וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבור? טראגי

3.5.2014 / 7:15

אוהדי הקבוצה נהמו לעברו, הוא הואשם בפיטורי המאמן האהוב ולבסוף ביצע שתי טעויות קשות, ביקש להתחלף וירד לספסל בבכי. פאולאו, פעם אליל בבטיס, הוא כנראה הדמות הכי טראגית בעונת הירידה של הקבוצה

שחקני בטיס, חאבייר צ'יקה (ימין), פאולאו (במרכז), אנטוניו אמאיה (שמאל). GettyImages
עונה שאף אחד בבטיס לא רוצה לזכור, בטח לא פאולאו/GettyImages

ביום ראשון שעבר אירחה ראיו וייקאנו את בטיס למשחק במסגרת המחזור ה-34 בליגה הספרדית. בעוד הקבוצה ממדריד נסקה לאחרונה בטבלה, זו מסביליה המשיכה לעשות את הדרך ההפוכה, בכיוון ליגת המשנה.

בדקה ה-14 מסר בלם בטיס פאולאו, אחורה לשוער אנטוניו אדאן, אבל הכדור שלו היה חלש וקצר ורובן רוצ'ינה השתלט וכבש בקלות. 13 דקות חלפו והמגן הימני של ראיו, אנאיץ ארבייה, הגביה כדור אלכסוני לרחבה של האורחים. בלמים אוהבים שהיריבות מגביהות לרחבה כדורים אלכסוניים ולא מאזור קו הרוחב. הם נמצאים עם הפנים לשער ויש להם יתרון גדול על פני החלוצים - אבל פאולאו גלש עם רגל ימין הקרובה לכדור במקום עם שמאל והסיט את הכדור לתוך שערו. 0:2 לראיו.

הבלם הברזילאי נשכב על הדשא, המום, מבקש מהאדמה לבלוע אותו. רוברטו טראשורס מראיו ניגש אליו ועודד אותו. אחר כך הגיע גם תורו של המגן השמאלי נאצ'ו לנחם. המראה של שני שחקנים יריבים שבאים לנחם שחקן אומלל - אבוד - שטעה פעמיים בתוך 14 דקות ובמו רגליו קירב את הקבוצה שלו לירידת ליגה, היה שובה לב, אפילו מרגש. אבל אוהדי בטיס לא עסקו ברומנטיקה.

כשפאולאו קם מהדשא עם פנים נפולות, הוא מיד סובב את אצבעותיו אחת סביב השנייה – סימן שהוא מבקש חילוף. עכשיו גם על הספסל של בטיס היו המומים. הברזילאי האומלל שהה על המגרש ארבע דקות נוספות לפני שהשלט עם הספרה 3 הונף וגאל אותו מייסוריו. חילוף כבר בדקה ה-31. הוא צעד באיטיות, התיישב בקצה הספסל של קבוצתו, קבר את פניו בין ידיו ופרץ בבכי.

פאולאו שחקן בטיס. GettyImages
צעד באיטיות, התיישב בקצה הספסל של קבוצתו, קבר את פניו בין ידיו ופרץ בבכי. פאולאו/GettyImages

פאולאו בן ה-31 התחיל את הקריירה במולדתו ברזיל, ואחרי כמה שנים נחת בפורטוגל. התחנה הראשונה הייתה נבאל. ממנה השתדרג לספורטינג בראגה ובקיץ 2011 חתם בסנט אטיין. החיים בצרפת לא היטיבו עם הבלם הברזילאי ועם משפחתו ואחרי חצי שנה בלבד הוא החליף את הירוק של סנט אטיין בירוק-לבן של בטיס. עכשיו הברזילאי היה מאושר. מרוצה ממזג האוויר וממזג האנשים באנדלוסיה.

גם בבטיס היו מרוצים. הבלם הברזילאי אמנם לא גילה יכולת טכנית גבוהה ומעולם לא הצטיין בהנעת הכדור בחלק האחורי, אבל בקבוצה אהבו את העוצמה והקשיחות שלו, את זה שהילך אימים על חלוצי היריבות. במשחק הבית נגד אתלטיקו מדריד במרץ האחרון למשל, פאולאו נלחם בבן ארצו דייגו קוסטה במשך 90 דקות. דחיפות, משיכות בחולצה, טראש טוק וגם בעיטה אחת של הבלם בבטנו של החלוץ. בטיס ירדה מנוצחת 2:0, אבל המלחמה של פאולאו זכתה להערכה.

18 החודשים הראשונים של הבלם הברזילאי בבטיס היו מצוינים. כשהוא לא היה פצוע, הוא שימש כשחקן הרכב קבוע ובשנה שעברה היה חלק מהעונה הכי מוצלחת של הקבוצה מאז 2004-05; מקום שביעי והעפלה למוקדמות הליגה האירופית. אחרי שריאל מדריד ירדה מנוצחת באסטדיו בניטו ויאמרין, ז'וזה מוריניו שפע מחמאות ואמר ש"בטיס היא אחת מהקבוצות הכי טובות בליגה".

כשחקן רכש צנוע אך מוצלח, פאולאו היה אחד מהסמלים לעונת 2012-13 המצוינת של בטיס. היום לעומת זאת, הוא אולי הסמל הכי גדול לעונת 2013-14 המסויטת של הוורידבלאנקוס, שבסוף השבוע הסתיימה בירידת ליגה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו. GettyImages
רק לפני שנה מוריניו שפע מחמאות לבטיס ואמר ש"היא אחת מהקבוצות הכי טובות בליגה"/GettyImages

בטיס גמגמה בתחילת העונה, אבל זה נראה טבעי אחרי מכירתו של הציר המרכזי בעונה שעברה, בניאט, לאתלטיק בילבאו. בתחילת אוקטובר, הגמגום כבר הפך לשיתוק. הפסד רדף הפסד, ביקור בוויסנטה קלדרון הסתיים בתבוסה 5:0 ואז הגיע משחק החוץ נגד היריבה העירונית סביליה. פאולאו לא שיחק בארבעת המשחקים הקודמים בגלל פציעה, אבל הוזעק להרכב כדי לנסות לעצור את ההידרדרות במדרון. בדיעבד זו הייתה טעות.

סביליה עלתה ל-0:1 כבר בדקה השנייה משער של קרלוס באקה, אבל פיגור כזה הוא הרי הפיך. אלא שאם אתה משחק ב-10 שחקנים, המשימה קשה שבעתיים. בדקה ה-34 פאולאו ספג כרטיס צהוב אחרי דברים מיותרים שאמר לשופט ושמונה דקות לאחר מכן ביצע עבירה על חואן אנטוניו רייס במרחק של כ-30 מטרים מהשער, ראה צהוב שני והורחק. עד הסיום סביליה ניצלה את היתרון המספרי וניצחה 0:4. בדרבי.

אחרי המשחק, הבלם הברזילאי עמד במוקד העניינים. תחילה המאמן פפה מל האשים אותו ואמר: "אולי זה לא הזמן הנכון להגיד את זה, אבל פאולאו מספיק מבוגר בשביל לדעת שהוא טעה. זו הייתה טעות של ילד. ההרחקה שלו הרגה אותנו". אחר כך התגלה שאוהדים של בטיס – הקבוצה שלו – נהמו לעברו כשהוא עזב את המגרש אחרי ההרחקה.

פאולאו הוא לא דני אלבס ולא ניימאר, הוא גם לא משחק בברצלונה. האירוע אמנם זכה להד תקשורתי נרחב וגונה הן על ידי בטיס והן על ידי ספ בלאטר, אבל לאפקט כמו זה של "קמפיין הבננות" הנפלא שנפתח השבוע בצורה ספונטנית, אף אחד לא היה יכול לצפות. גם לא היה כזה. דווקא השבוע, אחרי שעל אלבס נזרקה בננה, פאולאו שוב הוזכר.

שחקן בטיס בניאט מול סרחיו בוסקטס שחקן ברצלונה. Angel Fernandez, AP
בטיס גמגמה בתחילת העונה, אבל זה נראה טבעי אחרי מכירתו של הציר המרכזי בעונה שעברה, בניאט/AP, Angel Fernandez

למרות שהוא שימש קורבן למפגן גזענות של אוהדי בטיס, פאולאו לא זכה ליותר מדי רחמים. שבוע לאחר מכן בטיס נפרדה מראיו וייקאנו ב-2:2 ביתי והמאמן פפה מל פוטר. לכולם היה ברור שהפעולה הגיעה עכשיו, אבל שהתכנון שלה נעשה אחרי אותה תבוסה 4:0 בדרבי. אוהדים רבים האשימו את הבלם הברזילאי והיו יכולים לעשות השוואה בין הכרטיס האדום שהוא ספג מהשופט, לזה שפפה מל קיבל מההנהלה. וצריך להבין, לא מדובר בעוד מאמן בבטיס.

מל העביר בקבוצה ארבע שנים מאוד מוצלחות כשחקן בסוף שנות ה-80 ותחילת ה-90 . כמאמן הוא היה האיש שהחזיר את בטיס לליגה הבכירה בתום עונת 2010-11 מזהירה בה היא הציגה כדורגל התקפי ושוטף, ונעצרה ברבע גמר הגביע רק על ידי ברצלונה. האוהדים אהבו אותו, את הכדורגל שלו ואת האופי שלו. כשהתוצאות השליליות נערמו וכמה מהם הגיעו למועדון למחות, הוא הכניס אותם למשרד שלו ושוחח איתם במשך שעה ארוכה. הם היו מוכנים לסלוח לו על פתיחת עונה גרועה, הם משוכנעים עד היום שאילולא ההנהלה הייתה נפטרת ממנו, בטיס לא הייתה יורדת.

כשההנהלה החליטה לפטר את המאמן בתחילת דצמבר, באחד מהעיתונים התנוססה כותרת "בטיס פיטרה את הגיבור שלה". כשהחדשות התפשטו, חבורה של אוהדים הגיעה לאצטדיון בניטו ויאמרין, השתוללה ורגמה באבנים את המשרדים. על חומות האצטדיון רוססה כתובת גרפיטי שקוראת לעזיבתו המידית של המנהל הספורטיבי ולאדה סטושיץ'. 20 ימים בדיוק לאחר מכן, הסרבי אכן פוטר.

אחרי הפיטורים של מל, האוהדים הקולניים והדעתניים של בטיס פתחו רשימה שחורה שהלכה והתארכה ככל שהעונה התקדמה והמצב של הקבוצה הידרדר. הנשיא מיגל גויין כיכב שם וכמוהו גם המאמנים שהגיעו אחרי מל ולא הושיעו, חואן קרלוס גרידו וגבי קלדרון. אחרי אותו הפסד לראיו וייקאנו לפני קצת פחות משבועיים, פאולאו זינק מתחתית הפנקס לצמרת הגבוהה.

מאמן בטיס לשעבר, פפה מל. AP
אחרי התבוסה 4:0 בדרבי, אוהדים רבים האשימו את פאולאו והיו יכולים לעשות השוואה בין הכרטיס האדום שהוא ספג מהשופט, לזה שפפה מל/AP

פאולאו עשה קריירה ממלחמה ברחבה, מקשיחות וחוסר נכונות להיכנע. הוא גם התאושש מאותן קריאות ונהמות גזעניות שספג העונה מאוהדי בטיס, אבל משתי הטעויות נגד ראיו באסטדיו דה וייקאס הוא לא יכול היה לקום. פחות מיממה אחרי שהוא ביקש להתחלף, רוססה כתובת על שער מגרש האימונים PUALAO COBARDE, "פאולאו פחדן".

איך ביקש להתחלף למרות שלא היה פצוע, מדוע נטש את הקבוצה בשלב מוקדם של משחק כל כך קריטי? "אני יודע שכועסים עלי, אבל אני רוצה שיבינו שאני לא סתם מישהו שעוזב כשקשה", הוא ניסה להסביר, "הייתי גמור מבחינה מנטלית וביקשתי להיות מוחלף כדי לא להזיק לקבוצה אפילו יותר. זה המצב הכי גרוע בו הייתי בקריירה. היה חשוב לי להיות כן ולא להמשיך כאילו הכול בסדר. יכולתי להמשיך לשחק, אבל הייתי עושה עוד ועוד טעויות. זו ההרגשה שהייתה לי".

לקראת המשחק בסוף השבוע האחרון, בבית נגד ריאל סוסיאדד, הבלם הברזילאי הצהיר ש"אני מוכן לחזור למגרש ולשחק שוב", אבל הוא לא נכלל בסגל. בטיס הפסידה 1:0 וירדה ליגה. יממה לאחר מכן, חלק מהעיתונים ואתרי האינטרנט כבר היו עסוקים בדיווחים על התכניות העתידיות של הקבוצה וכולם היו תמימי דעים: פאולאו לא יישאר למרות שהוא מחזיק בחוזה עד קיץ 2015.

לעונה הנוראית של בטיס היו לא מעט "גיבורים". מקומת ההנהלה, דרך הצוות המקצועי ועד השחקנים. אבל נדמה שפאולאו הוא הגיבור הטראגי מכולם.

פאולאו שחקן ריאל בטיס. GettyImages
יממה אחרי הירידה חלק מהעיתונים ואתרי האינטרנט כבר היו עסוקים בדיווחים על התכניות העתידיות של הקבוצה וכולם היו תמימי דעים: פאולאו לא יישאר למרות שהוא מחזיק בחוזה עד קיץ 2015/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully