וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחר: "אני נפגע כשאומרים לי שאנחנו גוזרים קופונים"

בכנסת דנו בהסדרת פעילות הכספים של מרכזי הספורט, והבעלים של מכבי חיפה אינו שלם עם הרפורמה. לבנת: ”מרכז הפועל חותר תחת החוק. כל בדיקה מעמיקה המליצה את אותן ההמלצות"

ועדת החינוך, התרבות והספורט דנה היום (שני) בחלוקת הכספים בספורט על ידי המרכזים לאגודות ולקבוצות במסגרת הדיון התיקון להצעת החוק להסדר ההימורים בספורט. "כבר ב-1988 נקבע כי על המועצות להעביר את הכסף ישירות לקבוצות ולא דרך המרכזים", אמרה שרת הספורט לימור לבנת בפתיחת הדיון, שהפך סוער ובו נכחו נציגים של משרד התרבות והספורט, משרד החינוך, המשרד לביטחון פנים, משרד הכלכלה, המועצה להסדר ההימורים, וכן נציגי מרכזי ספורט ובעליה של מכבי חיפה יעקב שחר. "מטרת הצעת החוק אמורה להפחית את התלות במרכזי הספורט".

לימור לבנת. שי אוקנין
"מטרת הצעת החוק אמורה להפחית את התלות במרכזי הספורט"./שי אוקנין

"לפחות אחד מהרכזים חותר תחת החוק, נמצא בידי מסמך שמכוון למועצה להסדר ההימורים בספורט ועל המסמך הזה מחתים מרכז הפועל את האגודות, במסמך יש ניסיון לעקוף את החוק והוא חותר תחת המחוקק. אלה כספים ציבוריים, והמסמך מאפשר הלוואות דו-כיווניות וזה מחדד את הצורך בחידוד חלוקת הכספים. ביקשתי מהוועדה לבחון מה המצב של יתרון החובה והזכות של מרכזי הפועל ומכבי כלפי הקבוצות, והממצאים מעניינים". השרה הקריאה דוגמאות לכך שמרכז הפועל חייב מאות אלפי שקלים לעמותות שונות ולמועצות אזוריות. "יש כאן חלוקת כספים לא שוויונית", הוסיפה לבנת וקראה להסדר הקריטריונים של חלוקת הכספים על ידי המרכזים. לבנת חשפה כי מרכז הפועל חייב לקבוצות המסונפות אליו 6.9 מיליון שקל, ומרכז מכבי חייב לקבוצות המסונפות אליו 2.4 מיליון שקל, נכון לסוף אוקטובר 2013.

השרה לבנת הוסיפה, כי בידי משרד הספורט הוכחות לכך, שמרכז "הפועל" פועל להחתמת אגודות ספורט על מסמך "המחאות זכויות" בלתי חוזרת, הניתנת לביטול על ידי המרכז ועל ידו בלבד. "העברתו למועצה להסדר ההימורים בספורט, כמוה כניסיון נואש של המרכז לשמר את כוחו ואת המצב הקיים לפיו כספי התמיכה, שנועדו לאגודות הספורט החברות במרכז מועברים דרכו, ולא ישירות לאגודות. המסקנה של מבקר המדינה והמלצתו החד משמעית שלו בדו"ח הייתה, כי 'יש להעביר את הכספים ישירות לקבוצות ולא באמצעות מרכזיהן. למעלה מ-25 שנה חלפו וההמלצה הכה ברורה הזו משום מה התמסמסה לה'", הוסיפה השרה, "הגיעה העת ליישם המלצה זו. זה לא מקרי ולא מפתיע, שכל בדיקה מעמיקה בנושא וכל וועדה ציבורית, שהתבקשה לבחון נושא זה, המליצה על אותן מסקנות: כספי הטוטו צריכים לעבור ישירות לקבוצות ולא באמצעות המרכזים".

יורם ארנשטיין, מנכ"ל מרכז הפועל דחה את דברי השרה וטען כי טענותיה חלקיות בלבד. "גברתי השרה את טועה", אמר, "אם רוצים להוציא את זה מהמרכזים כי חושבים שיש פוליטיקה, אז המגמה לנתק את הקבוצות מאותה קופה היא לא נכונה. זה יפגע באגודות הספורט בפריפריה בצורה מהותית. המטרה של משרד הספורט היא להשתלט על הספורט, את מובילה את האג'נדה הזאת, את רוצה לשלוט באיגודים. אנחנו כאן לדאוג שהקבוצות לא תפגענה. לטעמי, ולמיטב ידיעת שני המרכזים הגדולים אם מישהו יזדקק לעזרה הוא לא יקבל. לכל קבוצות ליגת העל בכדורגל יש המחאות זכות אצל מרכזי הספורט, וכשהיה צורך לתמוך בהסכם השיווק ברפורמה, שחררנו אותם, זו עובדה, אנחנו לא מחזיקים איש בביצים. אל תחפשי מום במרכזים, תתמודדי עם הבעיות של הענפים הקטנים והפריפריה".

נשיא מכבי חיפה יעקב שחר. ברני ארדוב
"אני יודע מה מרכז מכבי עושה למען העמותות". שחר/ברני ארדוב

"יש בארץ למעלה מ-800 עמותות, האם הן מוכנות לקבלת הכסף, האם הן מאורגנות לזה?", תהה הבעלים של מכבי חיפה יעקב שחר. "כבעלים של קבוצת כדורגל שבה השקעתי ב-20 השנים האחרונות יותר כסף מאשר התקציב של השרה לבנת בשנים האחרונות. אני נפגע כשאומרים לי שאנחנו גוזרים קופונים. אנחנו לא עושים את העבודה שלנו כדי לגזור קופונים, אלא כי אנו מאמינים במרכזים ובקבוצות". בשלב הזה השרה לבנת הבהירה כי טענותיה הופנו כלפי מרכז הפועל ולא מכבי.

עוד הוסיף שחר: "אני מציע שההצעה תחול על קבוצות הספורט הפעילות תחת מנגנון הבקרה התקציבית, תמיכות בעמותות תמשיך במתכונת הנוכחית שתאפשר להם בחירה, במשך הזמן ידאג משרד הספורט לתשתיות ניהול, שלוש שנים שיכינו את העמותות כלים לניהול מקצועי ואחראי של העמותות. בין משרד הספורט למרכזי הספורט יקבעו נהלים לניהול. קביעת קריטריונים לעמותות במצוקה, פתיחת קבוצות חדשות, עמידה בתקנון שקיפות, מנהל תקין קוד אתי, מעבר בין קבוצות בין עמותות הספורט. אם זה ייעשה אולי הקבוצות יהיו מוכנות. אני יודע מה מרכז מכבי עושה למען העמותות. אני לא חושב שהעמותות מוכנות לכך".

מיקי זוהר, סגן ראש העיר קריית גת כינה את המהלך "ניסיון להשתלט על הספורט", והוסיף כי לדעתו אנשי המקצוע מטעים את השרה וחלוקת הכספים בספורט מתנהלת כשורה ולשביעות רצון המרכזים ועמותות הספורט.

היועץ המשפטי של מרכזי הספורט, עו"ד אייל יפה, תקף הבוקר את השרה לבנת ואת רשם העמותות בדיון בוועדת החינוך של הכנסת בנושא תיקון לחוק הטוטו: "המתקפה של שרת הספורט איננה מקצועית והיא נגועה בחוסר תום לב. המחאת זכות הינה נוהג מקובל מזה עשרות שנים. רשם העמותות חרג מסמכותו בעצם התערבותו בעניין. דברי השרה מהווים פגיעה קשה בחופש ההתאגדות של קבוצות הספורט בישראל. זהו ניסיון אלים למנוע מקבוצות להתאגד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully