וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט פיסטוריוס: ”הנאשם לא יכול להימצא אשם ברצח”

אוסקר פיסטוריוס לא יורשע ברצח בת זוגו ריבה סטינקאמפ, אך צפוי להיות מואשם בהריגה או בגרימת מוות ברשלנות. השופטת הקריאה את פסק הדין במשפט שמסעיר את דרום אפריקה ואת עולם הספורט, המשך ההכרעה בשישי

19 חודשים לאחר שירה למוות בבת הזוג שלו ריבה סטינקאמפ בביתם, יגלה מחר (שישי ) אוסקר פיסטוריוס את גזר דינו בבית המשפט בפרטוריה, בסיומו של אחד המשפטים המדוברים ביותר בעולם הספורט אי פעם. פיסטוריוס, אצן הפרוטזות המפורסם שהתחרה באולימפיאדת לונדון 2012 במסגרת התחרות הרגילה (ולא המשחקים הפראלימפיים), ניצב בפני 25 שנות מאסר או אפילו מאסר עולם, אך על פי ההתפתחויות העדכניות היום הוא לא יורשע ברצח, ועם זאת השופטת ת'וקוזילה מאסיפה צפויה להרשיעו בהריגה או בגרימת מוות ברשלנות. כזכור, פיסטוריוס לא הכחיש שירה בסטינקאמפ, אלא טען להגנתו כי חשב שמדובר בפורץ. המשך הקראת הכרעת הדין תתבצע בשישי.

הבוקר צבאו מאות עיתונאים על מדרגות בית המשפט ברגע בו נכנס פיסטוריוס לאולם, ואחרי שעות ארוכות בהן הקריאה השופטת מאסיפה את פסק הדין שלה, היא הכריזה: "המדינה לא הוכיחה מעל ספק סביר שהנאשם אשם ברצח בכוונה תחילה". בשלב זה עדיין לא פסלה מאסיפה את האפשרות שהוא יורשע ברצח מדרגה שנייה או שלישית, אבל בהמשך דבריה פסקה: "הנאשם לא יכול להימצא אשם ברצח בהתאם לראיות שנאספו". עם זאת, מאסיפה הבהירה שפיסטוריוס, שבכה ארוכות בבית המשפט לאורך הבוקר כולו, פעל בניגוד לחוק כשירה לעבר מי שחשב שפרץ לביתו, ובשעות הקרובות תמשיך להקריא את פסק הדין.

אוסקר פיסטוריוס בוכה בדיון ההכרעה במשפטו. AP
לא עצר את הדמעות. פיסטוריוס/AP

בהכרעת הדין אמרה השופטת: "לא היו עדי ראייה. למרות זאת, לא היו חסרים עדים שהופיעו בפני בית המשפט. חלק מהם סיפקו עדות לגבי מה שהם שמעו או מה שהם חשבו שהם שמעו בזמן המקרה. במהלך המשפט התברר כי חלק מהקולות שהעדים פירשו כיריות לא היו למעשה יריות, אלא קולות של מחבט קריקט שפוגע בדלת השירותים". למרות זאת השופטת קבעה כי הקולות שנשמעו היו של יריות, למרות שחלק מהעדים פירשו זאת אחרת. עוד ציינה השופטת כי היא מאמינה שרוב העדים לא פירשו את העובדות נכון. "זה לא יהיה חכם להסתמך על ראיות כלשהן של העדים, כולל ראיות שנאספו על ידי ההגנה, ללא בדיקה של כל אחת מהראיות מבחינה אובייקטיבית. אנשים עלולים לטעות וזכרונם משתנה ככל שעובר הזמן".

התביעה עשתה שימוש בהודעות וואטסאפ בין הזוג כדי לטעון שהיחסים ביניהם עלו על שרטון, אך השופטת קבעה שהיחסים היו דינמיים. "בית המשפט נמנע מלהסיק מסקנות בעניין הזה". כמו כן, השופטת התייחסה לנושא לקיחת הטלפון הנייד של סטינקאמפ לשירותים, והבהירה כי זה לא מעיד בהכרח כי היא חשה בסכנה, אלא הסיבה הייתה שהאור בשירותים לא פעל".

ת'וקוזילה מאסיפה השופטת במשפטו של אוסקר פיסטוריוס. AP
פסק דין דרמטי. השופטת ת'וקוזילה מאסיפה/AP
ת'וקוזילה מאסיפה השופטת במשפטו של אוסקר פיסטוריוס. AP
צפה בכאב. אביה של ריבה סטינקאמפ בדיון/AP

תחילתה של הפרשה בשעות הבוקר של ה-14 בפברואר 2013, אז נשמעו יריות בביתו של פיסטוריוס, כאשר אצן הפרוטזות ירה למוות בבת הזוג שלו, הדוגמנית ריבה סטינקאמפ. הוא נעצר והודה כי הוא זה שירה בסטינקאמפ, אולם טען כי עשה זאת בטעות, לאחר שחשד שמדובר בפורץ שחדר אל הבית. הוא הוכנס למעצר ויממה לאחר הירי, הואשם על ידי בית המשפט בפרטוריה ברצח.

מאותו רגע החל הליך ממושך, כאשר תחילה התקיים שימוע על שחרורו של פיסטוריוס בערבות. במהלך השימוע, גם ההגנה וגם התביעה קבעו כי פיסטוריוס ירה ארבעה כדורים לכיוון חדר השירותים שסמוך למיטתו. שלושה מתוך אותם כדורים פגעו בסטינקאמפ והרגו אותה. התובע טען כי פיסטוריוס קם מהמיטה, שם את רגלי הפרוטזות שלו והתקרב לחדר השירותים על מנת לירות בסטינקאמפ דרך הדלת ולהרוג אותה. ההגנה מצדה, טענה כי פיסטוריוס חשב שסטינקאמפ בכלל לצדו במיטה ולכן הניח כי מישהו אחר נמצא בחדר השירותים.

ביוני 2013, לאחר ששוחרר בערבות של 113 אלף דולר, הוא חזר להתאמן וסוכנו סיפר כי מדובר ברגע "מתוק, אך גם מאוד מריר עבורו". פיסטוריוס עצמו הרבה לפרוץ בבכי ולהדגיש עד כמה הוא אומלל מכל שאירע, במהלך הביקורים שלו בבית המשפט.

בסופו של דבר המשפט החל בשלישי במרץ השנה בבית המשפט העליון של פרטוריה, דרום אפריקה. מלבד ההאשמה ברצח, פיסטוריוס הואשם גם בהחזקה לא חוקית של תחמושת ובשתי האשמות של ירי באקדח באזור ציבורי. לאורך ארבעת החודשים הבאים שני הצדדים הציגו את טענותיהם, עד שבשמיני ביולי ההגנה סיימה את דבריה. המשפט ננעל עם דברי הסיכום של שני הצדדים בתחילת אוגוסט, כאשר התובע מאשים את פיסטוריוס ב"כדור שלג של שקרים". המשפט כולו סוקר בהרחבה על ידי כל רשתות התקשורת המובילות בעולם.

אוסקר פיסטוריוס בוכה בדיון ההכרעה במשפטו. AP
התקשה להאמין. אוסקר פיסטוריוס/AP
כותרות העיתונים בפרטוריה לקראת יום ההכרעה במשפטו של אוסקר פיסטוריוס. GettyImages
כותרות העיתונים בפרטוריה הבוקר/GettyImages
אוסקר פיסטוריוס מגיע לבית המשפט. GettyImages
פיסטוריוס הבוקר/GettyImages
אחיו של אוסקר פיסטוריוס. AP
אחיו שנפצע לאחרונה הגיע בכיסא גלגלים/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully