וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלודרמטי: פליפה מלו הפרובלמטי הפך לסמל בגלאטסראיי

18.3.2014 / 14:34

אוהדי גלאטסראיי מעריצים, בבשיקטאש מתעבים ומבחינתו הוא "סמל לאומי בטורקיה". פליפה מלו, השעיר לעזאזל של ברזיל במונדיאל 2010, מצא בית חם אחרי הטראומה ומספק את הסחורה מכל הכיוונים. תארים לצד פרובוקציות, עצירות פנדלים לצד קללות מהשופטים. פיטבול בגוב האריות

פליפה מלו שחקן גלאטסראיי, מאחוריו אלברט ריירה. GettyImages
פרובוקציה אחר פרובוקציה בדרך ללב של אוהדי גלאטסראיי. הפיטבול פליפה מלו/GettyImages

22 בספטמבר 2013. גלאטסראיי הובילה 1:2 בדרבי החוץ הטעון מול בשיקטאש, כאשר לפתע, שלוש דקות בתוך תוספת הזמן, גלש פליפה מלו בפראות לעבר בן ארצו רמון וקיצץ אותו עם שתי הרגליים. השחקנים בשחור-לבן התנפלו על קשר נבחרת ברזיל לשעבר, שספג כרטיס אדום ישיר והורחק מהמקום על ידי כובש הצמד דידייה דרוגבה. למרות זאת, העניינים היו רחוקים מלהירגע. פליפה מלו ירד לעבר חדרי ההלבשה, פשט את חולצתו והניף אותה בהתרסה לעבר אוהדי בשיקטאש. מבחינתם, זו כבר הייתה פסילה שלישית. עונה לפני כן, הוא מחא לעברם כפיים בניסיון להכעיס; לאחר מכן, במשחק הביתי, הוא ספג אדום בגלל יריקה לפנים של שחקן יריב; ובפעם השלישית הגיעה הנפת החולצה אחרי האדום. בתגובה, אוהדי בשיקטאש זרקו לעברו בקבוק ואז פלשו לכר הדשא, חמושים בכסאות, מקלות ומכל הבא ליד. באיסטנבול היו מי שניסו לקשור את הבלגן לאווירה הפוליטית הסוערת בטורקיה, אבל מבחינת אנשי בשיקטאש היה אשם אחד: פליפה מלו.

גלאטסראיי תנסה להדהים את צ'לסי בשמינית גמר האלופות (21:45, ספ' 5 ו-HD)

פליפה מלו מורחק מול בשיקטאש ונותן את האות למהומה הגדולה

כצפוי, גלאטסראיי זכתה בניצחון טכני 0:3 בעקבות הפריצה האלימה של אוהדי היריבה. מלו? הוא הורחק משני משחקים בלבד ורק העצים את מעמדו כגיבור החדש של אוהדי גלאטסראיי. לפני כחודש, כאשר גלא אירחה את בשיקטאש וניצחה 0:1, הברזילאי הוסיף ריקוד פרובוקטיבי (שמשמעותו ברורה: "זיינו אותם") לקול תשואות אוהדי הקבוצה ועורר סערה נוספת. "הוא פרובוקטור מגעיל", תקף דניז אטלאי, סגן נשיא בשיקטאש. "התנועה המגונה שלו לא מקובלת במדינה שלנו. אנחנו מצפים מגלאטסראיי ומההתאחדות הטורקית לגלות רגישות". מיותר לציין, הציפייה של אנשי בשיקטאש לא התממשה. מלו שוב צחק עליהם. הברזילאי הכי אגרסיבי שיש יצא נקי. הוא ממשיך לזכות לכבוד מלכים בטורקיה ושומר על תקווה קטנה ש"הכושר הטוב בחיי" יסייע לו להסיר את הצלקת במדי הנבחרת.

שחקני יובנטוס פליפה מלו עם אנדראה ברזאלי. Maurizio Lagana, GettyImages
קפיצת המדרגה הזו הייתה גדולה עליו. פליפה מלו במדי יובנטוס/GettyImages, Maurizio Lagana

פליפה מלו ידע עליות ומורדות בקריירה שלו. הוא החל בפלמנגו, כבש את השער שהציל את המועדון מירידה ושיחק גם בקרוזיירו וגרמיו, לפני שהלך בדרכם של ברזילאים רבים ועזב את המולדת לטובת קריירה אירופית. היכולת המבטיחה שגילה בברזיל, סידרה לו חוזה במאיורקה הספרדית. שם הדברים פחות הסתדרו וגם השנתיים בראסינג סנטאנדר לא היו מזהירות, אבל מלו לא ויתר וב-2007/08 הציג את עונת השיא שלו בפרד במדי אלמריה. שבעה שערים ב-34 משחקים זיכו אותו בהעברה יוקרתית לפיורנטינה תמורת 13 מיליון יורו. מלו הצטיין גם במדי הוויולה, זומן לנבחרת הלאומית ואחרי עונה אחת כבר נרכש על ידי יובנטוס. קפיצת המדרגה הזו הייתה שלב אחד יותר מדי מבחינת מלו. הוא התחיל טוב במדי הגברת הזקנה, אבל הסגנון הקשוח שלו לא התאים לקישור של יובה המתחדשת ואחרי שתי עונות מאכזבות הוא התבקש לעזוב. הבחירה המפתיעה בגלאטסראיי, התבררה כהחלטה הטובה ביותר שקיבל בקריירה.

לראשונה בחייו, מלו הפך לאייקון. אוהדי גלאטסראיי אימצו את "הפיטבול" הברזילאי לחיקם והעריכו את ההשקעה שלו והתשוקה למשחק. הקשר החדש, מצידו, החזיר בגדול עם 12 שערים בדרך לזכייה באליפות בעונת 2011/12 וחגג סוף כל סוף תואר ראשון באירופה. סיפור האהבה הזה נמשך עם עונת השאלה נוספת, במסגרתה אף הסכים מלו לקיצוץ בחוזה. התפוקה ההתקפית אמנם ירדה לשער בודד ב-26 משחקי ליגה, אך הרגע הזכור מכולם בעונת האליפות השנייה ברציפות, היה כאשר הברזילאי נאלץ להיכנס לשער בתוספת הזמן מול אלזיאספור במקום פרננדו מוסלרה המורחק, הדף את הפנדל הדרמטי וחגג כמו פיטבול אחרי ששמר על הניצחון. בקיץ האחרון הוא כבר תוגמל על ידי גלאטסראיי, שרכשה לבסוף את כרטיסו מיובנטוס והעניקה לו חוזה לשלוש שנים. לא רק סמל, אלא גם בן בית.

פליפה מלו עוצר פנדל בתוספת הזמן

"גלאטסראיי זה המועדון בו עשיתי היסטוריה. זכיתי בכל מה שאפשר בטורקיה, אני סמל לאומי ומאוד מכבדים אותי", התגאה מלו בראיון שהעניק ל"גלובו אשפורטה" בברזיל. "למה הם אוהבים אותי? ראשית, בגלל התארים בהם זכיתי. שנית, כי אני מקצוען שתמיד משחק ומתאמן ברמה הכי גבוהה. והכי חשוב, בגלל הפיטבול שאני. אני זוכר שהפסדנו 6:1 לריאל מדריד והם הריעו לי. הם ראו כמה רצתי ושבאמת רציתי לנצח. אני מקבל אהבה מכולם ברחובות, לא רק מאוהדי גלאטסראיי. לכן אני מחשיב את עצמי סמל לאומי. נגד צ'לסי שיחקתי עם שתי צלעות שבורות. גם אם צריך לשחק עם 40 מעלות חום, אני אעלה לשחק. כאן מכבדים את המקצוענים, וזה מה שחסר בברזיל".

פליפה מלו שחקן גלאטסראיי. GettyImages
מרגיש סמל לאומי בטורקיה. פליפה מלו/GettyImages

הביקורת של מלו כלפי התקשורת והקהל במולדת לא הייתה מקרית. מדובר בצלקת אמיתית שנותרה לאיש שהפך לאויב האומה במונדיאל 2010. כזכור, מלו בישל את שער היתרון לרוביניו ברבע הגמר בפורט אליזבת', אבל לאחר מכן נגע קלות בכדור שהגביה ווסלי סניידר ואף הורחק בעקבות דריכה בוטה על אריאן רובן. ברזיל הפסידה 2:1 להולנד והודחה מהטורניר, ומלו היה הקורבן הראשי. הקפטן לוסיו הודה ש"מלו הזיק לנבחרת", כוכב העבר רונאלדו טען כי "עדיף שלא יחזור לחופשה בברזיל" ואנשי התקשורת הצטרפו למקהלה ותלו אותו לצד דונגה בכיכר העיר. מאז אותו ערב עגום בפורט אליזבת', מלו לא שב ללבוש את מדי הנבחרת. וכמה שהוא מחכה לאותה סגירת מעגל.

לפני משחק ההכנה האחרון של הסלסאו בדרום אפריקה, קיבל מלו רמזים כי הוא עשוי להיכלל בסגל של לואיז פליפה סקולארי. בברזיל אמרו שהמאמן הלאומי ראה את מלו נוקם ביובנטוס ומדיח אותה מליגת האלופות, והתרשם באופן כללי מיכולתו הטובה בטורקיה. מלו פיתח ציפיות, אך לבסוף היה זה פרננדיניו שהוחזר לסגל. קשר גלאטסראיי נותר בחוץ, כאשר סיכוייו לשחק במונדיאל הביתי שואפים לאפס. "אין לי כוונה לצפות בגביע העולמי", הבהיר לאחר פרסום הסגל. "אני רוצה להניף את הגביע ולנשק אותו כמו אלוף. לראות את המשחקים? זה לא מעניין אותי. הייתה לי עצבות גדולה ב-2010. מעולם לא ראיתי את המשחק ההוא וגם לא דיברתי על כך אף פעם עם סניידר, שהוא חבר קרוב. זה דבר שקרה, אבל אני לא רוצה להיזכר בו".

קשר נבחרת ברזיל פליפה מלו מורחק ברבע הגמר מול הולנד. Richard Heathcote, GettyImages
מאז לא חזר ללבוש את מדי הנבחרת. פליפה מלו לאחר ההרחקה מול הולנד/GettyImages, Richard Heathcote

פרט למאבק על שמו הטוב בברזיל - מאבק כלל גם התנצחות מכוערת ורוויית קללות ברשתות החברתיות עם עיתונאי בשם רנאטו מאוריסיו פראדו, שפרסם ידיעה לפיה מלו מנסה לפלס דרכו חזרה לפלמנגו - הקשר בן ה-31 ממשיך להצטיין במדי גלאטסראיי ובמקביל להיות מעורב בכל סערה אפשרית. הברזילאי ספג אמנם רק שלושה כרטיסים צהובים העונה בליגה ומתקרב לעונה הכי הוגנת שלו בקריירה, אך זה לא מנע ממנו להתווכח בשבוע שעבר עם השופט פיראט איידינוס, שבלהט הרגע גם פלט כמה קללות בטורקית שנקלטו בעין המצלמה. בתקשורת צלבו את השופט, אולם דווקא מלו יצא להגנתו: "לפעמים יש דברים שנאמרים בלהט המשחק, כשלחץ הדם גבוה. לא צריך לעשות מזה עניין".

גם התגובה הזו, איך לא, כבשה את לב האוהדים. סניידר ודרוגבה הם אולי השמות הגדולים ביותר של גלאטסראיי, אבל פליפה מלו הוא הזר האהוב מכולם. מימדי ההערצה אליו מתקרבים לאלו להם זכה גאורגה חאג'י הרומני, שהוביל את גלא לזכייה בגביע אופ"א. באיסטנבול מעריכים את ההקרבה של מלו על המגרש, חוגגים יחד איתו תיקול מוצלח כאילו היה מדובר בשער לחיבורים, ומגבים אותו בכל שערוריה. ויש לא מעט כאלה. גם אם לא יסייע לגלאטסראיי להעפיל שנה שנייה ברציפות לרבע גמר ליגת האלופות וגם במקרה של אובדן האליפות, מלו תמיד יהיה יקירם של האריות. אהוב יותר בטורקיה מאשר בברזיל.

לא צריך לכבוש: פליפה מלו חוגג תיקול מוצלח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully