וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגיל 75: תנחום כהן מינץ הלך לעולמו

11.10.2014 / 14:11

אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורסל הישראלי שיחק במכבי תל אביב 14 עונות וסייע לצהובים לזכות ב-9 אליפויות ו-9 גביעים. בין שלל הישגיו היה לישראלי הראשון שהוזמן לנבחרת אירופה. שמעון מזרחי: "קיבלתי את ההודעה בתדהמה, הוא הביא למכבי המון כבוד"

שחקן נבחרת ישראל תנחום כהן מינץ. ויקיפדיה, צילום מסך
אחד הגדולים הלך לעולמו. כהן מינץ/צילום מסך, ויקיפדיה

שלושה ימים אחרי יום הולדתו ה-75, הלך היום (שבת) אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורסל הישראלי, תנחום "תני" כהן מינץ, לעולמו.

כהן מינץ שיחק 14 עונות במדי מכבי תל אביב וקלע במדיה 590 נקודות במסגרת האירופית. ההישג הבולט של הצהובים בתקופתו היה הפסד בגמר גביע המחזיקות (1967) לאיניס וארזה הגדולה. ברשימת קלעי כל הזמנים בליגה מדורג הסנטר הנפלא במקום התשיעי עם 5,851 נקודות. בנבחרת ישראל רשם 89 הופעות וקלע 1,076 נקודות.

כהן מינץ צד את עינו של יהושע רוזין בזכות גובהו (2.04 מ') והמאמן המיתולוגי הפך אותו לכוכב הבלתי מעורער של מכבי תל אביב, ולשחקן שהצעיד את המועדון להצלחות שביססו אותו כרמה בפני עצמה בישראל. כהן מינץ עשה הכול במגרש – קלע, מסר, חטף, הוריד ריבאונד והוליך כדור – יכולת נדירה בשנות ה-60 וה-70 בקרב מי שכונו "שחקני ציר", והיה למעשה הכוכב הראשון שהצמיח הכדורסל הישראלי.

כהן מינץ היה הישראלי הראשון שהוזמן לנבחרת אירופה, וב-1964 הצטיין במדיה מול ריאל מדריד, וקלע 13 נקודות. ב-1975 נבחרת אירופה הנוצצת הגיעה לראשונה ליד אליהו, כדי לעשות לו כבוד עם פרישתו. כהן-מינץ זכה ב-9 אליפויות וכן ב-9 גביעי מדינה עם מכבי תל אביב והפך לאחד מסמליה הגדולים. כהן מינץ היה גם מכוכבי נבחרת ישראל בשנות ה-60, וזכה עמה במדליית זהב במשחקי אסיה שנערכו בשנת 1966 בתאילנד. בנוסף לתרומתו לספורט הישראלי, כהן מינץ תרם לביטחון ישראל כששירת כקצין חימוש והיה מעורב בפרויקט המרכבה. את שירותו בצה"ל השלים בשנת 1985 בדרגת אלוף משנה.

בנו של הסנטר האגדי, אורי כהן מינץ, גדל במכבי תל אביב ושיחק בשלל קבוצות בכדורסל הישראלי, ביניהן גם הפועל ירושלים והפועל תל אביב, ורשם 67 הופעות בנבחרת הלאומית .

תנחום כהן מינץ שחקן עבר. ברני ארדוב
אבידה גדולה. כהן מינץ/ברני ארדוב

יו"ר מכבי תל אביב שמעון מזרחי אמר לוואלה! ספורט: "למרות שידעתי שהוא היה חולה בשנים האחרונות, קיבלתי הבוקר את הידיעה על פטירתו בתדהמה. תנחום היה שחקן ציר במלוא משמעות המילה - גם ציר שסביבו היתה כל הקבוצה. תנחום היה השחקן הישראלי הראשון שהיו מגדירים מספר חמש קלאסי. היה חכם, הן על המגרש והן מחוץ למגרש. גם בתפקיד שלו מחוץ למגרש. תנחום גדל במגרשי הטניס של מכבי , הוריו המנוחים היו משחקים שם טניס והוא היה מגיע עימם. משם יהושוע רוזן ראה אותו והביא אותו לכדורסל. הוא הביא המון כבוד למכבי".

תגובת מכבי תל אביב: "מועדון הכדורסל מכבי תל אביב מרכין את ראשו ומוריד את דגלו על לכתו של תנחום כהן מינץ, מגדולי השחקנים והאנשים של מכבי תל אביב ונבחרת ישראל בכל הזמנים. תני היה מעמודי התווך ומאבני היסוד של המועדון עוד מהימים בהם שיחקה הקבוצה במגרשה הישן ברחוב המכבי בצמוד למגרשי הטניס, שם נהגו הוריו לשחק, ויהושע רוזין שהבחין בגובהו הנדיר שיכנע אותו לעזוב את הטניס לטובת הכדורסל. תני, שכונה ?הגבוה?, היה איש בעל תכונות נדירות, חוכמה וידע שאף התבטאו בתרומתו למערכת הביטחונית בישראל. המועדון שולח את תנחומיו הכנים לרעייתו דפנה, לילדיו ולכל בני המשפחות כהן מינץ ורבינוביץ?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שמעון מזרחי יו"ר מכבי תל אביב. ברני ארדוב
שמעון מזרחי: "תנחום היה שחקן ציר במלוא משמעות המילה - גם ציר שסביבו היתה כל הקבוצה"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully