וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצמיד מבוגוטה: הפרשה שהסעירה את אנגליה ב-1970

13.9.2014 / 8:00

המוכרת שהאשימה, העד ששיקר, המעצר בבית הקולנוע, והסערה בעולם הכדורגל. ערב מונדיאל 1970, קפטן נבחרת אנגליה בובי מור, נעצר בקולומביה בחשד לגניבת צמיד מחנות תכשיטים. זהו סיפורה המוזר של פרשה שעד היום נחשבת בבריטניה לקונספירציה בלתי פתורה

שחקן נבחרת אנגליה ב-1966, בובי מור. AP
לדעת רבים, גדול שחקני אנגליה בכל הזמנים. בובי מור עם הגביע העולמי ב-1966/AP

בשעת ערב מוקדמת ב-18 במאי 1970, נכנסו בובי מור ובובי צ'רלטון לחנות התכשיטים Fuego Verde (אש ירוקה) שבמלון טקנדמה בבוגוטה. צ'רלטון רצה לקנות מתנה לאשתו והשניים ביקשו מהמוכרת במקום להראות להם כמה טבעות. הקשר המחונן לא מצא את מה שחיפש ואחרי מבט או שניים נוספים, הוא וחברו עזבו את החנות ויצאו ללובי.

זמן לא רב לאחר מכן, הזעיקה המוכרת את המשטרה ודיווחה על צמיד זהב משובץ אבני ברקת ויהלומים, בשווי 1,500 דולר, שנגנב מהחנות. "אני יודעת מי הם הגנבים", היא אמרה לשוטרים וכשהם יצאו ביחד איתה ללובי וביקשו ממנה לסמן את האשמים, היא כיוונה את האצבע למור וצ'רלטון. "זה וזה", היא הצביעה ונתנה את האות ל-10 ימים שנכנסו להיסטוריה של נבחרת אנגליה.

***

לדעתם של אוהדי ופרשני כדורגל רבים באי הבריטי, בובי מור היה ועודנו גדול שחקני אנגליה בכל הזמנים. פרנץ בקבנבאואר הגדיר אותו כ"שחקן ההגנה הטוב בכל הזמנים", ואלכס פרגוסון הוסיף ש"הוא שחקן ההגנה הטוב ביותר שראיתי בחיי". אחרי מותו ב-1993 כתוצאה ממחלת הסרטן, פלה ספד לו: "הוא היה חברי והוא היה הבלם הטוב ביותר ששיחקתי מולו. הוא היה כדורגלן גדול וג'נטלמן".

מור לבש את מדי נבחרת אנגליה 108 פעמים והניף את גביע העולם ב-1966 כקפטן שלה. בשנות ה-60 הוליך את ווסטהאם לזכייה בגביע האנגלי ולאחר מכן בגביע אירופה למחזיקות גביע ולאורך השנים גרף שלל תארים אישיים. היה נערץ הן כשחקן והן כאדם, אגדת כדורגל עוד בשנים בהן היה פעיל, אבל במאי 1970 הכול הועמד בסכנה.

זהו סיפורו של הצמיד מבוגוטה, זה שעד היום מככב במצעדי קונספירציות הכדורגל הגדולות שעורכים מדי פעם כלי התקשורת באנגליה.

פסל של בובי מור, אצטדיון וומבלי. GettyImages
היה נערץ, ככדורגלן וכאדם. פסלו של מור מחוץ לוומבלי/GettyImages

נבחרת אנגליה יצאה למונדיאל 1970 כאלופת העולם הגאה, כמי שכל נבחרת בעולם חוששת ממנה ומהשחקנים שלה. המשלחת התמקמה במקסיקו שם נערך הטורניר, ומשם יצאה לשני משחקי הכנה בקולומביה ואקוודור. יומיים לפני ההתמודדות הראשונה, נגד ה"קפטרוס", נראה היה שבובי צ'רלטון ובובי מור נכנסו לפלונטר בבית המלון טקנדמה בו שהתה נבחרת שלושת האריות. אלא שאחרי תשאול קצר של השוטרים אודות הצמיד הנעלם, שני הכוכבים הגדולים שוחררו לדרכם ואף זכו להתנצלות מצד לובשי המדים.

אנגליה הביסה את קולומביה 0:4 ובהמשך המריאה לקיטו, שם היא גברה 0:2 על אקוודור. אלופת העולם נראתה מוכנה לגביע העולמי שייצא לדרך בעוד שבוע, אבל הצרות כבר המתינו מעבר לפינה.

בדרך מאקוודור למקסיקו, נקבעה לאנגלים עצירת ביניים בת כמה שעות בבוגוטה. בספר שכתב על המאמן באותן שנים, אלף ראמזי, העיתונאי ליאו מקינסטרי סיפר שכדי להעביר את הזמן, שחקני הנבחרת ואנשי הצוות יצאו לצפות בסרט האמריקאי "שננדואה". רגע לפני שמור התרווח בכיסא בבית הקולנוע, שני שוטרים סמויים עצרו אותו. החשד: גניבת צמיד מהחנות Fuego Verde.

אחרי שמור וצ'רלטון (שעכשיו נוקה מהחשדות) תושאלו בפעם הראשונה, כמה ימים לפני כן, ראשי המשלחת האנגלית הצליחו לשכנע את העיתונאים הבריטים לא לפרסם את הסיפור. אבל עכשיו, כשקפטן הנבחרת נעצר, כבר אי אפשר היה להסתיר את הסקנדל. מור היה כדורגלן מפורסם ומוערך בכל העולם והחדשות התפשטו במהירות כמעט לכל פינה בגלובוס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בובי מור בבית המלון בבוגוטה, 1970. AP
כשקפטן אלופת העולם נעצר, כבר אי אפשר היה להסתיר את זה. מור והחוקרים בבוגוטה/AP

אנשי המשלחת האנגלית החליטו שהנבחרת תמריא למקסיקו כמתוכנן, בעוד שניים מראשיה יישארו בקולומביה עם מור. בבית כולם הוכו בהלם, אף אחד לא האמין שהבלם אשם. מור לא היה עוד כדורגלן. הוא היה מודל לחיקוי ונחשב לאחד מהג'נטלמנים המובחרים בעולם הכדורגל. הוא החזיק בתואר OBE (מסדר האימפריה הבריטית), השתתף בפרסומות, הוא היה אדם נערץ ולא רק בגלל היכולת שלו על כר הדשא.

בעוד כמה ימים אלופת העולם הייתה אמורה לפגוש את רומניה במשחק הראשון של שתיהן במונדיאל והמאמן ראמזי היה מודאג. אחרי הכול, מור היה האיש עליו הוא אמר שנים לאחר מכן ש"בלעדיו אנגליה לעולם לא הייתה זוכה במונדיאל". האוהדים הבינו שחלק מעתיד נבחרת שלושת האריות מוצב בידיים של משטרת ומערכת המשפט בקולומביה, והמאמן שרתח מזעם אמר לפני ההמראה למקסיקו ש"זו האשמה אבסורדית. אם בובי היה רוצה, הוא היה יכול לקנות את כל בית המלון".

בינתיים בממלכה, ראש ממשלת בריטניה, הרולד ווילסון, הריח רווח פוליטי בזמן שנת בחירות והקים קול גדול במטרה לקצר הליכים וללחוץ על הרשויות בקולומביה לזרז את הטיפול בפרשה. הודות לדיפלומטיה, מור נשלח למעצר בית בדירה שהייתה שייכת ליו"ר ההתאחדות לכדורגל המקומית, אלפונסו סניור, ולא בילה בתא עם סורג ובריח.

שר החוץ של קולומביה, ד"ר אלפונסו לופס מיכלסן, עמד בקשר ישיר עם בכירים בממשל הבריטי. גם השגריר הבריטי בבוגוטה הקדיש את כל זמנו ומרצו לטיפול בנושא. מול שגרירות קולומביה בלונדון, נרשמו כמה מחאות של תושבים מקומיים שהיו משוכנעים שמור זכאי. אלו היו ימים של מתח, הפרשה הסעירה את עולם הכדורגל באנגליה ומחוצה לה. אלף ראמזי הגדיר אותה כ"חוויה הגרועה ביותר שעברתי בכדורגל".

מאמן נבחרת אנגליה לשעבר, אלף ראמזי. GettyImages
הגדיר את הפרשה כ"חוויה הכי גרועה שעברתי בכדורגל". אלף ראמזי/GettyImages

משטרת קולומביה לא התכוונה להסתנוור מהזרקורים שהופנו לכיוונה. המעצר של מור הגיע בגלל שעד חדש, אלברו סוארס שמו, סיפר לאנשים המדים שהוא ראה את מור משלשל משהו לכיס שלו. אלא שהחוקרים היו יותר מיומנים ממנו ומהמוכרת שהתלוננה מלכתחילה, קלרה פאדייה. עד מהרה התגלו סתירות בין העדויות שלהם ובין העדויות שהם עצמם נתנו.

סוארס טען שמור הכניס דבר מה לכיס, אבל כשהאנגלי היה בחנות, הוא לבש אימונית שלא היו בה כיסים. הצמיד הנעלם היה מונח בתוך תיבת זכוכית עם חורים, אבל כשהחוקרים מדדו את היקף כף היד של הבלם האנגלי, הם גילו שהיא רחבה מדי ושהוא לא היה יכול להכניס את ידו לאותה תיבה. במסמכים שנחשפו למעלה מ-30 שנים לאחר מכן, התגלה שאחרי שמפקד המשטרה בבוגוטה קיבל לידיו את כל חומרי החקירה, הוא הגיע למסקנה שסוארס קיבל כסף ממנהל החנות כדי להעיד נגד הכדורגלן.

התמונה, לפחות בכל הנוגע לבובי מור, התבהרה בתוך זמן קצר: הוא לא גנב את הצמיד. המונדיאל התקרב, אלופת העולם התכוננה למשחק הראשון שלה במקסיקו, והקפטן שלה היה עצור באשמת שווא של גניבת תכשיט מחנות בבית מלון. בקולומביה, שם הרשויות הבינו מהר מאוד שמור לא אשם, חששו מהדרדרות לתקרית דיפלומטית וארבעה ימים אחרי המעצר המתוקשר, ב-28 במאי, השופט שטיפל בתיק שיחרר את הבלם. הוא התבקש להתייצב בשגרירות קולומביה באנגליה אם אנשיה ירצו להעלות בפניו שאלות נוספות.

"אני חייב להודות שזו הפעם הראשונה בה אני נהנה לטוס", הוא אמר לעיתונאים בזמן שעשה את דרכו מקולומביה למקסיקו, כדי להצטרף לחבריו, "אני מקווה לשכוח מזה כמה שיותר מהר כדי להיות מרוכז רק במונדיאל". במסיבת העיתונאים הראשונה אחרי המעצר שלו, מור ישב ליד המאמן אלף ראמזי. מספרים שמולו התייצבו מאות אנשי תקשורת ושהוא ענה על כך אחת מהשאלות שהופנו אליו בסבלנות ובקור הרוח שכל כך אפיינו אותו על הדשא.

אנגליה שובצה לבית שכלל גם את ברזיל, רומניה וצ'כוסלובקיה. היא גברה על שתי היריבות האירופאיות 0:1 ונכנעה לסלסאו בתוצאה זהה (במשחק בו שפט אברהם קליין הישראלי). חרף ההפסד ליריבה הדרום אמריקאית, מור הציג יכולת מזהירה ובין היתר סיפק את מה שמכונה באנגליה "התיקול המושלם", או "התיקול הגדול בהיסטוריה" – חילוץ כדור מז'אירזיניו, שהפך לאייקון. ברבע הגמר המסע נגמר. הפסד 3:2 למערב גרמניה בשחזור הגמר מלפני ארבע שנים, שלח את נבחרת שלושת האריות ואת הקפטן שלה הביתה.

"התיקול המושלם", מור עוצר את ז'אירזיניו:

בנובמבר 1972 בית המשפט בקולומביה הורה למשטרה לסגור את תיק גניבת הצמיד בגלל מחסור בראיות חדשות, אבל כשנה לאחר מכן החקירה נפתחה מחדש. רק ב-1975 התיק נסגר סופית. העד השקרן סוארס הועמד לדין בעצמו וכבר לא היה חיוני לחקירה. המוכרת קלרה פאדייה, שבשלב מסוים החוקרים חשדו במעורבות שלה בגניבה, ניצלה את סגירת התיק ב-1972 כדי לעזוב לארה"ב.

הצמיד לא נמצא מעולם וההיעלמות שלו לא פוענחה. עד היום זו נחשבת באנגליה לאחת מפרשות הקונספירציה הגדולות בתולדות הכדורגל. למה מור הואשם? יש הרבה פרשנויות; ניסיון לא מוצלח לסחוט מהמשלחת האנגלית כסף, כדי לפגוע באלופת העולם לקראת המונדיאל, בגלל מעורבות כלשהי של המאפיה המקומית. אלו הן כמה מההשערות שהועלו לאורך השנים.

אפשרות נוספת שעלתה הייתה שאחד מהכדורגלנים הצעירים בנבחרת גנב את הצמיד כחלק ממתיחה מאוד לא מוצלחת, ושמור – כקפטן הנבחרת – נזעק לגונן עליו ומשך את האש לכיוון עצמו. הבלם סיפר כך לחברו הטוב, העיתונאי ג'ף פאוול שכתב את הביוגרפיה שלו, אבל השביע אותו לא לספר יותר פרטים לעולם. לפיכך גם זו – כמו ההשערות האחרות – רק תיאוריה אחת מיני רבות על מה שקרה ב-18 במאי 1970 בבית המלון טקנדמה בבוגוטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully