וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משוגע" בלי קבלות: על המשבר של גיא לוזון בסטנדרד ליאז'

6.10.2014 / 14:00

קומבינות מאחורי גבו בקיץ, הרבה החלטות פזיזות בסתיו ויותר מדי לכלוכים ("ככה מתנהג אדם משוגע") שעלולים לגרום לו לאבד את משרתו עוד לפני החורף. כך הפך גיא לוזון מלהיט למאמן שלדעת לא מעט בלגים איבד שליטה על סטנדרד ליאז'. מאחורי הקלעים של המשבר הענק

גיא לוזון מאמן סטנדרד ליאז'. רויטרס
צריך לשלוח אותו לגן החיות באנטוורפן ולבנות לו כלוב יפה. אז ילדים יראו איך מתנהג אדם משוגע"/רויטרס

גיא לוזון אף פעם לא היה טיפוס קל לעיכול, בטח לא כשנתקלים בו לראשונה. רק שרנה ואן דר חיפ ההולנדי לקח את ההלם קצת יותר מדי רחוק. "המאמן של סטנדרד מפריע לי", אמר שחקן העבר המשמש כיום כפרשן לאחר משחק הליגה האירופית בין פיינורד לסטנדרד ליאז' ביום חמישי. "צריך לשלוח אותו לגן החיות באנטוורפן ולבנות לו כלוב יפה. אז ילדים יראו איך מתנהג אדם משוגע". ואן דר חיפ התכוון כנראה להבעות הפנים המוכרות וההתנהגות אחוזת הדיבוק של לוזון על הקווים והביע סלידה מוגזמת. זה לוזון, לטוב ולרע, והוא תמיד ידע להגיש את עצמו לבלגים בצורה הכי קיצונית של עצמו. רק שבנקודה אחת ואן דר חיפ אולי פגע. לוזון חסר אונים. הוא בלחץ והוא מרגיש את החבל מתהדק על הצוואר.

12 נקודות מ-30 אפשריות, ניצחון ליגה אחד משמונת המשחקים האחרונים, ההגנה הגרועה בליגה וכדור שלג שלא ברור אם ומתי ייעצר. בבלגיה משוכנעים: ימיו של לוזון כמאמן הקבוצה ספורים, רק שאף גורם, ממקורבי המועדון ואנשי התקשורת המקיפים אותו, לא מוכן להתחייב על התזמון. "כשמדובר ב(בעלים רולאן) דושאטלה, אף פעם אי אפשר לדעת", מספרים בליאז'. "זה כנראה לא יקרה היום (שני), אבל בכלל לא בטוח שלוזון יעמוד על הקווים אחרי פגרת הנבחרת". מה קרה בדרך וכיצד הגיע המאמן שהדהים את בלגיה והיה קרוב לאליפות למעמד של גבר מת מהלך?

גיא לוזון הפסיד והאשים את השופטים

נשיא סטנדרד ליאז', רולאן דושאטלה. GettyImages
ישלח את המאמן הביתה? כנראה שכן, אבל אף אחד לא יודע להצביע על העיתוי. דושאטלה/GettyImages

אי אפשר לנתק את המצב הנוכחי של לוזון מסיום העונה שעברה. סטנדרד איבדה אליפות שהייתה לה בכיס בפלייאוף ובימים שאחרי מחזור הנעילה, רצו בבלגיה שמועות ראשוניות לגבי עתידו של לוזון. הטענה הייתה שדושאטלה, שעוד לפני הפלייאוף החתים את המאמן שלו על חוזה לשנתיים נוספות, לא מרוצה מאובדן התואר. שמו של פרנקי ורקאוטרן, מאמן גנק וספורטינג ליסבון בעבר, הוזכר כמועמד להגיע בעוד על פי השמועות, לוזון היה אמור לזוז לאחת מקבוצות הבת – אויפשט ההונגרית או צ'רלטון האנגלית. בסופו של דבר ורקאוטרן ניתק את עצמו מהשמועות, בוב פיטרס התפטר מבוורן כדי לקחת את המשרה בלונדון ודושאטלה עצמו אישר פומבית: "לוזון ממשיך".

רק שהקיץ שחיכה ללוזון היה לא פחות מסיוטי. בסוף יוני התפטר המנהל הספורטיבי ז'אן פרנסואה דה סאר והשאיר בור עמוק בכל הקשור לבחירת שחקני רכש. דושאטלה ויתר על הבאת מחליף וכל נושא הרכש התנהל לפי הצעות של סקאוטים וסוכנים לבעלים ולמאמן. "דושאטלה החליט לא להביא מנהל ספורטיבי", מספר עיתונאי בלגי. "ההעברות נקבעו על פי דוחות סקאוטינג. לוזון אמר כן או לא ודושאטלה ישב למשא ומתן, רק שהוא לא אוהב להציע הרבה כסף לשחקנים. נשמע כמו בדיחה, אבל זו המציאות".

לשלם הבעלים לא אוהב, אבל למכור בכסף גדול אין לו בעיה. בקיץ נפרדה סטנדרד מכל כוכביה: מישי בטשואי, וויליאם ונקר ובהמשך גם אימו אזקיאל נמכרו, דניאל אופרה סיים חוזה ועזב לפורטו וגם שחקני רוטציה בכירים יחסית כמו יוני בוינס, איברהימה סיסה, קאנו, פרדריק בולו ואפילו טל בן חיים עזבו. סטנדרד הכניסה קרוב ל-30 מיליון יורו, אבל התמהמהה בכל הקשור להבאת מחליפים ראויים. לוזון והנשיא שלו התבייתו על השוק הצרפתי, אבל מצעד המועמדים היה מרשים מאלו שהגיעו בסופו של דבר. למשל, ישבו סטנדרד עם הקשר לנדרי נ'גוומו (בורדו) והחלוצים סדריק בקאמבו (חתם בבורסאספור) ואנדי דלור (חתם בוויגאן), אבל נאלצו להסתפק בשמות פחות גדולים. ויותר זולים.

בסופו של דבר, צורפו 10 שחקני רכש, אבל רובם הגיעו בשלב מאוד מאוחר של ההכנות והמאמן הישראלי נאלץ לזרוק אותם למים תוך כדי המשחקים במוקדמות ליגת האלופות ובליגה המקומית. מבין השמות שהצטרפו, מעטים אלו שעשו רושם מיידי. וכך התקבלה תוצאה ברורה ובלתי נמנעת: קבוצה לא מחוברת שבעיקר צריכה זמן כדי להיכנס לעניינים. ובכדורגל כמו בכדורגל, ובמועדון לחוץ כמו סטנדרד ליאז' במיוחד, למאמן אין לוקסוס של זמן.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שחקן סטנדרד ליאז' מישי בטשואיי. GettyImages
הוא הלך, אבל מי בא במקומו? מישי בטשואי, שחקן המפתח של לוזון בעונה שעברה/GettyImages

לוזון לא חף טעויות ובטח לא מביקורת, אבל לזכותו ייאמר שהוא בהחלט ראה את הנולד. ערב פתיחת העונה, הוא העניק ראיון נרחב ליניב טוכמן בוואלה! ספורט והודה: "המצב שלנו לא טוב, הסגל לא מתאים לצמרת", ולתקשורת הבלגית אמר: "לא יכול להרכיב קבוצה תחרותית". סטנדרד פתחה עם שני ניצחונות ליגה ועברה את פנאתינייקוס בדרך לפלייאוף מוקדמות ליגת האלופות (והבטחת השתתפות בשלב הבתים בליגה האירופית), אבל שם זה נעצר.

אחר כך הגיע הפסד ביתי לגנט (1:0) והשפלה במגרשה של העולה החדשה מוסקרון (5:2), הפסד כפול לזניט ומשובע לשבוע העגלה שקעה עמוק בבוץ. אחרי ההפסד הביתי 5:3 לאוסטנד, התכנסה ההנהלה לישיבה והציבה אולטימטום של שלושה משחקים לשיפור מיידי. לוזון עמד בו בצורה מושלמת והשיג שלושה ניצחונות ללא ספיגה מול רייקה (ליגה אירופית), בוורן (ליגה) והייסט (גביע). הקבוצה נראתה בדרך הנכונה ומשחק בית נגד ליארסה החלשה רק היה אמור למנף את המומנטום. סטנדרד כבר הוליכה 0:2, אבל ספגה שני שוערים מוזרים שנבעו מחוסר תיאום בין השוער היפני איג'י קוואשימה לבלמים שלו ומאז הפסידה עוד פעמיים.

ההגנה היא נקודת התורפה הגדולה של סטנדרד העונה. קוואשימה, שהוגדר על ידי לוזון כשוער הטוב בבלגיה, ספג 21 שערים ב-10 משחקים. לצורך ההשוואה, בעונה שעברה הוא הגיע לכמות הספיגות הזו במחזור ה-33. סטנדרד סופגת שערים קלים גם מול יריבות חלשות. מעבר לחוסר תיאום, זה מראה בעיקר על חוסר שקט בתוך המערכת. לחץ. "התכנית הטקטית של לוזון בעונה שעברה הייתה בנויה על הגנת ברזל וכדורים ארוכים לשחקני ההתקפה המהירים. הוא מתעקש על זה גם השנה, למרות שאין לו את השחקנים לשחק באותה צורה. הטעות שלו שהוא לא ניסה לשנות. הוא אישר את כל ההעברות, לפעמים בחוסר ברירה וחלק מהשחקנים פשוט לא מתאימים", טוען עיתונאי בלגי.

במובן מסוים, לוזון מחפש ללמוד את הקבוצה שלו. הוא שיתף עד כה העונה 27 שחקנים שונים ומחליף הרכבים מדי שבוע. מלבד השוער קוואשימה אף שחקן לא שיחק בכל אחד מ-10 המחזורים. מבקריו של הישראלי טוענים שהוא איבד שליטה על שחקניו, שאין לקבוצה סגנון משחק ברור. חוסר השליטה הזה בא לידי ביטוי גם בארבעה אדומים מתחילת העונה (מקום שני בליגה). במהלך ההפסד לברוז' ביום ראשון נראה לוזון שוב ושוב מנסה לעצור את פול ז'וזה אמפוקו מלתקוף פיזית את השופט. הוא רגיל למשוך את האש לכיוונו. אבל כמה אפשר לספוג אש בלי להיפגע?

טל בן חיים שחקן סטנדרד ליאז' עם השוער אייג'י קוואשימה. GettyImages
אחד עזב, השני נשאר - וסופג. בן חיים וקוואשימה/GettyImages

אנשי הקווים של הטלוויזיה הבלגית למדו את הטריק. לוזון חם, אמוציונאלי ולא מפחד לדבר על שופטים. אז מיד בסיום המשחק שמים לו מוניטור, מראים לו אירוע שנוי במחלוקת ונותנים לו להגיב לראשונה. יותר נכון לירות. כשלוזון ראה את העבירה שהובילה לאדום שספג איונג אנו אחרי 11 דקות בברוז' הוא סיפק את הסחורה. "הוא לא נגע בשחקן", הזדעק וחזר על אותו משפט עוד ארבע פעמים ברציפות. טענות (מוצדקות) היו ללוזון נגד השיפוט גם נגד פיינורד, אבל כשהקבוצה נמצאת ברצף שלילי, הכול נשמע כמו רעשי רקע.

לוזון טעה בגדול בהתנהלות שלו החל מהקיץ. הוא ראה איך מפרקים לו את הקבוצה וישב מנגד, אבל כשהחליט לדבר, הוא שידר היסטריה לשחקנים. הנסיבות המקלות קיימות. אבל גם אם סטנדרד נחלשה משמעותית, וגם אם הרכש הגיע מאוחר והקבוצה סבלה מפציעות, מחוסר מזל, משערים הזויים (שער ישירות מהוצאת החוץ בפיינורד) ומטעויות שיפוט, שום דבר לא מצדיק הידרדרות לחלק התחתון של הטבלה. אולי הציפייה להיאבק על אליפות בסגל כזה הייתה מוגזמת ולוזון בהחלט נפגע מהפער בין ההצלחה בעונה שעברה לפוטנציאל האמיתי של מה שיש לו ביד, אבל בהחלט אפשר וצריך היה לצפות מהקבוצה שלו להרבה יותר.

הקהל כבר מזמן יצא נגדו ודרש את פיטוריו. בסקר שנערך באחד העיתונים רק 20 אחוז טענו שצריך לתת ללוזון עוד זמן. בבלגיה טוענים שהשחקנים דווקא תומכים בהישארותו, אבל לאחרונה התגלו סדקים גם באידיליה הזו. "יש בעיה טקטית", אמר הבלם לורן סימאן בשבוע שעבר. לוזון הגיב: "הוא התכוון לכך שהשחקנים מחויבים ומשלמים במזומן על הטעויות. הוא לא אמר שהטקטיקה שלי לא טובה. מערכת היחסים עם השחקנים שלי טובה". ימים ספורים לאחר מכן העניק גם המגן רוני סתאם ראיון לאחד מאתרי האוהדים וביקר: "המאמן מתרכז רק בקבוצה שלנו בהכנות ולא ביריבה. אני לא חושב שהוא מכיר שם אחד של שחקן בפיינורד. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו ליריבה". לוזון, אגב, אמר דברים דומים גם במהלך היורו וגם הפעם הגיב: "אני לא מתעסק בשמות של היריב, אלא בסגנון. לא אכפת לי איך קוראים למספר 7 או 10. זה לא גורם לבעיות אצלנו".

זה לא קרה מזמן: צפו בשחקני סטנדרד מפתיעים את לוזון ליום ההולדת

עוד לפני התבוסה בברוז', לוזון ניסה לשדר עסקים כרגיל: "הפסד לא יהווה משבר. אני תמיד רגוע ואני לא צריך שום תמיכה כדי לעשות את העבודה שלי", נזף במהלך מסיבת העיתונאים בכלי התקשורת שכבר מחכים לו בפינה. אלא במצב שנוצר, לוזון עומד על המוקד וחוטף מכל הכיוונים. הוא כבר יודע היטב שבבלגיה, כשלא הולך, כל העכברים יוצאים מהחורים ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במאמן זר וטיפוס מיוחד כמוהו. שחקני עבר, אוהדים ועיתונאים נגדו ולמעשה, הסברה ההיא שדינו נגזר וכולם רק מחכים להודעה הרשמית.

פגרת משחקי הנבחרות יצרה חלון של שבועיים ללא משחקים במהלכו כנראה יבצעו במועדון חשבון נפש וביקורת עצמית ויגיעו להחלטות. אחרי הפגרה, מחכים לסטנדרד משחקים נגד זולטה וארחם, סביליה ואנדרלכט. האם לוזון יגיע ל-19 באוקטובר? "בעונה שעברה לוזון גרם לקבוצה שלו לשחק היטב והשנה זה לא קורה", כתב מגן העבר פיליפ לאונרד. "האם הוא נשאר האיש הנכון? אני לא אגיב, אבל מה שבטוח הזמן שלו הולך ואוזל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully