וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תחכו למוחמד סלאח: באזל חוזרת לישראל

הכוכב המצרי המבוקש עשוי לעזוב בינואר, ובלעדיו אלופת שוויץ חסרה את הברק בחלק הקדמי. הצרות של מוראט יאקין, הבעיה ההיסטורית של מכבי תל אביב מול השוויצריות. היכרות חוזרת עם באזל

את זה אי אפשר היה להמציא. רק ארבעה חודשים עברו מאז הביקור הטעון של באזל ומוחמד סלאח בארץ, ובעוד חודשיים הם שוב פה - לראשונה בתולדות המפעלים האירופיים שתי קבוצות נפגשות פעמיים בעונה אחת ולא באותו מפעל. למעשה, אלופת שוויץ תגיע, אך כלל לא בטוח שהכוכב המצרי יהיה איתה ושוב יסרב ללחוץ את ידי שחקני מכבי תל אביב. סלאח הפך בתקופה האחרונה לאחד השחקנים המבוקשים באירופה, במיוחד אחרי ההצגות שלו בצמד הניצחונות של באזל על צ'לסי, ורוב הסיכויים שהוא ימצא לעצמו קבוצה חדשה בינואר, ככל הנראה באנגליה או בגרמניה.

בלעדיו - אם אכן יעזוב - באזל זו קבוצה אחרת לגמרי. עדיין טכנית ומאוד מאורגנת כפי שהוכיחו במוקדמות ליגת האלופות מול מכבי תל אביב (ניצחון 0:1 בשוויץ, 3:3 בבלומפילד), אבל כזו שחסרה את הניצוץ. האלופה אמנם מוליכה את טבלת הליגה השוויצרית ולא הפסידה מאז סוף אוגוסט, אבל מציגה יכולת מגומגמת עם תשע תוצאות תיקו ויצאה לפגרת החורף הארוכה (הליגה תתחדש רק בתחילת פברואר) עם יתרון נקודה של נקודה אחת בפסגה.

איזה תסריט: מכבי תל אביב שוב מול באזל

סלאח קיבל פרס ונישק את המגישה, במצרים זעמו

שחקן באזל מוחמד סלאח לוחץ יד לשחקן מכבי תל אביב יואב זיו. ברני ארדוב
אל תבנו על ביקור שני שלו בישראל. מוחמד סלאח/ברני ארדוב

פ.צ. באזל, להזכירכם, היא אימפריה אירופית בהתהוות. הקבוצה הייתה כוח משמעותי בליגה השוויצרית בשנות ה-60 וה-70 וזכתה בשבע אליפויות תוך 13 שנים. לאחר מכן הגיעה נפילה גדולה, עד שחזרה ובגדול בתחילת המילניום הנוכחי, במקביל לפתיחתו של אצטדיון סט יקוב פארק הנהדר, המכיל למעלה מ-38 אלף מקומות ונוטה להיות גועש במשחקי הבית של הקבוצה.

"בבי" זכתה באליפויות ב-2002, 2004, 2005 ו-2008, לפני שהשתלטה לחלוטין על הליגה וגרפה את כל ארבע האליפויות האחרונות. בעונה שעברה באזל הקדימה את גראסהופרס בשלוש נקודות והבטיחה עונה נוספת במאבקים על המקום בליגת האלופות. ההצלחה בזירה המקומית, שכללה גם שלושה דאבלים בשש העונות האחרונות, הפנתה את באזל להתקדמות באירופה, בערך מה שמכבי תל אביב חולמת לעשות תחת מיטש גולדהאר.

בעונת 2001/2 הקבוצה הגיעה לגמר האינטרטוטו והפסידה לאסטון וילה, בעונה שלאחר מכן באזל הדיחה את ליברפול ועלתה לשלב הבתים השני של ליגת האלופות, שם כמעט ועברה גם את יובנטוס (אותה גם ניצחה, כמו גם את דפורטיבו לה קורוניה). בעונת 2004/5 השוויצרים עברו את שלב הבתים בגביע אופ"א ושנה לאחר מכן הם כבר עשו את כל הדרך לרבע גמר המפעל, אבל אחרי 0:2 ביתי על מידלסבורו חטפו 4:1 בגומלין, כולל שער מכריע בדקה ה-90, שהשאיר אותם מחוץ לארבע הגדולות.

מוראט יאקין מאמן באזל. מגד גוזני
יצטרך לארגן את הקבוצה אחרי פגרה של חודשיים. מוראט יאקין/מגד גוזני

אחרי כמה שנים בהן לא נהנתה מהצלחות משמעותיות באירופה, באזל טיפסה ב-2008/9 לשלב הבתים של ליגת האלופות. שם, היא סיימה אחרונה אחרי קמפיין מחפיר ויחס שערים של 16:2, אבל הנקודה הבודדת שלה הושגה מול האלופה שבדרך, המכונה של פפ גווארדיולה וברצלונה. הקפיצה האמיתית הגיעה בשנתיים האחרונות.

בעונת 2011/2 המועדון צלח את שלב הבתים של ליגת האלופות. משחקי השיא היו מול מנצ'סטר יונייטד, כאשר באולד טראפורד הקבוצה נקלעה לפיגור 2:0, עלתה ל-2:3 מדהים וספגה שוויון בדקה ה-90. במשחק השני בין הקבוצות, שהיה קרב ישיר על העלייה לשלב הבא, השיגה באזל את ניצחונה הגדול ביותר עד היום, אולי גם הניצחון הגדול ביותר של קבוצה שוויצרית כלשהי, 1:2 ששלח הביתה את אלכס פרגוסון ההמום. השוויצרים עלו לשמינית הגמר והיממו את באיירן מינכן עם 0:1, רק כדי להתבזות עם הפסד 7:0 בגומלין בגרמניה.

באזל היא הקבוצה השוויצרית עם הכי הרבה הופעות בשלב הבתים של ליגת האלופות, חמש כאלה ולצהובים ממש אין זכרונות טובים מיריבות שוויצריות בדרך למפעל היוקרתי, כאשר מלבד המפגש הקודם מול באזל, עדיין זוכרים בקרית שלום לרעה את השער של אלכסנדר קומיזטי, שניצח אותם עם גראסהופרס בגומלין מוקדמות ליגת האלופות ב-1995. מוראט יאקין, מאמן באזל, שיחק אז במדי גראסהופרס ואף כבש במשחק הראשון שהסתיים ב-1:1 בציריך (קשנצב השווה לצהובים).

מרקו שטרלר עם ולנטין שטוקר פביאן פריי שחקני באזל. רויטרס
הנה הם באים. מרקו שטרלר, משמאל, עם החברים/רויטרס

יאקין, כוכב העבר של הנבחרת, שיחק במדי באזל בשש העונות האחרונות של הקריירה שלו, רק בן 38 וכבר נחשב לאחד המאמנים הכי מבטיחים ביבשת. ליאקין חוזה בבאזל עד 2015, אבל בהנהלה לא משוכנעים שיישאר ובאיטליה כבר דווח ב"גאזטה דלו ספורט" כי למאמן הצעיר יש חוזה בלאציו לעונה הבאה.

יאקין וחבורתו לא עלו השנה לשמינית גמר ליגת האלופות למרות שני ניצחונות על צ'לסי, כשבמחזור האחרון הפסידו 2:0 לשאלקה והסתפקו במקום השלישי בבית. השחקנים המובילים, מלבד סלאח, נותרו הבינלאומי ולנטין שטוקר המבוקש גם הוא בבונדסליגה, הסקורר מרקו שטרלר (שמונה שערי ליגה) ובלם נבחרת שוויץ פביאן שר, שידוע גם הוא ביכולת ההבקעה שלו ומשמש כבועט הפנדלים (כבש ב-3:3 מול מכבי בגומלין). הבלם איבן איבנוב, שנרכש מפרטיזן בלגרד אחרי צמד המשחקים מול הצהובים, הורחק מול שאלקה ולכן יחמיץ את המשחק בישראל.

בין הקורות ניצב יאן זומר המצוין, ובין שחקני ההרכב המובילים ניתן למצוא גם את פביאן פריי ומוחמד אל נני, המצרי השני של הקבוצה. הצ'יליאני מרסלו דיאס פצוע, אבל הארגנטינאי האהוב מתיאס דלגאדו חוזר לעניינים, בקדנציה השנייה שלו במועדון אחרי שנפרד ממנו ב-2006 וחזר הקיץ. למרות הגעתו של ג'יובאני סיו, חלוץ נבחרת חוף השנהב, הבעיה של באזל נותרה בחלק הקדמי, כששטרלר בדרך כלל לא זוכה לעזרה מספקת ואין לו תחליף ראוי.

שחקן מכבי תל אביב ראדה מול שוער באזל יאן זומר. ברני ארדוב
שוער נפלא, אבל הוציא שלושה כדורים מהרשת בביקור הקודם בבלומפילד. יאן זומר מול ראדה פריצה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully