וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדיחה על חשבונכם: מרטין דמיצ'ליס סותם פיות

28.3.2014 / 16:00

"יותר איטי מאינטרנט אקספלורר, הרס את סיטי, הגיע הזמן שיפרוש". באנגליה אוהבים ללעוג למרטין דמיצ'ליס, אבל הבלם הארגנטיני מקבל גיבוי מוצדק מהמאמן שחטף אותו מהידיים של סימאונה ואתלטיקו. מדור משחקי סופ"ש עם דרוגבה הקולומביאני שמחכה לברצלונה

שחקן צ'לסי אדן הזאר מול שחקן מנצ'סטר סיטי מרטין דמיצ'ליס. GettyImages
עליו לא מדברים. דמיצ'ליס/GettyImages

אולי כדאי שתשתקו (ארסנל – מנצ'סטר סיטי, שבת, 19.30, ספורט1 ו-HD)

לפני שבועיים ארגנה מנצ'סטר סיטי ארוחת ערב יוקרתית עבור אוהדיה האמידים. תמורת 200 ליש"ט אפשר היה לא רק לסעוד את ליבם, אלא גם להפנות שאלות למנואל פלגריני. הצהובונים בממלכה התלהבו מאוד לדווח על תנאי מעט ביזארי שהציב המועדון – חל איסור לדסקס עם המנג'ר אודות שיתופו של מרטין דמיצ'ליס. סוגיה זו נותרה מחוץ לדיון, כי היה חשש להפיכתה לנושא הבלעדי.

מאז הגיע דמיצ'ליס על סף סגירתו של חלון ההעברות באוגוסט, הוא הפך ליעד לביקורת ארסית ולבדיחות, והתופעה רק הלכה והתגברה עם הזמן. עוד לפני שמינית גמר ליגת האלופות נגד ברצלונה סימנו רבים מאוד את הארגנטיני בן ה-33 כחוליה החלשה בעורף של סיטי, ואיש לא הופתע כאשר התקשורת הפילה עליו את כל התיק לאחר ההפסד. דמיצ'ליס לא הצליח לעמוד בקצב של ליאו מסי במתפרצת, הכשיל אותו, ספג כרטיס אדום, והשופט אף שרק בטעות לפנדל על אף שהעבירה בוצעה מחוץ לרחבה.

מרטין דמיצ'ליס מכשיל את ליאונל מסי שחקן ברצלונה. Clive Brunskill, GettyImages
האירוע שהפך את כולם עליו. דמיצ'ליס מכשיל את מסי/GettyImages, Clive Brunskill

"אקספלורר מהיר ממנו"

העובדה כי עד לאירוע המדובר היה לבלם הוותיק משחק פנטסטי לא הפריעה לקמפיין נגדו. מרטין קיאון, בלם העבר של ארסנל, שלא בדיוק היה חף משגיאות במהלך הקריירה, קבע בטורו ב"דיילי מייל": "דמיצ'ליס הרס את פלגריני וסיטי". הלעג בטוויטר לא ידע גבול, והבדיחה על כך שברצלונה ביקשה לבטל את השעייתו של דמיצ'ליס על מנת שיוכל לשחק בגומלין נתפסה לשנונה במיוחד.

שלושה שבועות בלבד חלפו, והארגנטיני שוב עמד באור הזרקורים. הפעם הוא הכשיל בשלומיאליות את מארק אנטואן פורטונה ברבע גמר הגביע האנגלי מול וויגן, והחבורה מליגת המשנה העיפה את הסיטיזנס מהמפעל. הטעות גרמה לאלן סמית, עוד כוכב עבר של ארסנל, לצאת בהצהרה הנחרצת ב"דיילי טלגרף": "הגיע הזמן שיפרוש". כמות הבדיחות ברשתות החברתיות הגיעה לממדים מפלצתיים, דמיצ'ליס הוצג כשבלול בשל איטיותו, וגם כחמור. "אינטרנט אקספלורר יותר מהיר ממנו", "הוא לא מתאים לשחק איתנו בשכונה" – הפנינים זרמו בכל שניה.

תופעת העדר הזו חושפת את הצד הנבזי של האופי האנושי. קל להתנפל על הדמות שסומנה כשעיר לעזאזל, וככל שהלעג צובר תאוצה, כך מרגיש כל אחד שהוא חייב להיות חלק מהחבר'ה. אם אתה לא צוחק על הקורבן, אתה לא בעניינים. הוא בכל מקרה לא יכול להתגונן, אז למה לא להכות בו שוב ושוב? אפשר לסלוח על ביקורת נוקבת בשל התנהגות לא נאותה, אך לא על התשוקה לצלוב מקצוען בשל מספר טעויות שביצע על המגרש. בחודשיים האחרונים נעשה לדמיצ'ליס רצח אופי של ממש. אתם לא תתקשו בוודאי להיזכר בסיטואציות דומות בכדורגל הישראלי מהעבר הלא רחוק.

מנואל פלגריני מאמן מנצ'סטר סיטי ביציע. AP
דברו אתי על כל אחד, רק לא עליו. פלגריני/AP

בנבחרת המצטיינים בספרד

השאלה הנפוצה ביותר היתה מה מצא פלגריני בדמיצ'ליס, והתשובה מתחלקת לשלושה היבטים מרכזיים. ראשית, המאמן הצ'יליאני מכיר את הבלם היטב. השניים שיתפו לראשונה פעולה עוד בעונת 2002/2003 בריבר פלייט, אשר זכתה באליפות קלאוסורה בארגנטינה לפני שדמיצ'ליס נמכר לבאיירן מינכן. בתום שבע שנים מוצלחות בבירת בווארית, במהלכן זכה בארבע אליפויות והגיע לגמר ליגת האלופות ב-2010, התאחד הבלם עם מאמנו במלאגה בינואר 2010. הוא היה המנהיג בעונה בה העפילה הקבוצה המתעשרת לליגת האלופות ב-2011, ונותר המנהיג כאשר הבעלים ברח והותיר את האנדלוסים מול שוקת שבורה. הופעותיו אשתקד סייעו לסגל הצנוע לסיים במקום השישי ולהעפיל לרבע-גמר ליגת האלופות, שם היתה מלאגה רחוקה שניות ספורות מלהדיח את דורטמונד. בסיומה נכלל דמיצ'ליס בנבחרת מצטייני העונה בספרד.

היכולת הנהדרת הזו היא הסיבה השנייה להבאתו למנצ'סטר. מי שמתעקש לבקרו העונה, עשוי לטעון שפלגריני שומר אמונים לשחקן שירד מנכסיו, אולם קביעה זו לא תהיה רלוונטית עבור דייגו סימאונה. מאמן אתלטיקו מדריד, שממש לא מתפשר על כשירות פיזית, קפץ על המציאה והחתים את בן ארצו ביוני, כאשר דמיצ'ליס הפך לשחקן חופשי. רק משא ומתן מרתוני שכנע את קולצ'ונרוס לוותר עליו בסופו של דבר, תמורת כ-4.2 מיליון ליש"ט. אתלטיקו עשתה רווח נאה תוך חודשיים על שחקן שלא שיחק דקה במדיה, אבל סימאונה הצטער בכל זאת להיפרד ממנו.

מאמן אתלטיקו מדריד דייגו סימאונה. רויטרס
ההנהלה עשתה קופה, אבל הוא הצטער שדמיצ'ליס לא שיחק אצלו. סימאונה/רויטרס

פלגריני לא מפקיר

הסיבה השלישית היא רצונו של פלגריני לשחק עם שני בלמים שמסוגלים לפתח התקפות. וינסנט קומפאני עונה על ההגדרה, וכך גם מאטיה נסטאסיץ', אלא שהסרבי נפצע בתחילת העונה ולכן נדרשה סיטי לצאת לשוק בחיפושים אחרי מחליף זול וזמין. הצ'יליאני ממש לא רצה להסתמך על ג'וליאן לסקוט – עם כל הכבוד לכישורי ההגנה שלו, האנגלי לא בדיוק מתמחה בראיית משחק התקפית ומסירות מדויקות לטווחים בינוניים. דמיצ'ליס, שהחל את הקריירה כקשר לפני שהוסט להגנה על ידי אוטמאר היצפלד בבאיירן, התאים לדרישות.

"יש אמון הדדי בינינו. אנחנו מכירים כבר יותר מעשור, ואני רוצה להצדיק את האשראי שהוא נותן לי", אמר דמיצ'ליס על פלגריני בסוף אוגוסט, והתלהב מהאתגר החדש: "כאשר התברר שיש הזדמנות לעבור לפרמייר ליג, לא היססתי לרגע". תחילת החוויה נדחתה כי הארגנטיני נפצע מיד בברכו ונאלץ להיעדר עד סוף אוקטובר, אבל מאז הוא תמיד בהרכב. פלגריני סומך עליו, והמשיך לתת לו הזדמנויות גם אחרי המחדלים בתקופה האחרונה. לזכותו של המאמן ייאמר כי העניק גיבוי מלא לחניכו. "מרטין הוא שחקן חשוב מאוד עבורנו, והוא עושה עבודה מצוינת. הוא משתף פעולה היטב עם קומפאני", הוא אמר אחרי ההפסד לבארסה.

וינסנט קומפני מנצ'סטר סיטי חוגג שער עם מרטין דמיקליס. Clive Rose, GettyImages
שיתוף פעולה מצוין. קומפאני ודמיצ'ליס/GettyImages, Clive Rose

עובד גם בשביל קומפאני

הבלם הבלגי, אגב, לא נמצא בכושר מזהיר לאחרונה, אבל הביקורת כלפיו כמעט ולא קיימת. אפילו כאשר שגה קומפאני קשות ואפשר לפאביו בוריני להעלות את סנדרלנד ליתרון בגמר גביע הליגה, החצים הופנו בעיקר לדמיצ'ליס שלא חיפה עליו. זה טבעי. קומפאני הוא הקפטן והסמל, אישיות יוצאת דופן ואהודה עם לב רחב וכתפיים רחבות עוד יותר – אז איך אפשר לבוא אליו בטענות? אלא שיכולתו מחייבת לא פעם את דמיצ'ליס לעבוד בשביל שניים, והוא עשה זאת תרתי משמע במשחק בהאל לפני שבועיים, כאשר קומפאני הורחק כבר בדקה ה-10.

סיטי שמרה על רשת נקיה בלעדיו, במפגן כמעט מופתי של הארגנטיני, והתנופה שלו המשיכה כעבור שבוע ב-0:5 על פולהאם, בו התכבד דמיצ'ליס לכבוש את שערו הראשון העונה ונבחר לאיש המשחק. כאשר נטרל שלשום את מנצ'סטר יונייטד בניצחון 0:3, היה זה משחק ליגה חמישי ברציפות ללא ספיגה. בסך הכול, לא ספגה סיטי במחצית מ-18 משחקי הליגה בהם שותף בן טיפוחיו של פלגריני.

ויין רוני שחקן מנצ'סטר יונייטד מול מרטין דמיצ'ליס שחקן מנצ'סטר סיטי. רויטרס
ויין מי? דמיצ'ליס משתק את רוני/רויטרס

בתאבון עם הכובעים

התמודדותו של דמיצ'ליס עם מסע ההכפשה נגדו מעוררת הערצה. מתקבל הרושם שהוא מתעלם ממנו לחלוטין, נהנה מתמיכת מאמנו וחבריו, ושואף לעשות את המקסימום בכל משחק ללא קשר לכותרות העיתונים וציוצים בטוויטר. "החיים הפכו אותי ללוחם, והקשיים שעברתי חיזקו אותי", הוא אמר באוגוסט בראיון הראשון כשחקן סיטי. כך, למשל, זכור במיוחד ניפויו ברגע האחרון מסגל ארגנטינה למונדיאל 2006 על ידי חוסה פקרמן. הכוכב היה שבור ואפילו שקל בשלב מסוים לפרוש מהמשחק, אבל התאושש במהירות, ובגביע העולם ב-2010 הגשים את החלום והיה שחקן הרכב.

כעת יעמוד האופי שלו למבחן נוסף באיצטדיון האמירויות, במטרה לשמור על רשת נקיה גם מול לוקאס פודולסקי, חברו לשעבר בבאיירן. אם יצטיין מול התותחנים ויכריח את קיאון וסמית להיחנק מאכילת כובעים, יהיה בכך צדק פואטי.

שחקן ארסנל לוקאס פודולסקי חוגג שער. GettyImages
יבקיע מול החבר לשעבר? פודולסקי/GettyImages

דרוגבה קולומביאני (אספניול – ברצלונה, שבת, 17.00, ספורט5 ו-5HD)

הטרגדיה של ויקטור ואלדס נתנה לחוסה פינטו את הבמה הגדולה ביותר בקריירה שלו. עד אתמול היה השוער בן ה-38 אחראי על משחקי הגביע ועל האווירה החיובית בחדר ההלבשה. מעכשיו הוא יצטרך לעמוד באור הזרקורים בחלק הקריטי ביותר של העונה, ונקודות החוזק והחולשה שלו ידועות היטב. לפינטו אינסטינקטים מעולים על קו השער, אך הוא לא תמיד מצטיין בכדורי גובה, וזה מחדל לא קטן לאור העובדה כי הגנה ברצלונה כולה נמוכה ומפסידה קרבות אוויר רבים (עיין ערך מסצ'ראנו מול בנזמה). בדרבי של בירת קטלוניה, עומד לרשות אספניול נשק עם פוטנציאל קטלני – ג'ון קורדובה, חלוץ חסון ופיזי במיוחד. לבחור בן ה-20 כושר פריצה נהדר, במיוחד באגף הימני, וגם משחק ראש משובח. לא לחינם הדביקו לו את הכינוי דרוגבה הקולומביאני. שמו טרם מוכר מספיק, אבל זה עשוי אולי להשתנות בשבת.

שחקן אספניול ג'ון קורדובה מול שחקן סלטה ויגו ג'וני קסטרו. David Ramos, GettyImages
שם לא מוכר, אבל זה יכול להשתנות בקרוב. קורדובה/GettyImages, David Ramos

הדרבי של הוב (שטוטגרט – דורטמונד, שבת, 16.30)

אוהדי שאלקה רבים מחשיבים את הוב סטבנס לאחד המאמנים הגדולים בתולדות המועדון, בזכות ההישגים בקדנציה הראשונה שלו בקבוצה – הזכייה הסנסציונית בגביע אופ"א ב-1997, והעונה המופלאה ב-2000/01, אשר הסתיימה הכי קרוב לאליפות שאפשר לדמיין (את הפרטים עליה תוכלו לקרוא כאן). הקדציה השניה בגלזנקירשן לפני שנתיים היתה מלהיבה הרבה פחות, אך זה לא פגע במוניטין שלו בקרב הקהל הכחול. מאזנו מול דורטמונד בקבוצותיו השונות לא יכול להזיק לכך – אין קבוצה שהמאמן ההולנדי פגש בקריירה יותר מאשר הצהובים-שחורים, והוא ניצח אותם 11 פעמים, כולל 1:2 בדרבי האחרון שלו על ספסל שאלקה באוקטובר 2012. כעת, אחרי שפוטר מפאוק סלוניקי של ביברס נאתכו ושב לבונדסליגה כדי להציל את שטוטגרט מירידה, הוא חייב להשיג שלוש נקודות, וסיכוייו טובים יותר ממה שנדמה.

הוב סטיבנס מאמן פאוק סלוניקי. GettyImages
הסיכויים לרעתו? לא בטוח. הוב סטבנס/GettyImages

לוזון נגד אגדה (סטנדרד ליאז' – אנדרלכט, ראשון, 19.00)

היתרון של ליאז' על ברוז' בצמרת הבלגית קוזז עם תחילת הפלייאוף לשתי נקודות, וברור כי כל מעידה עלולה להיות קריטית מבחינת סיכויי האליפות של גיא לוזון. האתגר הראשון שלו מול אנדרלכט חדורת המוטיבציה יהיה קשה, בין היתר בגלל האיש שיישב על הספסל שמנגד. בסניק חאסי כבר חולל היסטוריה כשחקן, כאשר שיחק במדי אלבניה, על אף שמולדתו, קוסובו, היתה אז תחת שלטון יוגוסלבי. הקריירה שלו נפגמה בגלל פציעות קשות בברכיים, אולם הוא התמיד בכל זאת לשחק עד גיל 37. אחד הסמלים של אנדרלכט על הדשא, הוא בילה שש שנים במועדון כעוזר מאמן, וקידומו לפני שבועיים אחרי פיטוריו של ג'ון ואן דן ברום זכה לשבחים מוינסנט קומפאני. "הוא מכיר את הפילוסופיה הסגולה, ואני אוהד מאושר" צייץ קפטן מנצ'סטר סיטי. יש לו ערב פנוי ביום ראשון, אז גם הוא עשוי לצפות בקרב על בלגיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכיר את הפילוסופיה הסגולה. חאסי/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully