וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רוצים לשמוע ציוץ: דונטה סמית', הכדורסלן הטוב בישראל

הוא יצא במתקפה נגד המועדון בטוויטר, גרם לעזיבתו של גרינברג וכמעט הפר חוזה. תדמית הטרבלמייקר דבקה בדונטה סמית' מזמן, אז למה במכבי חיפה מתעקשים ש"האופי שלו שונה לחלוטין ממה שחושבים"? סיפורו של הכדורסלן הטוב בישראל, והיחיד שלא סופר את מכבי תל אביב

26 באוקטובר 2013. מכבי חיפה באימון ערב שגרתי, יום לפני משחק בית נגד מכבי אשדוד. לפני האימון קראו אנשי הצוות המקצועי וההנהלה את הגארד שרווד בראון לשיחה והודיעו לו שהוא משוחרר. בראון עצמו לא הופתע. הרי בין כה וכה מיעט לשחק בשורות הירוקים מפתיחת העונה, ושחרורו היה כמעט צפוי. אבל מי שלקח את המהלך בצורה קשה היה דווקא דונטה סמית'. "הבני זונות האלה מתפלאים למה הם מעולם לא זכו בשום דבר עד לאחרונה", צייץ בחשבון הטוויטר שלו והוסיף, "הם מתפלאים למה לא רציתי לחזור".

אותם שני ציוצים הציגו את דונטה סמית' בעיני הציבור כשחקן בעייתי. הפרשנים טענו כי מכבי חיפה חייבת לשחרר את הפורוורד, שהיה בין היחידים שהמשיך עמה מעונת האליפות אשתקד, וכי מועדון רציני לא יכול לעבור על כך בשתיקה. "בראייה לאחור, הוא לא היה צריך להתבטא ככה, אבל זה בהחלט מובן", אומר גורם בכיר בחיפה, "הוא היה אז עדיין מתוסכל מזה שחזר, ושרווד בראון היה החבר הכי טוב שלו. הוא לקח אותו תחת חסותו, יצא איתו וטיפח אותו. פתאום גם את הדבר שאיזן אותו לקחו ממנו".

אלא שדונטה סמית' האמיתי רחוק מלהיות טרבלמייקר. אומנם, גם במהלך העונה שעברה נפוצו שמועות על מוסר העבודה הבעייתי, וברור לכל שלא מדובר בטלית שכולה תכלת. אבל לצד הכישרון הגדול, עליו אין עוררין, מתלווה גם אופי מיוחד. סמית' הוא ככל הנראה אחד השחקנים היותר אכפתיים שתראו בכדורסל הישראלי כיום. "לעד יזכרו לו את תקרית הטוויטר", ממשיך אותו גורם בחיפה, "אבל למעשה האופי שלו שונה לחלוטין". אז מיהו דונטה סמית' האמיתי?

דונטה סמית' שחקן מכבי חיפה. מגד גוזני
מכבי חיפה סלחנית כלפיו. דונטה סמית'/מגד גוזני

בסך הכול כמו כל אמריקאי אחר

השאלה הגדולה לגבי דונטה סמית' היא כאמור שאלת האופי. אילולא אישיות בעייתית, מובן ששחקן ברמתו של סמית' לא היה מגיע מלכתחילה לקבוצה בסדר גודל של מכבי חיפה. גם במהלך תקופתו בירוק נרשמו עליות ומורדות מנטאליים. מלבד תקרית הטוויטר המפורסמת, הוא התלבט ממושכות אם לחזור במהלך הקיץ לחיפה על אף העובדה שהחזיק בחוזה. עוד זכורה כמובן השיחה שלו עם הבעלים ג'ף רוזן, שלאחריה הוחלט באופן מפתיע-משהו כי המאמן בראד גרינברג לא ישוב לעונה שנייה, למרות שהוליך את הקבוצה לאליפות היסטורית. "דונטה לא העריך מספיק את גרינברג", אומר שחקן ששיחק בחיפה אשתקד, "הוא ניצל את הגבולות הרחבים שהמאמן אפשר לו. בסוף העונה הוא גם אמר לג'ף מה דעתו על המאמן. הוא חשב שמקומו צריך להיות בקבוצה שמשלמת הרבה כסף, והתאכזב. מכל הסיבות הללו הוא הגיע לעונה הזאת עם בעיה של מוטיבציה, אבל זה השתנה עם הזמן".

"הייתה לו איזושהי תקופת התאקלמות אצלנו", אומר מאמן מכבי חיפה דני פרנקו, "אני לא בקיא בהיסטוריה שלו, לא יודע אם הוא היה אמור לחזור או לא, אבל אלה דברים שכנראה השפיעו עליו בהתחלה. ממה שאני רואה ממנו העונה לפחות, אני לא יכול להגיד שהוא בעייתי. השחקנים בקבוצה למדו להכיר ולהעריך אותו. לכל שחקן יש את 'הקטנות' שלו, אבל זה לא משהו שמפריע לקבוצה להתנהל בתור קבוצה ברמה הנדרשת או במקצועיות הנדרשת. אין איתו דברים חריגים. דונטה לא מאחר לאימונים, למשל. סיפרו לי עליו הרבה סיפורים והשנה אומרים עליו שהוא אחר לגמרי. אני לא יודע למה להשוות את ההתנהגות שלו, אבל אין לי אליו טענות".

גם הקפטן עידו קוז'יקרו לא אוהב את השם שיצא לסמית' ואת מיתוגו כבעל אישיות בעייתית. "שחקן בעייתי זה שחקן שלא סופר את הקבוצה ולא סופר את המאמן. זה שחקן שמאחר לאימונים באופן כרוני כי הוא לא מאופס. אצל דונטה אין את הדברים האלה. הוא מאוד מעריך את השחקנים האחרים בקבוצה, ומנסה לעזור להם".

אחד ממאמני ליגת העל מסנגר גם כן על הפורוורד. "אתה יודע כמה מקרים חמורים מאלה קרו לי בקבוצה רק בעונה הנוכחית? לפחות ארבעה. ממה שאני יודע, דונטה סמית' הוא לא שחקן אלים, הוא שחקן שרוצה לנצח. בחיפה בשנים האחרונות עברו לפחות שלושה זרים בעייתיים הרבה יותר – שון וויליאמס, קרלוס פאוול וג'רמי טיילר, שחלקם אפילו הרימו ידיים על מאמנים ושחקנים, אז כדאי להיכנס לפרופורציה".

גורם נוסף בחיפה נזכר בזרים אחרים שבניגוד לסמית', גרמו לירוקים ללא מעט לילות ללא שינה. "דונטה אולי לא איזה ילד מהצופים, אבל הוא גם לא שחקן שגורם לנו לא לישון בלילה. כמה פעמים כבר קיבלנו טלפונים בשנים האחרונות מהמשטרה? אני רק נזכר בדבון ג'פרסון ומרקו קילינגסוורת', ומבין שדונטה אפילו לא שליש גרוע ממה שעשו אותו. הוא אוהב לצאת למועדונים, לבלות, כמו כל שחקן אמריקאי אחר".

"דונטה בחור מאוד רגיש, הוא אוהב לעשות צחוקים וכאלה, אבל כשהוא מבין שהוא חצה את הגבול ופגע במישהו, הוא ימצא את הדרך לגמול לו", מסכם עידו קוז'יקרו. "הוא לא בן אדם רע וממש לא שלילי כמו שזה נראה מהצד. הוא מאוד מצחיק וחברותי, אין מישהו בקבוצה שלא אוהב אותו. לא כולם החברים הכי טובים שלו, אבל בשום מקום זה לא ככה. בסך הכול, כולם מאוד מכבדים אותו, ולא רק בגלל היכולת שלו כשחקן".

דני פרנקו מאמן מכבי חיפה. ברני ארדוב
יודע איך לטפל בסמית'. דני פרנקו/ברני ארדוב

השחקן הטוב בישראל

אם על אופיו של דונטה סמית' הדעות חלוקות, על יכולתו המקצועית יש תמימות דעים – מדובר בשחקן הכדורסל הטוב ביותר בישראל כיום. יש כאלה שהעזו לטעון כי הוא הטוב ביותר ששיחק בישראל מאז אנתוני פארקר. "אני לא רוצה להשוות אותו לזרים אחרים, אבל הגדולה של דונטה זה שמלבד היותו שחקן ברמה גבוהה, הוא קודם כל חושב על מסירה", מסביר מאמן חיפה דני פרנקו, "הוא יכול לעשות נקודות, אבל הוא אוהב למסור יותר מאשר שהוא אוהב לקלוע, וזו תכונה נדירה. זה משהו שאתה לא מוצא אצל שחקנים אחרים. הוא עושה את השחקנים שלידו ליותר טובים. אתה סופר זרים טובים שנוחתים פה על בסיס הנקודות, על בסיס הריבאונד, אבל דונטה סמית' יכול לעשות בכל משחק טריפל דאבל רק בזכות יכולת המסירה שלו".

אחד המאמנים בליגת העל מספר על הקושי הגדול שטמון בהתמודדות עם דונטה סמית'. "אין מה לעשות מול שחקן כזה. אם תביא עזרה, הוא ימצא שחקן לבד לנקודות קלות. מצד שני, הוא גם מסוגל לקחת כדור באחד על אחד מול כל שומר ולהגיע לטבעת מתי שהוא רק רוצה. ניסו עליו את כל סוגי ההגנות, וזה לא מצליח. הבעיה היותר גדולה, זה הרמה ההגנתית שלו – הוא מסוגל לקחת את השחקן הטוב ביותר של הקבוצה היריבה ולחסל אותו, ולא תמצא את זה אצל הרבה כוכבים".

סמית' נוהג להעיר ולסדר שחקנים על הפרקט, ולעיתים לוקח על עצמו לבצע תרגיל, למרות שמסומנים דברים אחרים מהספסל. בחלק מהמקרים התנהגות שכזו הייתה גוררת ביקורות, אך במקרה שלו זה דווקא מזכה אותו בהרבה מחמאות. "יש לו חוכמת משחק מהגבוהות שפגשתי בקריירה שלי", מוסיף פרנקו. "שנייה אחרי שאתה מלמד תרגיל בקבוצה, הוא כבר זוכר את התרגיל בכל העמדות על המגרש, ויודע לחלק את השחקנים על המגרש, כדי להוציא מהם את המקסימום באותו תרגיל".

קוז'יקרו, ששיחק כבר לצד זרים מרשימים ביותר, מדרג את סמית' בראש הרשימה. מבחינתו, ברור שסמית' הוא השחקן הטוב ביותר ששיתף עימו פעולה. "היכולות שלו מדהימות. יש לו אפשרות לייצר נקודות בכל רגע נתון, מתי שהוא רק רוצה. יחד עם היכולת הזאת, הוא השחקן הכי קבוצתי שפגשתי. יש לו הבנת משחק פנומנלית. השילוב בין הכישרון שלו ויכולת המסירה זה משהו שלא נתקלתי בו בחיים. אין אצלו עליות וירידות, הוא תמיד בעלייה, לא מוריד את הראש ומשחק כל התקפה כאילו היא האחרונה שלו, מכוון את כל הקבוצה לאורך כל המשחק. פשוט פנומן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עונת פרידה מארץ הקודש

לא סוד שאם הדברים היו תלויים בו, את העונה הנוכחית סמית' היה מעביר באחת מהקבוצות הבכירות באירופה או בליגות היותר עשירות. אך ההצעות הגבוהות להן ציפה מיאנו להגיע ודמי השחרור הגבוהים שמכבי חיפה דרשו מנעו את המעבר. בקיץ הוא יוכל לעזוב, ועל מעבר למכבי תל אביב אף אחד ממקורביו לא מדבר. "הוא לא חושב על ה-NBA", מבטיח שחקן ששיחק עם סמית' בעונה שעברה, "תן לו חצי מיליון דולר בסין או ונצואלה, והוא יהיה שם. אם תיפול קבוצת NBA שתיתן לו את ההזדמנות, הוא ישקול את זה. מכבי תל אביב? לא בכיוון בכלל".

אז לאן הקריירה הולכת מכאן? "אני בהחלט חושב שהוא צריך וראוי לשחק ברמות הכי גבוהות שיש באירופה, אם לא ב-NBA. אבל זה תלוי גם בו, הוא צריך לקבל החלטה לאיזה כיוון הוא רוצה ללכת", אומר קוז'יקרו ומוסיף, "הוא באמת ראוי לשחק ברמות האלה, אבל הוא צריך גם מאמן לדעת איך להתנהג איתו. אני חושב שדני עושה עבודה נהדרת איתו, אבל מאמן חסר ביטחון שיכול להיפגע מצורת ההתנהלות שלו בהתחלה, לא יצליח להוציא ממנו את המירב".

דני פרנקו מסכם וטוען שסמית' לא חושב יותר מדי קדימה. "הוא לא אחד מתלהב מהיורוליג. אם הוא ימצא את המקום שיהיה נוח ברמה האישית וברמה הכלכלית לו ולמשפחתו, הוא יהיה שם. מההיכרות שלי איתו, הוא לא מחזיק מאירופה יותר מדי. לא אכפת לו לחזור אפילו לדרום אמריקה. הוא מחפש את הסיטואציה שהוא ירצה להיות בה, הוא לא רודף אחרי משהו, הוא לא חושב כל הזמן לאן העונה הזאת תקדם אותו, אלא פשוט בא בכל יום ורוצה לנצח".

מאמן מכבי תל אביב דייויד בלאט. מגד גוזני
סמית' לא סופר את מכבי תל אביב. בלאט/מגד גוזני
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully