וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזיקים אותו קצר: על חתימת אלכס מאריץ' במכבי תל אביב

4.9.2014 / 13:50

ברוסיה פקפקו, בקובאן היססו ואפילו במכבי תל אביב, שחיזרה אחריו בכל קיץ, הביאו אותו רק בתור פשרה. למרות נתונים פיסיים יוצאי דופן ועונה אחת שאף אחד לא שוכח, אלכס מאריץ' מתקשה בשנים האחרונות לממש את הפוטנציאל הגדול שטמון בו. אז למה שדווקא ביד אליהו הוא יפרח?

קובי אליהו

"דני פדרמן רצה להחתים אותי במהלך עונת 2011/12, עוד כשהייתי תחת חוזה בפנאתינייקוס, ולא הסכמתי. הוא הציע סכום מסוים. 'אני צריך להתרכז בכדורסל, בוא נדבר אחרי הפלייאוף', אמרתי לו. רציתי שהוא קצת יתרחק ממני, אבל דני רצה לחתום איתי במקום. הוא אפילו לא פנה לסוכן שלי, אלא ניסה לדבר איתי ישירות. ידעתי שאסור לי, כשחקן תחת חוזה, לדבר איתו. פנאתינייקוס? הם לא ידעו כלום, הייתי צריך להסתיר מהם הכל. הייתי חותם במכבי בקיץ אם דני פשוט היה מכבד אז את ההחלטה שלי וחוזר לדבר איתי בסיום העונה, כמו שצריך. הוא רק היה צריך להגיד: 'אלכס, אני מחכה לך עד סיום העונה', והייתי מגיע. אבל הוא המשיך להפעיל לחץ גם אחרי הפיינל פור, במהלך הפלייאוף ביוון. החלטתי שאם ככה הוא מתנהג, אם הוא לא מכבד אותי, אני לא הולך לשם. במהלך האולימפיאדה חתמתי בקובאן".

(אלכס מאריץ', דצמבר 2013)

***

סגירת מעגל. אין מילה אחרת להגדיר את החתמת אלכס מאריץ' במכבי תל אביב. זו סגירת מעגל עבור כל הנוגעים בדבר – הקבוצה, השחקן עצמו וכן, גם עבור דני פדרמן. בראיון המדובר לוואלה! ספורט, רק לפני פחות מחצי שנה, המחיש מאריץ' את הסלידה מהצהובים, סלידה שהתפתחה בעקבות שנים על גבי שנים של פלירטוט הדדי, שמעולם לא הבשיל לכדי עסקה.

נזכרים בציטוטים הללו, בוחנים אותם אל מול המילים היפות והמפויסות ששחרר מאריץ' עם נחיתתו בישראל הלילה, ומבינים שיש כאן סיטואציה של פשרה מכל הצדדים. במכבי תל אביב טענו בזמנו שמאריץ' כבר היה כפסע מחתימה בקבוצה וחזר בו מהסיכום ברגע האחרון. כעת, בצוק העיתים, כשמצבו של סופוקליס שחורציאניטיס בכי רע וצו השעה הוא להחתים מחליף ראוי, הם מוכנים למחול על כבודם ולשים את משקעי העבר בצד, כפי שעשו במקרה ג'רמי פארגו.

מאריץ' גם הוא היה מצוי בסיטואציה קשה. בשנים עברו דחה את מכבי תל אביב פעם אחר פעם לטובת חוזים של מיליוני דולרים ואילו הקיץ, אחרי עונה חלשה ומאכזב בקובאן, כל אותן הצעות התפוגגו ונותרו רק שאריות (באנוויט הטורקית הייתה היחידה שהגישה הצעה קונקרטית). לא פלא שמאריץ' נחפז להסכים להצעה ממכבי תל אביב, על אף התנאים המשונים שהוצעו לו והאפשרות שבעוד שלושה חודשים מהיום ייאלץ להסתלק. אם בעבר מאריץ' היה שומר את מכבי תל אביב על אש קטנה ומורח את המו"מ איתה על פני חודשים ארוכים, הפעם הוא עט על ההצעה כמוצא שלל רב, וסגר תוך פחות מ-48 שעות. ובמילים אחרות: תחושות של בהילות ופאניקה, ולא רק של מכבי תל אביב, הם אלה שסוף סוף גרמו לזה לקרות.

מחליף לסופו: אלכס מאריץ' חתם במכבי תל אביב עד דצמבר

מאריץ' כבר נחת בישראל והסביר מדוע הסכים לחוזה קצר

במכבי תל אביב משוכנעים: "התקרית עם פניני לא תשפיע"

אלכס מאריץ' עם ניקולה וויצ'יץ', מכבי תל אביב בכדורסל. קובי אליהו
פעם הוא משך את המו"מ עם מכבי תל אביב, היום הוא עט על ההצעה. מאריץ'/קובי אליהו

***

כולם מסביב אומרים שמדובר בחתונה מאוחרת. שהשידוך בין מאריץ' למכבי תל אביב היה הופך למשתלם אילו היה מתממש לפני שנתיים-שלוש. מכבי תל אביב שמה עין על מאריץ' עוד מאז שבעונת 2009/10 הוא, יחד עם בו מקאלב, טאטאו את הצהובים מההצלבה ורשמו העפלה סנסציונית לפיינל פור. מאז הסנטר גדול המימדים רק הלך ודעך, אך העניין מצד הצהובים דווקא הלך וגבר. רק עכשיו, כשלפתע מאריץ' עמד על המדף במחיר מבצע, זה התאפשר. ועכשיו, לטענת רבים, זה מאוחר מדי.

"מאריץ' שחקן כמעט גמור, הייתה לו עונה איומה ונוראה. לרגע לא חשבנו להחתים אותו אצלנו", אומר גורם בכיר בקאזאן הרוסית, שעל פי דיווחים הייתה מבין המתעניינות במאריץ' במהלך הקיץ. "הדיווחים הללו היו המצאות של התקשורת. מאריץ' נראה חלש בעונה האחרונה בקובאן. הוא כבר לא כל כך צעיר. לא הייתה לנו שום סיבה לחשוב שדווקא עכשיו הוא הולך לפרוץ מחדש. לדעתי, גם מכבי תל אביב לא מאמינה בזה. היא הייתה צריכה להחתים בזריזות מחליף לשחורציאניטיס, אז מאריץ' הגיע. הוא רק יסתום שם חורים".

לקאזאן, כמו לכל הקבוצות שמשלמות כסף גדול באירופה ופסחו על מאריץ' הקיץ, היו סיבות טובות לפקפק ביכולתו. סימני השאלה שמרחפים מעל ההחתמה הזו ברורים. העונה האחרונה של מאריץ' בקובאן הייתה חלשה (17 דקות, 6.1 נקודות, 3.6 ריבאונדים בממוצע יורוליג; 15 דקות, 6.7 נקודות, 4 ריבאונדים בליגה המזרח אירופית). למעשה, מאז פרץ בבום גדול עם פרטיזן, מאריץ' לא מרשים ומתקשה להשתלב בקבוצות גדולות ובעלות שאיפות באירופה. תיאורטית, גילו אידיאלי (באוקטובר ימלאו לו 30), אולם כושרו רחוק מלהוכיח זאת. נהוג לומר כי סנטרים מסוגו הופכים לבשלים רק לקראת סוף הקריירה, אך כפי הנראה, לשיאו מאריץ' הגיע בגיל 26. מאז הוא נמצא בירידה תלולה.

דמיטרי טרנופול, המנהל המקצועי של קובאן, מנסה להגן על מי שהיה שחקנו עד לא מכבר, אך כששואלים על כושרו, בקולו אפשר לחוש בהיסוס מקרסנודאר ועד תל אביב. "אני מאוד מקווה ששיאו לא מאחוריו. הלוואי שבמכבי תל אביב הוא יחזור להיות אלכס מאריץ' של פרטיזן בלגרד. הלוואי", הוא אומר בחשש.

אלכס מאריץ' שחקן לוקומוטיב קובאן (משמאל) זורק מעל טיבור פלייס שחקן קוצ'ה ויטוריה. GettyImages
סיבות טובות לפקפק בו. מאריץ'/GettyImages

***

טרנופול מנסה לבאר את סוגיית אלכס מאריץ' דרך שתי העונות בקובאן. במשך שנתיים טרנופול ראה את מאריץ' מקרוב, ולהלן רשמיו: "אלכס עדיין שחקן מצוין. אין כמעט סנטרים כאלה באירופה – הוא גבוה, חזק ומשחק כמו הגבוהים של פעם. הוא הגיע אלינו כדי להיות שחקן מוביל. העונה הראשונה שלו כאן הייתה נהדרת. הוא נתן לנו בדיוק מה שציפינו ממנו, ויצר שילוב מעולה עם ריצ'רד הנדריקס, שחילק איתו את הדקות בעמדה 5. בעונה הזו זכינו ביורוקאפ ואלכס היה אחד המצטיינים. רק בעונה האחרונה הוא התקשה, בעיקר כי שינינו את צורת המשחק שלנו והסגנון החדש לא התאים לו. הוא קיבל פחות דקות ולא יכול היה להביא את האיכויות שלו לידי ביטוי במצב הזה. זו גם הסיבה שאפשרנו לו לעזוב לפני כמה שבועות. מגיע לו לשחק הרבה יותר דקות בקבוצה גדולה באירופה. העונה הראשונה שלו אצלנו מוכיחה שהוא עדיין מסוגל לעשות את זה בהצלחה רבה".

כשטרנופול מסביר על שינוי הקונספציה שנגס במעמד של מאריץ' בקובאן, הוא מתכוון בעיקר לשחקן אחד שנחשב "אשם" – ניק קלאת'ס, שעזב את הקבוצה לאחר עונה אחת ל-NBA, הותיר את קובאן ללא רכז טבעי ואת מאריץ' ללא שחקן שיידע להפעיל אותו כראוי מתחת לסלים. עזיבתו של קלאת'ס, שנחשב לחברו הטוב של מאריץ' עוד מימי פנאתינייקוס בהם שיתפו פעולה, סימנו עבור הסנטר משבר מקצועי ולא פחות מכך גם משבר חברתי.

"הכימיה שלו עם שאר השחקנים לא הייתה טובה. הוא נראה מתוסכל וכעוס במהלך העונה האחרונה", מספר עיתונאי 'ספורט אקספרס' ולדימיר ספיבק. "הוא לא אהב את התפקיד החדש שלו בקבוצה, כשחקן משני שעולה מהספסל וכמעט לא מקבל כדורים בהתקפה. הוא לא חיבב את שאר חבריו בחדר ההלבשה. עונה קודם לכן הוא הצהיר שהוא רוצה לשחק עבור ייבגני פאשוטין (מאמן קובאן, י.א) עד סוף הקריירה, אבל נראה שהכל השתנה עם העזיבה של קלאת'ס. מאז, הקריירה של מאריץ' בקובאן החלה לדעוך, והיה ברור שהוא לא ימשיך".

דרק בראון ניק קלאת'ס לוקומוטיב קובאן עם גביע היורוקאפ. Rodolfo Molina, GettyImages
מאז קלאת'ס/GettyImages, Rodolfo Molina

***

מוקדם לנתח את מכבי תל אביב מודל 2014/15, כל שכן את מקומו של אלכס מאריץ' בתוכה. סביר להניח שגיא גודס ופיני גרשון בעצמם עוד לא הגיעו למסקנות חותכות באשר לאופי תפקידו של מאריץ' ולמספר הדקות שיקבל. למרות זאת, ניתן לצאת מנקודת הנחה שביד אליהו יווצרו לו תנאים טובים יותר להצליח מאשר בקובאן. על כל פנים, שיטת המשחק תיטיב איתו. בעוד הרוסים מיעטו להשתמש בו או בסנטרים בכלל כשחקני מטרה, הצהובים מורגלים בכך היטב בזכות סופוקליס שחורציאניטיס. גודס מכיר בחשיבות של סנטרים סקוררים כמו שחורציאניטיס ומאריץ'.

עכשיו רק נותר לגלות מי יעלה בגורלו של היווני, שעושה סימנים של משבר גדול. אם השיקום יושלם כמצופה תוך זמן קצר יחסית, מאריץ' יידחק לקצה הספסל ועשוי שוב להיות מתוסכל ממעמדו, ממש כמו בקובאן או קודם לכן בפנאתינייקוס. אם המשבר יימשך עמוק אל תוך העונה, הוא יקבל הזדמנות חד-פעמית להחיות את הקריירה המדשדשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully