וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסוכן החזק בהיסטוריה של הספורט": סיפורו של ז'ורז'ה מנדש

2.1.2015 / 15:00

רונאלדו, מוריניו ופלקאו. ריאל, צ'לסי ומונאקו. ז'ורז'ה מנדש, הסופר אייג'נט מפורטוגל, הוא החוט המקשר. עם רשימה נוצצת של לקוחות מרוצים, אימפריה שמגלגלת 150 מיליון יורו בשנה ופרויקט חדש בוולנסיה, מנדש מפלרטט עם גבולות החוק בדרך לעסקה הבאה. סיפורו של סוכן

one

בוידאו: השער האחרון של פלקאו במנצ'סטר יונייטד

יום שני האחרון, דובאי. ז'ורז'ה מנדש, סוכן השחקנים הפורטוגלי, נבחר זו השנה החמישית ברציפות לסוכן השנה בטקס פרסי "גלוב סוקר". ובזמן שהוא נואם בטקס שמזמן הפך לחגיגה הפרטית שלו, מבלה עם כריסטיאנו רונאלדו (הקליינט מספר 1 מבין הכדורגלנים) ומפזר מחמאות לז'וזה מוריניו (הקליינט מספר 1 מבין המאמנים) הוציאה בנפיקה הודעה רשמית על מכירתו של הקשר אנסו פרס לוולנסיה תמורת 25 מיליון יורו. כן, בתיווכו של מנדש. ואפילו לא מדובר בשחקן שלו. כך, מבלי להיות נוכח, הסוכן הדומיננטי השלים עסקת ענק נוספת ונתן את האות לפתיחת חלון ההעברות של ינואר.

השליטה של מנדש בשוק ההעברות הפכה מוחלטת בקיץ האחרון. הסופר אייג'נט מפורטוגל היה אחראי על עסקאות בשווי 345.4 מיליון יורו, מתוכן גזר עמלות של לפחות 10 אחוזים. הוא העביר את חאמס רודריגס לריאל מדריד ב-80 מיליון יורו, אחרי שרק שנה קודם לכן לקח אותו מפורטו למונאקו ב-45 מיליון; את אנחל די מריה שכנע לעבור מאלופת אירופה למנצ'סטר יונייטד, שבכלל לא העפילה לאירופה, ב-75 מיליון; חזר לשווק את שחקני פורטו עם מכירתו של הבלם אליקים מנגלה בלא פחות מ-40 מיליון למנצ'סטר סיטי; לחבר מוריניו שידך את דייגו קוסטה ופיליפה לואיס מאתלטיקו מדריד; ובל נשכח את עסקת ההשאלה של רדאמל פלקאו למנצ'סטר יונייטד.

למנדש יש את החבילה השלמה: קסם אישי, כריזמה נדירה, עין טובה ויכולת נדירה לקרוא את המפה בצורה מדויקת. הוא הבין לפני כולם את התמורות בכדורגל המודרני ומנצל כל רגע. במקום להתעמת עם יריבים, הוא מתחבר אליהם. במקום להיאבק במועדונים הגדולים, הוא הופך לבעל ברית נאמן. בדרך כלל כסוכן, לפעמים כיועץ חיצוני ולעתים כחבר קרוב של הבעלים. מאז העסקה הראשונה ב-1997, עשה מעל 700 מיליון יורו רק מעמלות. בנה אימפריה שמגלגלת 150 מיליון יורו מדי שנה בחמש השנים האחרונות, מייצג את הכוכבים המובילים ומעסיק מעל 50 עובדים באימפריה שלו. מוריניו קורא לו "הסוכן הטוב בעולם", ובארצו מתגאים ב"סוכן החזק בהיסטוריה של הספורט". השליטה של מנדש אכן בלתי ניתנת לערעור, אך מסביב צצות שאלות לא פשוטות בנוגע לפלרטוט עם גבולות החוק. סיפורו של הסוכן האניגמטי, עליו אומרים בפורטוגל שהוא "מחזיק את הכדורגל העולמי בביצים".

פרסי "גלוב סוקר": רונאלדו שחקן השנה, מנדש סוכן השנה

ולנסיה רכשה את אנסו פרס ב-25 מיליון יורו מבנפיקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"זה הסוכן הכי טוב שעשיתי איתו עסקים", פרגן אלכס פרגוסון לאיש ששידך לו את CR7. "הוא תמיד היה אחראי, דאג לשחקנים שלו והיה מאוד הגון עם המועדונים מולם עבד"

את העסקה הראשונה שלו עשה מנדש הכי רחוק מעולם הזוהר של הכדורגל - בשוק פשפשים בפורטוגל. כנער שנולד למשפחה ענייה בגימראייש, הוא עבד כרוכל והיה לוקח פריטים חסרי חשיבות מבית הוריו. הוא מכר אותם במטרה להשיג את הכסף שיעזור לו להגשים את החלום ולהפוך לכדורגלן. אלא שמנדש פיתח קריירה חצי מקצוענית בענף ונאלץ לחפש כיוון אחר. הוא פתח חנות להשכרת סרטי וידאו, לאחר מכן עבד כתקליטן ובהמשך ניהל מועדון לילה ופתח כמה משלו על גבול פורטוגל-ספרד. אל המועדונים נהרו כמובן גם שחקני כדורגל ומנדש התחבר אליהם. הקשר החזק ביותר נוצר עם נונו אספיריטו סנטו, אז שוערה של ויטוריה גימראייש. "הייתי שוער צעיר שחלם להגיע ביום מן הימים לפורטו", סיפר נונו בראיון לפני כמה שנים. "התיידדנו והפקנו רווח הדדי מהסיטואציה". מנדש סייע לנונו לעבור לדפורטיבו לה קורוניה וב-2002 גם הגשים לו את החלום ולקח אותו לפורטו. כך הפך נונו ללקוח הראשון של סוכנות השחקנים "גשטיפיוט".

ההצלחה עם נונו נתנה למנדש את הדרייב להמשיך בתחום. הוא ביקר דרך קבע במשחקים של קבוצות נוער בפורטוגל וחיפש את הדבר הגדול הבא. ב-2002 דג בחכתו אחד כזה, כשהעביר את הוגו ויאנה בן ה-19 מספורטינג ליסבון לניוקאסל תמורת לא פחות מ-12 מיליון יורו. הקשר הפורטוגלי התגלה כפלופ, אבל מנדש השיג את דריסת הרגל באנגליה. הוא הכיר את האנשים הנכונים ושנה לאחר מכן סגר עסקה פורצת דרך עם העברתו של רונאלדו מספורטינג למנצ'סטר יונייטד. "זה הסוכן הכי טוב שעשיתי איתו עסקים", פרגן אלכס פרגוסון לאיש ששידך לו את CR7. "הוא תמיד היה אחראי, דאג לשחקנים שלו והיה מאוד הגון עם המועדונים מולם עבד".

מנדש הכיר במהלך העסקה הזו את פיטר קניון, אז מנכ"ל מנצ'סטר יונייטד. כאשר קניון עבר לצ'לסי ב-2004, השניים הגבירו את שיתוף הפעולה. מנדש השתחל אז למשבצת שפינה ז'וזה וייגה, הסוכן החזק בפורטוגל שהיה אחראי בין היתר למעבר של לואיס פיגו לריאל מדריד, כשהתחבר לאלופה פורטו ותפס עמדת כוח משמעותית בכדורגל המקומי. במקביל, שיתף פעולה עם הסופר אייג'נט הישראלי פיני זהבי וכך בנה לעצמו שם באירופה. בזכות המהלכים הללו הוא גרם למוריניו להיפרד מסוכנו הקודם עוד לפני הזכייה בליגת האלופות, ולאחריה שיווק אותו לצ'לסי של קניון. לצד המאמן, העביר מנדש למועדון של רומן אברמוביץ' עוד ארבעה כדורגלנים ופיתח שיטה מוצלחת של התחברות לטייקון התורן. עשור לאחר מכן, הוא עושה זאת גם בוולנסיה.

ז'וזה מוריניו מאמן פורטו (ימין) עם דרליי סילבה. Paulo Duarte, AP
מנדש שכנע אותו להיפרד מסוכנו הקודם וסידר לו את הג'וב בצ'לסי, בתחילתה של ידידות מופלאה. ז'וזה מוריניו/AP, Paulo Duarte
"ז'ורז'ה שם את היד על כל שחקן טוב בפורטוגל ומקדם אותו. זה כמובן מצב מתסכל מבחינת כל יתר הסוכנים. הוא יצירתי ויודע לעשות את הדברים בגבולות החוק"

הכדורגל הפורטוגלי היה ונותר הבסיס של מנדש. על פי תחקיר שביצע דייויד קון ב"גרדיאן" הבריטי, סוכן העל היה מעורב ב-68 אחוז מכלל ההעברות שביצעו שלוש הגדולות של פורטוגל (פורטו, בנפיקה וספורטינג) בעשור הקודם. 362.2 מיליון יורו מתוך 535 חתומים על שמו. בפורטוגל יש תחושה שאין שחקן שעוזב את המדינה ללא אישורו של מנדש. את פפה, למשל, הוא העביר מפורטו לריאל מדריד ב-2007 וכך התחבר גם אל מועדון הפאר הספרדי, אליו שלח בהמשך גם את רונאלדו ומוריניו (בעקבותיו אף הצטרפו לאחר מכן די מריה, ריקרדו קרבאליו ופאביו קואנטראו). גם אם הוא לא הסוכן המייצג, ידו כמעט מאחורי כל עסקה. הוא נאמן, הלקוחות שלו נאמנים אליו בצורה זהה וכולם מעידים כי מדובר באדם כן שאומר את האמת בפנים, גם אם היא לא נעימה כל כך.

"הוא מספר 1 כי יש לו יותר כישרון מלכל האחרים", קבע סוכן השחקנים הצרפתי ברונו סטאן, שזוכר בעיקר איך מנדש העביר את מוריניו לאינטר ב-2008, הציב את לואיז פיליפה סקולארי כמחליפו בצ'לסי והפך את שניהם במהלך אחד לשני המאמנים היקרים בכדורגל העולמי. "כל מה שהוא מבטיח, הוא גם מקיים. יש הרבה קנאה בתחום הזה, אבל הוא מקושר מאוד, שולט בכמה שפות (פורטוגזית, אנגלית, צרפתית, איטלקית וספרדית) ומפגין נוכחות קבועה בשוק ההעברות. ז'ורז'ה שם את היד על כל שחקן טוב בפורטוגל ומקדם אותו. זה כמובן מצב מתסכל מבחינת כל יתר הסוכנים. הוא יצירתי ויודע לעשות את הדברים בגבולות החוק".

התזכורת הזו של "גבולות החוק" בהקשר של מנדש לא הייתה מקרית. בשנים האחרונות התגברה התופעה של מכירת שחקנים דרך גורמים פרטיים שאינם מועדוני כדורגל. מה שנקרא: בעלות צד ג'. השיטה הזו נפוצה כבר עשרות שנים בדרום אמריקה, אך קיבלה תהודה באירופה בעקבות מכירת חאבייר מסצ'ראנו וקרלוס טבס מקורינתיאנס הברזילאית לווסטהאם ב-2006. הכסף בכלל הועבר לחברת MSI בראשותו של קיה ג'ורבשיאן, ששמר על הזכויות גם לאחר המכירה. ווסטהאם נקנסה ב-5.5 מיליון ליש"ט ובאנגליה חידדו את ההנחיות לגבי איסור עסקאות עם בעלות צד ג', אבל התופעה לא נעצרה.

מנדש חבר שוב לפיטר קניון ופתח איתו חברה משותפת שקונה זכויות על שחקנים ממועדונים בפורטוגל, ספרד, הולנד ועוד. על פי התחקיר ב"גרדיאן", השניים מוגדרים כיועצים של חברת "QSI" (קוואליטי ספורטס אינבסטמנטס), כדי למנוע ניגוד אינטרסים, אך משתמשים במועדונים בפורטוגל כתחנות התפתחות ומשם משווקים את מרכולתם לקבוצות הגדולות של אירופה. מנדש, למרות הכחשותיו, הילך כאן על גבול האסור, שכן בפרמיירליג כאמור אוסרים על קניית שחקנים מבעלות פרטית וגם באופ"א יצאו למלחמת חורמה בנושא. כמו במקרה בבה, אז נחקר בחשד שקנה 30 אחוזים מהכרטיס של החלוץ לפני המעבר למנצ'סטר יונייטד וקיבל כ-3.6 מיליון יורו (מתוך סכום ההעברה שעמד על 9 מיליון), גם כאן הוא יצא נקי. בינתיים.

בבה שחקן מנצ'סטר יונייטד. Gallo images, GettyImages
העסקה הראשונה שהעלתה חשד. בבה במדי מנצ'סטר יונייטד/GettyImages, Gallo images
לים ביקש להיעזר בשירותיו של הסוכן מפורטוגל, שמיד המליץ לו להיפטר מחואן אנטוניו פיצי ולמנות מאמן חדש. מי? לא אחר מאשר נונו, השוער מהעסקה הראשונה בקריירה

גם בלי הבעלות הפרטית, למנדש לא חסרות דרכים לעשות כסף. כפי שהתחבר בזמנו לרומן אברמוביץ', גם דימיטרי ריבולובלב לקח אותו כיועץ חיצוני כדי שיסייע לו לבנות אימפריה במונאקו. האוליגרך הרוסי חלם להפוך את הקבוצה מהנסיכות לאלופת אירופה ונעזר בסוכן הפורטוגלי, שהצליח להביא לסטאד לואי השני את רדאמל פלקאו, חאמס רודריגס וז'ואאו מוטיניו. שלושה שחקנים שאמורים היו לשחק בליגת האלופות ומצאו עצמם בקיץ 2013 בקבוצה שזה עתה חזרה לליגה הראשונה בצרפת. על חאמס, לדוגמה, קיבלה חברת "גשטיפיוט" של מנדש דמי תיווך בסך 4.4 מיליון יורו.

מונאקו סיימה במקום השני וחזרה לליגת האלופות אחרי עשור, אבל ריבולובלב החליט להוריד את הרגל מהגז בעקבות הגירושים היקרים שלו והמאבקים מול רשויות המס בצרפת. אז מנדש נחלץ לעזרתו וזכה לגזור קופון כפול. הפעם הוא העביר את חאמס לריאל מדריד ב-80 מיליון יורו ואת פלקאו הפך לאחד המלפפונים הלוהטים באירופה. ב-30 באוגוסט, במהלך המשחק הביתי מול ליל, מצלמות הטלוויזיה עקבו בעיקר אחר החלוץ הקולומביאני שישב ביציע וקלטו את מנדש לצדו, מדבר ללא הרף בשניים מארבעת המכשירים הסלולרים אותם הוא נושא עמו. בצרפת כבר דיווחו שפלקאו בחוץ, כולם חשבו שמדובר בריאל מדריד, אך הסוכן תפר עסקת השאלה למנצ'סטר יונייטד. אוהדי מונאקו, שקיבלו אותו בתשואות בכל פעם שנכנס לאצטדיון, כבר לא היו כל כך מסבירי פנים. בפעם הבאה שקפץ לבקר, כתובות "מנדש=מאפיה" ליוו אותו בדרכו למתחם האימונים של המועדון.

עכשיו, כשמונאקו כבר לא במשחק של הגדולים, מנדש מצא מכרה זהב נוסף. במקום ריבולובלב, יש לו את פיטר לים. הטייקון מסינגפור השתלט על ולנסיה, סגר את החובות ובקיץ החל להשקיע כסף במטרה להפוך את המועדון לכוח משמעותי בספרד ולאחר מכן גם בליגת האלופות. ומי הפך לחברו הטוב ביותר? מנדש כמובן. לים ביקש להיעזר בשירותיו של הסוכן מפורטוגל, שמיד המליץ לו להיפטר מחואן אנטוניו פיצי ולמנות מאמן חדש. מי? לא אחר מאשר נונו, השוער מהעסקה הראשונה בקריירה שפך למאמן והגיע עם ריו אבה הצנועה לשני גמרים בעונה שעברה.

מנדש הביא למסטאייה בקיץ גם את הקשר אנדרה גומש והחלוץ רודריגו (שניהם מבנפיקה). הצמד היה אמור להפוך לטריו, אבל ניסיונות התיווך של מנדש בין ולנסיה לנשיא בנפיקה לואיס פיליפה ויירה בנוגע לאנסו פרס, לא צלחו אז. רגע לפני סיום חלון ההעברות של הקיץ, התקשר מנדש לקשר הארגנטינאי והבטיח לו: "בינואר כבר תהיה בוולנסיה". כהרגלו, הסוכן עמד במילה וביום חמישי שחקן העונה בפורטוגל כבר הוצג בוולנסיה. מנדש כבר עבר לעבוד על העסקה הבאה.

סוכן השחקנים ז'ורז'ה מנדש. GettyImages
במונאקו השוו אותו למאפיה, אז הוא המשיך לפרויקט חדש בוולנסיה. ז'ורז'ה מנדש/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully