וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טל בן חיים בראיון: "פאקו נותן לי הרבה יותר ביטחון מסוזה"

11.11.2014 / 12:30

"דמארי אולי השחקן הכי טוב ששיחקתי איתו", "סוזה המאמן ברמה הכי גבוהה שהגיע לארץ", "מכבי לא רק זהבי". "אם תגיע הצעה, אעזוב". "אבי לוזון היה מעורב בכל עיסקה שלי". טל בן חיים, הלהיט של הצהובים והנבחרת, בראיון ללא מסיכות: ""בתקשורת בוסניה זאת קבוצה במתנ"ס"

one
"אני גורם חיובי בחדר ההלבשה ובמגרש. כל מי שטוען שאני בעייתי, שיחזור אחורה וינסה לחפש, כי הוא לא ימצא. במגרש אני מאוד אמוציונאלי, מאוד חי את המשחק, יש לי טמפרמנט. אבל אני עובד על זה"

טל בן חיים עדיין זוכר את האנשים שטענו עד לפני כמה שנים שהאופי שלו ינצח את הכישרון. לתפיסתו, הם עדיין לא מודים בטעותם. "יש המון כאלה שעדיין אומרים שאני בעייתי, שמדביקים תוויות, ולא הבינו שהם טעו", אומר הלהיט של מכבי תל אביב ונבחרת ישראל השנה. "אבל אתה יודע מה? אני לא מחפש להוכיח לאף אחד. לא היו לי בעיות משמעת באף קבוצה, אני גורם חיובי בחדר ההלבשה ובמגרש. כל מי שטוען שאני בעייתי, שיחזור אחורה וינסה לחפש, כי הוא לא ימצא. במגרש אני מאוד אמוציונאלי, מאוד חי את המשחק, יש לי טמפרמנט. אבל אני עובד על זה. שים לב, פעם הייתי מתווכח יותר עם שופטים, פעם הייתי שחקן של תנועות ידיים, היום פחות. אני אמוציונאלי לטוב ולרע, כולם רואים כל פעולה שלי במגרש. כשאני מוריד את החולצה ויורד לחדר ההלבשה כל זה עובר, ומי שרואה את זה אחרת שיבושם לו. לא אזכיר כאן שמות, כי לא אתן את התענוג לאף אחד".

עכשיו בן חיים מוכן לבוסניה, למשחק הכי חשוב של הכדורגל הישראלי מאז ההפסד ליוון. משחק שיכול לקחת דור שלם של כדורגלנים מסוגו צעד קדימה. מי היה מאמין שאת נבחרת ישראל יובילו במשחק הזה, בין היתר, בן חיים ודמארי ממכבי פתח תקווה. פעם ההשוואה ביניהם היתה בין הילד הטוב לילד "הרע", היום שואלים כבר מי יותר טוב. "זאת השוואה לא נכונה שנוצרה כי יש כאן שני שחקנים טובים באותו תפקיד, וטבעי ששואלים מי יותר טוב. לעומר תמיד פרגנתי, הוא אולי השחקן הכי טוב ששיחקתי איתו. יש בנינו הבנה עיוורת וראו את זה במשחקי הנבחרת, כשאני עולה ורואה שהוא החלוץ, אני יודע שיהיה שיתוף פעולה מצוין. בשבילי זה המון, רואים שאנחנו שמחים יחד. אם אנחנו הכי טובים בארץ בעמדה שלנו? יש כאלה שאומרים שכן, אבל יש כאלה שפוסלים את זה. יש הרבה שחקנים טובים בעמדה שלנו. עומר מתחרה עם שחקנים כמו ברדה, חמד ובן שהר. אבל ברגע שהוא קיבל את החולצה, הוא יכול לחשוב ככה".

האמנת שיבוא יום ותובילו את נבחרת ישראל?

"בעומר בטוח האמנתי. אני אופטימי, אז תמיד האמנתי גם בעצמי. ידעתי שאם אשקיע כמו שצריך בחיים הספורטיביים, אגיע לאן שהגעתי".

החשש של עומר להגיע למכבי תל אביב הצדיק את עצמו. היום הוא מוכיח שאפשר להצליח גם מחוץ למכבי תל אביב. גם אתה?

"לעומר לא היה לו חשש להגיע למכבי, הוא הגשים את עצמו בישראל, כבש 26 שערים בליגה בעונה שעברה, שני רק לזהבי. תראה כמה שערים הוא כבש בהפועל, אני חושב שהוא לקח החלטה נכונה. לרגע לא היו לא חששות, כי שחקנים טובים לא חוששים להגיע למקום שיש בו שחקנים טובים מאוד. זה אופי של לוזרים, ועומר לא לוזר. אתה שואל עליי? יכול מאוד להיות שאני צריך להתקדם, אבל לא חושב כזה רחוק. יש לי חוזה לעוד שנתיים וחצי, במקום הכי טוב בארץ. אם תהיה הצעה ויסתדר לנו, אעזוב את מכבי תל אביב. אם לא, אשאר כאן. אין לי בעיה לגמור במכבי את הקריירה".

בוא נעשה השוואה בין העונות האחרונות מחוץ למכבי, ובתוך מכבי. השיפור הוא עצום.

"אתה יודע משהו? פעם חשבתי שהכישרון המולד שלי יספיק לי כדי להצליח, שהוא יתגבר על כל המגרעות. היום הבנתי שזה ממש לא ככה. הגעתי למסקנה הזאת לפני שנתיים. השיפור העיקרי שלי הוא בצד המנטלי, וזה תרם המון למכבי תל אביב. כל המקצוענות והלך הרוח במועדון מביאים אותך להבין שאם לא תשים את עצמך במקום הזה, לא תעמוד בסטנדרטים. זה מוציא ממני המון. אפתיע אותך, העונה אין שיפור גדול ביכולת שלי. גם בעונה שעברה הייתי מאוד דומיננטי באליפות, אבל ההבדל הוא אחד – העונה אני שחקן של מספרים. אנחנו במחזור השביעי, יש לי כמות שערים כמו בכל העונה שעברה למרות שאין פער ביכולת".

טל בן חיים שחקן נבחרת ישראל חוגג עם עומר דמארי. רויטרס
"לעומר לא היה לו חשש להגיע למכבי, הוא הגשים את עצמו בישראל, כבש 26 שערים בליגה בעונה שעברה, שני רק לזהבי. תראה כמה שערים הוא כבש בהפועל, אני חושב שהוא לקח החלטה נכונה". דמארי עם בן חיים/רויטרס
"שים לב שהעונה אני גם מנצח משחקים, המשחק נגד רעננה הוא הוכחה טובה לכך. אצל פאולו, לא הייתי בכלל במגרש בדקה ה-80"

זה מביא אותי להשוואת מאמנים. מה פאקו מוציא ממך שסוזה לא? מה למדת מכל אחד?

"פאולו הוא אולי המאמן ברמה כי גבוהה שהגיע לישראל, יחד עם פאקו. הכל שילוב של המאמן וג'ורדי והסטנדרט של מכבי תל אביב. באף מקום אחר שבו שיחקתי לא הצליחו להוציא ממני את הכישרון הזה. הגעתי לפה בגיל 24, אני לא הילד שעלה לבוגרים במכבי פתח תקוה. פאולו הוא המאמן הראשון שלימד אותי לשחק כדורגל מעבר ל'תהיה טוב ותעשה את הדברים שאתה יודע'. הוא שיפר אותי בעמדה, כל החשיבה הטקטית וראיית המשחק שלי השתנו. בשנים הבאות הוא יהיה אחד המאמנים הטובים בעולם. יש לו צוות מטורף, עובדים כמו מכונה משומנת, עם אנליסט שמפרק את המשחק לגורמים כמו בניתוח לב. הרבה יותר קל לראות וידאו אצלם, לראות אסיפות. אבל פאקו נותן לי הרבה יותר ביטחון. עם כל הכבוד לפאולו ששיפר אותי, אצלו לא הייתי משחק באופן קבוע. עובדה שפתחתי אצל פאקו בכל המשחקים מאז שהגיע. אצלו אני גם מסיים את כל המשחקים, אצל פאולו הייתי גומר 90 דקות ארבע פעמים בעונה. שים לב שהעונה אני גם מנצח משחקים, המשחק נגד רעננה הוא הוכחה טובה לכך. אצל פאולו, לא הייתי בכלל במגרש בדקה ה-80".

נקודת המפתח שלך תמיד הייתה אחד על אחד, בכל מקום בו שיחקת. גם את זה שיפרת.

"לא שיפרתי את זה, אלא הפכתי את זה ליותר מגוון. זה קרה בעונה שעברה, אבל חל שיפור לא רק בקטע הזה. הייתי עובר שחקן פעמיים או שלוש באותה צורה, אבל אחר כך המגן היה קורא את המהלך. היום אני משתדל לגוון, פעם חותך את המגן אמצע ופעם לקו, בימין ובשמאל. קשה לקרוא את זה. ברגע שאתה עושה את זה טוב, יש מן הסתם עייפות. ברגעים האלה למצוא שחקן פנוי הופך להיות הרבה יותר קשה. את זה שיפרתי בשנתיים האחרונות".

למדת להיות שחקן קבוצתי יותר.

"תמיד הייתי קבוצתי יותר. מכבי פתח תקוה היא קבוצה שיש בה הרבה פחות כשרון, אז הכדורים ברגעים המכריעים הולכים אליך. כשעומר שיחק איתי זה היה מתחלק בנינו. תמיד הייתי שחקן קבוצתי, תמיד שחקן שיש לו איזון בין כמות שערים לבישולים. אני ווינגר, ובעמדה הזאת אתה צריך לבשל לא פחות ממה שאתה מבקיע. הבישול לטיבי נגד נתניה זה גול לכל דבר".

הליגה הזו קטנה עליך?

"ממש לא. זה משפט שלא נכון להגיד גם על ערן זהבי. זאת הליגה שאנחנו משחקים בה כל שבוע, מתפרנסים ממנה. לא בכל שבוע יש 0:4 במחצית, ואז מורידים הילוך. המטרה היא לשמור על האליפות, לא לזלזל בליגה. אחרי 14 דקות נגד נתניה ספגנו, לא הובלנו שלוש אפס. אז נכון, אנחנו הופכים את זה לקל כי אנחנו טובים בתור קבוצה, יש לנו המון איכותיות בהתקפה ובקישור. אנחנו במחזור שמיני, אף אחד לא יגיד לך שהאליפות הזאת קלה".

נראה שהתלות של מכבי תל אביב בערן זהבי פחתה השנה יחד איתך. זאת לא הקבוצה של ערן זהבי, אלא של ערן זהבי וטל בן חיים.

"אני לא מסכים עם מי שאומר שמכבי תל אביב היא רק ערן זהבי. אני גם לא מסכים שמכבי היא ערן וטל. ערן לא היה על המגרש נגד נתניה, וזאת קבוצה שבאה ועמדה עם חמישה בהגנה והכדור היה אצלי ואצל בן בסט כשששה שחקנים שלהם עומדים בקו הגנה. גם בלי ערן יצאנו מפיגור וניצחנו. הקבוצה תסתדר גם בלעדיי".

אבי לוזון נראה מחויך אחרי קפריסין. הוא הבין ששני השחקנים שגידל הפכו את הנבחרת לחזקה בהרבה. היום הוא כבר לא יו"ר, תוכל לספר כמה היה לו חלק בהעברות שלך.

"אבי הוא גורם מאוד מרכזי בקריירה שלי, בנאדם טוב עם לב זהב ומילה של ברזל. יש לו ידע רב בכדורגל. היום אני יכול לומר שבכל העסקאות הוא היה מעורב, בדרך כזו או אחרת. מעורב המון".

עוד באותו נושא

דז'קו ושחקני מפתח אחרים יחמיצו את המשחק מול ישראל

לכתבה המלאה
מאמן מכבי תל אביב פאקו אייסטרן. קובי אליהו
"פאקו נותן לי הרבה יותר ביטחון. עם כל הכבוד לפאולו ששיפר אותי, אצלו לא הייתי משחק באופן קבוע. עובדה שפתחתי אצל פאקו בכל המשחקים מאז שהגיע"/קובי אליהו

"באר שבע חזקה, מכבי יותר"

"אין לי דבר נגד באר שבע, אבל הייתי מתוסכל אחרי ההפסד. היינו הרבה יותר טובים, הם הצליחו לנצח מכמה מצבים כי יש להם שחקן מטורף כמו ברדה. מהתסכול שלי אמרתי שהבלוף יתגלה"

בעונה האחרונה שלו בנוער של מכבי פתח תקוה, בן חיים כבש 20 שערי ליגה, בקבוצה שהתבססה בעיקר על טונות הכישרון שלו. אבל מאז הוא לא סיים עונה עם יותר מעשרה כיבושים והעונה, עם שלושה כיבושים, הוא מקווה לפרוץ את הסכר. "אין לי שלושה שערים העונה, אלא ארבעה. אחד גנבו לי", הוא מתקן. "הכדור בדרך לשער נגד מכבי חיפה נגע בטואטחה, אז כולם ספרו את זה כגול עצמי. אבל אני סופר וזה מה שחשוב, אז יש לי ארבעה".

ולכמה תגיע? כולל השער שנפסל, אני מתכוון.

"לא הצבתי לעצמי מספר. תראה, אנשים טוענים שזאת העונה האחרונה שלי במכבי ובעונה הבאה אני עובר לחו"ל, אבל לא מבינים שיש שחקנים כמו דור מיכה, בן בסט ובדש בספסל. מה יקרה עוד יומיים אם לא אהיה שחקן הרכב? קודם אני צריך לשמור על ההרכב, אחר כך לשמוח אם זה יתבטא בשערים ובישולים. הכי חשוב זה שנשמור על תואר האליפות".

אחרי ההפסד בבאר שבע, אמרת על היריבה שהבלוף עוד יתגלה. למה התכוונת?

"לפעמים אני לרגע שוכח עם מי יש לי עסק כשאני מדבר אתכם. כשאני בורח ימינה או שמאלה אתם מייצרים כותרות. זה הזמן להבהיר: אין לי דבר נגד באר שבע, אבל הייתי מתוסכל אחרי ההפסד. היינו הרבה יותר טובים, הם הצליחו לנצח מכמה מצבים כי יש להם שחקן מטורף כמו ברדה. מהתסכול שלי אמרתי שהבלוף יתגלה. באר שבע קבוצה טובה, הכוונה שלי הייתה לומר שלאורך העונה יראו שמכבי קבוצה טובה יותר, זאת דעתי גם היום. אין לי שום דבר נגד תושבי העיר והמועדון הזה, כי מועדון כזה מהפריפריה מוסיף המון לליגת העל. אם פגעתי במישהו, אני מתנצל".

בוא נדבר על הפועל אחרת. הפועל תל אביב. יש דיבורים על מתיחות בין שחקני הפועל ומכבי בנבחרת.

"חבל שאתם לא יכולים לראות מה קורה במסדרונות, לראות בחדר ההלבשה שחקנים כמוני וכמו ערן שהחברים הכי טובים שלהם זה דמארי, ורמוט ושכטר שאוהד את הפועל. יש יריבות ספורטיבית ברמות הכי גבוהות בדרבי, זה כן. אנחנו מתים לנצח, יש הרבה אמוציות. זה המשחק הכי מעניין בכדורגל הישראלי. אבל גילי חבר אישי שלי. יש לי המון מה לומר על אירועי הדרבי ועל הפועל, אבל המועדון החליט שאסור לי להתייחס".

ערן זהבי פגוע?

"ערן התנהג למופת, חוץ מלהגן על עצמו הוא לא עשה כלום. ובזה השיחה על הדרבי הסתיימה".

טל בן חיים מכבי תל אביב חוגג שער. ברני ארדוב
"מה יקרה עוד יומיים אם לא אהיה שחקן הרכב? קודם אני צריך לשמור על ההרכב, אחר כך לשמוח אם זה יתבטא בשערים ובישולים"/ברני ארדוב

"לפי התקשורת, בוסניה קבוצה במתנ"ס"

"התקשורת והמדינה מצפים שננצח את בוסניה כאילו זאת קבוצה במתנ"ס. כל פעם שזה לא קורה האמון בנבחרת פוחת"

עד היום טל בן חיים לא פתח בהרכב הנבחרת במשחק רשמי. זה קרה רק פעם אחת במשחק ידידות, מול הונדורס, הזדמנות שבה גוטמן אותת לו שהוא בונה עליו לקמפיין הקרוב. "גם לואיס פרננדז הזמין אותי, אבל כל פעם הייתי פצוע ולא יצא לי לפתוח בהרכב. בקמפיין הקודם אצל גוטמן בקושי היה לי חלק, הייתי רק מחליף נגד פורטוגל וצפון אירלנד, אבל לא דומיננטי ובכיר כמו היום. אין לי טענות, וברור לי שגוטמן בונה עליי יותר עכשיו בגלל המספרים. כשאלי בונה הרכב אתה יודע כמה שחקנים יש לו בעמדה שלי. אני וורמוט פתחנו במשחק הקודם, אבל מה עם בוזגלו, רפאלוב ושכטר שמשחק גם בכנף. וזה עוד מבלי לזמן את בניון שפצוע ומליקסון, ואת חן עזרא שנמצא בכושר מעולה לדעתי. אלי מחפש לא רק יכולת בקמפיין הזה, אלא גם מספרים. בזכות זה, הצלחתי לקבל את חולצת ההרכב. אני רוצה להיות בהרכב גם נגד בוסניה".

אתם מסוגלים להוביל את הנבחרת ליורו?

"אני אדם אופטימי, חושב שמחשבה ואמונה שוות מציאות. אם לא נאמין, אין מה לעלות נגד בוסניה. יש המון ישראלים בעולם שניצחון יעשה להם טוב. שבע שנים אני בליגת העל, פידבקים כמו אחרי קפריסין לא קיבלתי גם אחרי שער הבכורה שלי במכבי. נבחרת זאת הרגשה אחרת, משאירים את הקבוצות בצד".

למה אנשים לא מאמינים בנבחרת?

"הלך הרוח פה במדינה הוא שאנחנו צריכים להעפיל לכל טורניר, וכל פעם שזה לא קורה זה כישלון מטורף. התקשורת והמדינה מצפים שננצח את בוסניה כאילו זאת קבוצה במתנ"ס. כל פעם שזה לא קורה האמון בנבחרת פוחת. לא לך, לא לי ולא לאף ישראלי יש נבחרת אחרת. אוהד צעיר יכול לעבור ממכבי תל אביב, למכבי חיפה, מחיפה לבית"ר, לא מנבחרת לנבחרת. כל עוד אנחנו בתמונה תתמכו, אם לא נעפיל יהיה מספיק זמן לבקר ולדבר ולומר שאנחנו לא טובים ולשלוח אותנו הביתה, כמו שאנשים אוהבים. אם נעלה, זה יהיה ההישג של המדינה".

ניצחון על בוסניה, ואפשר לדבר כבר על עליה?

"ניצחון על בוסניה, זה תשע מתשע, כשייגמר המשחק כל אחד יחזור לקבוצה, ולא יהיה רלוונטי מה נגיד. לא צריך להצהיר יותר. אחרי המשחק הזה כולם יחזרו למועדונים ונתעסק בבלגיה ו-ווילס. לפני שהקמפיין התחיל, היה נכון לומר שבלגיה ובוסניה פייבוריטיות. ציפיתי שבוסניה תיתן פייט לבלגיה, ויכול להיות שזה יקרה בהמשך. אלה שתי נבחרות טובות מאיתנו. אני מקווה שנשיג ארבע עד שש נקודות מול בוסניה ומול ווילס, שכמעט כל ההרכב שלה משחק באנגליה. אני לא צריך לומר לך איפה השחקנים שלנו משחקים".

ובכל זאת. איבשביץ' בחוץ, דז'קו פצוע. אל תגיד לי שאתם לא פייבוריטים בסמי עופר.

"אני לא מבין מאיפה שואבים את היכולת לומר שאנחנו שווי ערך לבוסניה, הרי רוב ההרכב אצלנו הוא מליגת העל בישראל. אני לא מכין את הקרקע להפסד או תיקו, חלילה. אבל בוסניה עולה עלינו ברוב הפרמטרים. אנחנו צריכים לבוא למשחק כשאנחנו מאמינים ביכולת שלנו. בשורה התחתונה, לומר שאנחנו פייבוריטים זה להיות פשוט עיוור".

מיראלם פיאניץ' שחקן נבחרת בוסניה. GettyImages
בן חיים: "אני לא מבין מאיפה שואבים את היכולת לומר שאנחנו שווי ערך לבוסניה". פיאניץ'/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully