וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טל בנין: "קרו בנתניה דברים מאחורי הקלעים שלא ידעתי עליהם"

28.11.2013 / 13:31

הבלש. הכתב. ההדלפות המכוונות. השחקן ששוחרר בלי ידיעתו. השחקנים שבנו את עצמם דרך קשרים עם ההנהלה. אחרי שתיקה ארוכה, טל בנין פותח את מה שהיה בנתניה, ולא חושש מהפרויקט בלאומית עם אחי נצרת: "גם קשטן אימן בליגה שנייה והיום הוא המאמן הכי מעוטר"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: יאיר דניאל

אם מישהו חשב שהעונה הרעה במכבי נתניה תעצור את חלומות האימון של טל בנין, הוא לא מבין כמה הוא טועה. יש כאלה שאולי יתהו לגבי בחירת הקבוצה החדשה שלו, מכבי אחי נצרת, אבל זה בעצם טל בנין: הוא מביט כל הזמן קדימה, ולא פוחד מהבלתי אפשרי. כששאלנו אותו האם העונה בנתניה לא פגעה בו, הוא ענה ששום דבר מהמטרות לא השתנה. "קח את דרור קשטן, כגורו של המאמנים", אומר בנין, "גם הוא חווה משברים וגם הוא אימן בליגה שנייה והיום הוא המאמן הכי מעוטר. השנה הזו לימדה אותי הרבה. אני שמח על השנה הזאת בנתניה והייתי עובר אותה שוב".

הבחירה בנצרת כתחנה הבאה נראית כמו הימור מסוכן. אתה מפחד שאם תיכשל שם יגידו שזה כישלון שני ברציפות ושזה יהרוס לך את הקריירה?

"אתה יודע כמה פעמים נכשלתי ככדורגלן? זה לא מנע ממני להמשיך לנסות. כמאמן זה אותו דבר. אני תמיד אנסה".

טל בנין: "אחי נצרת תתקע יתד בליגת העל"

לידיעה הראשונית: טל בנין יאמן את אחי נצרת

ליגה לאומית בוואלה! ספורט

מאמן אחי נצרת, טל בנין. אדריאן הרבשטיין
"אתה יודע כמה פעמים נכשלתי ככדורגלן?" בנין/אדריאן הרבשטיין

זה טל בנין. הולך עם האמת שלו עד הסוף, גם אם זה אומר להמר על הפרויקט החדש של אחי נצרת – קבוצה שכבר נכשלה לא אחת עם פרויקטים גרנדיוזיים. חיטוט בעונה ההיא עם נתניה, מלמד עוד יותר על התכונה הזו של בנין. כשאנחנו מזכירים לו את הציטוט של קובי דג'אני מהעונה שעברה ("יש גורם בתוך מכבי נתניה שעושה צרות במועדון מתחילת העונה. כל המתח כביכול שניסו ליצור ביני ובין אחמד סבע לטל בנין זה הכול בגללו"), תחת השאלה האם הסיתו נגדו את הקהל בנתניה, הוא שולף מיד דוגמה.

"בוא אני אספר לך סיפור: באחת הפעמים הגיע בלש למתחם האימונים בנתניה ואמר שהם עקבו אחרי הרשת החברתית (פייסבוק) והגיעו למספר אנשים שכביכול מסיתים את הקהל כנגדי. ואז הוא שאל אותי לעניין הקללות ועל האנשים שמסיתים נגדי ויושבים מאחורי ספסל הקבוצה. עניתי לו שזה מקום שבדרך כלל יושבים בו מוזמנים כמו משפחות וחברים ואולי כדאי שיבדוק את זה. התשובה שלו, בנוכחות אנשים נוספים משמעותיים במועדון, הייתה: 'אני מעדיף שלא להיכנס. לזה אחרת תיפתח תיבת פנדורה ותהיה כאן מבוכה'. לי זה הספיק".

מה החלק שלך בירידה של מכבי נתניה לליגה הלאומית?

"בפועל לא אני ירדתי ליגה. יכולתי להישאר בליגה במחזור האחרון כמו שעשיתי עם הפועל חיפה".

אחת הטעויות הגדולות שלך, לפי כל הפרשנים, הייתה השחרור של עידן שריקי וטובארנו פינאס בינואר.

"לגבי עידן שריקי, עדיף שתשאל את החברים שלו לקבוצה איך הם הרגישו כלפיו ומה הם חשבו עליו, כשאותם גידפו וקיללו אוהדים והוא בחר ללכת ולהודות לאותה חבורה. לגבי טופי (פינאס. ש.ו), הוא היה אמור להיות משוחרר אך ורק אם אני אקבל את השחקנים שרציתי מהפועל חיפה".

מי אלו היו?

"רציתי את עאהד עזאם, ברגע שזה לא יצא לפועל, אז רציתי את מהראן לאלה שלא שיחק אז או את סטפן דנקוביץ'".

אז שחררו שחקן בלי שתדע?

"עמדתי על זה שאוותר עליו רק בתמורה לשחקן שיגיע במקומו. עודכנתי על השחרור רק לאחר מעשה".

לא ידעת לאן אתה נכנס במכבי נתניה?

"קרו דברים מאחורי הקלעים שלא ידעתי עליהם. הופתעתי כששמעתי את דבריו של דג'אני בתקשורת והדברים שלו בעצם מספרים את כל הסיפור. אני לא יודע הכול, אני תמיד לומד עם הזמן. הקושי המקצועי העיקרי היה שעזבו את נתניה הרבה מאוד שחקנים דומיננטיים ופציעות של הרבה מאוד שחקנים".

ומה היו הטעויות שלך?

"אני הייתי צריך להיות מעורב בכל דבר ולא להשאיר כמו שעשיתי דברים לידי אחרים".

אומרים שהסתכסכת גם עם ראשי מחלקת הנוער.

"שוב פעם בחרו להציג מציאות שהיא לא נכונה, ירין חסן, איתי מנצור, חסן סרחאן, מוחמד עקל, נור ביסאן, לירן שריקי. תוסיף אליהם את עומר צלישר, דין גבאי ועמית שומוביץ' הם שחקנים שקיבלו הזדמנות לשחק בקבוצה בוגרת גם ברגעים הכי קריטיים, תתקשר לשאול את בני לם,האחראי במחלקת הנוער. איך הייתה מערכת היחסים בתקופה שלי ואיך היא הייתה בתקופה לפני הגעתי. חוץ מזה גם העברתי לא מעט אימונים לקבוצת הנוער עצמה. לזה קוראים סכסוך עם מחלקת נוער?"


הבנת ישר שמשהו לא טוב קורה במועדון?

"קבוצה שמחליפה כל כך הרבה שחקנים משמעותיים, שמתכוננת לאירופה, שעוברת למקום חדש, ושמגיע מאמן חדש זה לא פשוט".

אבל בטח שלא ציפית שזה מה שיהיה.

"מבחינת נקודות ברור שלא. אני לא חושב שאני צריך להזכיר אילו טעויות שיפוט היו בשנה שעברה ואיך הן השפיעו בצורה קריטית על מכבי נתניה. היו אחרים שהיו יכולים לעשות משהו ולא ראיתי שמישהו עשה משהו לטובת העניין הזה".

יכול להיות שהיית צריך מלכתחילה לשחרר את אחמד סבע וקובי דג'אני מהמועדון?

"אני לא האדם שידבר על שני שחקנים ששיחקו תחתיי ותרמו לקבוצה עוד לפני שהגעתי. הבעיה העיקרית בנתניה - זו מערכת שאין לה בעלים. במצב שהיה, כל מי ששם כסף הרגיש, או שנתנו לו, שהוא יכול להביע דעה".

כל ספונסר שם אומר מה שהוא רוצה?

"לשמחתי, הספונסר שאני הבאתי הפך להיות הבעלים והשאר זה כבר לא בעיה שלי. גם היום אני מקבל הרבה הודעות של איחולי הצלחה מאוהדים של נתניה שיודעים באמת מה קרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קובי דג'אני מכבי נתניה. קובי אליהו
"הופתעתי כששמעתי את דבריו של דג'אני בתקשורת והדברים שלו בעצם מספרים את כל הסיפור". דג'אני/קובי אליהו

זו לא שגיאה להביא את אלי שגב כספונסר כשאתה המאמן?

"זו לא הייתה טעות".

עם יד על הלב. ההנהלה יכלה לפטר אותך אחרי שהבאת את שגב?

"בגלל זה אמרתי לך שזו לא הייתה טעות. אם אלי שגב היה מגיע עם התניה שאני חייב להישאר המאמן, אז זו הייתה טעות. מתי שהם רצו, הם יכלו לפטר אותי. עובדה ששישה מחזורים לסוף נפרדו ממני ואלי היה שם והוא עדיין שם. אז מה זה משנה שישה, שמונה או עשרה מחזורים לסוף? כשהוא הגיע כספונסר דאגו להשמיץ. כשהוא ביצע את הרכישה, אז אף אחד לא דאג להדגיש שאני זה שהבאתי אותו".

ביקשו ממך להביא אותו?

"לא הכירו אותו, אז איך יכלו לבקש? כשהייתה לי מצוקה בתור מאמן בהבאת שחקנים, רציתי לעשות מעשה".

אבל זה פגע בך בסופו של דבר.

"הכוונות שלי היו טהורות וטובות. בלי אלי שגב נתניה לא הייתה יכולה להמשיך להתנהל עד סוף העונה שעברה אפילו".

יש סיכוי שתחזור לשם כשאלי שגב הוא הבעלים?

"ביום שהוחלט שאלי יהיה במכבי נתניה, הייתי לידו. ייחלתי שזה יהיה בהפועל חיפה, אבל זה קרה בנתניה ואני מספיק אוהב את אלי ברמה האישית שאמרתי לו ישר שגם אם הוא נורא נורא רוצה, אני לא רוצה".

מכל מה שאמרת על אלי שגב, יהיו שיגידו דבר אחר: היה לך תקציב של מעל 25 מיליון שקל, ועדיין ירדת ליגה.

"אמרו שהתקציב היה 25 מיליון שקל, אבל זה היה ככה כי העבירו דברים מעונה קודמת. אם תסתכל על חומר השחקנים ועל רמת השכר שלהם, זה לא מגיע אפילו לחצי".

בעלי מכבי נתניה אלי שגב עם קובי בלדב וראש העירייה מרים פיירברג. ניב אהרונסון
"בלי אלי שגב נתניה לא הייתה יכולה להמשיך להתנהל עד סוף העונה שעברה אפילו". שגב/ניב אהרונסון

נדמה שאחת הבעיות שהתגלו בעונה שעברה, זה הבעיות שלך עם התקשורת וההתנהלות מולה. אתה מרגיש ככה?

"אין לי בעיה עם התקשורת, לכמה אנשים בתקשורת יש בעיה איתי. הם רגילים לאנשים שהם יכולים לנהל אותם וברגע שמנסים לנהל אותי, מבחינתי זה עבר את הגבול. לפעמים כתבים עובדים בצורה עקבית עם המערכת ומוציאים באופן שיטתי ידיעות שהן לא נכונות, ותפקידו גם של כתב מסוג כזה הוא לדווח אמת. לבדוק את העובדות שנותנים לו. לא ליצור מציאות אחרת. אז מילא שלא מכבדים אותי. אבל אם לא מכבדים את הקבוצה שאני עובד בה ומשרתים אנשים שטובת המערכת לא עומדת לנגד עיניהם, מבחינתי זה פסול".

אם כבר תקשורת. הפרשן שאיתו היו לך אולי הכי הרבה בעיות היה שלמה שרף, מי שהיית קפטן שלו בנבחרת. נפגעת מהקטילות שלו?

"שלמה בתוך תוכו ובליבו אוהב אותי וגם אני אותו. אבל הייתה פעם אחת, אולי היחידה, שעניתי לו באיזה שידור אחרי שהוא התקיף אותי ברמה האישית, בעניין שקשור לנבחרת ישראל. לפעמים שלמה שוכח שאנחנו כבר לא אותם ילדים בני 16. אנחנו כבר הורים לילדים גדולים. ילדים שהולכים לבית הספר וילדים אחרים משתמשים נגדם באמצעות האמירות האלה שלו. הוא אולי רוצה לקחת את זה לכל החיים, אני כבר מזמן לא שם".

עוד נקודה שבלטה בנתניה - ניראה שלגבייך אין שטח אפור. או ששחקנים סוגדים לך או שהם לא יהיו איתך כלל.

"העניין הוא פשוט. קח את איל ברקוביץ' למשל. הוא אדם דעתן, ולאנשים קשה עם אנשים מהסוג הזה. קשה לאנשים שחושבים את עצמם לחזקים להיות עם אנשים חזקים. בגלל זה לפעמים לא נוח לידי. יש אנשים שקשה להם עם דומיננטיות. הבעיה היא לא מולי, הבעיה היא שכשאני משרת מערכת מבחינתי המערכת הזו היא עולם ומלואו. מאותו רגע כולם מבחינתי משרתים את המערכת".

מה גורם לזה? המרדף של שחקנים אחר מעמד?

"אני אומר לשחקנים שמתאמנים תחתיי שהמקום היחידי שהם יכולים להרוויח את הכבוד והמעמד, הוא על המגרש. היו לידי הרבה שחקנים שהרוויחו את הכבוד והמעמד הזה בצדק, אבל כולנו ידענו לקחת גם אחריות. האחריות נפלה גם עלינו ולא רק על מאמנים. את הכבוד צריך להרוויח על הדשא וזה בטח לא יכול להימדד בכמה השחקן חזק עם חבר הנהלה כזה או אחר או עם איש תקשורת כזה או אחר".

שלמה שרף. ברני ארדוב
"לפעמים שלמה שוכח שאנחנו כבר לא אותם ילדים בני 16". שרף/ברני ארדוב

מה שקרה לך בנתניה היה סוג של נבואה שהגשימה את עצמה – הרי לכולם היה ברור שהיית צריך להישאר בהפועל חיפה, בה רק התחלת לפרוח כמאמן אחרי שהשארת את הקבוצה בליגה בהצלחה רבה.

"מה שבטוח שהפועל חיפה, מאיר בן מרגי ואני היינו כמו כפפה ליד. אבל ברגע שיש בעיה שהיא עקרונית ומהותית, אתה לא יכול להמשיך עם אותה בעיה לעונה הבאה. מאיר ואני הוכחנו שהדרך שלנו היא דרך טובה. ניצחנו דרבי אחרי עשור ואת כל קבוצות הצמרת. החזרנו את הקהל. הייתה תחושה של אופוריה סביב הקבוצה. לכן ציפינו שהדרישה שלנו להחליף איש מקצוע אחד ולהביא מאמן כושר אחר, תתקבל. זו בקשה לגיטימית".

ובגלל הדרישה הזו הסתכסכת עם יואב כץ?

"לא הסתכסכנו. הוא עשה את הבחירה שלו ואני עשיתי את שלי".

אתה מאמן מצליח לדעתך?

"אני לא מתעסק בהגדרות. בנבחרת הנערים ביקשו ממני שהשחקנים שנמצאים בנבחרות האלה יגיעו לנבחרות הבוגרות יותר. הרבה שחקנים שקיבלו במה בנבחרת שלי משחקים היום בליגת העל ובנבחרות הצעירות. מבחינתי זו ההצלחה. הצלחתי מאוד בהפועל חיפה. בנתניה אפשר להגיד שנכשלתי. זה בסדר להגיד שנכשלתי שם".

איפה אתה רואה את העתיד שלך?

"ישנה אימרה של אלברט אינשטיין 'אני אף פעם לא חושב על העתיד שלי, הוא מגיע מספיק מהר'. אני מאמץ את המשפט הזה וכרגע כולי נתון בהווה שזה הפרויקט של אחי נצרת. זו קבוצה שרוצה ללמוד ולהתפתח. אני מאמן צעיר בתחילת דרכו ואפשר ליצור משהו יפה".

היה חשוב לך לחזור לעניינים?

"היה לי חשוב יותר לאן אני אחזור. רציתי להיכנס לפרוייקט במחלקות נוער. מעניינת אותי העשייה והבנייה לטווח ארוך וההצעה מנצרת משלבת את שני הדברים, בנוסף לתמיכה של ראש העיר עלי סלאם. הבנתי שזה יכול להיות זה. זה סוג של אתגר ואני אוהב אתגרים. ברגע שקבוצת כדורגל מהמגזר עושה משהו משמעותי אז זה מקבל פידבק בכל העולם הערבי ולראשי המועדון זה חשוב. לא הייתה לי בעיה ללכת לפרויקט, גם אם זה היה בליגה הרבה יותר נמוכה מהליגה הלאומית".

אתה לא חושש מאותו חוסר סבלנות? ידוע שבמגזר הערבי אין יותר מדי סבלנות למאמנים, כולל נצרת, שכבר ניסתה כמה פרויקטים.

"בכל מה שקשור לספורט כולם במדינה שלנו כבר איבדו מזמן את הסבלנות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הצלחתי מאוד בהפועל חיפה. בנתניה אפשר להגיד שנכשלתי"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אנשי אחי נצרת עם טל בנין. אדריאן הרבשטיין
"ברגע שקבוצת כדורגל מהמגזר עושה משהו משמעותי אז זה מקבל פידבק בכל העולם הערבי". בנין עם ראש העיר סלאם ואנשי נצרת/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully