעה כי היה את מאזן גנאים, שהוא אדם אחד שהיה הכתובת לכל והמחליט הבלעדי", מסביר חיים סילבס, מאמנה של הפועל רעננה ולשעבר שחקן אחי נצרת. "יש הרבה אנשים טובים בנצרת ויש שם הנהלה טובה מאוד, אבל כשיש הרבה מנהלים אז כל אחד מושך לכיוון אחר".

"בעונה עם שמעון הדרי כמעט עלינו ליגה", נזכר המגן שוקי נגר בעונת 2011/12. "בסופו של דבר, נראה לי שההנהלה פשוט צריכה להחליט שהמטרה היא עלייה. יש שם פוטנציאל אדיר של קהל, יש שם מתקנים סבירים, אבל ההנהלה צריכה להציב את ליגת העל כיעד". סילבס, שהעלה פעמיים את אחי נצרת לליגת העל, מחזק את הטענה: "יש בעיות בחיבור שם בתוך המועדון. יש המון כוחות בעיר הזאת, וכשלא מצליחים לחבר אותם יחד זו בעיה".

חיים סילבס מאמן הפועל רעננה. רוני לבנה
לא מצליחים לחבר את הכוחות. סילבס/רוני לבנה
"אומרים שהקהל של סכנין מלחיץ? הקהל של נצרת מלחיץ הרבה יותר. זה יותר כמו הקהל של בית"ר. אם הוא מחובר לקבוצה הוא שווה עשרות נקודות בעונה, אבל אם הוא לא אז לפעמים הוא יותר מזיק מתורם"

התקופה תחת המפרק נבון בהחלט הייתה טובה מבחינה ניהולית, כאשר באותה עונה עליה דיבר נגר הקבוצה התמודדה על העלייה עד למחזורים האחרונים. אלא שדווקא אז, בימים היפים של אחי נצרת, התגלתה אחת הבעיות הגדולות של הקבוצה, ולטענת רבים הנקודה המרכזית שמונעת מנצרת למצות את הפוטנציאל שלה: בעיית החיבור עם הקהל.

לקראת סוף אותה עונה, כאשר לא פחות מארבע קבוצות (אחי נצרת, בני לוד, הפועל רמת גן ומכבי הרצליה) נאבקו על הכרטיס השני לליגת העל, החליטו אוהדי נצרת לארגן נציגות של אוהדים רבים כדי לצאת ולתמוך דווקא ביריבה מלוד באחד ממשחקיה. ואכן, חלק מאוהדי נצרת הגיעו בסופו של דבר לעודד את לוד, דבר שעורר את זעמם של לא מעט שחקנים וגרם להם לתהות אם הם בכלל צריכים להתאמץ כדי לעלות לליגת העל. "יש בנצרת קהל שלא נותן למועדון להתרומם, הבעיה נעוצה שם", משוכנע הדרי, שאימן את את הקבוצה. "יש במועדון הזה אי שקט לא נורמלי לכל מאמן ולכל שחקן רכש שלא חלק משחקני הבית של המועדון. זה לא קשור לתוצאות או להישגים. מבחינת הנהלה באמת יש את התנאים הכי טובים שאפשר לבקש. אין מילה אחת רעה להגיד עליהם, אבל כשהקהל מקשה ככה זה בעייתי מאוד".

וכך, מחזור אחד לפני סיום העונה, אחי נצרת הגיעה למפגש מול הפועל רמת גן בידיעה שניצחון מעלה אותה לליגה הראשונה, אך התחושות הקשות שהיו סביב המועדון הביאו לכך שהבחורים של הדרי כשלו ברגע האמת. במקום להבטיח עלייה, נצרת יצאה מהמאבק. "אוהדים קיללו את אלירן חודידה ללא סוף", נזכר גורם שהיה אז במועדון. "קיללו את שמעון לא מעט פעמים ובכלל הפעילו לחץ גדול. אומרים שהקהל של סכנין מלחיץ? הקהל של נצרת מלחיץ הרבה יותר. זה יותר כמו הקהל של בית"ר. אם הוא מחובר לקבוצה הוא שווה עשרות נקודות בעונה, אבל אם הוא לא אז לפעמים הוא יותר מזיק מתורם". אחד משחקני הקבוצה מוסיף: "אם אתה כובש או מנצח, אתה מלך. אבל אם אתה מחמיץ או עושה טעות שמובילה לשער, אתה סמרטוט. זה קשה מאוד".

אוהדי בני לוד יחד עם אוהדי מכבי אחי נצרת בגמר גביע הטוטו. יוסי ציפקיס
קהל לא קל בכלל. אוהדי אחי נצרת/יוסי ציפקיס
"אם צריך להקביל את נצרת לשחקן כדורגל, אז מדובר בשחקן שיש לו הכול. מסירה טובה, דריבל טוב, פיזיות כמו שצריך, אבל עם כל זה הוא עדיין לא מספק מספרים"

אותם יחסים עכורים ואהדה בלתי מוסברת לבני לוד, הביאו לכך שהמשחק האחרון של אותה עונה בין לוד לנצרת הפך לפארסה אחת גדולה. כזו שבסיומה ניצחה הקבוצה מלוד 0:6 ונתנה פתח לחשד לפרשת מכירת משחק שנחקרה בידי אנשי חברת החקירות "ויצמן יער". בסיום אותה עונה הודיע נבון שאינו מוכן לשתף פעולה ועזב. הקהל יצא כנגדו, אלא שבאופן מפתיע אחד האנשים שהתייצב לצדו של נבון היה סגן ראש העיר דאז עלי סלאם, שנחשב לאוהד הכי בכיר וגם הכי חשוב של הקבוצה.

באוקטובר 2013, אותו סלאם נבחר לראש העיר החדש של נצרת ורמת הציפיות עלתה פלאים. כולם היו מודעים לאהדה הגדולה של סלאם לענף, ולרצון שלו לראות את הקבוצה מובילה. חודש בלבד לאחר בחירתו סלאם עשה צעד ראשון, כשלחץ להחתמת טל בנין כמאמן הקבוצה וסיפק תקצוב רציני. "עלי תומך מאוד, הוא חולה ספורט וחולה על הקבוצה" קובע אותו גורם במועדון. "ההנהלה באמת נותנת הכול ונתנה הרבה תנאים, עלי נותן כל מה שאפשר ונותן סכום כספי גבוה לקבוצה, אבל בינתיים זה לא הולך".

גם סלאם עצמו לא הנמיך ציפיות. במסיבת העיתונאים שהציגה את בנין כמאמן הקבוצה, הבהיר ראש העיר מהי מטרתו. "אחי נצרת היא הקבוצה הראשונה במגזר הערבי, והיא צריכה להיות המובילה במגזר הערבי וגם במדינה", אמר אז סלאם. "אנחנו מבטיחים שבשנה הבאה אחי נצרת תהיה במקום המתאים לה - בליגת העל. יהיו תקציבים, יש מאיפה להביא תרומות, וביחד אחי נצרת תהיה בליגת העל".

סלאם לא הסתפק רק בהצהרות והשנה היה מהגורמים המרכזיים שהביאו לכך שהקטארים תרמו כסף לסכנין ונצרת. הכסף הזה, אגב, הגיע תוך הבטחה של אנשי נצרת להתמודד על העלייה במטרה לקבל כספים נוספים בעתיד. אך למרות ההשקעה, הקבוצה לא עמדה במבחן הציפיות. גם ההתקדמות המפתיעה תחת שרביטו של בנין, איתו נאבקה הקבוצה על העלייה עד שנותרו שני מחזורים לסיום העונה, לא סייעה לאחי נצרת לעשות את הצעד הנוסף. "אם צריך להקביל את נצרת לשחקן כדורגל, אז מדובר בשחקן שיש לו הכול. מסירה טובה, דריבל טוב, פיזיות כמו שצריך, אבל עם כל זה הוא עדיין לא מספק מספרים", קובע שחקן בנצרת. "יש במועדון הזה את כל הפוטנציאל, רק צריך למצוא את הנוסחה כדי למצות אותו".

טל בנין מאמן מכבי אחי נצרת עם עלי סלאם ראש העיר. אדריאן הרבשטיין
אז זה נראה אחרת. סלאם עם בנין/אדריאן הרבשטיין

לדעת רבים, גורם נוסף בחוסר היכולת של הקבוצה להתרומם נעוץ בעובדה שישנם כמה שחקנים ותיקים שמרוצים מהמצב הנוכחי - מצב בו הקבוצה בליגה הלאומית ולא בליגת העל, שם ספק אם ימצאו את מקומם בהרכב. אותם שחקנים אולי גורמים להשקעה של סלאם ושל הנהלה שבאמת רוצה להצליח כמו פאיז שרקוואי, עומר זועבי ואחמד חילו, לרדת לטמיון פעם אחר פעם.

"יש שחקנים שיצרו לעצמם קהל פרטי", טוען גורם שהשתייך למועדון בעבר. "הם חזקים מאוד בעיר, ההורים שלהם חזקים ולהם נוח עם המצב. ככה זה, בנצרת יש השפעה של הרבה גורמים חיצוניים שמפריעים להנהלה החדשה לעבוד, כי באמת יש בהנהלה אנשים טובים שרוצים שהקבוצה תצליח. פאיז, עומר ואפילו אחמד חילו שהרבה אנשים אוהבים לדבר בגנותו, הם אנשים אדירים וכאלה שבאמת רוצים בהצלחת הקבוצה, אבל לא מצליחים לנקות את כל הבעיות מסביב כדי שזה יקרה".

עו"ד פאיז שרקאווי, מראשי המועדון, מגיב: "קבוצות שיש להן פחות מ-2,500 צופים, אין להן זכות קיום בליגת העל. מי אמר שיש כאן פוטנציאל? הפוטנציאל הוא ליגה לאומית. לא השקענו יותר מאחרים, אבל ההבדל שאנחנו מסודרים, שהכסף נכנס בזמן ושההתנהלות היא התנהלות איכותית. באים 400-500 אוהדים למשחקים ואתם קוראים לזה קהל גדול? אני לא מבין את אנשי התקשורת בישראל. אם אתה לא מביא מאמנים טובים ושחקנים טובים אז אתה יורד גם מהליגה הלאומית. אנחנו מביאים שחקנים ומאמנים טובים, אבל כרגע כשאנחנו גם רחוקים מהעלייה אין מה לדבר על ליגת העל".

"בסופו של דבר נצרת תעלה לליגת העל", חותם סילבס באופטימיות. "יש אנשי עסקים שמוכנים להשקיע וצריך רק אדם שיחבר שם בין כל הכוחות. ההצלחה שלהם כבר מונחת בפתח הדלת, ואני מאמין שבסוף זה יגיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully