וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העירו את הדוב: מירוסלב ראדוליצה פורץ בנבחרת סרביה

12.9.2014 / 14:35

בצעירותו הוא סומן כסנטר הגדול הבא וכמעט נרכש על ידי מכבי תל אביב, אך שרשרת פציעות, החלטות תמוהות והסתבכויות מחוץ למגרש תייגו אותו ככישלון. רק עכשיו, בגיל 26, "הדוב הסרבי" מירוסלב ראדוליצה, סוף סוף פורע שטרות ופורץ בנבחרת סרביה. הערב הוא ינסה לעצור את צרפת

מירוסלב ראדוליצה, סרביה. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
מתחיל להראות את הפוטנציאל. ראדוליצה/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

עם קצת מזל ועוד חופן דולרים קטן, מירוסלב ראדוליצה היה מסיים את חוזהו במכבי תל אביב לא מזמן, בקיץ 2013, אחרי שלוש עונות ביד אליהו. בשלהי עונת 2009/10, מיד לאחר שחרורו של מאצ'יי לאמפה, חיפשה מכבי תל אביב סנטר בדחיפות. לאור ההיצע המועט בשוק, החלו הצהובים לשנות כיוון – במקום להחתים סותם חורים שישמש את הקבוצה רק למשך כמה חודשים, החליטו לחפש אחר גבוה צעיר ומוכשר, שימלא את משבצת הסנטר הפותח בעתיד לבוא.

מועמדותו של אנטה טומיץ' מיד נפלה אחרי שהמאמן דאז, פיני גרשון, לא התלהב מהקרואטי. השם החם, מירוסלב ראדוליצה, התקדם בצעדי ענק לעבר יד אליהו. כמעט הכל כבר נסגר – הצדדים הגיעו להבנות על חוזה לשלוש עונות, הפערים הכספיים היו מזעריים, אפילו הסרבי עצמו כבר עדכן את חבריו שאוטוטו הוא עובר ללבוש צהוב-כחול.

אלא שאז, רגע לפני שהעסקה קיבלה תוקף רשמי, החל ויכוח פתאומי בין סוכניו של הכישרון הצעיר, שראו לנגד עיניהם את הדיבידנדים מהעסקה הגדולה שבדרך. סוכן אחד רצה נתח גדול יותר מהרווחים, השני הטיל וטו, וראשי מכבי תל אביב איבדו את הסבלנות ודילגו הלאה. את העונה הזו הם סיימו ללא גבוה רזרבי, וראו איך פציעה בלתי מתוכננת של סטפון לאזמה משאירה אותם ללא גיבוי, ומאבדת עבורם תואר האליפות בישראל. אולי ראדוליצה, אפשר שתהו לעצמם באותם רגעים, יכול היה לשנות את מר גורלה באותה עונה.

23:00, ספורט 5: ראדוליצה וסרביה מול צרפת בחצי הגמר

פיני גרשון, עוזר מאמן מכבי תל אביב. ניב אהרונסון
אפילו פיני גרשון הקשה להשגה התלהב/ניב אהרונסון

ארבע שנים אחרי, אפשר לומר שמכבי תל אביב ניצלה בנס. ראדוליצה השלים את העונה ההיא בקבוצת נעוריו ז'לזניק, עבר בחוזה עתק לאפס פילזן, נפצע, השתקם, התגלגל בהשאלה לקבוצות ברחבי אירופה מבלי להותיר רושם, ובאופן כללי – נראה כמו עוד אחד מאותם "כישרונות עצומים" שמתבררים כפלופ מפואר במהלך הקריירה. שלוש השנים שננקבו בחוזה שלא היה עם מכבי תל אביב התבררו בדיעבד כשלוש השנים הרעות שלו.

רק בשנה האחרונה הוא החל לשקם מחדש את כבודו הרמוס. ורק בשבועיים האחרונים במדי נבחרת סרביה הוא סוף סוף מגשים את מה כשהיה בן 19 כולם קיוו שיהיה - סנטר מאסיבי וחזק בגובה 2.13 שלצד נתונים פיסיים נהדרים, מציג גם טכניקה טובה מאוד.

ג'יימס הארדן שחקן יוסטון רוקטס. AP
למד מהטובים ביותר. הארדן והזקן/AP

***

בסרביה אומרים שהמראה החיצוני של ראדוליצה הוא העדות החיה לתהליך ההתבגרות שביצע לאחרונה. בחודשים האחרונים הסנטר האימתני מגדל זקן עבות, ששני באורכו אולי רק לזה של ג'יימס הארדן. השיער שממלא את פניו משווה לו מראה מבוגר ובאופן מעוות כלשהו, מקרין גם על משחקו. מאז נראה שהוא תפס את עצמו בידיים. כפי שבסרביה מתלוצצים, "הוא גידל זקן ומאז הוא התבגר כשחקן וכאדם. לא רוצים לחשוב מה יקרה כשהוא יוריד אותו. הקסם עלול לפוג, הוא עוד יחזור להיות אותו תינוק מגודל שזורק את הקריירה שלו לפח".

עד שתגיע איזו דלילה ותגזוז את מחלפות ראשו, מירוסלב ראדוליצה הוא שמשון הגיבור גרסת 2014. בינתיים הקריירה ממשיכה לנסוק כלפי מעלה, דבר שרחוק מלהיות מובן מאליו כשמדובר בו. הוא נודע בצעירותו כשילוב נדיר של מאסה וטכניקה, אך כמה שהכישרון שלו היה גדול, כך היה גם יצר ההרס העצמי. בסרביה מספרים שפיתוח הקריירה הופרע בעקבות קבלת החלטות שגויה ותמוהה ובגלל חוסר עמידות מנטלית. חוזה העתק באפס פילזן עיוור את עיניו של ראדוליצה הצעיר, כשבפועל אפילו כשהושאל לאלבה ברלין או לפרטיזן הקטנות יותר, הוא התקשה לבלוט.

נקודת המפנה התרחשה כשעבר למאריופול האוקראינית ב-2012. שם, למרות שירד בדרגה ושיחק רק ביורוקאפ, הוא קיבל קרדיט גדול, סוף סוף זכה למנת דקות קבועה מכובדת וענה ביכולת משכנעת. משכנעת עד כדי כך שמילווקי העניקה לו הזדמנות במחנה טרום העונה, והימרה עליו עם חוזה מובטח לשתי עונות לאחר שעשה רושם ראשוני חזק. אז אולי הוא מיעט לשחק בעונה האחרונה ב-NBA, ואולי הבאקס שחררו אותו לפני כמה ימים, אבל ראדוליצה חזר אחר לחלוטין.

"כשהוא הגיע לאלבה ברלין הבעיה העיקרית שלו הייתה אתלטיות. הוא היה מאוד כבד", מעיד מולי קצורין, שאימן במשך חצי עונה בגרמניה. "אני רואה אותו משחק עכשיו באליפות העולם, והוא נראה פשוט שחקן שונה. תמיד הייתה לו מאסה וטכניקה גבוהה, אבל הוא עלה שתי דרגות בכל מה שקשור לניידות. עכשיו הוא נראה כמו הגבוה האידיאלי לפיק אנד רול, כי הוא נע הרבה יותר בקלות על הפרקט. זה לא היה ככה כשאני אימנתי אותו".

מאמן בני הרצליה מולי קצורין. מגד גוזני
"הוא נראה פשוט שחקן שונה". קצורין/מגד גוזני

***

מיעוט ההזדמנויות להן זכה בנבחרת סרביה השתנה באחת עם מינויו של סשה ג'ורג'ביץ' למאמן בקיץ האחרון. עד אז, ראדוליצה זכה להתעלמות כמעט מוחלטת מצד דושאן איבקוביץ', שאימן את הנבחרת בין 2008 ל-2013, וזימן אותו רק פעם אחת לסגל ביורובאסקט 2009 כמחליף זניח לחלוטין. ג'ורג'ביץ', לא מעט בגלל מצוקת הגבוהים אליה נקלע בגלל היעדרויות ופציעות, פתח דף חדש עם ראדוליצה בתקווה לקבל ממנו סוף סוף מעט תפוקה גם בנבחרת הבוגרת.

אם היו לג'ורג'ביץ' ספקות, הן התבדו עוד בתקופת ההכנה. ראדוליצה הצטיין פעם אחר פעם, הוביל את רשימת הקולעים בממוצע במשחקים, והצליח לרכוש את אמונו של המאמן. שחקני ניו זילנד, שחטפו ממנו פעמיים מעל 20 נקודות בהכנה, הדביקו לו את הכינוי "הדוב הסרבי", כינוי שתפס מצוין גם אחר כך אצל חבריו לנבחרת.

וכשהחלה האליפות, הוא היה טוב עד כדי כך שהצליח להשכיח את בעיות הבריאות של ננאד קרסטיץ', שמסוגל לשחק רק לפרקי זמן קצרים ואיבד את מקומו בחמישייה. עכשיו, עם הצגות נפלאות בכל משחק, נראה מי יעז להזיז את ראדוליצה משם.

"מי שפקפק בהחלטה שלי להחזיר את מירוסלב לנבחרת, מקבל תשובה בימים אלה", ג'ורג'ביץ' אומר לקראת חצי הגמר הערב. "הוא נראה נהדר והרוויח ביושר כל דקה על הפרקט. נכון שהוא הגיע בכושר לא טוב, אחרי חודשיים שבהם כמעט לא שיחק כדורסל, אבל הוא עבד קשה והתקדם בכל יום. עכשיו סרביה הרוויחה סנטר נפלא לשנים הקרובות".

מאמן נבחרת סרביה סשה ג'ורג'ביץ'. GettyImages
לא טעה כשהחזיר את ראדוליצה לנבחרת. ג'ורג'ביץ'/GettyImages

רק בעיית עבירות כרונית עוצרת את ראדוליצה מלהעמיד ממוצעים מפלצתיים. למרות אותה חולשה שמלווה אותו כבר במשך שנים, הוא שורד 22.3 דקות על המגרש בממוצע למשחק, בהן הוא קולע 14 נקודות (הכי גבוה בסרביה) ומוריד 5 ריבאונדים. הוא נהנה גם מסגנון המשחק האיטי בו נוקט ג'ורג'ביץ', סגנון אשר מבליט את יתרונותיו כשחקן פנים שלא נהנה במיוחד מריצה מצד לצד בקצב גבוה.

ההתבגרות של ראדוליצה תעמוד הערב למבחן מול הקו הקדמי האתלטי והקפיצי של צרפת. במצ' אפ האישי מחכה לו רודי גובר, שאמנם חלש בהרבה ממנו, אך כפי שהוכיח מול פאו גאסול, ביכולתו לנעול את הרחבה לחלוטין.

פלורן פייטרוס שחקן נבחרת צרפת. AP
עכשיו ראדוליצה מתמודד עם קו קדמי מאיים. שחקני צרפת/AP

***

רק בשבוע האחרון ראדוליצה הפך לשחקן חופשי, אחרי ששוחרר מהקליפרס. על פי כל האינדקציות, פניו מועדות חזרה לאירופה. ה-NBA עשויה להיות משוכה גבוהה מדי בהתחשב במגבלות האתלטיות שלו, אך בארה"ב מדווחים כי לאור היכולת הגבוהה במונדובאסקט, מספר קבוצות כבר הביעו בו עניין מחודש. באירופה מחכים לו בזרועות פתוחות, לא רק במובן המקצועי אלא גם במובן הכלכלי.

ריאל מדריד הגישה לו הצעה מכובדת בשכר של למעלה ממיליון יורו ועל פי דיווחים, גם צסק"א מוסקבה מנסה להנחית אותו ברוסיה ומוכנה לשלם סכומים אסטרונומיים, כהרגלה. מכבי תל אביב, למרות הפרסומים, לא הייתה בתמונה אפילו לרגע. אם ראדוליצה אכן יחזור לאירופה, סבירות גבוהה שהצהובים ייתקלו בו במהלך העונה ביורוליג. אז הם יוכלו להתוודע מקרוב לשינוי שעבר. אם רק הזקן ימשיך לגדול.

מירוסלב ראדוליצה, סרביה. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
רק תמשיך לגדל את הזקן. ראדוליצה/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully