וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשיתם לנו התקף לב: הקשר בין אהדת ספורט למחלות לב

24.4.2014 / 15:00

באנגליה נרשמה בקיץ 98' עליה של 25 אחוז בהתקפי לב, בברזיל מובהלים בכל טורניר אוהדי כדורגל רבים לבתי החולים. הקשר בין אוהדי ספורט למחלות לב תמיד היה חזק, וביוני הקרוב הוא צפוי להתהדק עוד יותר. ספורט בחקירה

פאולו רוסי, נבחרת איטליה, מול ג'וניור, נבחרת ברזיל, מונדיאל 1982. GettyImages
כמה ברזילאים סבלו קשות במשחק המיתולוגי הזה ב-1982?/GettyImages

סדרות, הארכות, אכזבות, פנדלים ומהפכים הם חלק מהחוויה הבסיסית של כל אוהד ספורט. אין אוהד שלא יוכל לשלוף ברגע סיפורים על טלטלות רגשיות, לפעמים גם קיצוניות, שחווה במהלך משחקים. הרי זה חלק מהקסם של המשחק וזה מה שהופך אותו למרחב כל כך מרגש ומיוחד, שממגנט אליו מיליוני אנשים בכל פינה על הגלובוס. אבל האם יש גם מחיר לרגשות העזים שמלווים את אהדת הספורט? כנראה הרבה יותר גבוה ממה שהייתם רוצים לדעת.

מחקרים במקומות שונים בעולם מצביעים על קשר ישיר וחזק בין אירועי ספורט לבין גידול בשיעורי התקפי הלב באוכלוסייה.

במחקר שפורסם שנה שעברה, נבחנו בברזיל שכיחות של אוטם שריר הלב (התקפי לב), תעוקת חזה ותמותה במהלך שלושה חודשים (מאי עד אוגוסט) בארבע שנות מונדיאלים שונים (1998, 2002, 2006 ו-2010). החוקרים השוו נתונים על אירועי לב ודיווחים על אירועים בבתי חולים בשלושה פרקי זמן שונים: בימים רגילים, בהם לא התקיימה אליפות העולם; בימים שבם היו משחקים באליפות, אבל לא של ברזיל; וכמובן בימים שבם היו משחקים של ברזיל באליפות. ממצאי המחקר הצביעו על גידול מובהק במקרי התקפות לב בזמן אליפות העולם ובאופן בולט יותר בזמן משחקיה של נבחרת ברזיל בהשוואה לזמני השגרה. בנוגע לתמותה, אפשר להירגע, לא נמצאו הבדלים.

שחקן נבחרת ספרד אנדרס אינייסטה כובש את שער הניצחון בגמר מונדיאל 2010 מול הולנד. רויטרס
איך הרגישו ההולנדים בגול הזה? אינייסטה מבקיע את השער בגמר גביע העולם 2010/רויטרס

מחקר דומה נערך גם באנגליה במהלך אליפות העולם בכדורגל בצרפת (1998). נתונים בנוגע לאשפוז בבתי חולים בגין אירועי לב, שבץ מוחי, פגיעה עצמית מכוונת ותאונות דרכים בעת משחקים של נבחרת אנגליה נאספו והושוו לנתונים על אשפוזים בתקופות מקבילות, שנה לפני ואחרי המונדיאל ובחודש שקדם לטורניר. גם במקרה הזה הממצאים היו חד משמעיים. האהדה מרגשת, משמחת אבל לא פחות מכך גם מסוכנת. ב-30 ביוני למשל, כאשר הנבחרת האנגלית הפסידה לארגנטינה במשחק מותח במיוחד שהוכרע בדו-קרב של פנדלים (לאחר שער נהדר של מייקל אואן והחמצת פנדל מכריעה של דיוויד באטי) נמצא גידול של כ-25% באירועי הלב במדינה! במחקרים שבוצעו בגרמניה נטען כי צפייה במשחקי כדורגל מותחים ומכריעים אפילו מכפילה את הסיכון להתקפת לב.

בהולנד נערך מחקר דומה בזמן אליפות אירופה בכדורגל באנגליה (1996), במטרה לבדוק האם משחק חשוב מגביר את הלחץ, עד כדי עלייה במספר התקפי הלב והשבץ המוחי במדינה. משחק ההדחה של הנבחרת ההולנדית מהאליפות (הפסד לצרפת בפנדלים) נלקח כמקרה בוחן ונתוני התמותה באותו היום כתוצאה מאירועי לב, הושוו לנתוני תמותה חמישה ימים לפני וחמישה ימים אחרי אותו המשחק. על מנת להיות בטוחים בדקו החוקרים גם את הנתונים מאותה התקופה בשנה שלפני האליפות ובשנה שאחריה. הנתונים, גם במקרה הזה, חשפו כי ביום המשחק התמותה כתוצאה מהתקפי לב גדלה באופן משמעותי, אבל רק בקרב הגברים. אצל הנשים לא נרשמה עלייה ברורה. במילים אחרות, אירועי ספורט חשובים, שמייצרים אירועים דרמטיים וסוחטים רגשות עזים מהאוהדים, גורמים בפועל למחלות לב וכלי דם, עד כדי מקרים קיצוניים של מוות.

ההשפעה השונה של המשחקים על גברים ונשים חזרה בכמה ובכמה מחקרים, כולל בכאלו שעסקו בקבוצות מקומיות ולא רק בנבחרות לאומיות. גברים מניוקאסל, סנדרלנד ולידס באנגליה הגיבו אף הם בצורה קיצונית להפסדים ביתיים ואירועי הלב גדלו בצורה משמעותית בהשוואה לימים רגילים או לניצחונות ביתיים של הקבוצות. אצל הנשים, כאמור, לא נמצאה תופעה זהה.

אם למישהו עוד היה ספק לגבי הקשר בין אוהדים וקבוצותיהם, המחקרים הנוכחיים מבליטים את החיבור הפיזי העז ביניהם. הקבוצה או הנבחרת הם חלק מהזהות של האוהד. הוא רואה בהם הרבה יותר מאשר קבוצה ולכן הוא גם נסחף איתן, לטוב ולרע, למעורבות רגשית עמוקה ומיוחדת. בפעם הבאה שתשמעו אוהד ששר על הלב הצהוב או האדום שלו, קחו את זה לגמרי ברצינות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שחקן נבחרת אנגליה, ג'ק ווילשר. GettyImages
אוהדי נבחרת אנגליה? צפו לעוד חוויה רפואית קשה ביוני/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully