וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש החזק? הצצה לימים הקשים של ג'קי בן זקן

6.6.2014 / 15:29

"כסף בא והולך", "אני צח כשלג", "ג'קי וחסן רחוקים מלהיות חברים". פרשת הנמל, היא רק אחת מהפרשות שבה ג'קי בן זקן, האיש החזק באשדוד, הסתבך. יניב טוכמן מביא הצצה למה מתחולל מאחורי הקלעים. מהכספים שהפסיד, דרך כתב האישום ועד לתכניות האישיות והספורטיביות

ג'קי בן זקן בעלים מ.ס. אשדוד. ברני ארדוב
בן זקן/ברני ארדוב

שום דבר לא הכין את ג'קי בן זקן לחדר החקירות בפרשת אלון חסן ונמל אשדוד. יממה לפני שעוכב לחקירה על ידי המשטרה, עוד בילה בריביירה הצרפתית אחרי שהוזמן להיות אורח בתחרות הגראנד פרי של מונטה קרלו. את הביקור בגן העדן קיצר לטובת השתתפות בחינה לקראת חתונת בנו של מנכ"ל מ.ס. אשדוד רפי נידם. באותו יום שלישי בשבוע שעבר, השאלה אם בן זקן יופיע לאירוע של חברו הטוב היתה שיחת היום באשדוד. אחרי שעות ארוכות של ישיבה מול מיטב החוקרים בחשד שדרך מ.ס. אשדוד הולבנו מיליוני שקלים, שוחרר בן זקן בתנאים מגבילים. נכפו עליו שני לילות של מעצר בית. לחינה של שניר נידם הוא לא הגיע באותו הערב. בבית המפואר שסיים לבנות לפני מספר שנים באשדוד חיכו לו רעייתו וחמשת ילדיו. בן זקן נכנס הביתה עם חיוכו המפורסם, מרגיע את כולם. לא היה לו ספק שאחרי שמסר את כל מה שהמשטרה ביקשה על הקשר עם חברת דנה שירותי נמל, החוקרים יירדו לו מהגב.

החשד: בן זקן הלבין מיליוני שקלים דרך מ.ס אשדוד

פרשת השחיתות בנמל: ג'קי בן זקן נחקר ונשלח למעצר בית

ג'קי בן זקן יוצא מחקירה בלהב 433, מאי 2014. טל אנגלנדר, צילום מסך
דבר לא הכין אותו לחדר החקירות. בן זקן/צילום מסך, טל אנגלנדר

***

בכלל, זו לא השנה של ג'קי בן זקן. הפרשה האחרונה אליה השתרבב מאחר שחברת דנה אליה קשור אלון חסן אימצה את מחלקת הנוער של מ.ס. אשדוד במיליון שקל, היא עוד הסיפור הקל. בחודשים האחרונים ספג שתי מכות שהיו מפילות לקרשים רבים מאנשי העסקים בקליבר שלו. פרקליטות מיסוי וכלכלה של מחוז תל אביב החליטה להגיש נגדו כתב אישום על הרצת מניות חברת מנופים פיננסים שהיתה בעבר בשליטתו. אם לא די בכך, מניית חברת שמן בה היה שותף בכיר התרסקה לאחר שהחברה כשלה בחיפושיה אחר נפט וגז מול חופי אשדוד ופלמחים. בן זקן הפסיד מקריסת המנייה 50 מיליון שקל. בעוד שמקורביו תפסו את הראש וביכו את מצבו, בן זקן כמעט שלא מיצמץ. חלקים גדולים מהכספים שקיבל על מכירת חלקו במנופים פיננסיים, שקעו בים עם ההכרה שחברת שמן לא תוכל להפיק מהקידוחים נפט וגז. "כסף בא וכסף הולך", אמר בן זקן לחבריו כמעט באדישות אחרי שנשאל אם נכונות הידיעות שהפסיד 50 מיליון שקל. "כמו שידעתי להרוויח בעבר עשרות מיליונים, כך צריך לדעת גם להפסיד ולהמשיך הלאה".

בן זקן ידע לעשות כסף ומעולם לא התעכב יותר מדי כשהפסיד. אופיו ההרפתקני ודרכו לקחת סיכונים, לימדו אותו שצריך גם לקבל באהבה את ההפסד, אפילו כשמדובר בעשרות מיליונים.

אלא שהעניין היותר חמור הוא כאמור כתב האישום שהוגש נגדו לפני מספר חודשים בחשד להרצת המניות של מנופים פיננסים בחודש נובמבר 2010. על פי טענת הפרקליטות חבר בן זקן לאנשי הפיננסיים איתן אלדר וצביקה קולנברנר במטרה להריץ את מניית מנופים וזאת כדי שהיא תיכנס למדד תל אביב 100 היוקרתי. זמן רב עקבה המשטרה אחר הפעילות של בן זקן וקיימה האזנות סתר. החומר שנאסף סיפק את הפרקליטות וכתב אישום כאמור הוגש נגד בן זקן, שכופר לחלוטין באשמה. ובכל זאת, בחודשים האחרונים החליטו הצדדים ללכת להליך גישור מטעם ביהמ"ש כדי להגיע להסדר טיעון. הפרקליטות דרשה מאסר בפועל כחלק מהעסקה. בן זקן סירב. אחרי שהבינו כי הם במבוי סתום, החליטו הצדדים לרדת מהליך הגישור וכעת נערך בן זקן למשפט שבסופו הוא עלול להישלח למאסר מאחר שהעונש המירבי על הרצת מניות עומד על חמש שנות מאסר.

"אני צח כשלג בעניין הזה", אמר באחרונה בן זקן לאחד מידידיו הקרובים. "הסכמתי לנסות ולהגיע לעסקת טיעון בהליך של גישור, כי כל החקירות האלה וכל החודשים הארוכים שלא מניחים לי, פוגעים בשמי ובעסקיי. זו היתה הסיבה היחידה, אבל ברגע שהפרקליטות דרשה מה שדרשה בעסקת הטיעון, החלטתי לוותר על זה ואני אשכנע את ביהמ"ש שלא עשיתי שום דבר שבעטיו אני צריך לעמוד לדין".

בחתונת בנו של המנכ"ל נידם אמש (יום חמישי) בן זקן הופיע ואפילו הגיע מוקדם מאוד. הוא עמד על השטיח עליו צעד הזוג המאושר וחייך מאוזן לאוזן. את החתן הוא מכיר מהיום בו נולד. מדי פעם ניגשו אליו מספר אורחים כדי ללחוץ יד ולהגיד איזו מילה. על הפנים שלהם היה כתוב שקשה להם עם הסיטואציה. בן זקן היה תמיד המגדלור של כולם והנה, הוא פתאום בצרה ממנה הוא עוד לא יודע איך ייחלץ. בזמן שהוא בטוח שייצא חלק כמו לפני ארבע שנים בחשדות שהיו נגדו בפרשת רשות המסים, האחרים די נבוכים ולא יודעים מה לומר אל מול הידיעות שמתפרסמות בעניינו. "כל עוד לא מדובר בעניינים של בריאות, ממה אני צריך לחשוש?", הוא אמר לפני מספר ימים לחבר שהתעניין במצב רוחו. "כשאני משדר לכולם סביבי חוזק, זה לא משחק. אני באמת מאמין שהסוף יהיה טוב. אם לא הייתי משוכנע בצדק שלי, לא הייתי כזה רגוע אבל אני יודע מה עשיתי ומה לא עשיתי ולכן אני ישן טוב בלילה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רפי נידם מנהל מ.ס. אשדוד מתלונן בפני מאיר לוי. ברני ארדוב, ברני ארדוב
בחתונת בנו של המנכ"ל נידם אמש בן זקן הופיע ואפילו הגיע מוקדם מאוד. הוא עמד על השטיח עליו צעד הזוג המאושר וחייך מאוזן לאוזן. את החתן הוא מכיר מהיום בו נולד. מדי פעם ניגשו אליו מספר אורחים כדי ללחוץ יד ולהגיד איזו מילה. על הפנים שלהם היה כתוב שקשה להם עם הסיטואציה. נידם/ברני ארדוב, ברני ארדוב

***

15 שנים עברו מאז איחד בן זקן את עירוני אשדוד והפועל אשדוד למ.ס. אשדוד. בפוליטיקה המקומית באשדוד שחה מגיל צעיר וב-1999, כשהוא רק בן 32, החזיק את תיק הספורט בעירייה והיה מהדמויות החזקות במישור המוניציפלי. הפועל אשדוד שהיתה אז קרובה הרבה יותר אל ליבו, קירטעה והיתה צריכה לרדת לליגה השלישית ובן זקן דחק בראשיה ובאלה שעמדו בראש עירוני אשדוד להתאחד. הוא הבטיח שהקבוצה המאוחדת תזכה לתמיכה עירונית בסך של ארבעה מיליון שקל לעונה, וכך אכן היה. בשנים הראשונות נתן לגווארדיה הוותיקה לנהל את העניינים, אבל עד מהרה השתלט בעצמו על המועדון וכשפרש מהחיים הפוליטיים, לא היתה לו גם שום בעיה של ניגוד עניינים מול העירייה. הכינוי האיש החזק של מ.ס. אשדוד דבק בו ולא במקרה. עד היום לבן זקן אין שום חיבור בכתובים לקבוצה. הוא לא הבעלים שלה ולא חבר בעמותה שמנהלת אותה. הוא הפטרון, הספונסר, האיש הקובע. אבל אם מחר, למשל, יורשע בעבירה שיש עימה קלון, מ.ס. אשדוד לא תילקח ממנו מאחר שהיא מעולם לא היתה שלו על הנייר.

הבעיות עימן הוא נאלץ להתמודד בשנה האחרונה, לא יגרמו לו לעזוב את פרוייקט חייו, מעריכים חבריו. "עד שאנחנו מתחילים ליהנות מפירות האקדמייה, אתה חושב שג'קי יעזוב?", אמר השבוע שמואל בוכריס המשמש כעוזר המאמן בקבוצה כבר שנים רבות, אבל מעבר לכך הוא גם אחד החברים הכי קרובים לבן זקן. "יש היום במ.ס. אשדוד שבעה שחקנים צעירים שבעונה הקרובה נהנה מהם בגדול. מיכאל אוחנה, ניב זריהן, גדי קינדה, אמיר בן שמעון, בנצי מושל, דין דוד ואור אינברום. אלה שבעה בחורים שג'קי היה הולך לראות אותם עוד כשהיו בני עשר. הוא חיכה להם כל השנים, אז עכשיו הוא ייתן למישהו אחר ליהנות מהם?".

גם המאמן ניר קלינגר לא מרגיש בשום שינוי בתשוקה של הבוס: "אנחנו מדברים המון ומקיימים הרבה פגישות וג'קי מאוד מעורב ומאוד מתעניין. ההכנות לעונה הקרובה בעיצומן ואני משוכנע שתהיה לנו קבוצה טובה".

ניר קלינגר מאמן מ.ס. אשדוד. קובי אליהו
לא מרגיש בשינוי. קלינגר/קובי אליהו

***

ובכל זאת, בן זקן שאף תמיד להיות מספר אחת בעסקיו וטען כי לא היה נכנס לכדורגל אם לא היתה לו השאיפה להיות גם בענף הזה ראשון. בעונה האחרונה הקהל של מ.ס. אשדוד המשיך להצביע ברגליים ולצד ממוצע של 1,500 צופים למשחק, החלו גם להישמע קולות נגד האיש החזק. "זה פשוט לא יאומן שיש כאלה שמקללים ומבקרים", יורה בוכריס. "כאילו שיש מישהו אחר שרוצה לקחת על עצמו את המועדון. כאילו שיש בעיר הזו מישהו אחר שיהיה מוכן לשים את עשרות המיליונים שג'קי שם כל השנים".

באשר למידת השקעתו בקבוצה, קיימות דעות חלוקות. בן זקן העיד באחרונה ששם מכיסו במ.ס. אשדוד בין 70 ל-80 מיליון שקל. מתנגדיו בחוגים שונים טוענים שהסכומים נמוכים בהרבה. "נכון שהיו שנים בהן הוא שם שלושה או ארבעה מיליון שקל בעונה ואולי יותר, אבל בשנים האחרונות אשדוד מכרה המון שחקנים באמצעות דודו דהאן וג'קי יכול היה להרשות לעצמו לשים כמה מאות אלפי שקלים בלבד ועוד לקבל על זה פרסום לעסקיו באמצעות חולצות השחקנים".
בין אם שפך עשרות מיליונים ובין אם פחות, באשדוד משוכנעים שאי אפשר למצוא לבן זקן מחליף. "יש באשדוד אנשים אפילו יותר עשירים מג'קי בן זקן", אומר נאור גלילי, מנכ"ל מכבי ישראל ומי שהיה בעבר יד ימינו של בן זקן במועדון. "אבל אני לא רואה מישהו מהם לוקח את מ.ס. אשדוד תחת חסותו ודואג לה לערבויות ובטחונות".

לבן זקן אין כאמור שום תכניות להיפרד. "אני לא הולך לשום מקום", אמר השבוע. "אני לא חושב שצריך בכלל לצרף שחקנים חדשים למ.ס. אשדוד. יש לנו סגל מצוין ואיכותי. איזה שחקן היום אני יכול להביא שיהיה יותר טוב מהילדים האלה שגידלנו?".

ברמה המקצועית החל בן זקן לדבר על האפשרות שימנה לאקדמיה מישהו זר. מנהל מקצועי אירופאי שכבר אירגן וניהל אקדמיית כדורגל בהולנד או בצרפת. מדובר בעלות של מיליון שקל בעונה ולא בטוח שבן זקן ירצה לשים את הכסף הזה, אבל התכנית כבר קיימת בראשו.

בחתונה אמש (שישי) הוא ישב לצידו של ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי. בן זקן ולסרי עדיין קרובים מאוד. "אין מישהו שיכול להשפיע על לסרי כמו ג'קי בן זקן", התחייב אחד ממקורביו. "לא משנה מה יהיה עם ג'קי, הוא תמיד יהיה אחד החזקים ביותר באשדוד". מההיבט הזה טוענים חברים של בן זקן שהוא רחוק מאוד מאלון חסן. "מה לא ברור לכולם שג'קי ואלון חסן רחוקים מלהיות חברים ורחוקים מלעשות עסקים יחד?".

ראש העיר אשדוד, יחיאל לסרי. ניב אהרונסון
יחיאל לסרי/ניב אהרונסון

***

סיפור חייו של ג'קי בן זקן יכול להתכנס לתוך סרט מרתק. הילד ממזכרת בתיה שהיה שאפתן מאוד והתקדם בעסקים באשדוד עד שהפך לטייקון מקומי. לצד משפחות שנהנו מפריחתו ומנדיבותו, הוא צבר גם לא מעט אויבים שחיכו לנפילתו. בן זקן לא מתכוון לתת להם את התענוג. גם אם יחטוף מכה חזקה, ספק אם היא תוכל להפיל אותו לגמרי. בפרץ של סנטימנטליות לא אופיינית, אמר לא מזמן לחבר קרוב: "אני מסתכל על מה שעברתי מאז שהייתי בן 13 ואני לא תמיד מצליח לעכל. עם כל מה שאני עובר בשנה האחרונה, לא הייתי מחליף לרגע את מסלול חיי. הייתי ילד שידע לחלום ולפנטז שהוא יגיע יום אחד הכי רחוק, אבל גם בחלומות לא העזתי לחשוב שזה יהיה מסלול החיים שלי".

ג'קי בן זקן בעלים מ.ס אשדוד. ניב אהרונסון
מסיפורו אפשר היה ליצור סרט מרתק. בן זקן/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully