וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלופ במקום קלופ: הפספוס הגדול של המבורג

8.5.2014 / 15:50

ב-2008 פסלה המבורג את יורגן קלופ רק משום ש"הופעתו לא הייתה נאה מספיק". מדור משחקי סופ"ש מזכיר את הטעות הפטאלית של המועדון, שנקלע מאז לכאוס ניהולי ועלול לרדת לראשונה אי פעם מהבונדסליגה, ומדגיש כמה מופרכת הקונספירציה במדריד סביב לואיס אנריקה וברצלונה

מאמן מיינץ יורגן קלופ. Bongarts, GettyImages
ככה נראה מאמן? יורגן קלופ במיינץ/GettyImages, Bongarts

פרשת החורים בג'ינס (מיינץ – המבורג, שבת, 16.30)

האם זו הטעות הגדולה ביותר בתולדות הבונדסליגה? בשלהי עונת 2007/08 חיפשה המבורג מאמן חדש במקומו של הוב סטבנס שסירב להאריך את החוזה. היו"ר ברנד הופמן סימן את יורגן קלופ כמועמד המועדף, וגם רוב חברי ההנהלה הבכירה היו לטובתו, אבל המנהל הספורטיבי דימטר באיירסדורפר לא התלהב. "אנחנו צריכים לעשות הכול כדי להבטיח שנבחר את האיש המתאים לנו ביותר", הוא אמר. הרשימה שלו כללה את פרד רוטן, ברונו לבאדיה וכריסטיאן גרוס.

אנשי המבורג השקיעו מאמץ ניכר בבחירה. הם ערכו מספר ראיונות עם המועמדים, וקלופ היה המשכנע מכולם. הופמן כבר הכין את טיוטת החוזה אתו, אולם באיירסדורפר ביקש לבחון את הנושא לעומק. הוא שלח סקאוט כדי שיעקוב, ללא ידיעתו של קלופ, אחרי הרגלי עבודתו במיינץ. הממצאים הדאיגו אותו מאוד. לפי הדיווח המפורט, קלופ איחר לעתים לאימונים, ובפעמים רבות היה לכאורה האחרון שהגיע בבוקר. זאת ועוד, המאמן הופיע לעבודה לא מגולח, כשהוא לובש ג'ינס עם חורים.

זה הסתדר עם הרושם שהתקבל מקלופו, אשר לא לבש חליפה לפגישות עם ההנהלה. המסקנה של באיירסדורפר היתה פשוטה – זה לא האיש הנכון למשימה, מה גם שהוא היה קשוח הרבה פחות מסטבנס. כיצד יסתדר עם סגל רב לאומי של כוכבים? עד עכשיו, הוא התנסה בסך הכול בקבוצה צנועה כמו מיינץ. בעונה המדוברת היא אפילו שיחקה בליגה השניה.

הייקו וסטרמן שחקן המבורג מאוכזב. GettyImages
הטעות שנמשכת שש שנים עלולה להתפוצץ בפרצוף. הייקו וסטרמן והמבורג בסכנת ירידת ליגה/GettyImages

סובוטיץ' לא הגיע להמבורג

אחרי הפגישות החיוביות עם הופמן, כבר תכנן קלופ את תחילת עבודתו בהמבורג. הוא הגיש טיוטת רשימה של שחקנים שיש לרכוש בקיץ – השם הראשון בה היה נבן סובוטיץ', הבלם הסרבי הצעיר שהיה בן טיפוחיו במיינץ. אלא שאז הוא שמע על המרגל שבחן אותו בסתר, והחליט שזה לא מתאים לו. קלופו התקשר לבאיירסדורפר ואמר לו: "אתם עדיין מעוניינים בי? אז אני מסרב להגיע".

היה זה בפברואר 2008. במאי 2008 קיבל קלופ הצעה מבורוסיה דורטמונד. מאז הפכו הצהובים-שחורים לאימפריה, והמאמן מסרב לעזוב אותם גם כאשר ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד מנסות לחזר אחריו. המבורג מינתה באותו קיץ גורלי את מרטין יול, והחליפה בשש השנים שחלפו 10 מאמנים. הבלגן הזה עלול להוביל בשבת הקרובה להיסטוריה עצובה – ירידת ליגה ראשונה בהיסטוריה בתולדות מועדון הפאר.

שחקן מיינץ נבן סובוטיץ'. AP
קלופ תיכנן להביא את בן טיפוחיו להמבורג, אבל בסוף השניים חתמו בדורטמונד. סובוטיץ' במדי מיינץ/AP

אימפריות שהפכו לקבוצות יו-יו

עד לאמצע שנות ה-90' היו בגרמניה ארבע קבוצות שנמנו עם מייסדות הבונדסליגה ב-1963 ומעולם לא ירדו – המבורג, קלן, פרנקפורט וקייזרסלאוטרן. כידוע, באיירן מינכן לא נכללה אז כי נחשבה לקבוצה נחותה בהשוואה למינכן 1860, ועלתה לראשונה רק ב-1965. ב-1996 התרחשה רעידת אדמה, כאשר פרנקפורט ולאוטרן ירדו בצוותא לראשונה בתולדותיהן. קלן נשרה לליגה השניה ב-1998, ומאז אפשר להגדיר את כל השלישיה כקבוצות יו-יו. פרנקפורט חוותה שלוש ירידות נוספות ב-2001, 2004 ו-2011. קלן ירדה ב-2002, 2004, 2006 ו-2012 – העונה היא חוזרה לבונדסליגה לשמחתם הגדולה של האוהדים הנאמנים. קייזרסלאוטרן ירדה ב-2006 וב-2012, והיא עומדת להיכשל בניסיונותיה לחזור כבר עונה שניה ברציפות. הן כבר ממש לא חסינות.

המבורג נותרה האחרונה, ותמיד הרגישה חסינה. יש שהדביקו למועדון את כינוי החיבה "הדינוזאורים". במרומי פולפארקשטדיון, שנקרא כיום אימטק ארנה, מוצב שעון שסופר את השנים, החודשים, הימים, השעות, הדקות והשניות בהן המבורג משחקת בבונדסליגה. זהו מקור הגאווה הגדול שנותר להם. פעם היתה המבורג שם דבר במונחים אירופיים. יש לה שבע אליפויות, מתוכן שלוש בעידן הבונדסליגה. האחרונה היתה ב-1983, וזו היתה גם העונה בה הניפה את גביע האלופות, אחרי ניצחון 0:1 על יובנטוס בגמר, משער של פליקס מאגאת. התואר האחרון היה הגביע הגרמני ב-1987. ימי קווין קיגן העליזים חלפו מזמן, אבל לחץ האוהדים תמיד היה עצום, כי הרי מועדון פאר שצריך להצדיק את המוניטין. ירידה עלולה להרוס את המוניטין הזה, ומה יישאר מהמבורג אז?

שחקן המבורג מנפרד קאלץ מול ברנד דורנברגר שחקן באיירן מינכן. Bongarts, GettyImages
ימי התהילה כבר לא ישובו. מנפרד "מאני" קאלץ/GettyImages, Bongarts

המטרה בתחילת העונה – אירופה

הציפיות בתחילת העונה היו גדולות, אחרי שהקבוצה סיימה במקום השביעי אשתקד, והיתה אמורה להמשיך בתנופה והעפיל למפעלים האירופיים. כפי שמעיד המאמן דאז, טורסטן פינק: "ראינו את במאבק שקול מול קבוצות כמו וולפסבורג ומנשנגלדבאך". הפתיחה החלשה הובילה לפיטוריו של פינק כבר בספטמבר. ברט ואן מרווייק, שמונה במקומו, כשל באופן מוחלט וספג ביקורת נוקבת על כך שהמשיך להתגורר בהולנד. גם הוא נזרק בפברואר עם פיצויים נדיבים, אבל גם מירקו סלומקה המנוסה, שעשה עבודה מסורה בשאלקה ובהאנובר, לא הצליח לייצב את הספינה.

חילופי המאמנים התכופים מהווים בעיה, אבל אם רוצים לשים את האצבע על הסיבה המרכזית לפיאסקו המתמשך של המבורג, הרי שהוא נעוץ בבלגן ניהולי. מועצת המנהלים של הקבוצה מורכבת באופן מסורתי מ-11 אוהדים, אשר לא בהכרח מתמחים בצד המקצועי של הכדורגל, מושכים לכיוונים מנוגדים, וגם אשמים בהדלפות לכלי התקשורת השונים – כל אחד לעיתונאי המקורב שלו. המצב הכלכלי הקשה של המועדון גרם לכך שהתורם הגדול ביותר שלו, קלאוס-מיכאל קונה, שהזרים עשרות מיליונים מהונו, הפך לבעל השפעה עצומה, וגם זה לא מועיל. פינק, למשל, הגדיר את קונה כ"אוהד שלא מבין דבר".

מאמן המבורג, טורסטן פינק. Lars Baron, GettyImages
קיבל "אוהד שלא מבין דבר" אבל עם השפעה עצומה. טורסטן פינק/GettyImages, Lars Baron

אסטרטגיה מתחלפת כל שנה

בתנאים אלה, קריטי במיוחד תפקידו של המנהל הספורטיבי. יותר מכל מאמן, זה האיש שאחראי על בניית מדיניות ארוכת טווח. באיירסדורפר פישל בענק עם קלופ, אבל לפחות הוא עבד במועדון במשך שש שנים, וההישגים היו יציבים בחלק העליון של הטבלה. הוא נטש לטובת זלצבורג ב-2009, וכיום מועסק בזניט (עם מכתב פיטורים שממתין לו כנראה בסוף העונה). מאז, חוסר היציבות בתפקיד לא אפשר להמבורג להתפתח בצורה מסודרת.

באופן מדהים, תפקיד המנהל הספורטיבי לא אויש כלל בשנה הראשונה אחרי עזיבתו של באיירסדורפר. ב-2010 פרש הבלם המוערך בסטיאן ריינהארט, ומיד קודם למשרה הרמה. הוא לא הצליח, וב-2011 החתים המועדון את פרנק ארנסן הדני, בתקווה לפתח פרויקט בסגנון צ'לסי. ארנסן אכן ניצל את קשריו הטובים עם הכחולים ועם רומן אברמוביץ' כדי להביא להמבורג מספר שחקנים, כמו מייקל מנסיין וסלובודן רייקוביץ'. כולם נכשלו, וארנסן פוטר בשנה שעברה, כאשר אפילו העסקה הגדולה של הקדנציה שלו, החזרתו של רפאל ואן דר וארט ההולנדי לקדנציה שניה בקבוצה, לא עמדה לזכותו. אוליבר קרויצר, בלם באיירן מינכן לשעבר, הגיע מקרסלרואה, ושינה את האסטרטגיה ב-180 מעלות. זוהי דוגמא קלאסית לבלגן ניהולי.

פרנק ארנסן, המנהל הספורטיבי של צ'לסי. Julian Finney, GettyImages
כשהוא עזב, האסטרטגיה שונתה ב-180 מעלות. ארנסן/GettyImages, Julian Finney

"טיטאניק לפני טביעתה"

ככל שהמשבר העמיק במהלך העונה, הקבוצה קרסה מבחינה מנטלית. חלוץ העבר הנורבגי יאן אוגה פיורטופט, שסיקר את המבורג העונה, העיר בחוש הומור אופייני: "זה כמו לבקר בטיטאניק לפני טביעתה". כאשר המצב החמיר עוד, הכוכבים הוותיקים כמו הבלם הייקו וסטרמן והשוער רנה אדלר לא סיפקו את הסחורה, בעוד ואן דר וארט כמעט הלך מכות עם אוהדים שהגיעו למחות אחרי תבוסה ביתית, פנתה המבורג לאמצעי חירום מיוחד וגייסה מומחה הוליסטי. יוזף קונר, שכבר סייע למועדון ב-2007, הבטיח "לחבר את הגוף, הנפש והרוח בהרמוניה".

"השחקנים ייהנו מאנרגיות חיוביות" אמר קונר, אבל לא טען שיצליח להציל את הקבוצה מירידה. התוצאות רק הורעו בחודש החולף, והמבורג מגיעה למחזור האחרון אחרי ארבעה הפסדים רצופים. רק תוצאות עלובות של נירנברג ובראונשווייג מתחתיה, אשר הקפידו להפסיד ברצף גם כן, שמרו עליה במקום ה-16, המוביל למבחנים מול המקום השלישי בליגה השניה, ככל הנראה גרויטר פורט. כל זה יכול להשתנות בשבת. אם המבורג תמעד שוב, ואחת היריבות שלה תנצח (נירנברג מתארחת אצל שאלקה, ובראונשווייג אצל הופנהיים), השעון המפורסם יתאפס, ועיר הנמל הצפונית הגדולה תהיה באבל. היא כבר לא תהיה מיוחדת. היא עלולה להפוך לקבוצת יו-יו כמו קלן.

יש אירוניה לא מבוטלת בכך שהמבחן האחרון הזה יהיה במיינץ, קבוצתו האהובה של קלופ, ההוא עם הרגלי הגילוח המפוקפקים. כיצד היתה נראית הקבוצה כיום לו המרגל לא היה נשלח לפסול אותו? אי אפשר לדעת. אולי גם קלופו היה שורד שם פחות מחצי שנה.

שחקן המבורג רפאל ואן דר וארט יורד מאוכזב מהמגרש. Oliver Hardt, GettyImages
כמעט הלך מכות עם אוהדים. ון דר וארט יורד מהמגרש/GettyImages, Oliver Hardt

קארמה נוסח סיציליה (בולוניה – קטאניה, ראשון, 16.00)

לפני שנה, כאשר פאלרמו הגיעה לדרבי הסיציליאני בקטאניה, האוהדים המקומיים שמחו לאידה. הוורודים-שחורים היו בדרך לירידה, ואוהדי הפילים הניפו אלפי אותיות B ביציע כדי לחגוג את האירוע. קטאניה נהנתה מעונה נהדרת, לא היתה רחוקה מהעפלה לאירופה, ונותרה הנציגה היחידה של סיציליה בסרייה A. והנה לכם המהפך. פאלרמו כבר הבטיחה את עלייתה המחודשת, בעוד קטאניה קרסה ועלולה לרדת כבר ביום ראשון אם לא תנצח בבולוניה, וזו משימה קשה מאוד עבור קבוצה שצברה שתי נקודות חוץ בלבד ב-18 משחקים. הסגל הכי ארגנטיני באירופה היה אמור להיות מדורג במרכז הטבלה לפחות, אבל הנהלת קטאניה החליטה לחקות את נשיא פאלרמו השערורייתי מאוריציו זמפאריני, פיטרה והחזירה מאמנים ללא הפסקה, והרסה לחלוטין את ההמשכיות. הניצחון המפואר 1:4 על רומא במחזור האחרון הדגיש את הפוטנציאל המצוין של הפילים, אבל זה עלול להיות מאוחר מדי. כיצד יחגגו כעת אוהדי פאלרמו?

גונסאלו ברחסיו, שחקן קטאניה. Maurizio Lagana, GettyImages
הפוטנציאל שם, אבל עלול להתברר כמאוחר מדי. קטאניה חוגגת את הניצחון על רומא/GettyImages, Maurizio Lagana

עיתוני מדריד ירדו מהפסים (סלטה ויגו – ריאל מדריד, ראשון, 20.00, ספורט5 ו-HD)

"מארקה" ו"אס", העיתונים המזוהים עם ריאל בבירת ספרד, פצחו בקמפיין נגד המגעים של לואיס אנריקה עם ברצלונה, בטענה כי העיתוי הבעייתי לכאורה נועד לפגוע בסיכויי לוס בלאנקוס לזכות באליפות. מישהו כאן איבד לגמרי את השפיות. האם סלטה אמורה היתה לשמש תפאורה לניצחון חלק של ריאל בדרך לפסגה, לו מאמנה לא היה מועמד לחתום בקאמפ נואו? אולי גם חואן אנטוניו פיצי כמעט ניצח עם ולנסיה בברנבאו רק בגלל עברו הקצר בברצלונה כשחקן? אולי קריסטל פאלאס התאמצה נגד ליברפול כי טוני פוליס צפוי לרשת את מנואל פלגריני במנצ'סטר סיטי? המשחק חייב להיות הוגן תמיד, ואם התקשורת הספרדית מצפה מאחרים להעניק לריאל מתנות, מצבה חמור ביותר.

לואיס אנריקה מאמן סלטה ויגו. Denis Doyle, GettyImages
הכול כדי למנוע אליפות ממדריד. לואיס אנריקה/GettyImages, Denis Doyle

מחכים לשער ראשון (סטנדרד ליאז' – ברוז', ראשון, 15.30, ספורט1 ו-HD)

במשחק העונה חייבת קבוצתו של גיא לוזון לשבור סטטיסטיקה מוזרה – בשלושה המפגשים הראשונים מול ברוז' היא לא כבשה אפילו שער אחד. שניים הסתיימו בתיקו מאופס, וברוז' ניצחה 0:1 משער של ייספר יורגנסן בדקה ה-77 לפני חודשיים. מעבר לכך, סטנדרד לא ניצחה את ברוז' במשחק ביתי מאז נובמבר 2011. הטקטיקה של המאמן הישראלי למשוך את כל האש אליו הוכיחה את עצמה בשלב זה, והוא נהנה מאור הזרקורים, אבל שלושה מחזורים לסיום העונה, רק ניצחון יקרב אותו לתואר הנכסף.

גיא לוזון מאמן סטנדרד ליאז'. GettyImages
עוד ניצחון יקרב אותו למטרה. לוזון/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully