וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדמת אדן: אדן הזאר השתדרג אצל ז'וזה מוריניו בצ'לסי

19.1.2014 / 10:15

בבלגיה אמרו ש"אדן הזאר צריך לקבל בעיטה בתחת". אז ז'וזה מוריניו נתן לו אחת. אחרי סדרת חינוך מזורזת והכוונה נכונה, צ'לסי קיבלה שחקן משודרג שהפך לכוכב המוביל שלה. המספרים משתפרים, היריבים חוששים והחברים משוכנעים: "הוא נועד לגדולות". רק שפ.ס.ז' לא תפריע

6 בנובמבר 2013. צ'לסי ניצחה בקלות 0:3 את שאלקה בסטמפורד ברידג' במסגרת שלב הבתים של ליגת האלופות, במשחק ממנו נעדר במפתיע אדן הזאר. השמועות על פציעה מסתורית של הבלגי הגיעו גם לאוזניו של ז'וזה מוריניו, שבתום המשחק החליט להעמיד דברים על דיוקם. "אני לא רוצה לשקר", הסביר המאמן הפורטוגלי. "הזאר לא פצוע, הוא לא הגיע בזמן. הוא ילד - ילדים עושים טעויות ואבות צריכים להיות חכמים בדרך החינוך שלהם. הוא רצה לשחק. הוא עצוב מפני שלא שיחק. ניצחנו בלעדיו והוא יחזור בשבת, זה סוף הסיפור".

ז'וזה מוריניו מאמן צ'לסי עם השחקן אדן הזאר. GettyImages
"ילדים עושים טעויות ואבות צריכים להיות חכמים בדרך בה הם מחנכים אותם". ז'וזה מוריניו עם אדן הזאר/GettyImages

הסיפור התחיל לאחר ההפסד 2:0 בניוקאסל. הזאר קיבל אישור לצאת לצרפת, לשם הוזמן כאורח הכבוד של קבוצתו לשעבר ליל במשחקה מול מונאקו. הכוכב הבלגי שהוביל את המועדון לדאבל ב-2011, זכה לכבוד של מלכים כשהוצג על כר הדשא ולאחר מכן ישב עם ראשי הקבוצה בתאי הצפייה היוקרתיים. הוא התרגש כל כך, עד ששכח את הדרכון במשרדי ליל ולא הספיק להתייצב חזרה במתחם האימונים של צ'לסי בשני בבוקר. מוריניו כעס והגיב, כאמור, בסדרת חינוך מזורזת.

מאז, הזאר משחק ומככב ללא הפסקה. כבר בשבת שאחרי ניפויו מהסגל, הוא הבקיע בפנדל בדקה השישית של תוספת הזמן והציל נקודה ב-2:2 מול ווסט ברומיץ'. צ'לסי ניצחה שמונה מ-10 מחזורי הליגה הבאים, כאשר הזאר מוסיף למאזנו עוד חמישה שערים והופך לגו-טו-גאי החדש של צ'לסי. חצי השנה תחת ידיו של מוריניו עשתה לו רק טוב. הוא מתאמן ברצינות, כובש יותר ובשל מתמיד להנהיג קבוצה ברמה הגבוהות. פטר צ'ך משוכנע: "הילד הזה נועד לגדולות. הוא יהיה אחד הטובים בעולם". האם זה יספיק כדי להוביל את צ'לסי לאליפות?

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שחקן צ'לסי אדן הזאר. AP
החברים בטוחים שהוא על המסלול הבטוח להפוך לאחד הכדורגלנים הטובים בעולם. אדן הזאר/AP

העונה הראשונה של הזאר באנגליה הייתה טובה, אם כי לא הובילה למסקנה חד משמעית. מחד, הכישרון הנדיר שלו לא נעלם מעיני האוהדים והפרשנים, הוא סיים את עונת הבכורה בפרמיירליג עם תשעה שערים ו-11 בישולים והיה אחד השחקנים הבכירים של צ'לסי, שהסתפקה בזכייה בליגה האירופית בלבד. ומאידך, הבלגי נטה להיעלם לפרקים מהמשחק, לא היה יציב ביכולתו ונפגע תדמיתית בעקבות הבעיטה לעבר מביא הכדורים של סוונסי במשחק חצי גמר גביע הליגה. הוא ממש לא היה פלופ, כמו שניבאו כמה עיתונים בממלכה כאשר צ'לסי רכשה אותו ב-40 מיליון יורו מליל בקיץ 2012, אבל הראה שיש עוד הרבה מקום לשיפור, בעיקר בכל הקשור למוסר עבודה ומחויבות לקבוצה.

בדיוק על הדברים הללו שם מוריניו את הדגש כאשר פגש את הזאר. פצצת כישרון יש, רק צריך לדעת איך לתפעל אותה כדי שלא תתפוצץ לצ'לסי בפנים. בהתחלה הזאר פחד ממוריניו ("הוא כל כך ישיר לגבי דברים, שלפעמים אתה פשוט בהלם"), ואילו מוריניו לא ידע איך לאכול את הזאר. ככה זה כשמתמודדים עם סטיגמות. בסופו של דבר, המאמן הפורטוגלי מצא את הנוסחה ונתן עדיפות מוחלטת להזאר על פני חואן מאטה ולמעשה כל שחקן אחר שהתחרה על עמדת הקיצוני השמאלי. בנבחרת בלגיה היו מי שאמרו, שהזאר "צריך לקבל בעיטה בתחת" כדי לוותר מעט על גינוני הכוכב שאפיינו אותו ולהתחיל לעבוד בהגנה. המאמן נתן לו אותה כשחזר לסטמפורד ברידג', ועכשיו גם הזאר כבר לא מפחד.

"היה לו שם של אחד המתאמנים הגרועים ביותר, עכשיו הוא מקצוען באימונים", אמר מוריניו ל"לונדון איבנינג סטנדרד" בחודש שעבר. "אדן השתפר בכל אספקט. הוא עובד קשה, מבין את המשחק טוב יותר, לא נעלם וגם נוטל יוזמה במטרה להשפיע. זה סוג השחקן שאנחנו רוצים. אני לא יכול לצפות ממנו להכריע כל משחק. אי אפשר להפעיל כזה לחץ על שחקן כנף שנמצא לא פעם הרחק מאזורי ההכרעה, אבל אנחנו מרוצים ממנו מאוד. עכשיו הוא רואה מקצוענות וכדורגל בעיניים שונות. הוא מבין שיש פער בין כישרון לבין הופעות ויש פער בין הבלחות לבין יציבות קבועה ברמות הגבוהות. הוא יודע איך להשלים את הפער הזה ועשה התקדמות עצומה. אדן יכול להיות אחד הכדורגלנים הטובים בעולם".

מוריניו משתעשע אחרי ליברפול, הזאר מנסה להרוויח חופשה

זאת המטרה לשמה עשה הזאר את המעבר מליל לצ'לסי. השאיפה שלו היא להיכלל ברשימה אחת עם כריסטיאנו רונאלדו וליאונל מסי. בצרפת - טרום עידן זלאטן איברהימוביץ' - הוא היה הכוכב הכי מרגש ברחבי הליגה. כבר בגיל 20 הוא עשה מה שרצה, מתי שרק רצה, וכך יכול היה להרשות לעצמו להסתפק לעתים בהבלחות. באנגליה אין להזאר את הפריבילגיה הזו, ואת זה מוריניו הצליח להחדיר לראשו העונה. "הוא דורש ממני המון בהגנה ובהתקפה", הודה הזאר. "אני ידעתי איפה הנקודות החלשות שלי, הוא עוזר לי לשפר אותן".

מאז אותה סדרת חינוך בתחילת נובמבר, צ'לסי סגרה פערים ונמצאת כרגע במקום השלישי, מרחק שתי נקודות בלבד מארסנל המוליכה. הזאר הוביל אותה לניצחון 3:4 על סנדרלנד עם צמד, כבש את שער הניצחון ב-0:1 על סוונסי, כיכב בניצחון החשוב 1:2 בקרב הצמרת מול ליברפול ובשבת שעברה הבקיע שער נהדר ב-0:2 על האל סיטי. בכך הגיע הבלגי בן ה-23 לתשעה שערי ליגה (11 בכל המסגרות) והשווה את המאזן מהעונה שעברה. זה מספיק לו כדי להיות מלך השערים של צ'לסי וגם מלך הבישולים עם חמישה. הוא מבצע פי שניים דריבלים העונה (3.6 בממוצע למשחק העונה לעומת 1.8 בעונה הקודמת) אך זה לא מעיד על אנוכיותו, שכן במקביל הוא מייצר יותר מצבי הבקעה מכל שחקן אחר בליגה (50 לעומת 48 של דויד סילבה ומסוט אוזיל ו-47 של לואיס סוארס). השיפור המשמעותי עליו דיבר מוריניו, בא לידי ביטוי גם בסטטיסטיקה.

אין זה פלא, אם כן, שבארבעת משחקיה האחרונים של צ'לסי היה זה הזאר שקיבל את תואר איש המשחק. הוא מחפה על המחסור בשערים מצד החלוצים ונותן את הברק בחלק הקדמי. "הוא השחקן יוצא הדופן של צ'לסי העונה, אין ספק לגבי זה", קבע בלם ליברפול לשעבר והפרשן בהווה, ג'יימי קראגר. "גם בעונה שעברה הוא היה אחד מששת הטובים בליגה ומועמד לתואר שחקן העונה, ואם ימשיך כך הוא יהיה שם שוב. צ'לסי לא הכי מרשימה, אבל הוא השחקן שנותן לה את הערך המוסף. יש בו מידה של יצירתיות וגאונות".

שחקן ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו, שחקן ברצלונה ליאונל מסי. רויטרס
לשם הזאר מכוון. ליאונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו לפני טקס כדור הזהב/רויטרס

גוסטבו פוייט, מאמנה האורוגוואי של סנדרלנד ובעברו קשר צ'לסי, לא שכח את ההצגה של הזאר ב-3:4 של הכחולים באצטדיון האור. ב-17 בדצמבר, כשבועיים אחרי אותו משחק ליגה, נפגשו שתי הקבוצות גם בגביע הליגה ולפוייט היה מסר ברור. "אם הייתי משוחח עם מוריניו בטלפון, הייתי מבקש רק דבר אחד - שלא ישתף את הזאר. הוא היה מדהים בפעם הקודמת. מעולם לא נתקלתי בשחקן כזה מול קבוצה שאימנתי. ניסינו הכול - שמירה אישית, שניים על אחד, שלושה עליו, כל מני טקטיקות - כלום לא עזר". אז הבקשה של פוייט התקבלה כמעט במלואה, כשהזאר נכנס כמחליף רק בדקה ה-83 והיה שותף להפסד של צ'לסי 2:1 בהארכה.

ליריבות הבאות של הכחולים לא היה כזה מזל. גם למנצ'סטר יונייטד אין. הזאר, שהיה חזק גם על הכוונת של השדים האדומים לפני שבחר בצ'לסי, מגיע למשחק בסטמפורד ברידג' בכושר מעולה ובחיפוש אחר שער ליגה ראשון מול האלופה. הוא כבש נגדה בעונה שעברה בניצחון 4:5 בגביע הליגה וכן ב-2:2 בגביע, אבל הפסיד לה בבית 3:2 בליגה. העונה, צ'לסי הגיעה במטרה להוציא תיקו מאופס באולד טראפורד בסיבוב הראשון ועמדה במשימה. הפעם היא תצטרך לתקוף. וכשמדברים העונה על ההתקפה של צ'לסי, מדברים קודם כל על הזאר. "כשקנינו אותו ידענו שהוא שחקן מהטופ העולמי והוא מוכיח את זה מדי משחק", אמר הקפטן ג'ון טרי, שחקן השדה היחיד פרט להזאר ששותף בכל משחקי הליגה. "הוא רק מתחזק ומשתפר. הוא הכובש המוביל שלנו כרגע, אבל הוא גם עובד קשה מבחינה הגנתית והוא נכס משמעותי מאוד עבור צ'לסי".

הנכס הזה הולך לקראת חצי שנה המאתגרת בחייו. צ'לסי נאבקת על האליפות והגביע ורצה עדיין בליגת האלופות, בלגיה שואפת להיות הסוס השחור במונדיאל בברזיל והזאר עצמו מכוון לצמרת העולמית (משמע: מועמדות רצינית לפרס כדור הזהב, אחרי שהשנה קיבל רק שמונה נקודות). בסוף התקופה הזו, הוא יצטרך להחליט מה הלאה. בצרפת טענו לאחרונה שהשחקן כבר הודיע לחבריו שיעבור בקיץ לפריס סן ז'רמן, הקבוצה אותה הוא אוהד מילדות. מוריניו, לעומת זאת, לא שש לוותר על הכוכב אותו הצליח לחנך. הוא הבהיר כי הזאר שווה היום פי שניים או שלושה מהסכום בו נרכש, ובכל מקרה אין בכוונת המועדון למכור אותו. "כולם יודעים עד כמה הוא מוכשר, הוא היה כזה כשהגיע לצ'לסי", הזכיר מוריניו. "עכשיו הזאר מנסה לעלות כיתה ואנחנו עוזרים לו, צעד אחר צעד, בתקווה שהכישרון הענק יהפוך לשחקן ענק". אז למה שהוא ייתן לזה לקרות במקום אחר?

אדן הזארד שחקן ליל מול סלבטורה סיריגו שוער פריס סן ז'רמן. רויטרס
באמת מתכוון לחזור לצרפת או ששוב מדובר בשמועות בלבד? אדן הזאר במדי ליל, במפגש מול פריס סן ז'רמן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully