וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבוקש מספר 1: על ולדימיר סטויקוביץ', השוער של מכבי חיפה

10.6.2014 / 9:54

אוהדי הכוכב האדום פוצצו משחק עם איטליה בגללו, קראו לו בשם הקוד לבוגד "מוסטפא" ואיימו על חייו. אלכסנדר סטנוייביץ' הביא למכבי חיפה את השוער שלו בפרטיזן ולדימיר סטויקוביץ', שעם סיפור חיים מטורף יכול להפוך לדבר הבא בישראל אבל גם לפרובוקטור הכי גדול שהיה כאן

קובי אליהו

בווידאו: יניב קטן נוחת בישראל

"כמה צריך לשלם לך כדי שתעבור לפרטיזן?". זו היתה שאלה מכשילה למדי. ולדימיר סטויקוביץ', השוער הצעיר והמצליח של הכוכב האדום בלגראד, ישב על הבמה בתוכנית אירוח פופולרית בטלוויזיה ולא היסס לרגע: "בשום אופן, אפילו לא תמורת 100 מיליון יורו. ככה זה כשאתה שונא משהו באמת. אם הדם שלך אדום לבן, אתה לא יכול לשחק בפרטיזן".

שוער נבחרת סרביה ולדימיר סטויקוביץ'. Eurofootball, GettyImages
אמר שלא יעבור לפרטיזן תמורת 100 מיליון יורו ועבר תמורת הרבה פחות. סטויקוביץ'/GettyImages, Eurofootball

היה זה בשלהי 2005, כאשר ואלטר זנגה, השוער האגדי של אינטר לשעבר, עמד על הקווים של הכוכב האדום. הוא זיהה את הפוטנציאל של סטויקוביץ', טיפח אותו וקידם אותו לסגל הנבחרת. חלפו קצת יותר מארבע שנים, ובקיץ 2010 הפר סטויקוביץ' את ההבטחה. הוא הפך לאחד משחקני הרכש הראשונים של המאמן אלכסנדר סטנוייביץ' בפרטיזן. "אני לא יודעת איך המאמן הצליח לשכנע אותו, אבל לא אתפלא אם זה היה הרעיון של ולדימיר עצמו. הוא אוהב לעשות דברים מטורפים, ונהנה לחולל פרובוקציות. הוא מסוגל להתגרות בכל אחד", אומרת סוניה ניקצ'ביץ', עיתונאית מקומית אוהדת פרטיזן.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אלכסנדר סטנוייביץ'. Armando Franca, AP
איך שכנע את סטויקוביץ' להגיע לפרטיזן? הסוד שמור אתו. סטנוייביץ'/AP, Armando Franca

מודעת אבל לזכרו

התגרות מסוג זה לא נראתה בבירת סרביה שנים ארוכות מאוד. אפילו המעבר של לואיס פיגו מברצלונה לריאל מדריד מחוויר אל מול הבגידה של סטויקוביץ'. את היריבות בין שני המועדונים הגדולים בבלגראד אפשר להקביל לשנאה בין סלטיק לריינג'רס, והמשחקים ביניהם מכונים הדרבי הנצחי. מצדו האחד של המתרס האולטראס של הכוכב האדום, אשר קוראים לעצמם "הגיבורים", מצד שני האולטראס של פרטיזן שאימצו את הכינוי המוזר "הקברנים". בעוד הקברנים לא ידעו איך לקבל את האיש שצמח בשורות היריבה מגיל 17, הגיבורים החליטו להפוך את חייו של סטויקוביץ' לגיהנום. לזכותם ייאמר שהם עשו עבודה מצוינת.

לא עבר יום מבלי שהשוער ומשפחתו קיבלו איומים על חייהם. באתר האינטרנט המזוהה עם הכוכב האדום פורסמה מודעת אבל לזכרו של סטויקוביץ'. "אני מבין אותם, אבל זה קצת יותר מדי", הגיב השחקן, ובשלב זה נפוצו בתקשורת הסרבית דיווחים על כך שפרטיזן שכרה עבורו שומרי ראש. האווירה הלכה והתלהטה, פרשת סטויקוביץ' היתה הנושא החם ביותר בתקשורת הספורט במדינה, והשוער גילה בשבועות הראשונים עצבים של ברזל. הוא הפגין יכולת מצוינת בליגה וזומן לנבחרת לקראת המשחקים במוקדמות יורו 2012 – אלא ששם הגיעה הקריסה.

אוהדי הכוכב האדום בלגרד. Ben Radford, GettyImages
להם לא עושים פרובוקציות כאלה. אוהדי הכוכב האדום/GettyImages, Ben Radford

תקיפת האוטובוס בגנואה

בתחילת אוקטובר 2010 אירחה סרביה את אסטוניה הצנועה באצטדיונה של הכוכב האדום. האוהדים האדומים-לבנים, שמילאו חלק גדול מהיציעים, שרקו בוז לבוגד והצליחו להוציא אותו משלוותו. סטויקוביץ' ספג שלושה שערים אחרי ההפסקה, הנבחרת נכנעה באופן סנסציוני 3:1, והשערורייה היתה גדולה. ארבעה ימים מאוחר יותר, יצאו הסרבים למפגש נגד איטליה בגנואה, והאולטראס של הכוכב האדום עשו את הדרך הקצרה יחד איתה במטרה אחת – למרר את חייו של סטויקוביץ' ולמחות נגד ראשי ההתאחדות.

שעות ספורות לפני המשחק, תקפו עשרות חוליגנים את האוטובוס שהוביל את הנבחרת לאיצטדיון, הצליחו לחדור לתוכו וניסו לפגוע פיזית בשוער שהסתתר בספסל האחורי. סטויקוביץ' היה אמור לפתוח בהרכב, אולם אחרי התקרית לא נרשם אפילו על ספסל המחליפים. זה לא הרגיע את האולטראס, אשר הבעירו את היציע, זרקו חזיזים על המגרש, עיכבו את פתיחת המשחק ב-45 דקות, ובסופו של דבר גרמו לשופט לבטלו בגלל הסכנה המיידית לשלום השחקנים. סרביה נענשה בהפסד טכני, וכל תקוותיה להעפיל לאליפות אירופה התאדו."סטויקוביץ' היה בחדר ההלבשה שלנו. הוא רעד מפחד, וחשש לא רק מאירועי היום אלא גם מחזרתו לבלגראד", אמר מאמן איטליה צ'זארה פראנדלי.

"אלפי חוליגנים רצו במותו"

10 ימים בלבד אחרי האירועים המסעירים, נערך הדרבי הנצחי במגרשה של הכוכב האדום. סטויקוביץ' דאג להכניס מראש לחוזהו סעיף המאפשר לו לא לשחק מול האקסית, ולאור ההתרחשויות טבעי היה להניח כי ישתמש בו. אלא שהשוער קורץ מחומר אחר לגמרי. הוא הודיע למאמן על נחישותו לעמוד בין הקורות, שמר על רשת נקיה בניצחון 0:1, ורץ לחגוג באופן הפגנתי אל מול היציע של אוהדי פרטיזן. כאשר הגיע אליהם, הוא חשף את החולצה מתחת לאפודת השוער, ועליה הכיתוב: "אנא סלחו לי על עברי המכוער". כך הוא התנער ממועדונו לשעבר וממעשי אוהדיו. "זה לא בדיוק הדבר השפוי לעשות כאשר אלפי חוליגנים מסוכנים רוצים גם כך במותך", אומרת ניקצ'ביץ', אבל מסטויקוביץ' אפשר לצפות לכל דבר.

בשלב זה הדביקו אוהדי הכוכב האדום לשוער את הכינוי מוסטפא. לפני 600 שנה, כאשר האימפריה העותומנית שלטה בבלקן, היא הכריחה את הסרבים הנוצרים להתאסלם ולהחליף שמות – זהו מקורם של הבוסנים המוסלמים. השם הנפוץ ביותר שלהם היה מוסטפא, ולכן שימוש בו יוצר אצל הסרבים אסוציאציות עם אדם שהמיר את דתו. מבחינת אוהדי הכוכב האדום, הכדורגל הוא הרבה יותר מדת, וסטויקוביץ' היה הבוגד האולטימטיבי. תגובת מוסטפא עצמו? הוא יודע להעריך את היריבים. "זה כינוי יצירתי, פרובוקטיבי ומקורי. זכותם לשיר מה שהם רוצים", אמר סטויקוביץ'. לפני אחד ממשחקי הדרבי השמיעו אוהדי הכוכב האדום ביציעים את השיר על ילד סרבי שנחטף על ידי טורקים, התאסלם וחזר כדי לשרוף את הכפר בו גדל. "אני יודע שזה כוון אלי. שיהיה להם לבריאות", הצהיר השוער. בסרטון הבא תוכלו לראות את קבלת הפנים שהכינו לו "הגיבורים" באחד ממשחקי הדרבי.

איש של ניגודים

שלוש עונות מלאות שיחק סטויקוביץ' בפרטיזן, זכה בשלוש אליפויות כולל אחת עם אברהם גרנט על הקווים, והיה בדרך כלל מצוין, פרט למספר טעויות גסות במיוחד. "הקהל של פרטיזן אהב אותו מאוד. הוא שוער עם אינסטינקטים מדהימים, אבל נוטה לאבד את הריכוז בעיתוי לא צפוי, ומסוגל לעשות את הדבר המטופש ביותר", אומרת ניקצ'ביץ'. העיתונאי איגור מלאדנוביץ' מותח ביקורת גם על סגנונו של השוער שאוהב לבצע קפיצות ראוותניות: "בדרך כלל זה מיותר, הוא סתם מנסה למשוך תשומת לב".

אם כך, סטויקוביץ' הוא איש של ניגודים. קר רוח וחם מזג בו זמנית. עומד בגבורה בלחץ פסיכולוגי עצום, אבל מסוגל להתפרק תוך שניה. מוכשר מאוד, אבל לא יציב. כך נראתה גם הקריירה שלו באירופה ובנבחרת – רגעי שיא בלתי נשכחים לצד תקופות של שפל עמוק. אם הכול היה הולך כשורה, הוא לא היה מגיע בגיל 30 למכבי חיפה אלא משחק באחד ממועדוני הפאר.

ולדימיר סטויקוביץ' שוער מכבי חיפה. מכבי חיפה
אם הכול היה הולך כשורה, הוא לא היה נוחת בארץ. סטויקוביץ'/מכבי חיפה

כשבארטז חזר מפרישה

זו היתה המטרה כאשר הוא עזב את החממה של זנגה לטובת נאנט בקיץ 2006, עם אתגר כביר – להחליף את הסמל מיקאל לאנדרו בין הקורות. כבר בדקה הראשונה של משחק הבכורה הריעו לו אוהדי הקנריות כאשר ביצע הצלה גדולה מבעיטה של קארים בנזמה הצעיר. אלא שהמשך המשחק היה גרוע יותר. ההגנה הפקירה אותו, ליון ניצחה 1:3, סטויקוביץ' איבד את הביטחון העצמי, וכעבור משחקים ספורים גם את מקומו בהרכב. חילופי המאמנים ממש לא הועילו לו, נאנט הפסיקה לסמוך עליו, הזעיקה את פביאן בארטז מפרישה, וירדה ליגה בכל זאת. סטויקוביץ' כבר הושאל במחצית העונה השניה ל-ויטסה ההולנדית, ובסיומה נמכר לספורטינג ליסבון.

גם הקריירה בבירת פורטוגל החלה ברגל ימין, אלא שאז נפצע הסרבי, ורוי פטריסיו, כיום שוער נבחרתו, תפס את מקומו. הסכסוך עם המאמן פאולו בנטו עבר לטונים צורמים, הבוס הפסיק לספור את השוער, והוא נאלץ לחפש את עצמו בתקופות השאלה.

פאולו בנטו, מאמן נבחרת פורטוגל. GettyImages
הפסיק לספור במהרה את השוער. בנטו/GettyImages

הנרי עדיין לא מאמין

בתחילת 2009 הגיע סטויקוביץ' לחטאפה, ובמשחקו השני בהרכב פגש את ברצלונה של פפ גווארדיולה במלוא הדרה. קבוצתו אמנם הפסידה 1:0, אבל הוא סיפק הצגה מדהימה, כולל הצלה בלתי אפשרית מרגלי תיירי הנרי, ונבחר לאיש המשחק (אל תפספסו את התקציר שלמטה). שבוע מאוחר יותר, הוא היה שוב נהדר במשחק ענק מול ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו, אבל אז ביצע טעויות בהפסדים לויאריאל ומיורקה, וחטאפה החליטה לא להאריך את תקופת השאלתו.

בעונה שלאחר מכן, הושאל סטויקוביץ' לוויגן כדי לשמש גיבוי על הספסל. הוא קיבל מספר הזדמנויות, והדפוס הקבוע חזר – אינסטינקטים מעולים לצד טעויות. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד במשחק מול מנצ'סטר סיטי, כאשר הסרבי היה פנומנלי במשך 73 דקות, עצר את קרלוס טבס וסחט מחמאות אדירות, עד ששמט כדור ואיפשר לארגנטיני להבקיע. זה נגמר 0:3 משלושער של טבס, והיה זה משחקו האחרון של סטויקוביץ' באנגליה.

מנצח את גרמניה, מפסיד לאוסטרליה

במדים הלאומיים יכול לזקוף לזכותו סטויקוביץ' אליפות אירופה מצוינת לנבחרות צעירות ב-2006, בה העפילה סרביה-מונטנגרו לחצי הגמר, עם סגל שכלל את ברניסלאב איבנוביץ' ומירקו ווצ'יניץ'. הוא היה שוער משנה במונדיאל בגרמניה באותה שנה, וב-2010, על אף מיעוט המשחקים בקבוצותיו, זכה לאפודה הראשונה של בדרום אפריקה. במשחק נגד גאנה, כאשר האפריקנים קיבלו פנדל בדקה ה-85, אמר סטויקוביץ' לאסמואה ג'יאן: "אני יודע שתבעט למרכז השער". הוא צדק – זה בדיוק מה שהחלוץ עשה, אך השוער קפץ שמאלה וספג.

אלא שסטויקוביץ' הוא פנדליסט מעולה. במהלך הקריירה הוא עצר בעיטות של אנחל די מריה באולימפיאדה ב-2008 ושל אנטוניו קסאנו, ובמשחק השני בגביע העולם נפל בחלקו להיות הראשון שעוצר פנדל של בועט גרמני בטורניר גדול מאז 1976 – הסרבי זינק נפלא לכדור של לוקאס פודולסקי והפך לגיבור הניצחון. הטורניר בכל זאת נגמר רע. סרביה היתה זקוקה לתיקו מול אוסטרליה כדי להעפיל לשמינית הגמר, והפסידה 2:1. הפעם סטויקוביץ' לא הציל, ואחרי הטורניר הודיע על פסק זמן מהנבחרת עד שימצא קבוצה חדשה שתאפשר לו לשחק באופן קבוע. סטאנוייביץ' ופרטיזן העניקו לו את ההזדמנות, וההמשך ידוע.

אולימפיאקוס ירדה מהפרק

החלטתו של סטויקוביץ' לעזוב את פרטיזן לפני חצי שנה היתה מפתיעה יחסית, והיו שהניחו כי הדבר קשור להליך הגירושין המתוקשר והמכוער מאשתו הדוגמנית בויאנה. בני הזוג בגדו זה בזו, כיכבו במדורי הרכילות, ובויאנה אף הגישה תלונות במשטרה נגד ולדימיר על אלימות פיזית נגדה. בניגוד לבת זוגו, נפרד סטויקוביץ' מאוהדי פרטיזן בטעם טוב, והבטיח לחזור בעתיד. ספק אם הוא ממש מתגעגע לבלגראד אחרי שהותקף על ידי לפני חודש על ידי אולטראס של הכוכב האדום במועדון לילה ונזקק לטיפול רפואי. בכלל, בסרביה מתקשים להבין איך הוא שרד את כל התקופה הזו מבלי לאבד את חייו.

בינואר הוא חתם בארגוטליס היוונית, אבל המטרה היתה גדולה הרבה יותר. טיוטת חוזה לשנתיים עם אולימפיאקוס נחתמה פחות או יותר באותו שלב, גם אם אלופת יוון הכחישה זאת בתוקף. מועדון הפאר מפיראוס חיפש מחליף למקרה בו רוברטו, אחד השוערים המצטיינים העונה בליגת האלופות, יחזור לאתלטיקו מדריד בתום תקופת ההשאלה. בסופו של דבר, כבר בפברואר הצליחה אולימפיאקוס לרכוש את כרטיסו של הספרדי באופן מלא ולהשאירו לשנים הקרובות. לפיכך, היא כבר לא היתה זקוקה לסטויקוביץ', וגם הצהרותיו על עתידו באולימפיאקוס לא שינו דבר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מדורי הרכילות התמלאו לאור הפרשיות עם הגרושה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הוא בטוח ירגיז מישהו"

סוכנו נדרש לבדוק אופציות חדשות, ובדיוק כמו לפני ארבע שנים היה זה סטנוייביץ' שבא לעזרתו. המאמן סמך על סטויקוביץ' בפרטיזן, מכיר אותו היטב ומאמין שיוכל לבנות את העורף החיפאי סביבו. על יכולתו בתקופה האחרונה אין עוררין, ויעידו על כך התקופה המצוינת ביוון וההצלה הזו מכדור חופשי של גארת בייל במדי הנבחרת, בה הוא חזר להיות השוער הראשון.

השאלה הגדולה היא אם לאוהדי חיפה תהיה סובלנות גם לשגיאות גסות – והן יגיעו בסבירות גבוהה. בשלב מסוים הוא גם עשוי להסתכסך עם מישהו ולעשות פרובוקציות. "חיים שקטים? אין דבר כזה אצל סטויקוביץ'. הוא בטוח ירגיז מישהו", אומרת ניקצ'ביץ'. אוהדי היריבות מוזמנים לקרוא לו מוסטפא ולשיר שירים בגנותו, כדי שהוא ירגיש בבית – זה עשוי לדרבן אותו ולגרום לו להיות טוב יותר. משעמם לא יהיה איתו, אבל עם מאמן שמעוניין בו ויודע לטפל בו, סטויקויביץ' בהחלט עשוי להיות השוער הטוב ביותר בליגת העל כבר בעונה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully