וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהיה מעניין, ולא רק בגלל הכדוריד: מתכוננים לאליפות העולם בקטאר

12.1.2015 / 17:00

איראן תקווה להמשיך להפתיע (ולקוות שהפעם היריבות מהמפרץ יתנהגו בספורטיביות), העובדים הזרים ימלאו את היציעים (תמורת כסף הם גם ירקדו וילבשו כאפיות), וברקע עדיין זכורות הנבחרות שמחרימות את קטאר (אל תדאגו, יש תחליף). ככה תיראה אליפות העולם בכדוריד בדוחא

נבחרת מצרים, נבחרת קטאר, כדוריד. GettyImages
השכנות שלנו כבר ברחו לנו מזמן. מצרים/GettyImages

ימים מעניינים מאוד עוברים על חובבי הספורט בדוחא, בירת קטאר. באיירן מינכן ושאלקה נמצאות בעיר למחנות אימונים, אפשר ללכת לעשות סלפי עם אריאן רובן, בסטיאן שווינשטייגר וקלאס יאן הונטלאר. בשבוע שעבר היה שם טורניר טניס מסבב ה-250 של ה-ATP, שהביא לעיר כוכבים כמו רפאל נדאל, נובאק דג'וקוביץ', תומאש ברדיך, דויד פרר ואחרים. אם כל הפינוקים האלה לא מספיקים, ביום חמישי הקרוב תיפתח בעיר גם אליפות העולם בכדוריד.

57 נבחרות שיחקו ב-23 אליפויות העולם בכדוריד שנערכו עד כה, כשהאליפות נערכת כעת במתכונת של פעם בשנתיים (בעבר נערכה פעם בארבע שנים ופעם בשלוש שנים). מתוך 24 המשתתפות בטורניר שייערך בקטאר (בין 15 בינואר ל-2 בפברואר), יהיו שתי נבחרות שיערכו את הבכורה שלהן באליפות היוקרתית ויהפכו לנבחרות ה-58 ו-59 שמשתתפות בה: בוסניה ואיראן. עם כל הכבוד לבוסניה, ויש הרבה, נראה שהנבחרת המסקרנת באליפות היא זו שמגיעה מהרפובליקה האיסלאמית של איראן. המדינה, שתמיד נחשבה למעצמה אדירה בתחומי הכוח כמו היאבקות והנפת משקולות, מתחילה לרשום הצלחות גם בענפי הכדור הפופולריים ועושה רושם שהיא בונה דור מוצלח מאוד גם בכדוריד.

נבחרת כווית, נבחרת קטאר, כדוריד. GettyImages
השופט במשחק של קטאר נגד כווית, אחרי שנזרק עליו בקבוק מים מהיציעים. חם/GettyImages

לאט, אבל בטוח

אחרי הכדורגל וגביע העולם המרשים יחסית של האיראנים בברזיל והכדורסל עם חאמד חדאדי, הצליחה דווקא נבחרת הכדורעף המקומית לרשום הישג פנומנלי מבחינתה. איראן עשתה את כל הדרך עד לשלב הבתים השלישי באליפות העולם שנערכה בפולין בקיץ, כשהיא מודחת רק על ידי שתי מעצמות כמו גרמניה וצרפת. זה הספיק לנבחרת האיראנית למקום השני והמפתיע במיוחד. עכשיו, רוצה נבחרת הכדוריד להתעלות על כל ההישגים האלה באליפות תחרותית וחזקה מאוד.

על פניו, העלייה של איראן לאליפות העולם בכדוריד היא הפתעה גדולה, אבל מי שעקב אחרי התפתחות הענף במדינה בשנים האחרונות לא צריך להיות מופתע. הנבחרת הנוכחית מורכבת מדור שאפשר כבר לכנות כ"דור הזהב" של הכדוריד במדינה, והיא מורכבת משחקנים שמרביתם ילידי 1988-1991. אלו אותם שחקנים שהובילו את נבחרת הנוער אל המקום העשירי והמפתיע מאוד באליפות העולם ב-2007 בבחריין, ופספסו עליית שלב באליפות העולם לנוער שנתיים לאחר מכן, למרות ניצחונות על ספרד וטוניסיה. רק שני שחקנים בסגל האיראני לקטאר הם בני 30 ומעלה ולכן הנבחרת היא אחת הצעירות בטורניר, ואף זכתה לכינוי "מחזור 2007", זכר לאותה הצלחה באליפות העולם לנוער.

אל הטורניר עצמו הגיעה איראן לאחר שסיימה במקום השלישי באליפות אסיה שנערכה בפברואר האחרון בבחריין. אל המשחק האחרון בשלב הבתים, ממנו עלו שתי נבחרות, הגיעו האיראנים כשתיקו מספיק להם כדי להמשיך לחצי הגמר. במקרה או שלא, ולעיני קהל בחרייני שמילא את אולם אל חאליפה עד אפס מקום, סיימה איראן ב-30:30 מול המארחת. המשחק, שהוגדר כרגיש ונפיץ מלכתחילה, גרם לאיגוד הכדוריד האסייתי לזמן שופטים שבדים, יסאמין קילסו ומישל יוהאנסון. איראן המשיכה לחצי הגמר, שם ספגה הפסד 23:22 כואב מאוד מול קטאר ולניצחון 23:29 מרשים מאוד על איחוד האמירויות במשחק על המקום השלישי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נבחרת קטאר, כדוריד. GettyImages
לא כולם תמיד ספורטיביים. הקטארים אופטימיים/GettyImages

מוכרים לי מאיפשהו

אחד האנשים המרתקים ביותר בנבחרת איראן הוא המאמן הסלובני בורוט מאצ'ק. המאמן, שחזר באפריל לקדנציה שנייה בנבחרת לאחר שבראשונה ב-2010 החזיק מעמד למשך חצי שנה בלבד, חווה בעבר מקרה לא נעים במיוחד בנוגע לנבחרת איראן. ב-2008, וכשמאצ'ק מאמן את נבחרת בחריין, נרשמו באליפות אסיה אירועים שהרתיחו את דמו. הם היו קשורים ללא אחרת מאשר הנבחרת אותה יאמן שנתיים לאחר מכן ושוב שש שנים מאוחר יותר. איראן, כוויית ובחריין של מאצ'ק נאבקו על שני הכרטיסים לחצי הגמר בשלב הבתים, כששתי הראשונות נפגשו למשחק ביניהן במחזור האחרון. איראן הייתה צריכה לנצח באותו משחק בהפרש של בין שער לשלושה כדי שגם היא וגם יריבתה באותו משחק, כוויית, יעלו לחצי הגמר. למרות הכל, כוויית נראתה נהדר והייתה בדרך לניצחון קליל, כשחמש דקות לסיום שחקניה שייטו ליתרון ענק של שבעה שערים. איכשהו, האיראנים הצליחו לחזור למשחק האבוד הזה ולנצח בדיוק בהפרש הרצוי להם ולכווייתים, נקודה, עם 34:35.

"קשה מאוד לתאר מה שקרה במשחק הזה, אני חושב שחלק מהדברים ששחקני כוויית עשו היו מוזרים ואפילו די משעשעים", אמר לאחר מכן מאצ'ק הזועם, שנאלץ להישלח למשחקים מדכדכים על מיקום. בחריין הגישה אפילו תלונה לוועד השופט של אותו טורניר בטענה שחלק משחקני כוויית שיתפו פעולה עם איראן ושהמשחק היה מכור. "מה שראינו לא היה ספורט", הוסיף מאצ'ק, "אם אותם שחקנים לא הרגישו רע לגבי מה שהם עשו, אני חושב שהם לא ספורטאים בכלל". אגב, במשחק הפתיחה של הטורניר, בו שיחקה בחריין מול כוויית שפטו שופטים איראנים. "איך ייתכן ששופטים ממדינה שמתחרה איתנו על מקום בבית ישפטו משחק שלנו?", תהה-תקף מאצ'ק, "איראן הייתה איתנו בבית ושלחו לנו שופטים איראנים. זה מוזר מאוד. הייתה לזה השפעה פסיכולוגית על השחקנים שלנו כי הם מכירים ויודעים איך מקרים כאלה הסתיימו בעבר. היו גם כמה טעויות נגדנו שמנעו מאיתנו לכבוש שערים ברגעים קריטיים במשחק". בחריין, שהייתה אמורה לשחק על המקום החמישי באליפות מול קטאר, המריאה מיד אחרי המשחק האחרון בשלב הבתים הביתה כסוג של מחאה.

מאצ'ק, שכשחקן שיחק בעבר בסלובניה, יוגוסלביה, אוסטריה ופורטוגל, הסתובב מאז 2004 בעולם הערבי, כשאימן קבוצות ונבחרות בכוויית, בחריין ובקטאר. באפריל 2014, כאמור, נטש את העולם הערבי אבל נשאר בשכונה כשחזר לאמן את נבחרת איראן במקום רפאל גואיחוסה הספרדי. המאמן הסלובני העתיק את מקום מגוריו לטהראן, כשבנוסף לאימון הנבחרת המקומית, הוא גם משמש כאחראי על הנבחרות. "יש לנו בסיס מצוין באיראן עם למעלה מ-75 מועדוני כדוריד", אמר בהתייחסו להתפתחות הענף במדינה, בה עדיין הכדורגל הוא הענף הפופולרי ביותר ובהפרש ניכר מכל שאר הענפים.

נבחרת איראן כדוריד. GettyImages
חגיגה. איראן/GettyImages

מה תעשו שם?

באליפות העולם יש ארבעה בתים עם שש נבחרות בכל אחד מהם. איראן הוגרלה לבית ב', בו ישחקו גם טוניסיה, אוסטריה, מקדוניה, בוסניה וקרואטיה - אחת מהמועמדות לזכייה בזהב. ארבע נבחרות יעלו מכל בית. מי שדיבר על הציפיות של הנבחרת האיראנית מהאליפות היה השוער סעיד ברחודארי בן ה-25, שאמר לאתר הרשמי של האליפות: "להיות חלק מקטאר 2015 זה נהדר, אנחנו רוצים להרוויח ניסיון רק מעצם היותנו באליפות ומהתמודדות מול השחקנים הטובים ביותר בעולם. אנחנו לא מוכרים, אבל לא חסרי איכות. אנחנו מגיעים כדי להציג את עצמנו, לזכות בכבוד של כולם, להראות את היכולות שלנו ולהוכיח שאנחנו יכולים לשחק כשווים מול שווים נגד הנבחרות האחרות.

"בשבילנו, המטרה האולטימטיבית היא לסיים במקום הרביעי, אבל זה יהיה קשה מאוד, אין שום ספק בכך. אני מאמין שנוכל לנצח את טוניסיה, אולי את אוסטריה ושני ניצחונות עשויים להספיק לנו. אני יודע שמאמנים, מנהלי קבוצות וסוכנים יעקבו אחרי השחקנים שלנו במטרה למצוא כישרונות חדשים. שלושה איראנים כבר משחקים באירופה (סעייד אלירזה מוסאווי גאלמירזמאני ומושן בבספארי רנאני בקבוצת טטבאניה בהונגריה וסעייד פורגסמי במזוקובסד בהונגריה) ואני מאמין שעוד רבים ייצאו לשחק בחו"ל אחרי האליפות". ברחודארי דיבר גם על ההשראה ששחקני נבחרת הכדוריד שאבו מהצלחת נבחרת הכדורעף: "מה שנבחרת הכדורעף עשתה היה מדהים. זה מקור השראה בשבילנו, הדוגמה המושלמת לכך שאיראנים יכולים להצליח ולא משנה באיזה ענף ספורט, כל עוד אנחנו מסודרים ועובדים קשה".

קטאר מתכוננת למונדיאל 2022. Sean Gallup, GettyImages
אלה שבתמונה, הם אמיתיים? קטאר/GettyImages, Sean Gallup

שאר ירקות

יהיה מעניין לעקוב ולראות האם האיראנים באמת יוכלו לחולל סנסציה ענקית ולעבור לשמינית הגמר. יחד עם זאת, יש עוד כמה סיפורים מעניינים סביב האליפות הנוכחית. הראשון הוא הפרישה של בחריין ואיחוד האמירויות מן הטורניר. שתי המדינות שעלו לאליפות העולם, החליטו להחרים את המשחקים בגלל הסיוע והתמיכה של קטאר בארגונים איסלאמיים קיצוניים באזור. הן הודיעו על כך עוד בנובמבר ומארגני התחרות מצאו לשתיים תחליפים מהר מאוד, כשאיסלנד זכתה בכניסה לטורניר במקום איחוד האמירויות בעוד ערב הסעודית תפסה את מקומה של בחריין.

סיפור משעשע נוסף, שלא לומר מביך, נוגע לקהל שהולך להגיע לצפות במשחקים. כדי שהיציעים שם ובענפי ספורט אחרים לא יהיו ריקים לחלוטין, העובדים הזרים הרבים במדינה מקבלים תשלום כדי ללכת למשחקים. הם עוטים על עצמם כאפיות ומגיעים למשחקים באוטובוסים עמוסים שנוסעים לעייפה בין שלל רחבי היוקרה שמשייטים בכביש. בנובמבר נערכה תחרות כדורעף חופים גדולה בדוחא, בה נצפו מאות גנאים, קנייתים, נאפלים ועובדים זרים ממקומות אחרים כשהם מחופשים לקטארים ומעודדים את הנבחרות או הקבוצות שמשתתפות.

"זה ביזאר", הודו שחקני כדורעף החופים הצרפתים יוסף קרו ואדוארד רואלנדסון כששמעו על העניין, "אבל אנחנו מעדיפים לשחק לעיני יציעים מלאים מאשר מול אף אחד". לפי מה שפורסם ברשת AP, כל עובד זר קיבל שמונה דולר עבור העבודה המוזרה הזו, אך יש גם כאלה שעשו את זה עבור מחירים זולים יותר, כמו קנייתים שהודו כי היו מוכנים להסתפק ב-20 ריאל (5.5 דולר), בעוד אחד מהם סיפר שקיבל פעם 50 ריאל עבור משחק כדוריד. הבונוס הנוסף שחיכה לעובדים הזרים שהגיעו למשחקי הכדורעף היה גלישה חופשית באינטרנט דרך ווי-פיי. כולם הוציאו את מכשירי הסלולרי שלהם כדי להתעדכן בחדשות בבית ולקבל דואר אלקטרוני והתעלמו מההפצרות של מארגן האירוע לעודד. אדו, עובד זר מגאנה, הודה שזה משתלם: "לנענע את הגוף שלי, להיות ביציע, לצעוק ולרקוד, זה מצוין. הרבה יותר נוח מאשר לעבוד במשך שעות בבניין. להיות שם ושעוד ישלמו לי, זה ממש בונוס".

  • עוד באותו נושא:
  • כדוריד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully