וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוזביו, גדול שחקני נבחרת פורטוגל, הלך לעולמו בגיל 71

החלוץ הפורטוגלי האגדי, שנבחר לאורך השנים כאחד מעשרת הכדורגלנים הגדולים בכל הזמנים וכבש 41 שערים ב-64 משחקים במדי נבחרתו, מת מהתקף לב. פורטוגל מתאבלת: "הוא בן אלמוות כאן. הוא היה נושא הדגל של המדינה במאה ה-20, בספורט ובכלל"

אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורגל העולמי, אוזביו הפורטוגלי, מת היום (ראשון) בגיל 71. על פי התקשורת הפורטוגלית, החלוץ האגדי מת לפנות בוקר בליסבון כתוצאה מהתקף לב. אוזביו, שהבקיע 41 שערים ב-64 הופעות עבור נבחרת פורטוגל, נולד במוזמביק כאשר זו עדיין הייתה קולוניה של פורטוגל, ונחשב לגדול כדורגלני פורטוגל בכל הזמני.

אוזביו כונה בקריירה "הפנינה השחורה" ו"היהלום השחור", והיה התקפה של איש אחד, חלוץ מושלם בעל טכניקה ייחודית, כוח ומהירות. סקורר מדהים, שהוביל את פורטוגל למקום השלישי במונדיאל 1966, שהיה הראשון בתולדותיה. אוזביו הוא גם השחקן הראשון יליד אפריקה שהגיע לטופ של הכדורגל העולמי. ההצלחה שלו בשנות ה-60 פתחה את הדלת לכניסת הכדורגלנים האפריקאים לאירופה.

אוזביו נולד במוזמביק ושיחק בקבוצה מקומית. בלה גוטמן, מאמנה האגדי של בנפיקה, קיבל טיפ ויצא לאפריקה לחזות בכישרון בן ה-18. גוטמן התלהב ובנפיקה שילמה 7,500 ליש"ט כדי להביא את אוזביו לליסבון, וזאת רק אחרי מאבק ממושך ביריבה העירונית, ספורטינג, שחשקה גם היא בשירותיו. אוזביו הפך להצלחה מיידית. ב-15 שנותיו בבנפיקה כבש 320 שערים, הוביל את הקבוצה ל-10 אליפויות, חמישה גביעים וגביע אירופה לאלופות ב-1962. במשחק הגמר של המפעל כבש אוזביו פעמיים כשבנפיקה גברה 3:5 על ריאל מדריד הגדולה.

אוזביו. Kent Gavin, GettyImages
אחד הגדולים בתולדות המונדיאלים. אוזביו/GettyImages, Kent Gavin

למרות שאוזביו היה כוכב ענק בקנה מידה אירופאי, ואף נבחר לכדורגלן השנה באירופה ב-1965, ההצלחה במונדיאל היא זו שהפכה אותו לאגדה. פורטוגל הדהימה את אירופה בהופעה הראשונה בתולדותיה במונדיאל. אוזביו כבש פעמיים בניצחון 1:3 על ברזיל, אלופת העולם, שהודחה כבר בשלב הבתים.

ברבע הגמר פיגרה פורטוגל 3:0 מול קוריאה, לפני שאוזביו נכנס לפעולה. החלוץ כבש ארבעה שערים בדרך למהפך מדהים וניצחון 3:5. פורטוגל נעצרה בחצי הגמר עם הפסד 2:1 למארחת, אנגליה, וחתמה את הטורניר בניצחון 1:2 בקרב על המקום השלישי מול ברית המועצות. אוזביו סיים את הטורניר עם תשעה שערים ככובש המצטיין. "זו הייתה נקודת השיא של הקריירה שלי. אמנם הפסדנו לאנגליה, אבל הכדורגל הפורטוגלי יצא המנצח הגדול", אמר כעבור שנים.

פורטוגל אמנם לא הצליחה להעפיל לשני הטורנירים הבאים, אך אוזביו המשיך לקרוע רשתות במדי בנפיקה והנבחרת (פאולטה שבר ב-2005 את שיא הכיבושים הבינלאומיים שלו). בשלהי הקריירה שלו, כמו רבים מבני דורו, עזב אוזביו לטובת הליגה הצפון אמריקאית. הוא פרש בשנת 1978, ולמרות שהכדורגל הפורטוגלי גידל כוכבי ענק כמו לואיס פיגו וכריסטיאנו רונאלדו - אוזביו הוא קונצנזוס מוחלט כשחקן הגדול של המדינה בכל הזמנים, ועד היום נחשב לדמות רצויה ואהובה שמלווה את הנבחרת.

אוזביו שחקן נבחרת פורטוגל. AP
תשעה שערים בשישה משחקים ב-1966. אוזביו/AP

ז'ואאו מליירו, שכתב את הביוגרפיה על אוזביו והפך לחברו הקרוב, סיפר על מצבו הרפואי ה"שברירי" בשנים האחרונות. "אוזביו מת בסביבות שלוש וחצי לפנות בוקר. חייתי לצידו שנים רבות וראיתי אותו בכל יום, אני יכול להעיד על כך שליבו היה במצב שברירי מאוד והיו סימנים ברורים לזה בזמן האחרון. אבל זה לא מה שחשוב כרגע. עכשיו יש לזכור את האיש שהוא היה. אוזביו הוא בן אלמוות בפורטוגל. הוא היה נושא הדגל של המדינה במאה ה-20, בספורט ובכלל. הוא היה חשוב לפורטוגל במיוחד בשנות ה-60, כשהשלטון היה עדיין דיקטטורי".

שחקן העבר אנטוניו סימואש אף הוא ביכה את מותו הפתאומי של אוזביו. "הוא היה חלש יותר בשנה האחרונה, הרגשתי את ההידרדרות בשנתיי-שלוש האחרונות. אבל לא הייתי מוכן לאובדן הזה. תמיד אמרתי לו, 'אל תמהר לשום מקום, אתה לא צריך להיות ראשון בכל דבר'. הוא הקשיב לי, אבל היה אפשר להרגיש את המתח באוויר. הוא לא הרבה לדבר על מצבו. הוא היה חבר אמת, כדורגלן יוצא מהכלל ובעיקר אדם בעל איכויות עצומות שלעולם לא נגמרו. פורטוגל איבדה אדם ענק ואני איבדתי חבר, אח".

גם מאמן מכבי תל אביב, פאולו סוזה, הביע את תנחומיו במסיבת העיתונאים של הצהובים לקראת המשחק מול מכבי חיפה. "יש דברים חשובים יותר מהמשחק שלנו מחר, ואני רוצה למסור קודם כל את תנחומיי למשפחה שלו ולכל הכדורגל הפורטוגלי. איבדנו אדם חשוב".

כריסטיאנו רונאלדו עם אוזביו. מתוך חשבון הטוויטר של כריסטיאנו רונאלדו, אתר רשמי
רונאלדו עם אוזביו/אתר רשמי, מתוך חשבון הטוויטר של כריסטיאנו רונאלדו

עולם הכדורגל סופד בטוויטר

עם היוודע דבר מותו של אוזביו צייץ כריסטיאנו רונאלדו: "תמיד נצחי, אוזביו. נוח על משכבך בשלום".

מאמן צ'לסי ז'וזה מוריניו: "אוזביו הוא אחד הסמלים הגדולים של פורטוגל. הוא נצחי. כולנו יודעים מה המשמעות שלו עבור הכדורגל בכלל ועבור הכדורגל הפורטוגלי בפרט".

שחקן נבחרת פורטוגל לשעבר לואיש פיגו: "המלך! אבידה ענקית לכולם, אוזביו הגדול מכולם".

שחקן ריאל מדריד צ'אבי אלונסו: "נוח על משכבך בשלום. היית אחד הגדולים".

נשיא פיפ"א ספ בלאטר: "הכדורגל איבד אגדה אבל אוזביו לעולם לא יאבד את מקומו בין הגדולים ביותר. הוא היה שגריר של פיפ"א, ויחסר לנו. נוח על משכבך בשלום, פנתר שחור".

חלוץ נבחרת אנגליה לשעבר גארי ליניקר: "אוזביו היה מהגדולים בדורו, ורק מעטים ידעו לטפל בכדור כמותו. אלו חדשות עצובות".

קפטן ומאמן נבחרת גרמניה לשעבר פרנץ בקנבאוור: "חברי אוזביו, אחד הכדורגלנים הגדולים אי פעם, מת הלילה. לבי עם משפחתו".

המנג'ר האנגלי טוני פוליס: "עצוב מאוד לשמוע את החדשות על אוזביו, אגדה אמיתית של המשחק".

צפו באוזביו נזכר ברגעיו הגדולים

כיתוב: שחקני נבחרת פורטוגל לשעבר לואיש פיגו (ימין) אוזביו (שמאל). מתוך חשבון הטוייטר של לואיש פיגו, אתר רשמי
פיגו עם המלך/אתר רשמי, מתוך חשבון הטוייטר של לואיש פיגו
  • עוד באותו נושא:
  • אוזביו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully