וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרימים דגל לבן? על הדעיכה של ברצלונה בכדורסל

29.11.2013 / 8:05

נבארו נעלם, הרכש מאכזב, הצעירים לא עומדים בלחץ וההנהלה משלמת מחיר כבד על התפכחות מאוחרת מדי. פתיחת העונה החלשה של ברצלונה מלחיצה את הקטלאנים בעיקר לאור הנוקאאוט מריאל מדריד, שניכר במבחן התוצאה ועוד יותר במבחן הדרך. פסקוואל ישלם את המחיר?

חדר ההלבשה של ברצלונה בסיום משחק הליגה בשבת היה אחד המקומות השקטים ביותר ביקום, עד שנכנס המאמן צ'אבי פסקוואל, "אתם לא מחויבים למועדון, אתם פשוט לא מחויבים", צעק על המאמן לפני שיצא לתקשורת. כמה דקות קודם לכן סיימה הקבוצה את אחת ההשפלות הקשות שעברה בשנים האחרונות כשהפסידה לאוברדוירו הקטנה, שעד לאותו המשחק השכילה לנצח רק משחק אחד בליגה, 77:60.

"זה היה אסון. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להראות ככה", אמר פסקוואל לכלי התקשורת שניסו להבין מה בדיוק קרה על הפרקט, "אני לא יודע לספק את ההסברים. זה נורמלי שכשאנחנו מגיעים אז קבוצות מרימות את הרמה שלהם, וזה גם נורמלי להפסיד, אבל אי אפשר לקבל מה שקרה היום. לא היה לנו אנרגיות, קיבלנו החלטות רעות, והיינו חסרים תשוקה. פשוט נכשלנו בכל מה שעשינו". הקפטן חואן קרלוס נבארו לא מצא יותר תשובות, "אני קצת מובך. אנחנו לא בדרך הנכונה. אנחנו חייבים לזכור את מה שקרה כאן, לחבוש את הפצעים וללמוד מזה".

אלא שזו לא הייתה בסך הכל מפלה לא צפויה. מתחילת העונה ברצלונה מציגה יכולת לא משכנעת. אומנם את חמשת משחקי הליגה הראשונים שלה היא ניצחה, אבל ביורוליג המצב קצת שונה, עם שני הפסדים - הראשון מביך ביותר לנאנטר הקטנה והמפתיעה והשני קשה מאוד מול פנרבחצ'ה/אולקר בחוץ. על הדרך רשמו הקטאלנים רק הצגה אחת, מול צסק"א מוסקבה. "זו מגמה של כמה שנים, קבוצות פשוט פחות מפחדות מברצלונה", מפתיע העיתונאי הספרדי מנואל קוסטנס. האם בצל הפריחה של ריאל מדריד, מגיעה הדעיכה של יריבתה הגדולה?

שישי ביורוליג: ברצלונה מול פנר/אולקר, לבוראל נגד פאו

מאמן ברצלונה צ'אבי פאסקוול. ברני ארדוב
"אני לא יודע לספק את ההסברים". צ'אבי פאסקוול/ברני ארדוב

כישלון ברכש

העונה שעברה הייתה העונה הראשונה מאז 2008 שברצלונה לא זכתה בה באחד מהתארים: אליפות ספרד או ביורוליג. הסממנים לחוסר ההצלחה הגיעו כבר בדצמבר. הקבוצה של פסקוואל עמדה על מאזן של 7:7 בליגה, וזאת על אף סיבוב ראשון מוצלח ביורוליג. "הייתה הרגשה שהעונה של בארסה לא תגיע רחוק", מודה קוסטנס, "פתאום הקבוצה נופלת בליגה במקומות שהיא הייתה רגילה לשייט בהם. מצד שני ריאל מדריד הלכה והתחזקה תוך כדי העונה. היה ברור שמשהו לא עובד טוב".

בסיום העונה החליטו בברצלונה ללכת על מהלך של הכנסת דם חדש לקבוצה כשלא פחות משישה שחקנים חדשים נכנסו לסגל. העובדה שהסגל של הקטאלנים היום עומד מלבדם על שלושה שחקנים נוספים שמשחקים בקבוצה לפחות מאז 2009, ויקטור סאדה, חואן קרלוס נבארו ואראזם לורבק ועוד ארבעה שחקני רכש שהגיעו בשנים האחרונות, כשחלקם היו כשרונות צעירים – אלכס אברינס, מרקו טודורוביץ', מרסליניו הוארטס ואנטה טומיץ', מלמדת שהקבוצה לא מצאה את עצמה מאז הזכייה ביורוליג ב-2010.

"בכל קיץ מנסים לבדוק מה אפשר לשפר ולשנות", אמר פסקוואל לפני פתיחת העונה, "אני מבין את הטענה שאנחנו לא מצליחים לשמור על עקביות, אבל מה מצפים? שנשמור על שחקנים שאנחנו לא רוצים?". הכשלונות של ברצלונה בשנים האחרונות כוללים את צ'אק אידסון, שהגיע ממכבי תל אביב בכסף גדול, קוסטה פרוביץ', ושרונאס יאסיקביצ'יוס, שהציפיות סביבו היו מוגזמות. לצידם איבדה הקבוצה מספר שחקני מפתח כמו פיט מייקל, ריקי רוביו, פראן ואסקס ובוניפיס נ'דונג.

"בעיקר מה שבארסה איבדה בשנים האחרונות זה את הקו הקדמי ההגנתי המצוין שהיה לה", אומר קוסטנס, "פסקוואל ניסה לבנות קבוצה הגנתית, ומה נשאר לו מאחורה? אנטה טומיץ'? מאצ'יי לאמפה? בוסטיאן נכבאר? אלה שחקני הגנה פשוט לא טובים. כשהיה להם את נ'דונג ו-ואסקז, ידעת שכל חדירה שנייה לצבע תיגמר בחסימה".

ומה לגבי הרכש של הקיץ? "אף אחד מהשחקנים לא מספק את הסחורה", ביקר בחריפות אאיטו רנסס, אחד המאמנים הגדולים בתולדות המועדון אחרי ההפסד לנאנטר, "נכבאר הוא שחקן מבוגר מאוד, פולן אלמוני ולא מתאים לרמות הללו, דורסי זה שחקן מוגבל, בראד אולסון חי על קליעה ולא קולע בינתיים, לאמפה לא שומר ופפאניקולאו, מי שכולם בנו עליו, עדיין לא בשל להוביל קבוצה עם כל כך הרבה לחץ". כמו שזה נראה, מלבד היווני הצעיר, לא בטוח שרוב השחקנים שהזכיר מאמן נבחרת ספרד בעבר יהיו בברצלונה מעבר לעונה הנוכחית.

שחקן ברצלונה אנטה טומיץ'. AP
לא נשאר הרבה מאחורה. אנטה טומיץ'/AP

בעיה עם הבומבה

בסוף אוקטובר היממה נאנטר, אלופת צרפת, את כל אירופה כשניצחה בפלאו בלאוגראנה. בעוד שהשחקנים שלו חוגגים על הפרקט כאילו זכו הרגע ביורוליג, נשאר המאמן פסקל דונאדיו כיצד הוא מסביר את ההפתעה, "למען האמת, שיחקנו כדורסל מצוין, אבל זה לא היה עוזר ביום רגיל. היה לנו הרבה מזל שנבארו לא פגע. עשינו עליו עבודה טובה, אבל כולם יודעים שזה לא תמיד עוזר. היום הוא לא היה טוב, וזה עזר לנו". הקפטן של ברצלונה סיים את המשחק עם 2 נקודות בלבד, שבאו מהעונשין, ב-17 דקות משחק.

בבארסה מנסים כל הזמן לדחות את הטענות על הבעיה של ההסתמכות הכמעט בלתי נתפסת בשחקן כמו חואן קרלוס נבארו, "הוא הווינר הכי גדול שיש היום בכדורסל האירופי", אמר נשיא המועדון סנדרו רוסיי במסיבת העיתונאים הרשמית, "אנחנו גאים שהוא עדיין חלק מאיתנו". אלא שהמציאות שונה. נבארו בן 33, אף פעם הוא לא היה שומר גדול בלשון המעטה, אבל כמות המשחקים שבהם הוא מספק את הסחורה הצטמצמה בצורה משמעותית. העונה הוא קלע רק 9 שלשות בשישה משחקי יורוליג, 6 מהן בשני משחקים.

"יש קבוצות שבנויות על שחקן אחד, זה מקובל ולפעמים זה מצליח כמו באולימפיאקוס עם ספאנוליס", אומר קוסטנס, "זה נורמלי ועובד כשאתה בונה קבוצה על רכז שיודע להניע את הקבוצה, על סנטר מוכשר, או על איזה פורוורד שעושה הרבה דברים. פה השחקן המרכזי של ברצלונה הוא סקורר, זה כמו שג'ייסי קארול או ויטלי פרידזון יהיו השחקנים המובילים של ריאל מדריד או צסק"א מוסקבה. אז נכון שיש מסביבו חבורה של שחקנים מוכשרים, אבל כולם מצפים שהוא יקח את האחריות בסיום, וזה כבר הפך לנדוש. היריבות מסתדרות איתו, והמשחק הופך להיות בעייתי מאוד".

ארזם לורבק, ברצלונה. Alexander Zemlianichenko, AP
קיבל חוזה עתק, ומאז הוא בירידה חדה. לורבק/AP, Alexander Zemlianichenko

כדי לנסות לפתח תחליף לנבארו, נותנת בארסה לא מעט צ'אנסים לשחקנים צעירים. מלבד פפאניקולאו שהגיע כרכש מרשים, אפשר למצוא בסגל את אלכס אברינס בן ה-20 שהגיע בגיל צעיר ממלאגה, מרקו טודורוביץ' בן ה-21 שהגיע לפני שלוש שנים מחובנטוד בדאלונה ואת הקרואטי מריו חזוניה בן ה-18 שהגיע בקיץ שעבר מדוברובניק ונחשב לפוטנציאל אדיר. בקבוצת הבת מתפתחים לא מעט שחקנים מבטיחים – מרכז נבחרת שבדיה בן ה-17 לודוויג האקאנסון, דרך הגארד תוצרת הבית אוריאול פאולי ועד הסנטר הסנגלי מ'ביה פפה.

אולם דבר אחד ברצלונה שכחה - כדי למזער נזקים בתהליך חילופי הדורות הזה, יש למצוא את שביל הזהב ולהחתים שחקני שיגשרו על פערי הגיל והניסיון. שחקנים שלא נמצאים בערוב הקריירה או בתחילתה, אלא כאלה שנמצאים בשלב ביניים באבולוציה שלהם ככדורסלנים. עד כדי כך נהנתה ברצלונה מפירותיו של חואן קרלוס נבארו, עד ששכחה להכין לעצמה חלופה ליום שאחריו. עכשיו, כשנבארו מדדה בין פציעה אחת לאחרת, זה קצת מאוחר מדי ואת התוצאות רואים בשטח.

"הכל טוב ויפה שבונים על שחקנים צעירים, ובאמת אברינס וטודורוביץ' כבר מוכנים ונותנים דקות נהדרות בליגה", אומר קוסטנס, "אבל זה לא תואם את הציפיות של המועדון. אם באמת חושבים שכל הילדים האלה יובילו את ברצלונה כבר העונה, אז מישהו הוזה. הקבוצה קונה הרבה שחקנים בגילאים צעירים, כי מאז נבארו וסאדה לא יצאו צעירים ממחלקות הנוער. זה עדיין לא אומר שכל הרכישות הללו יתממשו להצלחה, זה מתבטא שנותנים לשחקנים צעירים מאוד הרבה אחריות ומצפים שהם יתפקדו טוב תחת לחץ".

למעשה, אם בוחנים זאת לאורך זמן, אולי זו הבעיה הגדולה של ברצלונה: שני השחקנים היקרים ביותר שלה, עליהם הטילה את כל יהבה, רוב הזמן פצועים. אולי זה כל הסיפור. על חואן קרלוס נבארו כבר דיברנו, אבל מה עם ארזם לורבק? הסלובני הוחתם בקיץ שעבר על חוזה עצום שקבע שיא במועדון הכדורסל של ברצלונה (2.5 מיליון יורו לעונה, על פי הערכות), אז דווקא חלה נסיגה משמעותית ביכולת. אחר כך גם הגיע גל פציעות ואת הופעתו הראשונה בעונה הנוכחית עשה לורבק רק לפני שבוע וחצי.

חואן קרלוס נבארו, ברצלונה בכדורסל. GettyImages
תלות מוגזמת בסקורר. חואן קרלוס נבארו/GettyImages

פסקוואל יהפוך את העונה?

צ'אבי פסקוואל נמצא בראש הצוות המקצועי כבר שש שנים וחצי ובקיץ האחרון הוארך חוזהו, למרות הכישלון ביורוליג, בליגה ובגביע. במועדון מאמינים במאמן שכבר הספיק בעונתו השלישית לזכות ביורוליג, וחושבים שהוא האיש המתאים לתפקיד, למרות שבתחילת הקיץ היו לא מעט שמועות שבבארסה בדקו אפשרות להחזיר את המאמן האגדי סבטיסלב פשיץ' מבאיירן מינכן, שהוביל הקטלאנים לזכייה ביורוליג ב-2003. גם להם קשה לראות את ריאל מדריד משחקת כדורסל מהיר, תוסס וחופשי בעוד שקבוצתם דוגלת בסגנון איטי, דוגמטי ואולי קצת משעמם - השיטה אותה פסקוואל קידש והטמיע בשנים האחרונות.

"אם העונה תימשך ככה, פסקוואל יידרש לעשות שינויים בסגל", אמר בראיון אחרי ההפסד לבילבאו בשבוע אנדרס חימנס, שחקן המועדון ונבחרת ספרד מאמצע שנות ה-80 עד אמצע שנות ה-90, "זאת לא פתיחת עונה נוראית של הקבוצה, היו כבר דברים רעים יותר. בארסה ממוקמת שלישית בליגה, מרחק סביר מריאל, ותעלה סיבוב ביורוליג. הבעיה היא שריאל מצליחה בצורה יוצאת מן הכלל ונראה שיש פערים גדולים. ההנהלה לא תרצה לוותר על האליפות השנה, ואם היא תישאר עם הסגל הזה, ולא תחזק בשחקן או שניים איכותיים, היא לא תוכל לזכות בתארים".

ומה לגבי שאלת מעמד המאמן? "יש לפסקוואל חוזה לשנתיים, אבל אם לא יהיה תואר אחד מבין השניים הגדולים, אליפות או יורוליג, אני לא חושב שהוא ימשיך", אומר קוסטנס, "הוא יודע שבברצלונה אתה עומד בכל שנה למבחן וזה שנתנו לו את הגיבוי אחרי הכישלון בעונה שעברה אומר הכל. אני לא חושב שיתנו לו גיבוי שנתיים ברציפות".

כי על טעויות, מר פסקוואל, משלמים. ובמקרה של ברצלונה, ברור שהיו הרבה כאלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully