וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוברת לבבות קטנה: פאדרבורן - הקבוצה שמדהימה את גרמניה

23.9.2014 / 0:34

השכנים לא מרשים לשחק אחרי 22:00 באצטדיון הקטנטן שלה. יש לה בסגל שחקן שהיה הומלס, אחר ישב בכלא על שוד. המנג'ר הוא גם סקאוט וגם מנהל נסיעות, וכל התקציב שלה הוא חצי מהעלות של תומאס מולר. הכירו את פאדרבורן, מוליכת הבונדסליגה, זו שמדאיגה את גווארדיולה

אליאס קאצ'ונגה שחקן פאדרבורן. Oliver Hardt, GettyImages
חשבו לשרוד, בינתיים הם בפסגה./GettyImages, Oliver Hardt

בעונה שעברה, בעודה מפסידה משחק אחרי משחק בליגה, המבורג הבינה שהיא ככל הנראה תסיים במקום ה-16 בבונדסליגה - המקום שייאלץ אותה להיאבק על ההישארות מול הקבוצה מהמקום השלישי בליגת המשנה. בהמבורג, הקבוצה היחידה ששיחקה בכל אחת מ-52 עונות הבונדסליגה, החלו לערוך סקאוטינג על היריבות האפשריות, ובמחזור האחרון נסע מאמן HSV מירקו סלומקה לפאדרבורן כדי לעקוב אחרי הקבוצה הקטנה והצנועה.

הנסיעה של סלומקה הייתה לשווא. פאדרבורן ניצחה 1:2 את אלן והבטיחה את המקום השני ואת הכרטיס האוטומטי לבונדסליגה, לראשונה בתולדות המועדון שהוקם ב-1907. בשבועות שקדמו לאותו משחק חגיגי, קדחו הפורומים של אוהדי המבורג - קבוצה כושלת, אבל עדיין מועדון ענק - על היריבות האפשריות. כשהגיעו לדבר על פאדרבורן, רוב האוהדים זלזלו, הרימו גבה, הודו שאין להם מושג מי היריבה ונשמעו מדוכדכים מהעובדה שיצטרכו להתמודד מול הקבוצה הלא מוכרת הזו.

הגדילו לעשות ב"לובקר נאחריכטן", העיתון מצפון גרמניה, כשכמה מחזורים לסיום ערכו שם חישובים וכתבו: "אז המבורג תשחק בפלייאוף. נגד פאדרבורן! נגד מי? מביך!". בסופו של דבר, השתיים נפגשו, אבל זה היה דווקא בתחילת העונה הנוכחית. העולה החדשה הביסה את המבורג 0:3 באיימטק ארנה וסיפקה לאוהדי המארחת סיבות אמיתיות להרגיש מבוכה.

אבל בעוד המבוכה בהמבורג כבר הפכה למצב די קבוע בשנים האחרונות, אין ספק שהסיפור האמיתי ולבטח הסנסציה הגדולה ביותר בשנים האחרונות בגרמניה היא פאדרבורן. אותה קבוצה אלמונית שעלתה לראשונה ב-107 שנות קיומה לליגה הבכירה בגרמניה, ומאז פתחה את העונה עם הישג בלתי נתפס של שמונה נקודות מ-12 אפשריות כשהיא במקום הראשון. אל תצפו שהיא תישאר בצמרת, אבל אפילו הישרדות בבונדסליגה ייחשב הישג בלתי נתפס עבור המועדון הצנוע הזה.

אוהדי פאדרבורן מניפים שלט "כותבים היסטוריה". Karina Hessland, GettyImages
אצטדיון שעלותו כחמישית מ"סמי עופר"/GettyImages, Karina Hessland
שחקני פאדרבורן. Martin Stoever, GettyImages
אפילו האכיבישוף הודה: "העלייה לליגה הראשונה היא נס!"/GettyImages, Martin Stoever

מי אתם?

פאדרבורן מייצגת עיר קטנה במזרח וסטפאליה (75-80 קילומטר מדורטמונד), עיר שמאוכלסת על ידי 141 אלף תושבים בלבד - לעומת 1.4 מיליון במינכן, 3.5 מיליון בברלין ו-1.75 מיליון בהמבורג לשם השוואה. שמה של העיר קנה פרסום בגרמניה הרבה בזכות היותו אחד משבע ארכידוכסיות במדינה. לכן לא פלא שעם עליית הקבוצה לבונדסליגה הראשונה הצהיר הארכיבישוף של העיר האנס יוזף בקר כי "כתאולוג, אני חייב להיות זהיר במיוחד כשאני משתמש במונח הזה, אבל העלייה של פאדרבורן לבונדסליגה היא סוג של נס בכדורגל".

הקבוצה משחקת באצטדיון בנטלר ארנה (Benteler) הקטנטן, שמכיל 15 אלף מקומות (9,200 בעמידה, 5,800 בישיבה). האצטדיון הזה, שנבנה בעלות של 25 מיליון יורו בלבד (בערך חמישית מהאצטדיון החדש בחיפה), היה ביתה של הקבוצה רק שלושה חודשים לפני שעלתה לבונדסליגה השנייה, וגם זה נחשב מבחינתה הישג גדול. מאמצע שנות ה-80', כשהתאחדה עם המועדון הקטן והמקומי שלוס נויהאוס, בילתה פאדרבורן בעיקר באמצע הטבלה של הליגה השלישית, ואפילו ירדה פעם אחת לרביעית (2000/1).

מרקוס קרושה בן ה-34 שיחק בפאדרבורן מאז 2001 ועד תום העונה שעברה, אז הוציא אל הפועל פרישה מתוכננת. לשחק בבונדסליגה הוא לא זכה ובינתיים הפך למאמן הקבוצה השנייה של המועדון, שמשחקת בליגה השישית בגרמניה. קרושה תמיד נזכר ומספר איך התחיל בליגה השלישית מול קהלים קטנים של 500-600 איש ובסופו של דבר הקבוצה הגיעה לליגת הכדורגל עם כמות הקהל הגדולה בעולם. לכן, ובשביל 2,000 צופים שמטריחים את עצמם לכל משחק בית, לא ראו בעיר ובמועדון שום הצדקה לבנות אצטדיון של יותר מ-15 אלף מקומות.

לא זו בלבד שהאצטדיון קטנטן, בטח במונחי בונדסליגה, הוא גם גרם לבעיות רבות בסביבה שלו. תושבי השכונה בה נמצא האצטדיון התלוננו על הרעש, גררו את המועדון לדיונים משפטיים, ובסופם הוחלט שאי אפשר לשחק שם אחרי השעה 22:00. בעונה שעברה זה יצר הרבה בעיות לפאדרבורן מכיוון שבבונדסליגה השנייה תמיד מתקיים משחק אחד ביום שני בערב ומתחיל ב-20:30 שעון מקומי. השנה, לשמחתם, גם הבעיה הזו הוסרה.

מתחילת השנה העיר בטירוף מוחלט כשמספר המנויים קפץ מ-1,850 ל-12,500 והעיר כולה נצבעה וקושטה בכחול-שחור, צבעי הקבוצה, לפני משחק פתיחת העונה מול מיינץ. אגב, בחגיגות העלייה של הקבוצה בעונה שעברה נכחו למעלה מ-20 אלף אוהדים, שזה בערך שביעית מאוכלוסיית העיר כולה. קשר הקבוצה אלבן מחה הגדיר את האווירה בעיר ואת הסיפור כולו כ"סיפור אגדה".

אנדרה ברייטנרייטר מאמן פאדרבורן. Martin Stoever, GettyImages
התחלה חלומית לעונה. המאמן ברייטנרייטר/GettyImages, Martin Stoever
אוהדי פאדרבורן. Martin Stoever, GettyImages
אוהדי פאדרבורן/GettyImages, Martin Stoever

1 מולר = 2 פאדרבורן

כדי להמחיש את ההבדלים בין פאדרבורן לבאיירן מינכן, אותה תפגוש הערב, ערכו בגרמניה השוואות ומצאו ששווי השוק של תומאס מולר (על פי transfermarkt.com) עומד על 50 מיליון יורו, בעוד שווי השוק של פאדרבורן כולה הוא קצת יותר מ-23 מיליון - למעלה מפי שניים. תקציב שכר השחקנים בפאדרבורן הוא קרוב ל-15 מיליון יורו לשנה, שזה בערך מה שכוכב כמו פרנק ריברי לוקח הביתה בכל שנה.

אחד האנשים שמזוהים יותר מכל עם פאדרבורן הוא וילפריד פינקה. איש העסקים בן ה-62, שירש את חברת הרהיטים הענקית שנושאת את שם משפחתו בשנת 1978, הפך בתחילה למפרסם על החולצה של המועדון, לאחר מכן לספונסר ראשי, וב-18 השנים האחרונות הוא משמש כנשיא. במהלך השנים, וכמובן שגם השנה, פינקה עזר למועדון פיננסית, השקעה שלא מתקרבת בכלל לשאריות של ההשקעה של מולטי-מיליארדר כמו דיטמאר הופ (בעלי SAP) בהופנהיים או של פולקסוואגן בוולפסבורג. פינקה, לצערו, לא נמצא בליגה הזו של העושר ומוערך בכמה מאות מיליוני יורו "בלבד". כמו כן, הוא אמור לפרוש מתפקידו בנובמבר 2015.

גם אחרי שפינקה מכניס את היד אל הכיס, התקציב של פאדרבורן הוא קטן מאוד. בעונה שעברה, בבונדסליגה השנייה, הוא עמד על מעט יותר מ-6 מיליון יורו, אולי הנמוך ביותר בליגה. בנוסף, התנאים במועדון הם דלים מאוד. לקבוצה יש בסך הכל מגרש אימונים אחד, השחקנים מחליפים בגדים לפני ואחרי האימונים בחדר של האפסנאי, והציוד של הקבוצה מאוחסן בחניון קטן שסמוך למתחם האימונים.

כל מי שיעיף מבט אל עבר הסגל של פאדרבורן ישפשף את עיניו כלא מאמין. בקבוצה יש בסך הכל שלושה שחקנים שלא מחזיקים בדרכון גרמני, אפילו פחות מאשר ברוב הקבוצות בליגת העל בישראל. מתוך השלושה הללו, יש את אלבן מחה האלבני/קוסוברי, שעבר כילד לגרמניה וגדל שם. כך שנשארנו עם שניים: אידיר וואלי האלג'יראי/צרפתי, שהגיע הקיץ מדינמו דרזדן שירדה לליגה השלישית, ואת רפא הספרדי, שהגיע מחטאפה תמורת סכום משוער של למעלה משני מיליון יורו, העברה שהדהימה רבים.

מעבר לכך, תוכלו למצוא בסגל את סולימאן קוץ' הגרמני/טורקי, שנשפט בדצמבר 2011 לשלוש שנים ותשעה חודשי מאסר עקב עבירות שוד ושוחרר כעבור שנה למה שמכונה בגרמניה "מאסר פתוח" - כלומר שחרור עם שלל תנאים מגבילים. כמו כן, תמצאו בסגל את דניאל ברוקנר, שהיה הומלס עד גיל 17. בנוסף, תמצאו שם שלל שמות אלמוניים, את מרווין דוקש הכישרוני שמושאל מדורטמונד הקרובה, ואת מוריץ שטופלקאמפ, שהפך בשבת לאיש עם השער מהמרחק הגדול ביותר בבונדסליגה (82.3 מטר) ולפני כן בילה כמה שנים בהאנובר, שם לא ממש הבריק. הכישרון הגדול ביותר בסגל הוא החלוץ הגרמני ממוצא קונגולזי אליאס קאצ'ונגה, שצורף בהשאלה ממנשנגלדבאך בעונה שעברה ופתח את העונה הנוכחית עם שלושה שערים בארבעת המשחקים הראשונים. קאצ'ונגה בן ה-22 אפילו רשם הופעת בכורה במדי נבחרת גרמניה הצעירה, כשנכנס כמחליף ב-0:2 מול אירלנד.

את הקבוצה מוליך המאמן אנדרה ברייטנרייטר בן ה-40, שעד הימים האחרונים נקרא להתראיין בתקשורת רק בימי משבר של המבורג (והיו רבים כאלה), בה שיחק בין 1994 ל-1997. את הניצחון השני של פאדרבורן העונה, בשבת האחרונה, רשם ברייטנרייטר מול האנובר, הקבוצה בה גדל והחל את הקריירה המקצוענית שלו. אחרי ה-0:2 על האנובר הוא הודה ש"זה מרגיש כמו חלום, להיות בלתי מנוצחים אחרי ארבעה מחזורי ליגה, אבל זה לא משנה כלום בשבילנו". כשנשאל על הקבוצה הצעירה מאוד שלו, אמר ברייטנרייטר: "הסיבה המרכזית שאני פה היא הפילוסופיה של המועדון. לעבוד עם שחקנים צעירים, רעבים ותחרותיים כל כך, לשפר אותם ולהפוך אותם מעניינים עבורנו ועבור קבוצות אחרות, כדי שנוכל למכור אותם בעתיד ולהכניס כסף למועדון".

אדם חשוב נוסף בהנהלת המועדון, ואולי זה שמסמל היטב את ההבדלים בין פאדרבורן למועדונים בסדר גודל בינוני אפילו בליגת המשנה, הוא מיכאל בורן. האיש בן ה-46 משמש כמנג'ר, סקאוט, מנהל נסיעות, אחראי פיננסים ועוד שלל משימות במועדון. בעוד בבאיירן מינכן מועסקים תשעה סקאוטים, בלברקוזן ובשאלקה 10, בפאדרבורן יש רק אחד שעושה את העבודה. בורן למעשה עורך מחקר על השחקנים, צופה בהם, ולאחר מכן גם מנהל מולם מו"מ ומשלים את הרכש. לא פלא שהאיש שממלא פונקציות של עשרות אנשים במועדוני בונדסליגה זכה לכינוי "alles-born" (כל בורן ומשחק מילים על השם שלו ושם המועדון).

"אם היינו מסתכלים כל הזמן על מועדונים אחרים, לא היינו מגיעים להצלחה אליה הגענו", אמר בורן בראיון לבילד בקיץ כשנשאל אם הוא מקנא במערכות הסקאוטינג של שאר המועדונים בליגה, "אנחנו תמיד צריכים לעבוד בדרך שלנו, ואני חושב שהוכחנו שהיא לא עד כדי כך גרועה".

אוהדי פאדרבורן. Christof Koepsel, GettyImages
אוהדי פאדרבורן/GettyImages, Christof Koepsel
מיכאל בורן המנהל המקצועי של פאדרבורן. Thomas Starke, GettyImages
מנג'ר, סקאוט, מנהל נסיעות, אחראי פיננסים. בורן/GettyImages, Thomas Starke

לא לפתח ציפיות

למרות ההתחלה החלומית, 2:2 מול מיינץ אחרי ספיגת שער בתוספת הזמן, 0:3 על המבורג בחוץ, 0:0 ביתי מול קלן ו-0:2 מול האנובר, חשוב מאוד לערוך תיאום ציפיות. פאדרבורן לא תהיה קבוצת צמרת העונה. העובדה שהיא בכלל עלתה מהליגה השנייה ולא ירדה ממנה לשלישית היא כאמור "נס". פאדרבורן היא לא סיפור ההצלחה המסחרר של הופנהיים, שכאמור קיבלה גב כלכלי מהגדולים בעולם בדמות SAP ונבנתה עם תשתית חזקה ומתקנים ברמה גבוהה מאוד.

פאדרבורן היא גם לא פ.צ. קלן או פורטונה דיסלדורף, הקרובות אליה גיאוגרפית, שמביאות איתן מסורת וקהל עצום לכל משחק בית וחוץ. השאיפה והחלום הכי גדול של פאדרבורן היא להפוך לסוג של אוגסבורג או אפילו מיינץ, מועדונים בלי מסורת מפוארת, שלאט לאט ועם בנייה נכונה וקידום ומכירה של שחקנים מוכשרים הפכו לקבוצות לגיטימיות ולמעלה מכך בבונדסליגה. גם זה משהו שיהיה קשה מאוד לפאדרבורן להפוך להיות, בעיקר בגלל פערי התשתיות והמתקנים בין המועדונים הללו. לכן חשוב לציין שגם עכשיו ודווקא אחרי פתיחת העונה הנהדרת הזו, הישארות בבונדסליגה, אפילו מהמקום ה-15, תיחשב הישג ענק עבור פאדרבורן. מנגד, אפילו פפ גווארדיולה הזהיר מפניהם במסיבת העיתונאים השבוע, ואמר ש"מדובר בקבוצה מצוינת". מי היה מאמין לתסריט מופרך שכזה רק לפני 4-5 שנים?

הערב: פאדרבורן נגד באיירן מינכן (21:00, ספ'2)

מוריץ סטופלקאמפ, שחקן פאדרבורן. GettyImages
לקבוצה יש בסך הכל מגרש אימונים אחד, השחקנים מחליפים בגדים לפני ואחרי האימונים בחדר של האפסנאי, והציוד של הקבוצה מאוחסן בחניון קטן שסמוך למתחם האימונים. אז מה?/GettyImages
  • עוד באותו נושא:
  • פאדרבורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully