וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ותודה ליואב כץ: סיפור החזרה של מכבי נתניה לליגת העל

4.4.2014 / 18:30

מכבי נתניה נראתה מרוסקת עד שאלי שגב ויוסי מאור שמעו תשובה שלילית מבעלי הפועל חיפה. תוך שנה הוציאו שם את כל הרעל, יצרו תלכיד מרשים ועכשיו מתכננים תקציב של 22 מיליון שקל, זרקו קוראץ', דודו ביטון ואקדמיה במחלקת הנוער. כך נולדה נתניה מחדש כולל הצצה לעונה הבאה

ברני ארדוב

צפו: השערים הנבחרים של מכבי נתניה העונה

7 באוגוסט 2013 ככל הנראה ייזכר כאחד מהתאריכים ההיסטוריים בתולדות מכבי נתניה. רשמית, ההודעה על העברת הבעלות במועדון יצאה יום לאחר מכן. אלא שהאירוע המשמעותי והמכונן, זה שהוציא את המועדון לדרך חדשה והפך את נתניה מקבוצה עם עתיד מעורפל, שהתרסקה מקצועית וכלכלית וירדה לליגה הלאומית לקבוצה עם עתיד ורוד, שעלתה בקלות לליגת העל ותתמודד בעוד שבוע וחצי על הזכות לשחק בגמר גביע המדינה, התרחש לפני כן מאחורי הקלעים. אחרי שנה קשה מלאה בבלגן ולכלוכים, נתניה עמדה להיעלם. עכשיו מדברים שם על צמרת ליגת העל. איך זה קרה?

מכבי נתניה עלתה ללאומית, סיקור מיוחד בוואלה! ספורט:

מכבי נתניה עלתה: ”המטרה - רביעייה ראשונה בליגת העל”

חוזרים לנתניה: פרויקט צילומים מיוחד

"שברתי את שיא העליות": קובי חסן בראיון מרגש ואמיץ

בעלי מכבי נתניה אלי שגב (מימין) עם ראש העיר מרים פיירברג, יוסי מאור והמנכ"ל רועי דניאל. ניב אהרונסון
"רצינו לרכוש את הפועל חיפה, אבל ביום שהבנו שזה לא יקרה, אז דיברנו עם אנשי נתניה ורכשנו את המועדון". שגב, מאור ודניאל עם ראש העיר פיירברג/ניב אהרונסון

כבר בחודש בפברואר אשתקד גיששו כמה אנשי סוד של הנהלת מכבי נתניה בסביבתו של איש העסקים יוסי מאור ורצו להבין האם הוא יהיה מוכן לקחת תחת חסותו את המועדון ולהפוך לבעלים שלו. מאור, אוהד הפועל חיפה, עלה לכותרות תקופה קצרה לפני כן בשל העובדה שרצה לרכוש את האדומים מהבעלים יואב כץ, אך נתקל בסירוב מוחלט במה שהביא בדיעבד לפרוץ המחאה של חלק מאוהדי חיפה נגד כץ. מאור הבהיר שהעניין לא על הפרק ובנתניה המשיכו לחפש בעלים אחר שיציל את המועדון.

באותה תקופה פעל מאחורי הקלעים בנתניה אוהד אחר של הפועל חיפה, אלי שגב שמו, שהגיע בתיווכו של המאמן דאז טל בנין ותרם כ-450 אלף דולר למועדון. אלא שהביקורת הנוקבת על המעורבות של בנין בעניינים ניהוליים דווקא על רקע המשבר המקצועי, הביאה להתנגדות של לא מעט אנשים לשגב ולחיפושים אחר בעלים חדש כאשר קובי בלדב, גיל לב ואנשים נוספים חרשו את הגלובוס במטרה למצוא את דניאל יאמר החדש.

הירידה הובילה לכך שבסוף העונה רוכשים נרתעו מלהגיע לנתניה. במקביל, מאור ושגב חברו יחדיו והאחרון החל במשא ומתן קדחתני עם כץ לרכישת 50 אחוז מהפועל חיפה בתוספת שליטה מלאה על מחלקת הנוער של האדומים. נתניה הייתה מבחינתם אופציה שנייה והשיחות התנהלו על אש קטנה. בשבעה באוגוסט שוחחו שגב וכץ בפעם האחרונה. המטרה הייתה להפתיע את כולם ולהכריז על שגב כבעלים המשותף של הקבוצה בנשף פתיחת העונה שנערך באחד מאולמות האירועים בקריות. אלא שברגע האחרון העסקה התפוצצה. גורמים בחיפה ובנתניה טוענים שהרקע לפיצוץ היה הסירוב המוחלט של כץ שמאור ייקח חלק בעסקה. שגב ומאור הבינו את העניין והרימו באותו הרגע טלפון לאנשי נתניה. למחרת הכול כבר סוכם והשניים הפכו לבעלים הרשמיים של הקבוצה. "רצינו לרכוש את הפועל חיפה", מאשר שגב "אבל ביום שהבנו שזה לא יקרה, אז דיברנו עם אנשי נתניה ורכשנו את המועדון".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
יוסי מזרחי עם שי הולצמן מאמני מכבי נתניה. ברני ארדוב
לכולם היה ברור שהחיבור עם נתניה יצליח. מזרחי והולצמן/ברני ארדוב

לב ובלדב בנו בקיץ קבוצה תוך אמונה שיהיה רוכש, כשההגעה של שגב ומאור נתנה את הגושפנקא למהלכים הכלכליים שבוצעו. בלעדיהם, נתניה לא הייתה יכולה לעמוד בחוזים שחתמה. החזון של השניים כלל קודם כל מאמן וותיק. "בהנהלה הבינו שכדי לבנות תהליך שיתחיל עוד העונה, הם חייבים להביא מאמן תותח, כזה ששחקנים ברמה של ליגת העל יגיעו לליגה הלאומית בגללו וכזה שיוכל להראות מעכשיו כבר שיש אופק רציני למועדון", נזכר גורם בנתניה.

למרות ששמות כמו צדוק מלכה, שלומי דורה ואחרים ריחפו באוויר, בנתניה מיקדו מיד את כל המאמצים בהבאתו של יוסי מזרחי. כדי למשוך את המאמן הזמינו אותו בהנהלת המועדון ליום התרשמות ובסופו היה ברור לכולם שהחיבור יצליח מאוד. שגב, האיש של בנין, לא התנגד: "זה לא סוד שאני אוהב את בנין וחושב שאם בעונה שעברה היינו מעורבים כמו עכשיו הוא לא היה יורד ליגה, אבל ברגע שהיה ברור שטל לא יהיה בנתניה רצינו להביא מאמן טוב ויוסי הוא ללא ספק כזה".

מזרחי החליט שהוא ינחית בקבוצה שחקנים ברמה של ליגת העל כשהשמות הבולטים היו: ערן לוי, שליו מנשה ואוהד לויטה. "רצינו להביא שחקנים עם מספרים מוכחים, בעיקר בחלק הקדמי", מעיד עוזרו של מזרחי שי הולצמן "וזה ברור שרצינו להביא מראש שחקנים שהם ברמה של ליגת העל כדי שיצעידו את הקבוצה למקום אליו רצינו להגיע".

ערן לוי מכבי נתניה. קובי אליהו
"ערן נשאר כמו שהוא היה תמיד, אבל העובדה שהעונה בנו קבוצה סביבו גרמה לו להבין שהוא צריך להיות הרבה יותר מנהיג"/קובי אליהו

מזרחי החליט לקחת כפרוייקט אישי את הבאתם של השחקנים המובילים והחל בשיחות קדחתניות כדי לשכנע אותם להגיע. הקואץ' הגדיל והתקשר ללוי כשהוא מבהיר לו שהגעה שלו תהפוך אותו לקפטן הקבוצה. "יוסי הבהיר לערן מהרגע הראשון שהוא רוצה להראות לכולם שערן לוי זה לא שחקן שצריך להירתע ממנו. להיפך, זה שחקן שיכול להנהיג מועדון שלם", מסביר מקורב לשניים. "מהשיחה הראשונה הוא הבהיר לו שישים את המפתחות בידיים שלו. בפועל מי שהיה העונה בתוך מכבי נתניה יכול להעיד שערן הפך משחקן עם סטיגמה בעייתית לשחקן שהוא המנהיג הבלתי מעורער של הקבוצה". שחקן בקבוצה מוסיף: "ערן נשאר כמו שהוא היה תמיד, אבל העובדה שהעונה בנו קבוצה סביבו גרמה לו להבין שהוא צריך להיות הרבה יותר מנהיג".

אם רוצים להבין את המנהיגות של לוי, המשחק במחזור הרביעי מול הפועל פתח תקוה הוא דוגמה טובה. נתניה הובילה 0:2 ונראתה בדרך לטיול קליל מול מי שהוכרזה כיריבתה הגדולה על המקום הראשון, אלא שאז המלאבסים חזרו לעניינים עם שני שערים מהירים בפתיחת המחצית השנייה ומבט על הפנים של שחקני נתניה הראה סימנים של שבירה. לוי קלט את העניינים והחל תוך כדי משחק לדבר עם השחקנים, לבקש שהכדורים יגיעו אליו ולדרבן את חבריו. בדקה ה-88 הוא גם כבש את שער הנצחון. "המשחק הזה היה סוג של חותמת עבורנו שאנחנו קבוצה שהרמה שלה גבוהה מאוד", קובע שחקן בנתניה. "וערן הוכיח באותו משחק שהוא המנהיג של הקבוצה והוא גם הברומטר שלה".

לא מעט שחקנים בנתניה מצביעים על חדר ההלבשה כסוד ההצלחה, זאת למרות שבסגל יש 16 שחקנים חדשים. "לא היה פשוט להפוך את חדר ההלבשה למלוכד כל כך", מסביר הולצמן "אבל יוסי ידע איך לכבד כל שחקן, איך לשוחח עם השחקנים שלא משחקים, איך לתת דקות כשצריך לשחקנים יותר ותיקים וזה מה שתרם לליכוד הזה. ההצלחה של נתניה העונה היא מכמה סיבות: ההנהלה החדשה שהביאה הרבה כסף ותנאים, השחקנים שבחרנו, הקהל הנהדר שדוחף את הקבוצה ברמה מדהימה וכמובן הליכוד הזה בחדר ההלבשה".

כמו הרבה דברים בנתניה העונה, גם המרקם החברתי הוא ההיפך הגמור לעומת העונה שעברה. אז היו לא מעט ריבים בין השחקנים, ריכולים ושחקנים שלא בדיוק ראו את טובת המועדון לנגד עיניהם. ברגעי האמת, זה בא לידי ביטוי ולא תרם במאבקי ההישרדות. "זו הקבוצה עם חדר ההלבשה הכי חזק ששיחקתי בה", קובע הבלם ליאור ז'אן, שהגיע גם הוא הקיץ. "יש פה חדר הלבשה נדיר". עומר פרץ, אחד ששיחק בנתניה בעונה שעברה, עושה את ההשוואה: "חדר ההלבשה זה השוני הגדול מהעונה שעברה ולא צריך להוסיף הסבר מעבר".

עומר פרץ שחקן מכבי נתניה מול הפועל רמת גן. ברני ארדוב
"חדר ההלבשה זה השוני הגדול מהעונה שעברה ולא צריך להוסיף הסבר מעבר". פרץ/ברני ארדוב

אלא שהשוני גדול יותר. תוך פחות משנה נתניה פשוט נולדה מחדש. הרעל יצא החוצה, הלחץ והבלגן התחלפו ברוגע ושקט. טראומת הירידה לא הורגשה. השוני הזה הורגש מלמעלה. בעונה שעברה החבל התקציבי היה מונח תמידית על הצוואר של הנהלת המועדון. לב ובלדב הצליחו לשרוד בסוג של קסם. השקט הכלכלי שהביאו איתם הבעלים החדשים עשה את ההבדל ואיפשר לנתניה להתמקד בצד המקצועי ולא להתעסק בדברים אחרים.

כך קרה גם בחודש ינואר. בעירוני קרית שמונה התעניינו במגן טובארנו פינאס ורצו לרכוש את כרטיסו תמורת כמה מאות אלפי שקלים. גורמים בנתניה התלהבו מהעניין והפנייה של הקבוצה הצפונית נראתה כמו הזדמנות להרוויח כסף על המגן שמסיים חוזה וללא קשר, במועדון מחפשים להביא לו מחליף בעונה הבאה. אלא שבהנהלה חשבו אחרת. "בעונה שעברה טופי שוחרר והקבוצה שנלחמה נגד הירידה נשארה בלי מגן", אמר גורם המקורב לבעלים. "אבל העונה למרות שהיה ברור שהשגנו את המטרות, ההנהלה והצוות המקצועי הבהירו שזה לא מקצועי להישאר בלי מגן ימני טבעי למשך חצי עונה ולמרות שהייתה הזדמנות למכירה, העדיפו שהצד המקצועי ינצח. זה השוני שהוכנס כאן מהעונה שעברה".

דבר נוסף עליו שמים דגש בהנהלה החדשה הוא נושא מחלקת הנוער. בחודשים הקרובים יוקמו חדרי וידאו, חדר קבלה להורים וחדרי מאמנים שבמתחם מחלקת הנוער וכל זה מתוך ראייה של מאור, שגב והשותף החדש שמעון גונן להשקיע במחלקת הנוער כדי שזו תספק את הבסיס למועדון. "זה לא סוד שמחלקת הנוער זה דבר שקרוב וחשוב מאוד לליבי", מסביר שגב. "זו מדיניות שאנחנו מתווים. בעונה הבאה תראו שמונה שחקנים צעירים ואולי יותר בקבוצה הבוגרת וגם עכשיו אחרי שעלינו אתם תראו יותר ויותר ילדים שמשחקים".

טוברנו פינאס מכבי נתניה מול מוראד אבו ענזה בני לוד. מגד גוזני
"למרות שהייתה הזדמנות למכירה, העדיפו שהצד המקצועי ינצח. זה השוני שהוכנס כאן מהעונה שעברה". פינאס/מגד גוזני

בשבועות האחרונים מתכננים כבר בקבוצה את העונה הבאה. הרכש הראשון של שגב ומאור היה בכלל בתחום הניהולי, כששמעון גונן, השותף העסקי של שגב לאורך 30 שנה, נכנס כשותף שלישי ורק השבוע הוצג בפני השחקנים בארוחת גיבוש שארגן קובי חסן במתחם האימונים. בנתניה מעידים שגונן הולך להיות דמות מעורבת מאוד במתרחש ולהיות זה שישפיע על התנהלותו של המועדון: "שמעון ואני קבענו שלכל מה שאני נכנס הוא נכנס איתי ולהיפך", מסביר שגב. "הוא מאוד אוהב את נתניה והוא כמובן חלק מההצלחה".

בצד המקצועי, בנתניה מאמינים שבתוך שבועיים יוסי מזרחי יחתום על חוזה חדש לשנתיים או שלוש כאשר רוב התנאים מסוכמים כשהולצמן ימשיך לצידו. התקציב של הקבוצה יעמוד על 22 מיליון שקלים, הזרים לארי קאיודה וסביטי ליפניה לא צפויים להמשיך וגם עתידו של פינאס בספק גדול. בנתניה ירצו להביא לפחות ארבעה זרים מובילים כאשר גם שמו של החלוץ המונטנגרי של הפועל חיפה ז'רקו קוראץ' עלה כמועמד. נראה שאם חיפה לא תממש את האופציה על החלוץ עד ה-15 באפריל, בנתניה ייכנסו עם קבוצתו זטה למשאו ומתן על רכישתו.

בנוסף לזרים, במועדון רוצים להנחית לפחות שגריר אחד בכיר. השמות של דודו ביטון, שידוע כאוהד מושבע של הקבוצה, חנן ממן ושלומי ארבייטמן עלו כמועמדים. גם משה אוחיון וחיים מגרלשווילי במועמדים, כמו גם פיראס מוגרבי שהוזכר כמועמד לחזור לקבוצה. במועדון ירצו לקדם את הצעירים עידו לוי וירין חסן ובמסגרת הסכם שיתוף הפעולה עם טוברוק, עשויים להצטרף לסגל השוער מהדי זועבי והבלם איאד אבו עביד. בנתניה גם סיכמו עם טוברוק על רכישתו של קני סייף, אך בשלב זה השחקן מעדיף ככל הנראה לממש אופציות אחרות כשהמועדפת עליו היא מעבר לבלגיה כמו שמנסה לקדם סוכנו דודו דהאן. בוורן, קבוצתם של רמי גרשון וממן, כבר הביעה עניין בקשר.

בגזרת השחקנים הקיימים בשלב זה ברור שלוי ולויטה יישארו כאשר בקבוצה נוטים להשאיר גם את רן רול, בן מלכה, ניר אברג'יל, עומר צלישר וקובי חסן ואילו מעמדם של השאר יתברר בשבועות הקרובים. "תהיה פה קבוצה מצוינת בעונה הבאה עם תקציב יחסית גבוה", מסביר גורם בכיר במועדון. "נתניה לא תתמודד ישר על אליפות, אבל כבר בעונה הבאה תראו קבוצה שתהיה מהמעניינות והאיכותיות בליגת העל".

שחקן הפועל חיפה, ז'רקו קוראץ'. יוסי ציפקיס
מבוקש בנתניה. קוראץ'/יוסי ציפקיס
שחקן סטנדרד ליאז', דודו ביטון, מול שחקן אלפסבורג, יוהאן לארסון. AP
אוהד מושבע. ביטון/AP
קני סייף שחקן הפועל ניר רמת השרון מול צחי גיגי שוער מכבי פתח תקוה. ברני ארדוב
בדרך לבוורן. סייף/ברני ארדוב
ירין חסן עידן שריקי רן רול מכבי נתניה חוגגים. ברני ארדוב
אמורים להמשיך. רול וחסן/ברני ארדוב
בעלי מכבי נתניה אלי שגב. ניב אהרונסון
בנתניה חולמים על צמרת. שגב/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully