וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיני גרשון כמשל: הזעזועים המפתיעים בתולדות מכבי תל אביב

מקליין ועד בלאט, מקצורין ועד שלף, במכבי תל אביב התקבלו לאורך השנים לא מעט החלטות ניהוליות הרפתקניות ושנויות במחלוקת. על רקע הקאמבק המפתיע של פיני גרשון, חזרנו לכמה מהן וניסינו לבדוק – האם זה מתכון לכישלון או להצלחה?

גיא גודס חותם על חוזה כמאמן מכבי תל אביב. מכבי תל אביב, אתר רשמי
נכנס לפינה חשוכה בהיסטוריה. גודס/אתר רשמי, מכבי תל אביב

עבור רבים, ההודעה על מינויו של פיני גרשון לעוזרו של גיא גודס הייתה הפתעה מוחלטת. מדובר במהלך תקדימי שלא נוסה מעולם לפני כן במסדרונות מכבי תל אביב, החלטה שהרימה גבות והעלתה תהיות מחודשות באשר למעמדו של גיא גודס, שקודם רק לאחרונה לעמדת המאמן הראשי בעקבות עזיבתו של דיוויד בלאט. יחד עם זאת, כשבוחנים את ההיסטוריה, מוצאים כמה וכמה מקרים בהם הנהלת מכבי תל אביב החליטה על צעדים הרפתקניים ושנויים במחלוקת במישור הניהולי ובצוות המאמנים, צעדים שבחלק מהמקרים ערערו על המבנה וההיררכיה המסורתיים שנהוגים בקבוצה. קיבצנו עבורכם את המרכזיים שבהם, וכדי לנסות לנבא את גורל העונה הקרובה, אף ניסינו לבחון את התוצאות שבאו לאחר מכן.

רלף קליין. ברני ארדוב, ברני ארדוב
הוא וקצורין הצליחו ליצור הרמוניה. רלף קליין/ברני ארדוב, ברני ארדוב

מינויו של רלף קליין למנהל מקצועי מעל מולי קצורין - עונת 1993/94

אחרי איבוד האליפות לגליל עליון, בעונה שהייתה ועודנה אחת העונות השחורות בהיסטוריה של מכבי תל אביב, החליטו ביד אליהו על קונספט חדש שטרם נוסה: מאמן ראשי ומנהל מקצועי שישמש מאמן עליו. מולי קצורין הופקד על הקווים ולא ידע שכעבור זמן מה, רלף קליין יגיע כמשיח וישמש אוטוריטה מקצועית מעליו. המאמן האגדי, שבשנים שקדמו לכך רעה בשדות זרים ואימן את הפועל תל אביב, אמור היה להחזיר את הצהובים לימים הגדולים. מכבי תל אביב אכן חזרה לגדולה, לפחות בכל הקשור לזירה המקומית, בה גרפה דאבל, אחרי ניצחונות בגמר על היריבה השנואה הפועל תל אביב. דווקא באירופה הצהובים נחלו כישלון והודחו כבר בשמינית גמר גביע קוראץ' על ידי פאניוניוס היוונית. שני הקודקודים בראש הצוות המקצועי של מכבי תל אביב שמרו על הרמוניה ושרדו יחד שתי עונות מלאות, והצליחו להשיב את כושר ההרתעה של האלופה הנצחית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט מקבל את תואר מאמן החודש ממנהל הפועל חולון פיני גרשון. קובי אליהו
בלאט מחל על כבודו בשביל גרשון. הפעם זה עבד/קובי אליהו

מינויו של פיני גרשון והורדתו של בלאט לעמדת עוזר המאמן - עונת 2003-04

מכבי תל אביב עמדה בפני אתגר לאומי, והחלה בגיוס כללי. הפיינל פור בתל אביב עמד בפתח, ואיתם גם החלומות על הנפת גביע אירופה לעיני רבבת צופים ביד אליהו. על מנת להגשים את החלום, מכבי תל אביב שוב הוכיחה כי היא מוכנה לשבור את הכלים. דיוויד בלאט, ששימש מאמן ראשי במשך שתי עונות ואף הוביל את הקבוצה לפיינל פור אירופי בעונה שלפני כן, הורד לדרגת עוזר מאמנו של המשיח התורן, פיני גרשון. את ההמשך כולם זוכרים: רגע לפני שהחלום התנפץ ומכבי תל אביב הודחה כבר בטופ 16, הגיע דרק שארפ ונעץ שלשה שעוד תגדיר מחדש את ההיסטוריה. הצהובים דהרו עם המומנטום אל תוך הפיינל פור, פיני גרשון חגג אליפות אירופה שנייה, ואפילו בלאט היה יכול להיות מרוצה.

עודד קטש מאמן מכבי תל אביב עם צביקה שרף. ברני ארדוב
השידוך שהסתיים בפיצוץ. קטש ושרף/ברני ארדוב

מינויו של צביקה שרף למנהל מקצועי מעל עודד קטש - עונת 2007/08

מאז עזב את מכבי תל אביב כשחקן ופרש לאחר מכן בעקבות פציעות, אוהדי מכבי תל אביב חיכו לשובו של עודד קטש. "הנסיך" של יד אליהו קיבל את המפתחות בגיל צעיר במיוחד בקול תרועה רמה, אך זמן קצר לאחר מכן קיבל מעליו את שרף הוותיק, שאמור היה להקל על התאקלמותו של המאמן הרוקי. זמן קצר לאחר מכן, לאחר תוצאות דלות ותבוסות בליגת העל, קטש פוטר ושרף ירש אותו. לא עבר זמן רב עד שקטש הוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה, ובראיון שהעניק לערוץ 10 תיאר את הקשיים שחווה במסגרת עבודתו תחת שרף. "צביקה היה הכל חוץ מפקיד, הוא בחר את השחקנים, היה בכל האימונים. הבן אדם שכב עלי. לא יכולתי לעבוד ככה", צוטט. הפעם, בניגוד לתקדים קליין-קצורין, הרעיון של מכבי תל אביב התפוץ. לה בפרצוף.

אפי בירנבוים מאמן מכבי תל אביב עם טל בורשטיין. יותם רונן
לא קיבל הזדמנות אמיתית. בירנבוים/יותם רונן

הפיטורים המוקדמים של אפי בירנבוים - עונת 2008/09

קיץ 2008 היה רחוק מלעבור בשקט במסדרונות יד אליהו. צביקה שרף, שירש את עודד קטש במהלך העונה שקדמה והוביל את הקבוצה לגמר היורוליג, שילם במשרתו על איבוד האליפות בישראל להפועל חולון. במקומו הובאה פיגורה מפתיעה: אפי בירנבוים, מי שבמשך שנים נחשב למבקר חריף של המדיניות הצהובה. הצהובים אולי קיוו שהאישיות החזקה של בירנבוים תשרוד את הקשיים וחבלי הלידה, אך עד מהרה מעמדו נחלש ותש כוחו. אחרי תבוסה להפועל ירושלים במלחה, חודשים ספורים לאחר תחילת העונה, בירנבוים פוטר ופיני גרשון שוב נקרא לדגל. צלחת האליפות חזרה למקומה הטבעי במשרדי ברחוב הירקון, אך עונת היורוליג הסתיימה כבר בטופ 16 וחמור מכך - גביע המדינה שוב הלך לאיבוד.

גור שלף מנהל מכבי תל אביב. ברני ארדוב
נפגע עמוקות. גור שלף/ברני ארדוב

מינויו של ניקולה וויצ'יץ' למנהל במקום גור שלף - עונת 2013/14

קיץ 2013 הביא עמו זעזוע מפתיע בצמרת הניהולית של האימפריה הצהובה: פחות מיממה לאחר איבוד האליפות למכבי חיפה, גור שלף, ששימש כמנהל משנת 2008, פוטר מתפקידו והתבשר על כך מכלי התקשורת בהפתעה גמורה. הזעזוע הפך מוחשי יותר כאשר ניקולה וויצ'יץ', חברו לקבוצה לשעבר, היה זה שהחליף אותו. בימים שלאחר מכן מכבי תל אביב הודיעה כי "היא מצרה על הפגיעה בשלף", אך המנהל לשעבר לא שכח ובראיון לוואלה! ספורט סיפר כי "הייתי הכי קרוב לדיוויד לאט וזה משהו שהפריע להנהלה של מכבי תל אביב". שלף חשף טפח מהמתרחש בין כותלי יד אליהו ועל היחסים העכורים בין בלאט להנהלה, אך עידן וויצ'יץ' דווקא בישר טובות למכבי תל אביב. עם האיש החדש בעמדת המנהל, מכבי תל אביב הניפה את גביע אירופה למרות היותה אנדרדוג מובהק. וויצ'יץ', אגב, קצר לא מעט מהדיבידנדים.

גיא גודס מאמן הפועל ירושלים מאחורי פיני גרשון מאמן מכבי תל אביב. יותם רונן
חובת ההוכחה על הנהלת מכבי תל אביב. גודס וגרשון/יותם רונן

מינויו של פיני גרשון לעוזרו של גיא גודס - עונת 2014/15

לכאורה, מדובר בשילוב ההזוי ביותר שניתן להעלות על הדעת. הכיצד פיני גרשון, המאמן המעוטר בתולדות מכבי תל אביב, ישמש כינור שני לגודס הטירון? האם יעלה על הדעת ששילוב שכזה יצליח לשרוד במשך עונה שלמה? על פניו, מסתמן שאפילו בהשוואה להחלטות המוזכרות למעלה, זו עולה על כולן. אם אכן המהלך יהפוך לרשמי, תהיה זו שעת המבחן הגדולה של הנהלת מכבי תל אביב. אם שילוב שמופרך שכזה יניב פירות, כולנו נאכל את הכובע. עד אז, נספור את הימים לפיצוץ.

דני פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. נמרוד סונדרס
שעת מבחן. דני פדרמן/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully