וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתעמקים במספרים: הפרטים שגילו המצלמות החדשות ב-NBA

אסף רביץ

4.12.2013 / 13:40

מצלמות המעקב החדשות ב-NBA חושפות מגמות מרתקות ברחבי הליגה: מי השחקן שרץ הכי הרבה, מי מסתמן כרכז הדומיננטי הגדול הבא, איזה פורוורד מוסר טוב מכולם ולמה ווסטברוק עדיין לא התאושש לגמרי מהפציעה? מדור המספרים של אסף רביץ

השימוש ההולך וגובר במספרים ובסטטיסטיקות מורכבות ב-NBA לא פסח על ראשי הליגה, ניתן אף לומר שהם הציבו את עצמם בחזית השינוי. האתר הרשמי, NBA.COM, עבר בשנתיים האחרונות שדרוג שהפך אותו לאתר היעיל ביותר למי שמעוניין להתעמק במספרים. השנה הליגה ביצעה צעד נוסף ומעניין במיוחד, כשהחליטה לממן מצלמות מעקב נתונים לכל הקבוצות.

מצלמות המעקב הן מספר מצלמות שמוצבות מעל לפרקט ומזהות את כל התנועות של השחקנים והכדור, בעזרתן ניתן להשיג נתונים שבלעדיהן קשה או בלתי אפשרי להשיג. בשנים האחרונות קבוצות החלו להשתמש בטכנולוגיה הזו ובעונה שעברה כמחצית מקבוצות הליגה התקינו מצלמות כאלה. השנה, כאמור, הליגה החליטה לקחת את הפרוייקט על עצמה ודאגה להתקין מצלמות בכל האולמות. כחלק מהמלך, נתונים שנעשה עבורם שימוש במצלמות מופיעים באתר הרשמי ופתוחים לקהל הרחב. מדור המספרים היום יוקדש לבחינת הנתונים החדשים האלה וזיהוי מגמות ראשונות בהם:

הפסד ראשון להיט אחרי 10 ניצחונות, 6 דקות למקל

כרמלו אנתוני בלחץ, ג'ייסון קיד נפטר מלורנס פרנק

ריפ המילטון שחקן שיקגו בולס. Charles Rex Arbogast, AP
חבל שבימיו לא ספרו קילומטראז'. ריפ המילטון/AP, Charles Rex Arbogast

50.1: הנתון המיידי ביותר שהמצלמות מספקות הוא של תנועת השחקנים על הפרקט. מסתבר שהשחקנים שעושים הכי הרבה תנועה הם סמול פורוורדים ושבראשם נמצא גורדון הייוורד של יוטה, היחיד בליגה שעבר במצטבר 50 מייל העונה (כ-80 קילומטר). השחקנים שמשחקים דקות רבות ונעים הרבה עושים כ-4.5 קילומטר למשחק. אף שחקן לא בולט באופן מיוחד במרחק מצטבר, מרחק פר משחק (בראדלי ביל מוביל, בין היתר בגלל כמות הדקות המטורפת שקיבל לפני הפציעה שלו) ומרחק פר 48 דקות, מעניין מה היה קורה אם היו מודדים את התנועה של ריפ המילטון בשיאו.

7.6: הנתונים הבאים הם של כמות נגיעות בכדור ומסירות. כצפוי, הבולטים בקטגוריות האלה הם פוינט גארדים, כאשר שלושה מסתמנים כדומיננטיים במיוחד - כריס פול, ג'ון וול וקמבה ווקר. פרט לכמות נגיעות, ניתן לדעת גם כמה דקות במהלך משחק הכדור היה ביד של שחקן מסוים. כאן העליונות היא של וול, שמחזיק בכדור 7.6 דקות במהלך משחק. במילים אחרות - וול מתפתח להיות פוינט גארד דומיננטי במיוחד שהכל עובר דרכו ושאר השחקנים בעיקר צריכים להתפנות לקליעה. זה מתאים לשחקני החוץ שסביבו, שבינתיים קולעים את הזריקות שהוא מסדר להם באחוזים נהדרים.

ג'ון וול שחקן וושינגטון וויזארדס במשחק מול שיקגו בולס. AP
מתפתח להיות רכז דומיננטי במיוחד. ג'ון וול/AP

26.8: זו לא תהיה הפתעה גדולה לגלות שכריס פול שולט לחלוטין בכל קטגוריות האסיסטים. קמבה ווקר אמנם מוסר קצת יותר ממנו באופן כללי (75.7 מסירות למשחק), אבל חלק קטן באופן מתמיה מהמסירות שלו מסתיימות בזריקה (9.4). פול מוביל את הליגה באסיסטים עם 12.1 למשחק, כאשר 21.5 מהמסירות שלו מסתיימות בזריקה של השחקן שקיבל את הכדור ומהאסיסטים שלו נקלעות 26.8 נקודות במשחק. פרט אליו, רק מהמסירות של וול נקלעות יותר מ-20 נקודות במשחק (22.2). פול ו-וול מובילים גם בקטגוריית האסיסט המשני- מסירה שהובילה לאסיסט שיצר השחקן שקיבל את הכדור, למשל חדירה, הוצאה ומסירה נוספת לשחקן פנוי יותר. לשניהם יש 2.2 אסיסטים משניים כאלה, מה שמחדד את העובדה שהם מייצרים כמעט כל מה שקורה במשחק ההתקפה של הקבוצות שלהם.

63.4: מתוך 22 השחקנים שמוסרים הכי הרבה, 20 הם פוינט גארדים. באופן מפתיע, שני הנוספים הם פאוור פורוורדים. הראשון הוא קווין לאב, שמוסר 63.4 פעמים במשחק ומדורג עשירי בקטגוריה הזאת. לאב מדורג גם רביעי בכמות נגיעות בכדור, מה שמעיד על הדומיננטיות שלו במינסוטה ובשיטה של ריק אדלמן שמתאימה לשחקני פנים שיודעים לנהל משחק. את הפאוור פורוורד המוסר השני לא תצליחו לנחש, אז פשוט אגלה - ג'וש מקרוברטס של שארלוט מוסר 61.2 פעמים למשחק, מה שמדרג אותו לפני שחקנים כמו טוני פרקר, ג'רו הולידיי, ג'ף טיג וטיי לוסון. מקרוברטס ממציא את עצמו מחדש השנה כשחקן מגוון עם יכולת מסירה נדירה לשחקן פנים (4.1 אסיסטים למשחק) וקליעה אפקטיבית משלוש, פתאום הוא נראה כמו שחקן NBA לגיטימי ומעניין.

קווין לאב שחקן מינסוטה טימברוולבס. AP
המוסר הטוב ביותר מבין הפורוורדים. קווין לאב/AP

21.2: נישאר עם קווין לאב, הפעם במגרש הביתי שלו - הריבאונד. המצלמות מאפשרות לזהות זריקות בהן שחקן היה באיזור הנכון לקחת ריבאונד ומצבים בהם יש שחקנים משתי הקבוצות באיזור ונוצר מאבק על הריבאונד. התכונה הבולטת של קווין לאב היא שהוא פשוט יודע איפה להיות- 21.2 פעמים במשחק הוא נמצא במקום הנכון כדי לקחת ריבאונד, בפער עצום מהמקום השני בו נמצא דווייט הווארד (18.2 פעמים). זאת הסיבה שלאב מוביל את טבלת הריבאונדים, כי יש שחקנים טובים יותר בלקחת ריבאונד שיש עליו מאבק. בולט במיוחד אנדרה דראמונד שלוקח 72.9 אחוזים מהריבאונדים האלה. גם דיאנדרה ג'ורדן, ששדרג מאוד את יכולת הריבאונד שלו השנה, חזק בתחום ולוקח 72 אחוזים מהריבאונדים במצבים האלה.

7.3: המצלמות עוזרות לבחון לעומק גם חדירות של שחקנים (ובעזרתן ניתן לחשב נתוני חדירות מבלי לקחת בחשבון מתפרצות), מה שאומר שסוף סוף יש קטגוריה סטטיסטית שמונטה אליס טוב בה. אליס מוביל את הליגה בנקודות שהוא משיג מחדירות- 7.9 למשחק, ושני לטיי לוסון בכמות חדירות למשחק. לעומת זאת, אחוזי הקליעה של מונטה בחדירות לא גבוהים- 47.8. לוסון, לפי הנתונים האלה, מתמחה בשימוש בחדירה כדי ליצור מצבי קליעה עבור אחרים - 8 נקודות כאלה יש במשחק. אבל את הכותרת של הסעיף מקבל השחקן המפתיע ביותר ברשימת החודרים הבולטים - אוון טרנר. שחקן הכנף של פילדלפיה קולע 7.3 נקודות למשחק בחדירות ושני בכך רק לאליס, זה שינוי משמעותי של שחקן שבשנים הקודמות היה מסתפק בזריקות מחצי מרחק. השנה טרנר מגיע לטבעת הרבה יותר וקולע ב-62.5 אחוזים נהדרים בחדירות בדרך להתגברות על קללת הבחירה השנייה.

גארד דאלאס מאבריקס מונטה אליס. AP
סוף סוף יש קטגוריה סטטיסטית שהוא טוב בה. מונטה אליס/AP

21.7: עוד קצת מפתיעים ומאכזבים בחדירות, כי מדובר בנתון שעד השנה לא היה פשוט להשיג. מתברר שלא מעט סקוררים מובילים מתקשים כשהם נכנסים לצבע - קיירי אירווינג מסתפק ב-41 אחוזי קליעה בחדירות, דמיאן לילארד מאכזב עם 34.7 אחוזים, רודי גיי נוראי עם 32.9. אבל הנתון המפתיע והמטריד ביותר הוא שראסל ווסטברוק קולע השנה ב-21.7 אחוזים בחדירות שלו, מה שמדליק נורות אזהרה מעדת הדרק רוז של שחקן שלא התאושש לחלוטין מהפציעה שלו. דווקא המחליף שלו רג'י ג'קסון מרשים עם 59.6 אחוזים. עוד במרשימים ג'רמי לין שמרבה לחדור וקולע ב-65.4 אחוזים, האחוז הגבוה ביותר בין 25 השחקנים שקולעים הכי הרבה נקודות בחדירות. לברון קולע ב-68.4 אחוזים סטנדרטיים, אבל עד הפלייאוף הוא לא יטריח את עצמו להגיע לצבע יותר מדי.

12.5: הנתונים האחרונים הם של קלעי החוץ- קליעות בקאץ' אנד שוט (תפיסה וזריקה) ובפול אפ (עלייה לקליעה מכדרור). כצפוי, גולדן סטייט מככבת בשתי הקטגוריות, כאשר סטף קרי הוא המומחה העכשווי לקליעה מכדרור, הזריקה הקשה ביותר בכדורסל, וקולע 13 נקודות כאלה למשחק. פול ג'ורג' מרשים בכך שהוא נמצא בשתי הקטגוריות- רוב השלשות שלו הן בקאץ' אנד שוט, רוב הזריקות לשתי נקודות בפול אפ, בשני המקרים הוא יעיל מהצפוי. אבל אי אפשר לסיים כתבת מספרים בלי להגיד משהו על ריאן אנדרסון, שלא עוצר מהרגע שחזר מפציעה. אנדרסון קולע השנה 12.5 נקודות בקאץ' אנד שוט, היחיד בדו ספרתי בתחום. הוא עושה את זה בעזרת 4.4 שלשות למשחק ב-55.6 אחוזי הצלחה. אפילו הוא יצטרך להאט בסופו של דבר.

ראסל ווסטברוק שחקן אוקלהומה סיטי מול דריימונד גרין שחקן גולדן סטייט. רויטרס
הנתונים מגלים שהוא לא התאושש מהפציעה? ראסל ווסטברוק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully