וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרכו של מתיאוס? הבלוג של איציק יצחקי על אלכסנדר סטנוייביץ'

28.10.2014 / 14:21

ההתפשרות על צוצאליץ' מול השיפור של עזרא, ההתעקשות על דגני והסגל העמוק מדי מול אימונים ברמה גבוהה. הבלוג של איציק יצחקי מנתח את אלכסנדר סטנוייביץ' שבהתנהלות שלו חוזר על הטעויות בגישה לכדורגל הישראלי שעשו מתיאוס ופרננדז, לעומת המאמנים הזרים במכבי תל אביב

one

בחודש מאי האחרון, קצת יותר משבוע אחרי שנחת בישראל, אלכסנדר סטנוייביץ' ביקש לצפות במשחק בין מכבי חיפה להפועל תל אביב. "במשחק הזה", הבהיר לנשיא יעקב שחר, "אעקוב אחר שני שחקנים בהם אני מעוניין לעונה הבאה". הראשון היה גילי ורמוט והשני אוראל דגני. סטנוייביץ' לא התרשם מהשניים באותו משחק, אבל אחרי מספר ימים הודיע לשחר: נסה להחתים את דגני, על ורמוט אני מוותר. סטנוייביץ' נלחם על דגני כמו על ראשון השחקנים בסגל שלו. הוא הסביר לשחר שהוא רוצה לאזן את רמת המהירות של מרכז ההגנה וביקש מאדין צוצאליץ' למצוא קבוצה. דגני הגיע אחרי מאבק ממושך, צוצאליץ' נשאר כברירת מחדל, והעונה התחילה. רק שדגני אפילו לא תורגל. במשחק הראשון מול סכנין הוא ישב ביציע, גם מול בית"ר ירושלים והפועל פתח תקוה המאמן לא ספר אותו והבלם לא ראה אפילו ספסל. במשחקים מול מכבי תל אביב ורעננה, סטנוייביץ' חשש מהמהירות של החלק הקדמי, ציוות את דגני לצוצאליץ' וקינן בהתאמה וראה אותו מצלם את הנגיחות של זהבי ונווקאמה. באותו רגע סטנוייביץ' הבין – הקבוצה שלו לא מספיק מאוזנת, לא מספיק חזקה, ולא מספיק מאמינה בעצמה.

לאף אחד במכבי חיפה אין טענות לדגני, אפילו להיפך, אבל מספר החלטות שלקח סטנוייביץ' בקיץ האחרון, וזו אחת מהן, מעלות סימן שאלה גדול לגבי ההמשך. מה גרם למאמן להשאיר את אותה רביעיית הגנה מהעונה שעברה? מדוע מאמן שכל כך דוגל בשחקנים שיודעים לעשות הגנה לא לחץ מספיק כדי לשנות את מה שנכשל בתקופת אריק בנאדו? ובכלל, היכן טועה הסרבי בהבנת המנטאליות של הכדורגל הישראלי?

מאמן מכבי חיפה, אלכסנדר סטנוייביץ'. ברני ארדוב
הקבוצה שלו לא מספיק מאוזנת, לא מספיק חזקה, ולא מספיק מאמינה בעצמה. סאלה/ברני ארדוב

צוצאליץ'

ההחלטה המוזרה הראשונה שקיבל סטנוייביץ' הייתה השארת צוצאליץ'. המאמן כבר הבהיר לבלם הבוסני שהוא יכול לחפש קבוצה, אבל אז נתקע בלי שחקן הגנה במחיר ריאלי, שוחח עם שחר והודיע לסוכנו הסרבי, פאלי רמדאני, שהוא מוותר על הרכש. רמדאני לחץ, הבהיר שצוצאליץ' לא שחקן מספיק טוב כדי להוביל קבוצה לאליפות, אבל סטנוייביץ' סמך על דגני ומתן אוחיון שהוא עצמו הביא. "עם הגנה מהירה כזאת", הוא חשב לעצמו. "לקבוצות יהיה קשה נגדנו". עד עכשיו זה לא ממש בא לידי ביטוי. בדיעבד, הלחץ מצד רמדאני היה מוצדק.

"יש הרבה בעיות מקצועיות אצלנו ומשחק ההגנה היא אחת מהן. יכול להיות שסאלה טעה בקטע הזה", הודה אתמול גורם בקבוצה. "הוא לא היה צריך להשאיר את צוצאליץ', אלא להביא בלם מנוסה ומהיר. עכשיו אנחנו משלמים על זה ומחפשים בלם". אחד השחקנים השלים: "בדיעבד, האיזון בין שחקני ההגנה המהירים והפחות מהירים לא היה נכון. סטנוייביץ' לא היה צריך לחפש רק מהירות, אלא גם שחקן בכיר. אם היה מביא שחקן ברמה של טיבי וגרסיה הייתי מבין, אבל הוא הביא שחקנים בלוול השני, ובפועל השאיר את אותה רביעיית הגנה בדיוק. אני לא בא לבקר אותו, אבל תבין שהבעיה המרכזית מהעונה שעברה עדיין לא נפתרה. שחקנים מדברים על משחק ההגנה, לא על מרכז ההגנה, כי אי אפשר לא לקחת אחריות קבוצתית. אבל אם מיצ'ל עושה שמונה חילוצי כדור במחצית ומויאל היחיד שעושה הגנה, אז איפה הבעיה? בתורג'מן?".

הדברים הללו משקפים בעיה נוספת. בניית הסגל או יותר נכון חוסר הנכונות של המאמן לשחרר חלק משחקני המפתח שלו. מכבי חיפה חיפשה להעמיק, אבל תוך כדי התהליך הצליחה אפילו להעלים את שחקני הרכש המוצלחים שהגיעו. "עמאשה ואבוחצירא הם שני חלוצים טובים, אבל באותה רמה בערך. אף אחד מהם לא יותר טוב בכמה דרגות מהשני. מבחינת סטנוייביץ', היה נכון לשחרר אחד מהם", סיפר השבוע אדם הקרוב למאמן. "אבל היו גם החלטות נכונות שקיבל. עם כל הכבוד לשחקנים כמו ריאן וגדיר, אין להם מקום בהרכב והיה נכון להשאיל אותם. את שחר הירש הוא לא ראה מספיק וחבל, אבל מבין שחקני הסגל, הוא לקח בחירות מושכלות. גם ההחלטה להביא את אידריסו וסטויקוביץ' הייתה נכונה מאוד. אנשים עדיין לא ראו איזה איכויות יש לחלוץ שבא מגרמניה וכבש שם בלי הפסקה. סטויקוביץ' לא הביא נקודות, אבל עם הגנה טובה יותר היית רואה איזה שקט הוא מקרין מאחור".

עוד באותו נושא

מכבי חיפה מחפשת לצרף בלם זר חדש בינואר

לכתבה המלאה
טאלב טואטחה שחקן מכבי חיפה (על הדשא) עם אוראל דגני, אדין צוצאליץ'. ברני ארדוב
"הוא לא היה צריך להשאיר את צוצאליץ', אלא להביא בלם מנוסה ומהיר. עכשיו אנחנו משלמים על זה ומחפשים בלם". צוצאליץ' עם דגני/ברני ארדוב

חדר הלבשה

שלא תטעו, השחקנים של סאלה לא מפנים לו את הגב. הם מדווחים על אימונים ברמה גבוהה ועל שדרוג של מספר שחקנים בממד האישי. כך למשל, חן עזרא שרשם תנודות ביכולת בעונה וגם בעונה שעברה, מספק מספרים טובים יותר. בעונה שעברה כולה הוא רשם חמישה שערים וארבעה בישולים, העונה הוא סיפק בחמישה מחזורים שני שערים ושלושה בישולים. אבל זה לא הלקח העיקרי שעזרא למד. סטנוייביץ' עובד עם הקשר על איך לשחרר את הכדור בזמן, לאחר שזיהה אצלו כדרור מיותר בשליש האחרון לשער, שגורם לאיבודי כדור. עזרא למד למסור יותר, והשיפור במסירה הוא עוד אלמנט שצריך לשים אליו לב.

גם טאלב טואטחה עבר שינוי גדול, כשהמאמן ביקש ממנו לבצע יותר פעולות הגנתיות. נגד מכבי תל אביב ורעננה הוא היה בין נקודות האור היחידות בקבוצה, ואחרי שלוש שנים רשם הופעה ראשונה בנבחרת הבוגרת. ג'אבר עטאא, שרק לפני מספר חודשים היה חשש להמשך ההתפתחות של הקריירה שלו בעקבות פציעה ובתחילת העונה, הפך בתחילת העונה לשחקן הרכב. "אפילו עידן ורד נראה טוב יותר", הסבירו. בניגוד לכל אלה, במכבי חיפה יש מי שחושב שהניפוי של אלעד גבאי היה טעות. "הוא היה שחקן נבחרת עד לא מזמן, אז למה לא לנסות כשמשומר פצוע ולהעדיף מגן לא טבעי? גבאי היה מצוין במשחקי האימון", אמר שחקן בקבוצה.

אתמול, בצעד לא מפתיע, סטנוייביץ' החליט להוציא מהסגל את אלון תורג'מן ושמעון אבוחצירא, מה שמעיד עוד יותר על הסגל הרחב, אולי רחב מדי, שבנה בקיץ. על פי מידע שמגיע מהמועדון, המאמן כעס על היכולת של השניים מול רעננה, טען שלא השקיעו מספיק במגרש, ולכן החליט לזעזע. סטנוייביץ' הסביר כי רק בשיטה הזאת הוא יוכל לגרום לשחקנים לרצות להוכיח לו שהם מסוגלים ליותר. "הוא הצליח בדרך שלו עד עכשיו, אז אין סיבה שמישהו ישנה אותו", אמר השבוע מקורב למאמן. "יש שחקנים שלא אכפת להם מהקבוצה, אז למה שיהיה אכפת לו מהם? מי שלא משקיע, שלא יתפלא אם ימצא את עצמו ביציע. הוא אומר את האמת בפנים, יש שחקנים שאוהבים את זה ויש שחקנים שלא. אבל כולם צריכים להבין שהמקום שלהם כבר לא מובטח". במועדון מאמינים שסטנוייביץ' ייצא מהמשבר הזה מהר מאוד. כל תוצאה הערב מלבד הפסד בבאר שבע לא תוביל להצהרות חדשות, אומרים שם, אבל לפחות תעצור זמנית את הסחף ואת ההתעסקות במאמן. הפסד, ויהיה קשה מאוד לעצור אותו.

שניר שוקר הפועל רעננה מול חן עזרא מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
למד למסור. עזרא/אדריאן הרבשטיין

המחנך

לסטנוייביץ' יש עוד בעיה. מהותית יותר מהתוצאות הלא טובות והיא שניכר עליו שהוא לא לגמרי מבין לאן הוא הגיע. כך למשל בכל הקשור להתעסקות בחדר ההלבשה. למי שעדיין לא הבין, סטנוייביץ' בכלל לא כועס על הדלפת אסיפות אחרי משחקים או בביקורת גלויה שהעביר על שחקנים, אלא בהדלפות על טקטיקה. "אני לא מבין איך יכול להיות ששחקנים ידליפו מידע שגורם נזק לעצמם?", אמר המאמן, וקנס את השחקנים. הבעיה של סטנוייביץ' בהקשר הזה היא איננה ההשפעה של הסיקור התקשורתי, אלא עמוקה יותר, מורכבת יותר. הסרבי, גם אם אינו כזה, מצטייר כמאמן שהגיע לישראל כדי לחנך אותנו מחדש, כדי לשרטט קווים חדשים לדמותו של הכדורגל הישראלי. הכדורגלן הישראלי. והעיתונאי הישראלי. ג'ורדי קרויף וכל המאמנים שהביא קבעו סטנדרטים כעובדה ולא ניסו לחנך. מי שלא התיישר, נשאר בחוץ בלי יותר מדי רעש וביקורת פומבית. ובלי קשר, הם למדו מהר מאוד איך העניינים מתנהלים וידעו לא להישאב פנימה אלא להתנהל לאור המציאות הקיימת.

היו כאן כמה מאמנים שניסו בעבר לחנך. לואיס פרננדז היה אחד מהם, לותר מתיאוס הלך גם הוא בעקבותיו. וככל שהשניים היו נחושים יותר, מוכשרים ככל שיהיו, הם שקעו עם הבינוניות והפוליטיקה של הכדורגל הישראלי גם יחד. פרננדז ספג קריקטורות על קטנוע וסוכריות על מקל, רב עם כל העולם, לא הביא בשורה חדשה ועזב כאן עם שבחים של אנשי המקצוע, אבל עם המון אנטגוניזם מצד הקהל. מתיאוס ניסה ללמד את התקשורת ולחנך את האוהדים, ובשורה התחתונה הוביל את מכבי נתניה לאירופה דרך המקום הרביעי, אבל ספג ביקורת בעקבות העובדה שפספס הזדמנות היסטורית לזכות באליפות. מתיאוס התעסק בביקורות על שופטים ושחקנים ורצה לנהל את הכדורגל הישראלי בעודו מעביר שבועות של סידורים אישיים בגרמניה. "אם סטנוייביץ' ילמד מהדרך של אוסקר, סוזה ופאקו, הוא יגיע רחוק. הם הביאו סטנדרטים אחרים. אם יבחר בדרך של מתיאוס ופרננדז, בדרך המחנך, הכישלון יהיה בלתי נמנע", אמר גורם בכיר בכדורגל הישראלי. בשורה התחתונה - הכדורגל הישראלי אולי נפתח למאמנים זרים, אבל עדיין דוחה ניסיון להפוך סדרי עולם. סטנוייביץ' עצמו, אומרים מכריו, לא נתקל בתקשורת שמסקרת את חדר ההלבשה שלו, "לא בסרביה ובוודאי לא בסין".

מאמן מכבי נתניה לותר מתיאוס. יותם רונן
מתיאוס התעסק בביקורות על שופטים ושחקנים ורצה לנהל את הכדורגל הישראלי בעודו מעביר שבועות של סידורים אישיים בגרמניה/יותם רונן
לואיס פרננדז מאמן נבחרת ישראל. קובי אליהו
לא הביא בשורה. פרננדז/קובי אליהו
ג'ורדי קרויף, מנהל ספורטיבי מכבי תל אביב. מגד גוזני
קבע סטנדרטים אבל למד לעבוד במציאות הקיימת. קרויף/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully