וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבד בעיר זרה: רן בן שמעון חוזר על הטעויות שעשה במכבי תל אביב

30.12.2013 / 14:30

קולין בתפקיד טומאשיץ', רמון על תקן שניידר, דיסטנס מהשחקנים, ניתוק מהקהל, לחץ, פאניקה ובדידות. רן בן שמעון חזר בהפועל תל אביב על הטעויות שעשה במכבי ואלו מהן נמנע בקרית שמונה וקפריסין. עמית גולדשטיין מנתח את הכישלון ומסביר למה אף אחד לא יבכה אם המאמן יעזוב

one

צפו בתבוסה של הפועל תל אביב בסכנין

פברואר 2013. התבוסה הקשה למכבי תל אביב 4:0 שמה על הקיר את הכתובת לפיטורי יוסי אבוקסיס, ובאותיות בולטות. שחקני הפועל תל אביב, שאהבו את אבוקסיס, חששו מהיום בו לא תהיה ברירה להנהלה אלא לעשות את המהלך המתבקש. עם המטען הזה הגיעו כמה ימים לאחר מכן למשחק בבלומפילד מול קרית שמונה. בדקה ה-83 נרשם רגע של סולידריות, כאשר סלים טועמה העלה את האדומים ליתרון והקשר ויתר חבריו רצו לחבק את המאמן ואותתו להנהלה שאסור לה לפטר את אבוקסיס. שבע דקות החזיקה האופוריה הקטנה, עד שהגיע אחמד עאבד שלא רק קבע את תוצאת המשחק (1:1) אלא גם חרץ גורלו של אבוקסיס. כשהתחילו לזרום הידיעות על פיטורי המאמן, השחקנים סירבו להשלים עם המציאות. ההנהלה קיבלה מהם מבול של טלפונים עם תחנונים לשנות את רוע הגזירה. כידוע, אותן בקשות לא עזרו ואבוקסיס נשלח הביתה.

דצמבר 2013. רן בן שמעון פוגש את בני סכנין בדוחא והאדומים שוב חוזרים מובסים וכואבים עם ארבעה שערי חובה ללא מענה. אחרי שהצהיר בסיום המשחק כי אינו מתכוון להתפטר, ערך המאמן ביום ראשון שעבר אסיפה לשחקניו ובה אמר בפניהם את אותם הדברים. שעה לאחר מכן התכנסו השחקנים לארוחת גיבוש במסעדת ד"ר שקשוקה ובעיקר הסתלבטו על דברי המאמן: "קבוצה אמיתית, קבוצה לא אמיתית, מה זה השטויות האלה?", אמר אחד מהם. הסיפור הזה ממחיש אולי בצורה הכי טובה את המצב של בן שמעון בהפועל תל אביב. אף אחד מהשחקנים אולי לא מאחל לזה, אבל גם לאף אחד מהם לא ממש יכאב אם הוא יעזוב. למעשה, המצב שלו מזכיר לא מעט את מה שקרה לו במכבי תל אביב לפני חמש שנים, שם החזיק מעמד תשעה משחקים בלבד. אז מה קורה לבן שמעון כשהוא מגיע לקבוצות גדולות? קווים לדמותו של הכישלון.

20:50, ערוץ 1: הפועל תל אביב נגד הפועל באר שבע

חיים רמון לשחקנים: "ההנהלה לא תתאמץ בשבילכם"

הפועל תל אביב בוואלה! ספורט

רן בן שמעון מאמן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
אף אחד מהשחקנים אולי לא מאחל לזה, אבל גם לאף אחד מהם לא ממש יכאב אם הוא יעזוב./ברני ארדוב

השורה התחתונה היא שבן שמעון הגיע עם מוטיבציה אדירה להצליח ועם תכניות עבודה לשנים, אך נשאר בודד וזר למועדון. אמרו עליו שהוא למד מהטעויות שעשה בקרית שלום, אך בפועל שוב חזר עליהן. הוא קיבל יד חופשית כמעט מההנהלה הבכירה איתה נמצא בקשרים טובים, אך איבד את חדר ההלבשה. הוא הגיע עם המון ביטחון ואמונה שהקבוצה תרוץ בצמרת, אך לא תפקד תחת הלחץ ועדיין מסרב להקשיב לסביבתו. כך הפך האיש שלקח אליפות היסטורית עם קרית שמונה והגיע כמושיע לאדומים לאחד שעשוי להיות מגורש שוב בבושת פנים מתל אביב. אם תשאלו את בן שמעון על הכישלון בשני המועדונים והדמיון בין שתי הסיטואציות הוא כנראה ידחה את הטענות על הסף. אומנם מאז שפוטר מקרית שלום ועד שהגיע לוולפסון למד המאמן דבר אחד או שניים בכדורגל, אך כמעט לא הצליח ליישמם.

הכישלון של בן שמעון במכבי תל אביב החל הרבה לפני פתיחת אותה עונה. כבר לקראת סיום עונת 2007/8 הוחלט במכבי להחתים את בן שמעון. מעיני ההנהלה הצהובה לא נעלמה ההצלחה של המאמן בן ה-38 במחלקת הנוער של המועדון ובקרית שמונה. אלא שזה היה רק סוף ההליך שהכניס את מכבי בקיץ 2008 להילוך גבוה עוד בטרם נפתחה הליגה. אלכס שניידר שקנה את המועדון רק חצי שנה מוקדם יותר סבל מעונה גרועה מאוד של הצהובים שבמרביתה בילתה הקבוצה בחלק התחתון. במהלך אותה עונה, מינו שניידר, היו"ר אביב בושינסקי והמנכ"ל עוזי שעיה את אבי נמני כיועץ לבעלים עם הבטחה לקידום מקצועי בתום העונה.

השלושה החליטו שנמני יישאר כיועץ לבעלים ואילו בן שמעון ימונה לתפקיד. אחרי שהמלצות הועברו לבוס הגדול, כך מספרים בקרית שלום, הנהלת הצהובים חיכתה לאישורו של שניידר להיכנס למשא ומתן עם בן שמעון ואף המאמן הצעיר קיבל דיווח והתבקש להמתין. להפתעת כולם, אחרי מספר ימים וללא עדכון ההנהלה, טס בן שמעון לקנדה על מנת לסגור את חוזהו מול שניידר. למרות שהמהלך להחתימו היה מקובל על כולם, מלבד נמני שראה את עצמו חלק מהצוות המקצועי, הדברים לא התקבלו ברוח טובה. בן שמעון חזר מקנדה עם חוזה שמן, רשימת שחקנים מוכנה ועם סמכויות מקצועיות בלעדיות והצליח לעצבן את כל ההנהלה ובמיוחד את בושינסקי.

בקיץ בן שמעון קיבל אחד אחרי השני את השחקנים שרצה ובלי להתייעץ יותר מדי עם אף גורם במערכת. שניידר השקיע סכום מטורף ברכישת מאור בוזגלו והקבוצה צירופה את אילייה יברויאן, גיז'רמו ישראלביץ' ואיגור טומאשיץ' שאף הוא קיבל סכומים גבוהים מאוד. והרכש הזה ממש לא היה מקובל על כולם. אחרי שנסגרה רשימת השחקנים, העצבים בקרית שלום המריאו לשחקים. העונה החלה עם שני משחקים נוראים בגביע הטוטו שעשו את הספתח לקריאות מהיציע כנגד המאמן החדש. במועדון נזכרו השבוע שבקיץ המאמן הצעיר היה בטוח בעצמו, רצה להיות האוטוריטה היחידה במועדון והקפיד לשמור על תדמית של מאמן מעט קשוח עם דיסטנס מהשחקנים. אך אחרי שכבר התעמת עם ג'ונתן אסוס ואכזב בתחילת הדרך, הפאניקה אצלו להיות הפכה מורגשת. מקורבים למועדון סיפרו שעם הכישלון הראשון, החלו במהרה הדלפות מההנהלה נגד המאמן. בנוסף, קיבל מטח קללות מהגרעין הקשה של האוהדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בעלי מכבי תל אביב אלכסנדר שניידר עם יושב ראש הקבוצה עוזי שעיה עם המנהל הספורטיבי אבי נמני. ברני ארדוב
בן שמעון חזר מקנדה עם חוזה שמן, רשימת שחקנים מוכנה ועם סמכויות מקצועיות בלעדיות והצליח לעצבן את כל ההנהלה. שניידר, שעיה ונמני/ברני ארדוב

בן שמעון אמנם נבהל, אך החליט לשדר עסקים כרגיל. המאמן ערך שיחה עם האוהדים המסורים שתבעו ממנו לחזק את הקבוצה בשני מגנים ולהחליף את טומאשיץ' בגו' ביסרה עוד לפני פתיחת הליגה. אלא שהמאמן עמד על שלו: "טומאשיץ' בארבע דרגות טוב יותר מביסרה", אמר אז. אחרי שההמולה הסתלקה, המאמן הצעיר נלחץ ופנה לנמני. חשוב לציין שלמרות שלנמני הייתה כל סיבה בעולם לרצות בכישלונו של בן שמעון, דווקא הוא, בגלל היחסים הטובים של השניים עם אברהם גרנט, נרתם לעזרתו. בשיחות ביניהם נמני הסביר לבן שמעון שהוא חייב להרגיע את המערכת וכך עשה המאמן.

פתיחת העונה הגרועה לא ממש הוסיפה לבן שמעון. מספרים שהמאמן נלחץ יותר ויותר ושידר את הפאניקה הזו לשחקנים. בנוסף, סירב להקשיב לעצות מקצועיות והימר על טומאשיץ', ישראלביץ' ויברויאן ושילם מחיר יקר של כישלון. "לרן תמיד הייתה דרך מופלא להסביר ולנתח דברים", טוען מקורב לצהובים. "הוא דיבר על בנייה ותהליך וביקש סבלנות, אבל אי אפשר לשקר את האוהדים ואת האנשים יותר מידי. הוא חשב שיש לו פתרונות לכל הבעיות, התנשא על אנשים וסירב להקשיב וזה מה סלל לו את הדרך החוצה מהמועדון. שניידר פשוט הרגיש שהוא רימה אותו בעיקר בבחירת השחקנים ובעיקר עם טומאשיץ'. זה מה שחרץ את פיטוריו".

ומה קרה בהפועל? עוד לפני שהגיע למועדון בן שמעון דאג לעגן בחוזה שהוא יהיה הסמכות המקצועית העליונה וכל מהלך מקצועי - במחלקת הנוער ובקבוצה הבוגרת - יעבור דרכו. ההתחלה הזכירה קצת את הדרך בצהוב, אך בניגוד לקרית שלום, במתחם חודרוב ראו בבן שמעון כמושיע והעניקו לו את הסמכויות ברצון וללא שום התנגדות. המאמן שוב הגיע עם מלוא הביטחון והחל לעבוד ולהחתים שחקנים. הוא טען, כפי שעשה במכבי, שאחרי כל שחקן זר שהביא עקב במשך חודשים. אף אחד לא ניסה להתערב לו. במחנה אימון דאג לשמור על אווירה טובה בקבוצה והכניס כל מיני התערבויות ותחרויות בין השחקנים, אך כבר אז אלו הבינו שמשהו לא מתנהל כצפוי. השחקנים למעשה טוענים שבקושי עבדו על כושר, דבר שהשפיע על העונה כולה לטענתם. בן שמעון דאג בהתחלה להפגין ביטחון גדול ושקט מול השחקנים וגם כשנכשל באירופה הצליח להעביר זאת יחסית בשקט בשל יחסיו הטובים עם ההנהלה. אגב, בניגוד לעבר, הפעם הוא שמר את על יחסים טובים מאוד עם הבכירים: חיים רמון, אמיר לובין ועידו חג'ג'.

בניגוד לקרית שמונה שם השחקנים העריצו אותו, בתל אביב בן שמעון נהג בשחקנים אחרת. לצד אווירה טובה באימונים, ניסה ליצור דיסטנס. בהפועל טוענים שפרט לשיחות האישיות שעורך מידי פעם, היחסים בינו לבין השחקנים לא חמים ואפילו מרוחקים. למעשה המאמן עשה איזשהו חייץ בינו לבינם כהגדרתם ושם כמתווך את הפסיכולוג אלעד אשכנזי, עליו השחקנים לא ממש סומכים. "אי אפשר להגיד על בן שמעון הרבה דברים רעים בעיקר לא ברמה המקצועית", טוען גורם במועדון. "הוא מאוד אינטליגנט, יש לו מוסר עבודה גבוה ורואים שהוא רוצה להצליח. עם זאת, הוא די בודד. הוא לא מבין את המועדון והוא כמו עב"ם בו. הוא מדבר מילים גבוהות לשחקנים שלא מבינים חצי מהזמן מה הוא רוצה מהם ולא ממש התחבר לאנשים. מעבר לזה, הלחץ שהוא משדר במשחקים ושפת הגוף שלו במועדון משדרת שהוא בבעיה והשחקנים קולטים את זה".

איגור טומאסיץ' שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
חרץ את גורלו של בן שמעון. טומאשיץ'/יותם רונן

בן שמעון כנראה מתקשה להבין, אבל יש הבדלים מהותיים בהתנהגות בין קרית שמונה למכבי והפועל תל אביב. אצל הגדולות, בתקופות קשות חיצי הביקורת הופנו ישירות למאמן ואילו בצפון, המצב היה הפוך לגמרי. וזה לא שיש לו בעיה ביחסי אנוש. אולי בגלל ההצלחות, אולי בגלל האווירה הפסטורלית בצפון ואולי בכלל בגלל המאמן עצמו. השחקנים בקרית שמונה פשוט סגדו לבן שמעון. מלבד כמה בודדים כל הסגל של קרית שמונה פשוט הלך שבי אחרי המאמן שהקפיד מצדו לשמר על האהבה הזו בוערת ככל שאפשר. בן שמעון היה לוקח את השחקנים שמחוץ להרכב לשיחות אישיות. באספות קבוצתיות משבח שחקן שנמצא בתקופה לא טובה ודואג כל העת שכל החבורה תהיה מגובשת ומאוחדת. "בן שמעון היה הכוכב בקרית שמונה", אומר אחד האנשים בקבוצה. בהפועל מיותר לציין כי הדברים האלה לא קורים.

בקרית שמונה מחשיבים אותו עד היום כמנטור לרוב השחקנים. כך למשל ויאם עמאשה. קרית שמונה פנתה בקיץ לשחקן הבית שלה אחרי שזה קיבל הודעה על שחרורו ממכבי חיפה, אך זה הבהיר שלא יחזור בשלב זה מכיוון שבן שמעון לא שם וסימן את המטרה: מעבר להפועל תל אביב או לאירופה או הישארות ביציע בקרית אליעזר. גם בקבוצה הצפונית חוו סיפורים דומים העונה כאשר ליאור לוי שהבין שהוא יצטרך להיאבק על מקומו פזל ישירות לבן שמעון ולחיבור מחודש אתו .כמוהו גם בריאן חרסיסיץ' שקיבל הצעה לפני העונה, דחה אותה בנימוס בשל הרצון שלו לדבר קודם כל עם בן שמעון. "השחקנים פה הפכו את בן שמעון לאליל שלהם", מסביר שחקן ששיחק תחת בן שמעון בקריה. "רוב השחקנים ששיחקו בקרית שמונה אז לא היו כוכבים ורן הפך אותם לשחקנים הכי חמים בליגה אז מן הסתם כולם רוצים להמשיך אתו. רן יודע איך להיכנס ללב של שחקן ואיך לגרום לו להיות איש שלו ובקרית שמונה זה היה מורגש מאוד".

גם בקפריסין בן שמעון הפך לשם דבר. בבוקר הדרבי התל אביבי נפוצו בקפריסין שמועות: "רן בן שמעון סיים את תפקידו בהפועל תל אביב". כשאחד העיתונאים בדק את הנושא עם עמיתיו בישראל ושמע שהסיפור אינו נכון, הוא הגיב: "אוהדי א.א.ק לרנקה וחברי הנהלה כל כך רוצים שבן שמעון יחזור אליהם שהם מריצים סיפורים ומנסים לעשות בלאגן". א.א.ק פיטרה יום קודם את מאמנה היווני ומבחינת כל הצדדים, היה מועמד אחד לתפקיד, למרות שהמועמדות כלל לא ריאלית. א.א.ק לרנקה דומה לקרית שמונה. מועדון קטן, ציפיות נמוכות שעלה לגדולה בזכות ניהול נכון. לפיכך, לבן שמעון היה קל לעשות שם מה שעשה בצפון.

השנה של בן שמעון בלרנקה סידרה לו מקום של כבוד בהיסטוריית הכדורגל הקפריסאי. ג'ורדי קרויף נחשב לאיש שבנה את המועדון והנחיל לו סטנדרטים אירופאיים, אבל מבחינת עבודת אימון, בן שמעון הותיר חותם שקשה יהיה להשתוות אליו. הוא הוביל את את א.א.ק לשיאים בכל הקשור לצבירת נקודות ותוצאות מדהימות במשחקי הצמרת: שני ניצחונות על אומוניה ושני ניצחונות חוץ על האלופה אפואל. מצד שני, בפלייאוף העליון הקבוצה של בן שמעון צברה שש נקודות מ-18 אפשריות. לצערו של בן שמעון, למרות שסיים במקום הרביעי, הוא לא הצליח לשחזר את הישג השיא מעידן קרויף - הכרטיס לאירופה (ובהמשך ההעפלה ההיסטורית לשלב הבתים). יחד עם זאת, בן שמעון זכור בזכות הדומיננטיות וההערצה לה זכה בקרב השחקנים ואנשי המועדון. למרות שירש קבוצה מקרויף, הוא היה פעיל בחלון ההעברות (הקבוצה צירפוה במהלך העונה 19 שחקנים) ועשה זאת ללא מנהל ספורטיבי, אחרי שקווין הופלנד ההולנדי, מחליפו של קרויף, עזב את תפקידו עוד לפני תחילת העונה. אחרי עזיבתו, א.א.ק מקרטעת העונה בתחתית וכאמור החליפה לאחרונה מאמן. ואילו בן שמעון ממשיך להיות מוזכר כמועמד לחזור לאי בכל פעם שמשרה בכירה שם מתפנה.

רן בן שמעון, אדריאן רוצ'ט, עירוני קרית שמונה חוגגת אליפות. אדריאן הרבשטיין
הכוכב האמיתי באליפות של קרית שמונה/אדריאן הרבשטיין

אלא שכאמור, יש שני בן שמעון וזה של קפריסין וקרית שמונה זה ממש לא אותו בן שמעון של מכבי והפועל תל אביב. מקצועית, הוא לא זוכה לאותה ההערכה מהשחקנים. גם אצל האדומים לא מעט מבקרים על עיוורון שלו כלפי חרסיסיץ', יורחן קולין וברנקו איליץ'. "הם הבלמים הכי טובים בארץ", אמר לא מזמן והראה עד כמה הוא אטום למתרחש בקבוצתו. הביקורת הגדולה שקיבל הוא המעבר מ-4:4:2 שהצליח לו במספר משחקים בחזרה ל-4:3:3 מול מכבי חיפה (4:2) שעשה נזק עצום לקבוצה. השחקנים לא מפסיקים לבקר את החלטותיו במגרש וטוענים שהוא משדר לחץ עצום. לחץ שהרס שחקנים כמו אוראל דגני ואחרים: "החילופים שלו, החלטות המקצועיות שלו והעצבים שלו במחציות המשחקים ובסופם הם אלו שקלקלו את ההערכה אליו", טוען שחקן בקבוצה. "הוא משדר לחץ במשחקים וזה הורג מנטאלית את הקבוצה שגם ככה יש לה סף שבירה נמוך מאוד. הוא גם פוגע בשחקנים בצורה שהוא מדבר בתקשורת. הוא מצליח לנתק את עצמו מהקבוצה וזה די הרס לו".

כאמור, הבעיה הכי גדולה של בן שמעון היא כרגע בחדר ההלבשה. גורמים במועדון טוענים שהמאמן לא הבין את יחסי הכוחות במועדון והסתבך למעשה מהתחלה. למשל, גם ביכולת פחות טובה לשי אבוטבול חשיבות עצומה בקבוצה. אבוקסיס, בניגוד לבן שמעון, היה ביחסים מצוינים אתו ואבוטבול היה בין האנשים שגרמו לאהבה הגדולה לאבוקסיס. "זה מדהים לראות שבעונה שעברה שיחקנו הרבה יותר גרוע והתוצאות היו הרבה יותר טובות", אומר שחקן בקבוצה. כיום, אין יחסי שנאה בין אבוטבול לבן שמעון, אך בהפועל יודעים להגדיר את זה הכי טוב: "רן לא הבין כמה כוח יש לשי בקבוצה", טוען גורם במועדון. "היחסים ביניהם עכשיו הם בסדר, אין אהבה גדולה וגם לא שנאה. אם בן שמעון היה מתקרב בהתחלה לשי הוא היה מרוויח בגדול. אפשר להגיד שבגלל זה לאף אחד לא יותר מדי יכאב אם רן יעזוב". אז מה יקרה אם האדומים יכבשו מול באר שבע הערב? אל תצפו למחווה לה זכה אבוקסיס.

שחקני הפועל תל אביב קופצים על המאמן יוסי אבוקסיס. ברני ארדוב
לא יקרה הערב בבלומפילד. שחקני הפועל תל אביב מחבקים את אבוקסיס/ברני ארדוב
שי אבוטבול שחקן הפועל תל אביב. יוסי ציפקיס
"רן לא הבין כמה כוח יש לשי בקבוצה". אבוטבול/יוסי ציפקיס
מאמן הפועל תל אביב, רן בן שמעון. אדריאן הרבשטיין
"מצליח לנתק את עצמו מהקבוצה וזה די הרס לו"/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully