וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטבחי הגיהנום

25.11.2013 / 11:45

בפנאתינייקוס הוא סימן סוף עידן, בזאגרב הזניח פציעות ישנות וצבר חדשות וחלום ה-NBA שלו התנפץ. דרווין קיצ'ן חזר לישראל והפך בהפועל ירושלים לשחקן הכי משמעותי בסגל, אבל גם הוא מודה: "אני עדיין מנסה להיכנס לקצב". כשזה יקרה, יש סיכוי שהאליפות תעשה את הדרך לבירה

שתי דקות בלבד בתוך המשחק של הפועל ירושלים בסופיה ביצע דרווין קיצ'ן, הגארד של האדומים, את העבירה השנייה שלו. פרשני הטלוויזיה לא התבלבלו וקבעו שזאת מכה קשה יותר לירושלים מאשר הפיגור 8:0 אליו נקלעו, והם ממש לא טעו. קיצ'ן אמנם חזר לפרקט והיה דומיננטי מאוד במחצית השנייה, אבל שתי דקות לסיום הרבע השלישי החליט בראד גרינברג להעניק לו כמה דקות מנוחה. זה עלה לו בריצת 0:6 ובבריחה של הבולגרים שהפכה להפסד חוץ.

יש שתי הסכמות כלליות לגבי הפועל ירושלים מתחילת העונה. הראשונה היא שהקבוצה רחוקה מלעמוד בציפיות אותן יצרה כתוצאה מהסגל המרשים שבנתה. ההסכמה השנייה נוגעת לקיצ'ן ולמשמעות שלו לקבוצה האדומה. כל הנתונים וגם היכולת על הפרקט, אומרים דבר אחד – כשקיצ'ן נמצא על המגרש ומתפקד טוב, הפועל ירושלים משחקת טוב ולרוב מנצחת. כשהוא על המגרש ומשחק לא טוב או כשהוא לא משחק, האדומים נראים לא טוב ומפסידים. כיצד הפך השחקן שסומן כפוטנציאל בפנאתינייקוס לברומטר של הקבוצה מהבירה?

שחקן הפועל ירושלים דרווין קיצ'ן. מגד גוזני
כשקיצ'ן נמצא על המגרש ומתפקד טוב, הפועל ירושלים משחקת טוב ולרוב מנצחת/מגד גוזני

נגיעה בחלום

14.5 נקודות, 7.2 ריבאונדים ו-3.3 אסיסטים. אלה היו הממוצעים המדהימים של קיצ'ן בעונת 2011/12 במכבי ראשון לציון. הממוצעים הללו, של שחקן שהגיע ממש במקרה לישראל אחרי שלא באמת האמינו בו, כמו שכמעט ולא האמינו בו בקולג', צדו את עיניהם של אנשי דנבר נאגטס שהזמינו אותו לשחק בליגת הקיץ בלאס וגאס. הגארד, שהוביל את ראשון לציון לגמר הגביע, לחצי גמר גביע המדינה ונכנס לחמישיית העונה היה צריך להחליט: טיפול בדורבן שיפריע לו במשך חודשיים בסיום העונה, או ניסיון ללכת ל-NBA.

"דרווין רצה מאוד אחרי העונה אצלנו בראשון להשתתף בליגת הקיץ כי הוא זומן על ידי דנבר, מאוד רצה להוכיח את עצמו כדי לתפוס מקום בליגה הטובה בעולם והוא היה קרוב לעשות את זה", מספר מתן חרוש, אז עוזר מאמן מכבי ראשון לציון, שאחראי ביחד עם המנכ"ל גלעד זיו להבאתו של הגארד מפלורידה סטייט, "דיברתי עם האנשים של דנבר, אבל זה לא צלח בסופו של דבר, גם כי הוא לא טיפל בפציעה שלו".

לקיצ'ן היה חוזה בראשון לציון ושלוש אפשרויות. הראשונה, לנסות למרות הפציעה ללכת למחנה הסופי עם חוזה על סך 125 אלף דולרים שלא מבטיח שלא יחתכו אותו. השניה והפחות ריאלית הייתה לחזור לעיר היין. השלישית שלבסוף התממשה – ללכת לקבוצת צמרת אירופית. סיינה מאוד רצתה, אבל סירבה לשלם את הסכומים שיצחק פרי דרש. פנאתינייקוס, רגע אחרי לכתו של אוברדוביץ', לא פחדה והנחיתה אותו. העלות: כ-400 אלף דולרים שכר, מעל 200 אלף דולרים פיצוי לראשון לציון.

"ההגעה של קיצ'ן שימשה החותמת שפנאתינייקוס יורדת מהתקופה של החתמות הענק", אומר העיתונאי היווני אנטוניס גרטניס, "פתאום מגיע שחקן עם ניסיון של שנה אחת בליגה קטנה באירופה, בלי ניסיון במפעלים אירופיים, ועל תקן גארד ברוטציה שאמור לקבל דקות. זה משהו שאף אחד לא התכונן אליו".

אלא שקיצ'ן, שהיה יוצא מן הכלל בהכנה, לא זכה ליותר מדי חסד בפאו. "שיחקתי טוב מאוד בהכנה, ורגע לפני פתיחת העונה הייתה לי פציעה ברצועה הפנימית בברך ונזק נוסף. זה הושיב אותי בחוץ לכמה זמן", מספר הגארד של ירושלים בשיחה עם וואלה! ספורט. נובמבר אמנם היה טוב עבור הגארד האמריקאי שקלע 8 ו-9 נקודות במשחקי היורוליג נגד חימקי וריאל מדריד בהתאמה וגם נראה טוב בליגה, אבל הפציעה הוציאה אותו מהרוטציה של פדולאקיס. בפאו רצו לבצע שינויים והחליטו להשאיל אותו לצדביטה זאגרב.


גם בקרואטיה לא שפר מזלו של הרכש החדש של ירושלים. "לא ממש התאוששתי מהפציעה ביוון, וכשעזבתי לצדביטה נפצעתי שוב באצבע ולא התאוששתי מזה. השנה הזאת הייתה שנה קשה מבחינת פציעות", הוא מסכם. הפציעות וחוסר המזל הובילו גם ליכולת לא טובה, ולפי התקשורת הקרואטית, מה שזוכרים ממנו בעיקר זו ההחלקה בגמר הגביע מול ציבונה שהובילה בסופו של דבר לסל הניצחון של היריבה.

"קצת קשה לשפוט את קיצ'ן בפנאתינייקוס בעונה הזאת, כי היא עברה את השינוי הכי גדול שלה אי פעם. אוברדוביץ' עזב והגיע מאמן חדש שבחר לאייש את העמדה שלו בשלושה-ארבעה רכזים גבוהים שיכולים לשחק בשתי עמדות הגארד, כולם רואים את המשחק ופחות סקוררים", מנסה מתן חרוש לסנגר על שחקנו לשעבר, "לכן היה לו מאוד קשה להתבלט שם. זה מועדון בסדר גודל אדיר, אני חושב שהוא שייך לרמות הגבוהות של אירופה, אבל יש דרך שבה שחקן צריך לבנות את עצמו, צעד אחרי צעד, והיה כדאי לו להתחיל במועדון שהוא סיים את העונה, בצדביטה, ומשם להתקדם. בקרואטיה הוא היה כבר פצוע ולא היה השחקן המרכזי".

דרווין קיצ'ן, שחקן פנאתינייקוס. Nikos Paraschos, GettyImages
הפציעה הוציאה אותו מהרוטציה. קיצ'ן במדי פנאתינייקוס/GettyImages, Nikos Paraschos

ההשתלבות בירושלים

עם תחילת הקיץ הודיעו אנשי פנאתינייקוס לסוכניו של קיצ'ן כי אין ברצונם להמשיך את החוזה לשנה השנייה והגארד הפך לשחקן חופשי. הדבר הראשון שהוא עשה היה לטפל בפציעות שלו, אולי קיץ אחד מאוחר מדי. לקראת תחילת אוגוסט החלו ההצעות לזרום לכיוונו, כשהרצינית ביותר הייתה בשיקטאש. בינתיים, בירושלים ניסה בראד גרינברג להחתים את פול סטול, וכשהתהליך קצת התמהמה, שכנע המנכ"ל גיא הראל את המאמן האמריקאי לנסות ולקחת את אקס ראשון לציון. הגארד שמע הצעה מישראל ולא היסס.

"זאת ללא ספק גניבה", אומר אחד ממאמני ליגת העל, "לחשוב שלפני שנה חצי לא מעט מקבוצות הצמרת ביורוליג, כולל מכבי תל אביב שלפני גמר הגביע נגד ראשון לציון כבר גיששה בכיוון, רדפו אחריו ופתאום הוא נמצא במחיר נמוך בהרבה וחופשי. זה מה שנקרא קריאה נכונה של המפה. שחקן מתאים בצורה בלתי רגילה לישראל, שטעם קצת מהרמות הגבוהות, ועדיין יש לו המון מה להוכיח".

בירושלים מספרים את אותם הדברים כמו בראשון לציון לפני שנתיים: שחקן טוב, בחור טוב, אחד שבא לעבוד בשביל הקבוצה, עם המנטאליות הנכונה להצלחה. "הוא ודאנקן הם שני שחקנים שאתה יכול לשים לידם כמעט כל שחקן אמריקאי והם יידעו להסתדר איתם", אמרו בקבוצה השבוע.

ומה מבחינה מקצועית? קיצ'ן רושם עד כה 7.7 נקודות, 6.6 אסיסטים ו-5.9 ריבאונדים בממוצע בליגה, לצד 13 נקודות, 5.7 ריבאונדים ו-3.3 אסיסטים ביורוקאפ. "החוויה שלי בירושלים עד כה די טובה. הקבוצה עדיין לא משחקת טוב כמו שאנחנו רוצים ויודעים שאנחנו יכולים, אבל באופן כללי אני מרגיש טוב ומאמין שנלך ונשתפר", הוא אומר ומתייחס ליכולת שלו, "אני לא אותו שחקן כמו לפני שנתיים. הייתי בריא לגמרי בראשון, ובשנה שעברה היו לי שתי פציעות שהפריעו לי. אני בא אחרי שנה שבה לא שיחקתי יותר מדי, וגם כששיחקתי לא הייתי טוב. אני רק מנסה לחזור לכושר שלי בראשון, לקלוע יותר ולעשות קצת יותר מהכול. אני עדיין מנסה להיכנס לקצב".

שחקן מכבי חיפה פול סטול מול שחקן הפועל אילת יחזקאל סקוורר. אדריאן הרבשטיין
גרינברג רצה את פול סטול/אדריאן הרבשטיין

בלעדיך, אנחנו חצי קבוצה

אלא שהנקודה העיקרית לגבי קיצ'ן היא החשיבות שלו למשחק של הפועל ירושלים. שבעה משחקים בתוך העונה אפשר כבר לראות את ההבדל. במשחקים נגד אשדוד, הרצליה ונס ציונה הוא רשם 5, 12 ו-0 נקודות מדד בהתאמה. בכולם ירושלים הפסידה. במשחקים נגד אילת, ראשון לציון, חולון וגלבוע/גליל הוא רשם 26, 29, 13 ו-15 נקודות מדד. בכולם ירושלים ניצחה. ביורוקאפ הוא שומר על עקביות, אבל פעמיים כבר הרים את המשחק שלו לרמות אחרות. מול חימקי מוסקבה קיצ'ן קלע עונשין במאני טיים ושלח את המשחק להארכה. נגד אקדמיק סופיה בבית קלע ארבע נקודות ומסר שישה אסיסטים ברבע האחרון, בדרך לניצחון.

"דרווין הוא הברומטר של הפועל ירושלים ללא ספק", אומר מתן חרוש, "בצורה שהיא בנויה היא תלויה מאוד בו וביותם הלפרין, כששניהם טובים הם תמיד ינצחו ולהיפך. דרווין הוא השחקן הכי טוב שלהם מבחינת היכולת להפעיל את הגבוהים. הוא בא לנצח את המשחקים ולא חושב לפני המשחק אם הוא יקלע 20 או לא, הוא שחקן שיודע להגיע לצבע ולחלק את הכדורים פנימה או לשלשות, וככל שיהיו לידו שחקנים יותר איכותיים וטובים הוא יפעיל אותם ויעשה אותם יותר טובים. במשחקים הצמודים באירופה הוא לקח את המשחק על עצמו בסוף המשחק, זה מראה על המנהיגות שלו. הוא הברומטר של הפועל ירושלים. אלא אם כן הם יעשו שינויים, ככה זה יישאר עד לסיום העונה".

קיצ'ן עצמו מודע לרוב העובדות. "העובדה שהקבוצה ניצחה כששיחקתי טוב והפסידה שלא שיחקתי טוב היא נכונה. כשאני משחק טוב אז הכול קל יותר, לא רק בקליעה. כולם מסתכלים על נקודות, אבל אני עושה דברים אחרים כמו להוריד ריבאונדים, למסור כדורים ולערב את כולם". כשמאמתים את הגארד עם הנתון לפיו הוא מוביל את הקבוצה בליגה עם פלוס 41 במדד הפלוס מינוס, בעוד מאזן הסלים של ירושלים עומד רק על פלוס 10, הוא מופתע מעט: "לא ידעתי את ההבדל בפלוס מינוס כשאני על המגרש או לא. כשאני לא על הפרקט, אני מרגיש שיש לנו עדיין שחקנים טובים שיכולים לעשות דברים".

התלות של ירושלים בקיצ'ן היא קצת מסוכנת, אבל מדובר בשחקן שיכול להוביל אותה להישגים. "מדובר בשחקן יורוליג לגיטימי", ממשיך מאמן בליגת העל, "קשה מאוד לעצור אותו בגלל הגודל שלו, אבל זה אפשרי אם יותם הלפרין פחות טוב ואפשר להביא עזרה עליו. העובדה שלא תמיד יש לידו שחקן שמסוגל להעניש, הופכת את ירושלים לקצת יותר פגיעה. אבל בטווח הארוך, קיצ'ן מסוגל להוביל את ירושלים להצלחה".

שחקני הפועל ירושלים יותם הלפרין, דרווין קיצ'ן. מגד גוזני
"דרווין הוא הברומטר של הפועל ירושלים ללא ספק", אומר מתן חרוש, "בצורה שהיא בנויה היא תלויה מאוד בו וביותם הלפרין, כששניהם טובים הם תמיד ינצחו ולהיפך"/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully